Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ET waarde en velgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje over mn nieuw aangekochte velgen, gezien ze nog niet helemaal passen.

Ik heb een '89 MB SEC, en daar zitten nu onder:
7J, ET 20 met Pirelli P6 215/65 15inch

Heb zojuist gekocht:
8J, ET 41 met Goodyears 225/55(? weet niet helemaal zeker, omtrek is iig gelijk) 18 inch

Nu vroeg ik me af, want met ET (hoeveel mm de bevestiging tov het midden zit) en de breedte is eea natuurlijk makkelijk te berekenen... Maar ik vroeg me af of je de wielen nou met de buitenkant of met de binnenkant gelijk moet leggen tov. de oude velgen.

Een korte berekening als je de buitenkant gelijk houdt:
oude wielen: 7*2,54 / 2 - 20 = 6,89
nieuwe: 8*2,54 / 2 - 41 = 6,06
Als buitenkant; dan heb ik dus een verschil van 0,83 cm, en een spacer van 10mm zou dan dus goed zijn

Binnenkant gelijk:
oude wielen: 7*2,54 / 2 + 20 = 10,89
nieuwe: 8*2,54 / 2 + 41 = 14,26
zo heb ik dus een verschil van 3,37 cm, en heb ik dus spacers nodig van 30mm

Is nogal een verschil dus, wie weet het?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De velg mag niet te ver buiten de wielkasten steken en de binnenkant wil je gelijkhouden mbt aanlopen enzo. In dit geval zou ik dus de binnenkant aanhouden, alleen vraag ik me af of 30mm spacers zo'n goed idee zijn.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Opzich maken spacers toch weinig uit als de band zelf op hetzelfde punt staat als voorheen?

Weet iemand trouwens waar je spacers kan halen? biesheuvel heeft ze maar vraagt er >200 euro voor, belachelijk, gezien dit setje incl zgan banden me nog niet het dubbele daarvan heeft gekost (gekocht met in mijn achterhoofd het feit dat ik ze anders toch wel zou door kunnen verkopen).

heb overal gezocht en volgens mij heeft een 560SEC een ET van 20~25, maar sommigen zeggen weer 11~18, ik kan er geen wijs uit. Waar zou ik dit kunnen vinden?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, niet zo handig om dit ná het kopen te gaan bekijken natuurlijk...

Je wielen vallen in de basis 21mm verder naar binnen, wat opzich vrij veel is... Daarnaast zijn je wielen nog eens 2,5 cm breder, wat neerkomt op 36mm verder de wielkast in...

Is een eind... Maar opzich niet zo'n probleem als je ruimte genoeg hebt...

Kwa lagers is het een ander verhaal... Ben geen fan van spacers, maar denk dat het met dit verschil wel aan te raden is om spacers van een centimetertje of anderhalf te monteren.
Dit om je lagers niet teveel op de kloten te geven...

Ga echter wel voor goede spacers, en die kosten inderdaad geld...
Je zou kunnen proberen spacers op ebay.de te vinden, maar reken zeker op meer dan 100 euro...

Verwijderd

Topicstarter
Nahh, was ook meer overvallen door de prijs... ik wist natuurlijk van te voren wel dat de prijs waarvoor ik ze heb opgehaald zo onderhand verdubbelt zou kunnen worden, dus zodoende ben ik snel in de auto gesprongen.

Kan je uitleggen wat het precies voor je lagers uitmaakt? Er komt toch eenzelfde kracht op als wanneer je velgen van et20 hebt oid? want bijv. de velgen die er nu opliggen (orgineel penta amg) lopen ook terug naar de rand (dus et=groot)

Ik zal eens zoeken naar die dingen op ebay/mp idd, H&R zie ik geregeld langskomen. zijn er nog handige zoektermen of weet iedereen wat er met spacers bedoelt wordt (spoorverbreders, wheelspacers, ???)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

spurverbreitering geloof ik in het duits... ;)

Je lagers worden plotseling op een andere manier belast, dus is de kans dat ze het begeven groter...

Verwijderd

Topicstarter
Heb geboden op PowerTechs, over 3 uur zullen we weten of ze van mij zijn. In duitsland wordt je daar mee kapot gegooid, zoveel staan er op; terwijl er in nederland niet eens een fatsoenlijke winkel is voor die dingen :s

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij toch redelijke goedkope troep :X

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Er staat me iets van bij dat spoorverbreders in nederland niet toegestaan zijn, dus misschien is dat de reden waarom je ze hier niet meer kunt krijgen.

Ik zal eens kijken of ik daar iets over kan vinden

Ik heb weer te vroeg gesproken:

http://www.cartuning-guide.com/spoorverbreders.html

[ Voor 27% gewijzigd door Riesenbaby op 16-12-2007 17:39 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:33:
Volgens mij toch redelijke goedkope troep :X
Tsja, ach... blijft toch een stuk staal, hoeveel verschil kan erin zitten? Ze zijn iig TUV, dus de wielen zullen er niet onderuit vallen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah... Juist, het is een stuk staal (als het al geen alu is)...

En juist daar zijn vele kwaliteiten in... :P
Pagina: 1