Systeemcrash / reboot bij lege cd of dvd (Win XP)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 10:33
Het probleem:
Ik heb op het moment een vreemd probleem met mijn pc, waar ikzelf niet uitkom.
Het systeem voert een spontane reboot uit en dat enkel als er activiteiten uitgevoerd worden die betrekking hebben op de DVD-brander.

Meest voorkomend probleem is dat de pc opnieuw opstart, wanneer een lege schijf (cd / dvd) in het systeem gestopt wordt.

Na de reboot geeft Windows een melding als “Het systeem is hersteld van een ernstige fout” met de volgende foutcodes:

BCCode: 10000008e BCP1: C0000005 BCP2: 8070094F BCP3: B589C3A0
BCP4: 00000000 OSVer: 5_1_2600 SP: 2_0 Product: 256_1

Reboots / crashes hebben plaatsgevonden bij de volgende activiteiten:
- Wanneer een DVD/CD RW (beschreven) in het systeem wordt gestopt, na ca 30 – 60 sec. en er intussen geen andere programma’s werden gestart.
- Wanneer met Nero v7 een DVD/CD RW geformatteerd wordt.
- Wanneer Nero opstond en er geen schijf in de drive zat.

Het vermoeden reist zo dat het minstens iets te maken moet hebben met de DVD-brander of met de aansturing / drivers daarvan. Echter, ik heb de volgende zaken al gechecked:
- De IDE kabel van moederbord naar brander en lezer (deze heeft een label “CD-ROM”)
- Branden gaat soms ook goed met de drive, hij is dus niet defect.
- De brand-drive is nog geen jaar oud.

Mijn systeem:
• CoolerMaster Centurion 5 kast
• CoolerMaster 380W voeding
• Asus mobo P5LD2 (Core2Duo versie)
• Intel Core2Duo E6300 met Intel cooler
• 2 gyg ram (4 x 512 MB PC4300 in dual-channel)
• 2 x HD Western Digital 250GB SATAII SE’s 16 MB cache
• 1 x HD Western Digital 500GB SATAII SE 16 MB cache
• Asus 7300GT passief gekoeld
• Asus DVD-ROM drive
• Samsung SH-S182M DVD brander
• Conceptronic FireWire kaartje
• Apacer card reader (intern)
• Windows XP pro SP2 (gekocht), AVG 7, Nero v7, Office 2003 (gekocht), Pinnacle Studio 10 (heeft ook brandfuncties, wellicht van belang) etc…..
• Er hangt via DVI -> DSUB een Eizo L551 LCD monitor aan en via DSUB een 32” LG LCD TV (niet van invloed neem ik aan)

Mbt het geheugen / 3e harddisk / cardreader:
Aanvankelijk zat er 1 gyg ram in het systeem en wel van het merk “Elixer” dat als OEM verkocht werd door de zaak waar ik het systeem samengesteld heb. Na een half jaar heb ik er een gyg bijgeplaatst van Kingston. Beide sets zijn PC4200/PC4300 (is daar een verschil tussen? Beide “soorten” zijn 533Mhz, dus precies 1066Mhz FSB)
De 500GB harddisk zit er ook pas een paar maanden in, evenals de cardreader. Die Apacer cardreader is trouwens een onding, ook al wordt hij in vrijwel elke BBG hier op Tweakers aangeprezen, maar goed, dat staat los hiervan. Na eenmaal gekozen te hebben voor “hardware veilig verwijderen” boot hij niet meer mee met het systeem. (spanningsloos maken is nodig)

Eigen inzichten:
- Aangezien het geheugen naderhand uitgebreid is met een ander merk, dacht ik dat het wellicht daaraan kan liggen, echter het probleem betrekt zich wel erg op de brander in mijn ervaring. De Elixer set geheugen draait wel in Dual Channel, maar is geen DC-kit! De Kingston set is wel een kit. Bij boot geeft de pc gewoon aan dat de boel in dual channel draait.
- De 500GB schijf cq. cardreader kunnen volgens mij echt niets uitmaken voor de problemen, maar zijn wel naderhand toegevoegd.
- Ik kan mij in de eerste periode van de pc niet herinneren dat ik zulke crashes had (dus voor alle upgrades) en ook erna ging het lange tijd goed….
- Master/Slave volgorde van IDE drives (brander/lezer) is lezer als master, brander slave.
- Het lijkt me niet aan Nero te liggen, aangezien het ook optreed als Nero niet opstaat.

Software probeersels:
Omdat ik elders las dat mensen dit probleem hadden tgv Nero, heb ik geprobeerd met Nero Lite. Daarna ook dit weer verwijderd en vervangen door Ashampoo Burning…..
Wat ik ook probeer, het probleem blijft! Ik heb wel ernaast Alchohol 120% geïnstalleerd.

Wat wel opvalt is dat de pc niet crasht direct na installatie van een brand-progje. Dus wanneer nog geen reboot is geweest na de installatie...

Op een ander forum werd reeds geopperd dat de anti-virussoftware de boosdoener kon zijn (tgv zoeken naar data op een lege schijf). Dus ook met losse netwerkkabel en uitgeschakelde AVG geprobeerd.. wederom: crash!

Tevens heb ik onlangs maar eens alle updates van Windows zelf laten lopen, aangezien ik dat normaal nooit doe. Ook geen oplossing echter.

Tot zover…
Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij verder kan helpen. Ik word er echt knettergek van en heb echt geen zin om mn pc opnieuw te installeren, met de kans dat het probleem zich dan weer voordoet.
Zaken die al in andere topics omtrent dit probleem worden genoemd heb ik reeds geprobeerd, zoals ook te lezen valt in deze startpost. Ik sta echter open voor alle commentaar! (ook dat ik te lange stukken tekst typ ;) )

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
Hoe gaat het met het afspelen van DVD roms op beide DVD spelers, Samsung en Asus?

"That was left handed..." - JJH

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Danny the dog schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:17:
- Branden gaat soms ook goed met de drive, hij is dus niet defect.
- De brand-drive is nog geen jaar oud.
Leuk dat het soms ook goed gaat, maar een CD of DVD branden 'Hoort Gewoon Te Werken (c) (tm)'..
Als je de hele drive eruit haalt (afkoppelt), krijg je dan met lezen op de ASUS drive hetzelfde gedonder?
Of als je alleen de Samsung eraan houdt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Danny the dog
Het probleem doet zich alleen voor als ik een lege schijf in de Samsung brander stop.
De Asus drive geeft geen problemen....

Met een beschreven DVD moet ik nog maar eens even proberen, koppel ik morgen terug gezien t tijdstip.

• Danny the dog
alt-92 schreef op zondag 16 december 2007 @ 23:40:
[...]

Leuk dat het soms ook goed gaat, maar een CD of DVD branden 'Hoort Gewoon Te Werken (c) (tm)'..
Als je de hele drive eruit haalt (afkoppelt), krijg je dan met lezen op de ASUS drive hetzelfde gedonder?
Of als je alleen de Samsung eraan houdt?
Nou.. eindelijk tijd gevonden (gemaakt ;) ) om weer eens naar dit probleem te kijken.

Ik heb de Asus drive ontkoppeld en de Samsung brander aan het eind van de kabel gehangen, met zn jumpertje op "master".
Pc-tje aan... drive letter gewijzigd in "X:\"
Lege DVD in de drive en waarrempel, hij crasht er niet op!!
Ashampoo burning opgestart.... DVD-video branden kiezen... kom ik niet voorbij het brand-instellingen menu!

Dacht dat het wellicht aan het veranderen van de drive letter lag, dus rebooten.
Na de reboot (lege schijf zat er nog steeds in, normaal crashte hij ook al bij reboot als er nog een lege schijf inzat) maar Ashampoo opgestart.... en.. crash!

Dus ik weet nu echt niet meer waar ik aan moet denken.

Wat me wél opvalt is dat de virtuele drive van Alchohol ("Z:\") niet beschikbaar is in de verkenner.
Pas als ik Alchohol 1x opstart en afsluit is hij er. En dat elke keer als ik de pc ge-reboot heb...

Wat ook opvalt is het volgende:

Ik heb toen ik de Apacer cardreader heb ingebouwd de 4 "drives" die toegvoegd werden (SD/CF/weet ik t allemaal) genoemd "Card reader 1", "Card reader 2" etc.
Die werden echter als eerst volgende drives aangemaakt, dus "I:\", "J:\" en volgend.
Ik heb ze toen omgedoopt naar "L:\", "M:\" en volgend.

Wanneer ik nu een drive ontkoppel en nieuw toevoeg, zoals net weer bij het opnieuw inpluggen van de brander, krijgt deze de 1e vrij drive-letter, "I:\" dus. Echter, hierbij komt dan de naam "Card reader 1" te staan, die met geen mogelijkheid te wijzigen is!
Vandaar dat ik de optische drives "X:\", "Y:\" en "Z:\" heb genoemd.... Met de laatste als virtuele van Alchohol uit.

Voorheen bleef die virtuele drive sowieso ook altijd in de verkenner erbij staan.. dit is weer iets dat me sindskort is opgevallen.

Ik snap er geen ene bal meer van, maar ik overdenk het toch sterk mn pc opnieuw te installeren en de card-reader er gewoon uit te laten.

Als iemand nog tips heeft?

• Danny the dog
Sode.... *#!%&!! 8)7

Ik denk, we gaan eens terug naar de config zoals ie was toen alles toppie werkte...
Dus, 1 Gyg RAM eruit, 2x512 blijft over in Dual Channel... (kingston, DC-kit)
Cardreader losgekoppeld...
Asus DVD-ROM en Samsung brander aan de kabel.
Lezer als master, eind van kabel, brander als slave, halverwege de kabel...

Booten, lege dvd erin.. hoppa, wederom een crash!

Ik vraag me trouwens af of dit steeds crashen niet ontzettend slecht is voor mn harddisks?

Valt me wel in dat ik de pc destijds geinstalleerd heb met mijn "oude" BenQ brander, de Samsung is pas later gekomen (zoals in TS wel vermeld). De Samsung heeft t echter altijd goed gedaan.

Zou een clean install wat uitmaken? Ligt het aan combinaties van brand progjes of geheugenconflicten?

Elke inbreng wordt zeer op prijs gesteld...

Edit: Valt me net in dat het laatste dat ik hardwarematig aan de pc veranderd had vooraleer ik de problemen opmerkte was, dat ik de 500 gyg schijf erbij heb geplaatst. Heb toen de 2 250-ers van positie gewisseld en volgens mij ook de kabeltjes (pluggen op mobo --> S-ATA) verwisseld heb om ze mooi in t rack te laten zitten... Dat zou er toch niks mee te maken kunnen hebben he? Er zitten tenslotte 4 S-ATA aansluitingen op t mobo... Na de inbouw van die harddisk heb ik een tijdje gebufferd (500 gyg maak je niet op een weekje vol)... Of daarna direct bij mn 1e brandpoging de problemen zijn gekomen... beats me!! Zou kunnen?

[ Voor 28% gewijzigd door Danny the dog op 26-12-2007 17:34 ]

• Danny the dog
Aangezien ik flink op dreef ben met bloggen, maar weer een bericht.
Ik geloof nl. dat ik het probleem opgelost heb! (Dat heet: ik ben op het moment aan het branden!)

Wat heb ik gedaan?

Ik heb nav mijn laatste inval, nog maar eens gechecked in t boekje van t mobo welke S-ATA aansluitingen voor welke drives waren... Blijkt dat er 2 rode (#1 en #2) en 2 zwarte (#3 en #4) zijn.
Nummer 1 en 2 zijn voor boot-disks en 3 en 4 voor data-disks.

Nou zat dus mijn data-schijf van 500 gyg op nummer 2 (boot) en de 2 andere op 1 (boot) en 3 (data).
Nou vermoed ik dus dat mijn boot-schijf op een data aansluiting zat! :X :X :X

Dus gechecked met elk van de 2 250-ers welke de bootschijf was en die op de 1e poort gezet. De andere 250 en de 500 beide aan 3 en 4 gehangen, op hoop van zegen. O-)

En nu werkt het dus!!
Als t na een reboot nog werkt, geef ik een feestje. :+

Misschien is deze info handig voor iemand die in de toekomst hetzelfde probleem tegenkomt, vandaar dat ik t even meld hier.

Edit:

Jep... te vroeg gejuigd! :|
Na reboot weer een leeg schijfje er in gedaan.. Ashampoo opgezet.. folder zoeken die ik wil branden.. door naar brand-opties menu.. en daar doet ie niks meer (kan niet kiezen).
Dus: DVD eruit en weer erin en pats, crash!

Schijfje erin laten zitten tijdens reboot, maar nog voor Windows geheel is opgestart, knalt ie dr weer uit....

Schijfje dr uit.... en door laten starten.

Foutrapport --> Systeem is hersteld van een ernstige fout.
Klik voor de gein eens op "rapport verzenden", krijg ik de melding dat het een beschadigd foutenrapport is en dat dat maar zeer weinig voorkomt.. Leuk! :'(

Dus je zult wel begrijpen, ik snap er geen ene sodeju meer van.
Ik hoop echt dat er iemand is die mij t verlossende woord kan geven..... :?

Edit op de edit:
Lees elders dat het wellicht de voeding kan zijn...
http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=166195

Echter, mijn voeding is n 430 Watt Coolermaster van ca 2 a 3 jaar oud.
Lijkt me toch niet dat 3 x harddisk + 1 x 7300GT + 2 x DVD-drive teveel vraagt van zo'n ding als ie gaat branden of opspinnen? Het "zou" wel een verklaring kunnen zijn, maar zoals gezegd, mn pc doet t voor de rest echt perfect... Gamen gaat ook en uren (dag) aanstaan is geen punt...

Help? :X

[ Voor 41% gewijzigd door Danny the dog op 27-12-2007 00:41 ]

• Danny the dog
Anybody? :?

[ Voor 20% gewijzigd door Danny the dog op 29-12-2007 00:04 ]

• Danny the dog
Nou... voor de zekerheid nog eens een lege schijf in mn DVD-ROM (Asus) gestopt en geen enkel probleem. Nog eens eruit en weer erin... niks aan de hand.
Daarna dat schijfje in de brander en hop.. blauw scherm (heb dan wel eindelijk de reboot uitgezet ;) )

Voor de gein daarna eens geprobeerd in Veilig Modus op te starten.
Lege schijf in brander.. Geen probleem!!?? 8)7

Brandsoftware opgestart.... brandinstellingen zelfs kunnen aangeven en zelfs branden lukte!
Alleen rete-traag! 60 minuten gaf ie nog aan als resterende tijd.. tja, dat heb ik dus afgebroken.

Het lijkt dus wel degelijk een softwarematig probleem te zijn OF een zeer vreemd voedingsprobleem..
Want onder veilige modus worden dus blijkbaar minimale snelheden toegepast voor de optische drives, waardoor ze natuurlijk ook niet zoveel stroom vragen. Ik gok echter op een driverfout...

Ik zal het systeem dus maar een dezer dagen opnieuw gaan installeren, er zit niks anders op denk ik zo... :?

Edit: Ook het uninstallen van een hoop progjes / drivers die ik ook maar enigszins kan koppelen aan brand-faciliteiten helpt niet...

[ Voor 7% gewijzigd door Danny the dog op 30-12-2007 23:59 ]

• Danny the dog
Het lijkt intussen wel een dagboek hier :P
Niemand? _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Danny the dog op 31-12-2007 16:28 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Het feit dat het in velige modus wel werkt, hetzij traag, komt bij mij over als een stuurprogramma probleem. Aangezien in safe mode niet of nauwelijks drivers aangesproken worden werkt het daarom waarschijnlijk wel.
Probeer je chipset drivers eens na te lopen. en check je geheugen op mogelijke fouten (memtest).
Als je pc daar doorheen komt kijken we weer verder :)

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 31-12-2007 16:42 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:48
Danny the dog schreef op zondag 16 december 2007 @ 16:17:
Meest voorkomend probleem is dat de pc opnieuw opstart, wanneer een lege schijf (cd / dvd) in het systeem gestopt wordt.
Dat is de standaard instelling van XP bij een crash; het systeem reboot. Je kan dit uitschakelen zodat het systeem niet reboot en je een BSOD te zien krijgt. Misschien kan je uit de foutcode op de BSOD meer info halen. De instelling wijzigen doe je als volgt:
• Rechts klikken op Deze Computer (My Computer) en klikken op Eigenschappen (Properties).
• Kies het tabblad Geavanceerd (Advanced).
• Bij "Opstart- en herstelinstellingen" ("Startup and Recovery) op Instellingen (Settings) klikken.
• Het vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten" ("Automatically restart") en alle venstertjes terug sluiten door op OK te klikken.
• Heropstarten.

edit:
Ik leest net dat je dit al gedaan hebt:
Danny the dog schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:32:
Daarna dat schijfje in de brander en hop.. blauw scherm (heb dan wel eindelijk de reboot uitgezet ;) )
Wat is de foutcode op het blauw scherm (BSOD)?

[ Voor 16% gewijzigd door D-Three op 31-12-2007 17:30 ]

• Danny the dog
Banshee schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:37:
Probeer je chipset drivers eens na te lopen. en check je geheugen op mogelijke fouten (memtest).
Als je pc daar doorheen komt kijken we weer verder :)
Wil ik graag doen allemaal...
Waar moet ik naar zoeken voor de chipset drivers?
En met welk progje ga ik die memtest doen?

Ik heb wel al met het geheugen gewisseld.. gygje dr uit enzo...
En de pc loopt voor de rest echt stabiel. Geeft ook gewoon aan dat er 2 gyg inzit...
Laagvliegerke schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:50:
[...]
Wat is de foutcode op het blauw scherm (BSOD)?
Had idd al de reboot optie uitgezet :)

Dit is de Blue Screen stopfout... Moet wel zeggen dat ie me voor de gek hield. Stop ik een lege cd erin, opent ie gewoon de verkenner. Haal ik die cd er uit en weer terug --> crash. Lekker consequent ;)

Stopfout:

*** STOP: 0x0000008E ( 0xC0000005, 0x8070094F, 0xB53E33C8, 0x00000000 )

Als jij me kunt vertellen wat hiermee bedoelt wordt, graag :)

Nou maar s ff het bedje opzoeken :O

• Banshee
Drivers voor je chipset: http://downloadcenter.int...ng&strOSs=44&submit=Go%21

Link naar memtest boot cd: http://www.memtest86.com/memtest86-3.4a.iso.zip

Ga daar eens mee aan de slag, en post hier eens een lijstje met je voedingsvoltages en temperaturen uit dit programma : http://www.lavalys.com/products/download.php?ps=UE&lang=

Je waardes vind je na het opstarten bij computer -> sensors.
Het resultaat daarvan moet er ongeveer zo uitzien.
Dan kan ik zien of daar misschien nog iets rammelt.
Ik heb op de stopcodes gezocht die je hierboven neerzette, echter was daar weinig uit te halen, die stopcode is te algemeen, en kan bij diverse problemen voorkomen.

Als je google loslaat op de eerste stopcode komt dit
eruit zetten. Jouw probleem komt dus vaker voor, alleen heb ik nog nergens kunnen vinden waar dat door veroorzaakt wordt.
Dus dan gaan we zelf eerst maar eens alles uitsluiten, dan komen we er vanzelf wel achter ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Banshee op 01-01-2008 09:25 ]

• Danny the dog
@Banshee

Dankjewel voor je hulp!
Ik ga het allemaal doorlopen.... en als ik klaar ben post ik het weer.

Alleen eens even kijken hoe ik die boot-cd met de memtest ga draaien en branden :)

O ja, ik had idd ook eens gegoogled op die stopcode, meeste uitspraken kwamen neer op geheugenproblemen, geheugenincompatibilteit etc... Kan ik me moeilijk voorstellen, aangezien t eerst goed ging, maar niets is uit te sluiten!

Edit:
Uhm... ik zal dus mbt de drivers maar eerst nr.7 draaien --> de chipset identificatie?
En dan diegene kiezen die daaruit naar voren komt, toch? Je doelt toch op drivers voor de chipset van het mobo he? Kan ik die niet beter van de Asus site afhalen, specifiek voor mijn type, de P5LD2 rev.2 (ofja... de revisie voor C2D cpu's)

[ Voor 29% gewijzigd door Danny the dog op 01-01-2008 17:59 ]

• Danny the dog
Ok...
Ik heb dat Everest progje opstaan.

Waardes sensors zijn:

Temperaturen:
Moederbord 34 °C (93 °F)
CPU 40 °C (104 °F)
CPU #1 / Kern #1 50 °C (122 °F)
CPU #1 / Kern #2 47 °C (117 °F)
GPU [ TRIAL VERSION ]
WDC WD2500KS-00MJB0 [ TRIAL VERSION ]
WDC WD2500KS-00MJB0 [ TRIAL VERSION ]
WDC WD5000AAKS-00TMA0 [ TRIAL VERSION ]

Koelingsventilatoren:
CPU 1638 RPM
Systeem 1180 RPM
Chassis 1767 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.28 V
+3.3 V 3.34 V
+5 V 5.06 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
+5 V Standby 5.07 V
Debug Info F BF CE FF FF 8F
Debug Info T 34 40 120
Debug Info V A0 E5 D1 D1 D3 CB CB (03)
Debug Info I A1 8863

Verder is dit de chipset info....
(Ik zag dat ik onder het tabje "overclock" de meeste info kreeg.. vandaar dit rapport)

Overclock

--------------------------------------------------------------------------------

CPU-Eigenschappen:
CPU Type DualCore Intel Core 2 Duo E6300
CPU Aanduiding Conroe-2M
CPU stepping B2
Engineering Sample Nee
CPUID CPU Naam Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz
CPUID Revisie 000006F6h
Core Spanning 1.163 V

CPU snelheid:
CPU Klok 1602.7 MHz (origineel: [ TRIAL VERSION ] MHz)
CPU Multiplier 6.0x
CPU FSB 267.1 MHz (origineel: 266 MHz)
Geheugenbus 267.1 MHz
DRAM:FSB verhouding 1:1

CPU Cache:
L1 Code Cache 32 KB per core
L1 Data cache [ TRIAL VERSION ]
L2 Cache 2 MB (On-Die, ASC, Full-Speed)

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 63-1207-000010-00101111-071206-945P$A0227000_BIOS DATE: 07/12/06 20:51:41 VER: 08.00.10
Moederbordnaam Asus P5LD2 (3 PCI, 3 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)

Chipseteigenschappen:
Moederbord Chipset Intel Lakeport i945P
Geheugeninstellingen 4-4-4-12 (CL-RCD-RP-RAS)

SPD Geheugenmodules:
DIMM1: Nanya M2U51264TU88A0F-37 512 MB DDR2-533 DDR2 SDRAM (5-4-4-12 @ 266 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM2: Kingston [ TRIAL VERSION ]
DIMM3: Nanya M2U51264TU88A0F-37 [ TRIAL VERSION ]
DIMM4: Kingston [ TRIAL VERSION ]

BIOS Eigenschappen:
Datum Systeem BIOS 07/12/06
Datum Video BIOS 05/19/06
DMI BIOS Versie 1207

Grafische Processor Eigenschappen:
Video kaart Asus EN7300GT
GPU Codenaam G73 (PCI Express 1.0 x16 10DE / 0393, Rev A1)
GPU Klok 401 Mhz (origineel: [ TRIAL VERSION ] MHz)
Geheugenklok 398 Mhz (origineel: 400 MHz)

Met betrekking tot het geheugen, de reepjes zitten zoals te zien valt per setje in bank 1 en 3, respectievelijk 2 en 4 voor dual-channel.
De Kinstons zijn naderhand bijgekomen, de Nanya's (gekocht als zijnde Elixer, "OEM" bij de winkel in een duuuuure geheugentijd) heb ik er vanaf dag 1 inzitten.

[ Voor 144% gewijzigd door Danny the dog op 01-01-2008 18:26 ]

• Banshee
Danny the dog schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 17:56:
@Banshee

Dankjewel voor je hulp!
Ik ga het allemaal doorlopen.... en als ik klaar ben post ik het weer.

Alleen eens even kijken hoe ik die boot-cd met de memtest ga draaien en branden :)

O ja, ik had idd ook eens gegoogled op die stopcode, meeste uitspraken kwamen neer op geheugenproblemen, geheugenincompatibilteit etc... Kan ik me moeilijk voorstellen, aangezien t eerst goed ging, maar niets is uit te sluiten!

Edit:
Uhm... ik zal dus mbt de drivers maar eerst nr.7 draaien --> de chipset identificatie?
En dan diegene kiezen die daaruit naar voren komt, toch? Je doelt toch op drivers voor de chipset van het mobo he? Kan ik die niet beter van de Asus site afhalen, specifiek voor mijn type, de P5LD2 rev.2 (ofja... de revisie voor C2D cpu's)
Je kan ze ook wel van de Asus portal af halen idd, alleen heb je de kans dat Asus iets achter loopt. Als je ze direct bij Intel leent zijn ze misschien iets nieuwer.

Wat betreft Memtest: downloaden, uitpakken, de Iso die daaruit komt branden met Nero ( / jouw brandprogramma) en vervolgens de pc rebooten met die cd erin.
Programma wordt dan gestart in een eigen omgeving, buiten Windows om, en die kan je een aantal testen op je geheugen / chipset laten uitvoeren. Dit moet je wel zo lang mogelijk doen, om zo alle registers van je repen te kunnen bereiken. Als je vanavond naar bed gaat en je laat hem tot morgenochtend draaien weet je denk ik wel wat. Je kunt er ook even een half uurtje naast blijven zitten en kijken of er al eerder fouten komen. Bij een pc die serieuze geheugen problemen heeft kunnen de fouten al binnen een paar seconden met duizenden tegelijk op je scherm verschijnen.
Als er een aantal fouten uitkomen, moet je ze om de beurt gaan testen. Bij de eerste test met fouten weet je alleen zeker dat je een probleem hebt, daarna moet je gaan filteren welke module er niet meer in de maat loopt. Het is een beetje een tijdrovend klusje, maar je weet wel wat.

Suc6 ;)

Edit:

Op de link naar Intel die ik je gaf komen een aantal files voor. Je kan de tool gebruiken die je chipset vind, je kan ook die 2 INF bestanden pakken, aangezien ik het zoekwerk al had gedaan :)
Maar de tool is ook goed, dan heb je die zekerheid iig.

Suc7 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Banshee op 01-01-2008 19:33 ]

• Danny the dog
Zo...

Heb net Memtest-86 v3.4 2 uurtjes laten lopen.
Hij heeft 1 Pass volledig doorlopen en een 2e tot 80%.

Resultaat: 0 errors.

Na Pass 1 kwam al in beeld: "Pass complete, no errors, press Esc to exit"

Het lijkt mij dan ook vrij duidelijk. Had ik een errortje gehad, had ik m wel langer laten lopen....
Mbt de chipset, in Memtest gaf hij dit weer:
Chipset: i945P/G (ECC: Disabled)

Nou zal ik nog eens met die inf bestandjes aan de slag gaan en dan heb ik t lijstje afgewerkt he ;)

PS: Wat zeggen jouw de tot nu toe geposte resultaten (dus die temps, voltages en memtest) jou, Banshee?

[ Voor 9% gewijzigd door Danny the dog op 01-01-2008 22:47 ]

• Danny the dog
En dan de inf drivers geprobeerd....

De 1e voor de chipset lukt gewoon, vanuit t tooltje kom je direct bij de goed pagina van Intel uit.
Alleen de driver voor de storage device manager (ofzo) wil niet!
Ik krijg dan een melding dat het systeem niet voldoet aan de minimale eisen voor installatie ervan.

Ik snap het echt niet!
Meteen ook maar eens op de Asus site gekeken en de drivers van daar gepakt, wederom hetzelfde.
Chipset driver pakt ie wel, Storage driver niet.... (heb een paar keer ge reboot.. geen nut)

Ik zag wel dat de foutcode op t blue screen veranderd is, 1 letter.
*** STOP: 0x0000008E ( 0xC0000005, 0x8070094F, 0xB53D33C8, 0x00000000 )

Gewijzigde letter heb ik dik gemaakt...

Het is wel apart dat de driver voor de storage aansturing niet geinstalleerd wil worden... Daar hangt de brander ook aan natuurlijk. Tja.. maar voorheen heeft de boel altijd gewerkt!
Ik snap er niks meer van....
Kunnen er teveel devices aan die controller hangen? 3 x harddisk op S-ATA en 2 x optical drives op IDE?

O ja.. vanuit de readme zijn dit de sytem requirements.... (waar ik volgens mij toch aan voldoe... ook puntje 5, dat is immers die 1e chipset file die ik geinstalleerd heb)

* 2. SYSTEM REQUIREMENTS

1. The system must contain an Intel(R) Pentium(R) Processor
or Intel(R) Xeon(TM) Processor and one of the following
Intel products:

- Intel(R) 82801HR/HH/HO I/O Controller Hub (ICH8R)
- Intel(R) 631xESB/632xESB I/O Controller Hub (ESB2)
- Intel(R) 82801GHM I/O Controller Hub (ICH7MR)
- Intel(R) 82801GBM I/O Controller Hub (ICH7M)
- Intel(R) 82801GR I/O Controller Hub (ICH7R)
- Intel(R) 82801GH I/O controller Hub (ICH7DH)
- Intel(R) 82801FR I/O Controller Hub (ICH6R)
- Intel(R) 82801FBM I/O Controller Hub (ICH6M)

2. The system must be running on one of the following
operating systems:
- Microsoft* Windows* XP Home Edition
- Microsoft* Windows* XP Professional
- Microsoft* Windows* XP x64 Edition (NOTE 1)
- Microsoft* Windows* 2000 Advanced Server
- Microsoft* Windows* Server 2003
- Microsoft* Windows* Server 2003, Web x64 Edition (NOTE 1)
- Microsoft* Windows* Server 2003, Standard x64 Edition (NOTE 1)
- Microsoft* Windows* Server 2003, Enterprise x64 Edition (NOTE 1)
- Microsoft* Windows* Media Center Edition

NOTE 1: If the system is running Windows* 64-bit version,
the Intel Matrix Storage Manager Driver supporting
64-bit should be used.

3. The following operating systems are not supported:

Any version of the following Microsoft operating systems:
- MS-DOS
- Windows 3.1
- Windows NT 3.51
- Windows 95
- Windows 98
- Windows Millennium Edition (Me)
- Windows NT 4.0
- Windows 2000 Datacenter Server

Any version of the following operating systems:
- Linux
- UNIX
- BeOS
- MacOS
- OS/2

4. The system should contain at least the minimum system
memory required by the operating system.

5. The 'Intel(R) Chipset Software Installation Utility'
must be installed prior to installing the
Intel(R) Matrix Storage Manager.

[ Voor 52% gewijzigd door Danny the dog op 01-01-2008 23:49 ]

• Danny the dog
Als laatste redding de originele cd van het mobo erbij gepakt en de drivers van daar geinstalled...
Nog steeds crashes.
Het enige dat verandert in de foutcode is de voorlaatste string.

Hij is nu: 0xB54413c8
En na reboot, maar vergeten de cd eruit te halen... 0xB5941B18

Voor de gein weer t foutenrapport verzonden aan Microsoft, komt dat bedrijf toch waarempel met een oplossing!!!

Het probleem is veroorzaakt door InstantWrite (vobiw.sys). InstantWrite (vobiw.sys) is gemaakt door Pinnacle Systems, Inc.. Dit product wordt niet langer door de fabrikant ondersteund.

Aanbeveling

Ga naar de website van InstantWrite (vobiw.sys) voor meer informatie over Pinnacle Systems, Inc..
Pinnacle Systems, Inc.
(Linkje)
Kunt u dit probleem niet oplossen en blijft u foutmeldingen ontvangen, dan is het het overwegen waard om InstantWrite (vobiw.sys) te verwijderen.

Dus ik ga NU Pinnacle studio 10 er compleet vanaf gooien! 8)

UPDATE:

Eerst gezocht op die sys-file... idd aanwezig in C:\Windows\Drivers\
Toen Pinnacle ge-uninstalled en daarna nog eens gezocht.. file weg!
Reboot....

Cd erin... geen crash! eruit, erin, eruit... alles super! Ben nu aan het branden!! 8)7
Ben natuurlijk blij, maar ook compleet beledigd dat dit allemaal kwam door dat stomme programma dat ik nauwlijks gebruik!! (en hoeveel tijd ik hiermee kwijt ben geweest....)

Anyways.... ik hoop dat iemand in de toekomst nog wat aan dit topic heeft.

[ Voor 45% gewijzigd door Danny the dog op 02-01-2008 00:48 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:48
Mooi gevonden! :)
Danny the dog schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:32:
Alleen de driver voor de storage device manager (ofzo) wil niet!
Ik krijg dan een melding dat het systeem niet voldoet aan de minimale eisen voor installatie ervan.
Klopt. De eerste keer toen ik deze foutmelding kreeg, was bij het installeren van de drivers voor mijn onboard videokaart (ook chipset van Intel). Ik begreep er niks van want mijn systeemeisen waren ruim voldoende. Maar blijkbaar had ik het verkeerd begrepen en klopt het dat mijn systeem niet voldeed aan de eisen. Mijn onboard videokaart was namelijk uitgeschakeld en dan is dat blijkbaar niet vinden en wil ie dus ook de drivers niet installeren. Idem voor die storage drivers die je wil installeren. Als AHCI of RAID niet geselecteerd is in de BIOS (waarschijnlijk heb je IDE modus geselecteerd), wil setup die drivers ook niet installeren. Persoonijk vind ik het een beetje een wazige foutmelding van Intel.

• Danny the dog
Ja he? :*)

Ik vond t ook wel mooi dat MS opeens een oplossing had voor de foutmelding!
Moet wel eerlijk bekennen dat ik laatst nog eens een foutrapport verzonden heb (een aantal keer zelfs). Steeds kreeg ik de melding "onbekende fout, neem contact op met...."

Toen heb ik in het vakje waar je commentaar kunt geven me helemaal laten gaan richting MS :P
Misschien hebben ze wat gedaan met het commentaar, dat er nu wel n oplossing was voor t probleem! Ik ben in elk geval weer happy.

Leuk ook dat ik in mn startpost al aangeef dat Pinnacle Studio er wellicht wat mee te maken heeft :/ Ik hád de "recorder" functie van Pinnacle al ge-unistalled laatst. Helaas is die driver toen toch blijven staan, blijkbaar onderdeel van Studio zelf....
Idem voor die storage drivers die je wil installeren. Als AHCI of RAID niet geselecteerd is in de BIOS (waarschijnlijk heb je IDE modus geselecteerd), wil setup die drivers ook niet installeren. Persoonijk vind ik het een beetje een wazige foutmelding van Intel.
Staat inderdaad in IDE modus ja.... Stomme foutmelding zeg!
Ik neem aan dat ik de boel niet hoef om te zetten in de Bios, bedoel, het werkt toch en ik hoef geen RAID te activeren. Die AHCI modus zegt me vrij weinig...

[ Voor 10% gewijzigd door Danny the dog op 02-01-2008 10:41 ]

• Banshee
Wel fijn dat je de veroorzaker nu te pakken hebt. Wel een wazige, je moet maar net iemand hebben die deze fout kent en je op weg kan helpen. Ik was er niet op gekomen iig, behalve dan dat ik Nero InCD verdacht vond, die wil dit ook wel eens veroorzaken, maar ik wist niet zeker ofdat je die geinstalleerd hebt staan. Pinnacle kan er dus ook wat van :)

• Danny the dog
Jep.... Pinnacle kan dr idd ook wat van!
Wat een ellende... Als ik die uren moest factureren :P

Nou die 400 gyg nog wegbranden.... :O

[ Voor 23% gewijzigd door Danny the dog op 03-01-2008 00:31 ]

Pagina: 1