Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inverter probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11 20:12
Ik heb een Hansol H750 TFT-monitor. Bij het aanschakelen geeft die in een fractie van een seconde beeld, dan wordt de achtergrondverlichting uitgeschakeld. Heel af en toe zie je terug beeld (telkens maar voor een fractie van een seconde)

De lampen zelf zijn zeker nog goed (getest met andere inverter). Dus ga ik er vanuit dat de fout in de inverter ligt (of toch de aansturing ervan). Nu heb ik geen flauw idee hoe ik moet gaan foutzoeken op het ding.

De print ziet er uit zoals de deze: Klik
(Mijn print is IPHS4L-S, maar visueel 100% identiek; aan de onderkant zit trouwens nog een hoop SMD-zooi).
Je ziet ook 4 aansluitingen, en van elke lamp komen er ook 2 connectoren.
Als ik mijn eigen inverter aansluit op één van die connectoren brand de lamp al... Iemand een idee van de functie van de 2 connectoren/lamp? (of zouden er toch vier lampen in het scherm zitten?)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als ie nu en dan even toch inschakelt, draait er ergens iets op het randje. Hikkende voedingslijn (hoor je de spoeltjes piepen)?
Heb je al een grondige visuele controle gedaan, dus kijken of alle elco's nog goed zijn (niet bol), niets er verbrand uit ziet, alle solderingen nog goed, geen mechanische beschadigingen aan componenten,...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01

mace

Sapere Aude

Ik heb wel eens gehoord dat mensen monitoren fixen door er gewoon losse inverters in te bouwen.
Dan verlies je wel de mogelijkheid om de CCFL's te dimmen jammer genoeg.

• I386DX
@naftebakje
Visueel is alles in orde, ook geen piepende spoeltjes.

Wat de voedingslijn betreft:
Met uitgeschakelde monitor staat er een 14 V op de voedingslijn van de inverter. Bij het inschakelen zakt die eventjes naar een volt of 12 (op het moment dat het beeld zichtbaar is...). Om dan weer te verhogen (beeld weer weg).
Met ingeschakeld scherm (maar zonder beeld) is er amper rimpel te zien (10mV amplitude ofzo).

@Mace: da had ik ook al gedacht, mja, kwillet eerst op de goede manier proberen. Maar da overweeg ik zeker omdat het toch maar een testschermpje zal worden.

//Update: Naast de voedingslijnen gaan er nog 3 (gaan naar andere print met logica op, dus ik vermoed voor lichtsterkte in te stellen en/of controle) lijntjes naar het invertergedeelte van de print.
Op deze lijnen staat enkel een constante spanning (al dan niet pas verschijnen bij inschakelen). Maar bij geen enkele van de drie signalen/spanningen zie ik iets dat in verband zou staan met het eenmalig knipperen van de lamp. => aansturing in orde?

[ Voor 28% gewijzigd door I386DX op 16-12-2007 15:45 ]

• I386DX
Nog een beetje verdergekeken naar het voedingsgedeelte, bleek een slechte elco in te zitten.

De originele elco was één met een lage ESR-waarde. Omdat ik die hier niet liggen heb, heb ik er een doodgewoon elco'tje ingestoken. Dit werkt perfect, maar kan ik dat zo laten of toch nog vervangen met een low esr-type?

Dit heb ik nog gevonden op Wikipedia:
"Een lage inwendige weerstand RESR (Equivalent Serial Resistance) is vooral van belang voor schakelende voedingen waarbij een hoge laad / ontlaadstroom vereist wordt."

Door de hoge stromen kan ik mij voorstellen dat het gewone elco'tje meer gaat opwaren en sneller zal verslijten?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ja, dat is een van de verschillen tussen een low-ESR en een gewone elco. Ook is de afvlakking minder goed, dus meer rimpel op de lijn die hij moet afvlakken, al zal dat niet zo gauw problemen geven.

Ik weet niet welke elco je er nu in hebt zitten, maar je kan het best een 102° type nemen, het wordt behoorlijk warm achterin een LCD scherm. Of dat dan wel of geen low-ESR type is zal dan niet zo'n probleem zijn (hij houd het wel een jaar vol).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1