[Photoshop] Photoshop naar InDesign

Pagina: 1
Acties:
  • 2.450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
Hallo mensen,

Weet niet zeker of dit de goeie catogorie is, maar ik zit met het volgende probleem:
Ik ontwerp websites in Photoshop CS3, een klant heeft gevraagd om visitekaartjes en ander drukwerk te maken voor hem, dit wil ik graag doen in InDesign.

In Photoshop heb ik al een paar ontwerpen gemaakt waarmee ik in Indesign graag verder mee zou willen gaan. Alleen krijg ik op geen enkele manier iets geimporteerd in InDesign. Geen psd, pdf of andere formaten die Photoshop kan uitspugen. Elke keer geeft hij de volgende melding:

"Cannot open the file "visitekaartje.pdf". Adobe InDesign may not support the fileformat,a plug-in that supports the file format may be missing, or the filemay be open in another application."

Hoe kan ik wel mijn photoshop bestanden in InDesign importen?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:52

MsG

Forumzwerver

Als je het ontwerp nou opslaat als jpg of psd? Uit je TS maak ik op dat je een PDF wil importen. Waarschijnlijk wil dat niet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 18:48

Knaak

It's me, Mario!

Visitekaartjes maken in Illustrator is makkelijker, aangezien je dan het voordeel hebt van vectoren. Zeker voor de huisstijl etc is dit handig.

Maar een PDF importeren zal niet lukken, je moet echt een .psd gebruiken daarvoor.

• MFMD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 14:46
Als je visitekaartje.pdf wilt placen in InDesign heb je die niet openstaan in Photoshop? Een andere manier die wellicht werkt is de pdf direct vanuit je verkenner(windows)/finder(mac) naar je InDesign document slepen.

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 14:54
Het foutbericht lijkt erop dat je probeert het bestand via file -> open probeert te openen. Dat werkt niet. Je moet dit doen via file -> place.

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46
MOAW schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:41:
Visitekaartjes maken in Illustrator is makkelijker, aangezien je dan het voordeel hebt van vectoren. Zeker voor de huisstijl etc is dit handig.

Maar een PDF importeren zal niet lukken, je moet echt een .psd gebruiken daarvoor.
Een paar uitspraken in deze posts kloppen niet, sorry.
Gebruik van vectorgraphics heb je in Photoshop (vanaf CS volgens mij) ook. Opslaan als Photoshop PDF of gewoon PSD en placen in InDesign gaat zonder verlies van vectorgegevens en dat dan ook zeker wel mogelijk.

Illustrator is handiger/beter voor het maken van illustraties/logo's. Maar dat heb je natuurlijk niet altijd nodig voor huisstijlen. Soms is het een zeer eenvoudig logo of huisstijl en dan vind ik Illustrator vaak erg overbodig.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 16-12-2007 13:50 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-12 17:39

Zerora

Ik Henk 'm!

Adobe InDesign kan gewoon PSD files openen. Althans dat zegt de help van Photoshop CS die ik hier heb.
Photoshop-formaat (PSD)

Het formaat van Photoshop (PSD) is het standaard bestandsformaat en het enige formaat naast het formaat voor grote documenten (PSB) dat de meeste Photoshop-functies ondersteunt. Dankzij de ver doorgevoerde integratie tussen Adobe-producten kunt u in andere Adobe-toepassingen, zoals Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe Premiere, Adobe After Effects en Adobe GoLive, rechtstreeks PSD-bestanden importeren, waarbij veel Photoshop-functies behouden blijven.
Edit: In de nederlandse versie van InDesign kun je door naar Bestand > Plaatsen je gewenste PSD file kiezen en neerzetten in InDesign. Heb het net ff getest en dat werkt prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Zerora op 16-12-2007 13:53 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
JShal schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:44:
Het foutbericht lijkt erop dat je probeert het bestand via file -> open probeert te openen. Dat werkt niet. Je moet dit doen via file -> place.
Op Place kan ik niet klikken. InDesign zou gewoon psd bestanden moeten kunnen openen lijkt mij.

• gertvdijk
  • Laatst online: 10:46
amauer schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:53:
[...]
Op Place kan ik niet klikken. InDesign zou gewoon psd bestanden moeten kunnen openen lijkt mij.
InDesign kan niet PSD files openen! Wel plaatsen (gelinkt). Zorg dat je eerst een InDesign document open hebt staan en de pagina voor je hebt waar je je PSD file wilt hebben. Nu moet je toch echt op Place kunnen drukken.
Maar zo te lezen heb jij nog niet zoveel ervaring met InDesign. Ik heb het begin geleerd door Adobe's 'Classroom in a book'. Kost wat geld, maar is super efficiënt leren!

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 14:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

gertvdijk schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:48:
[...]

Een paar uitspraken in deze posts kloppen niet, sorry.
Gebruik van vectorgraphics heb je in Photoshop (vanaf CS volgens mij) ook. Opslaan als Photoshop PDF of gewoon PSD en placen in InDesign gaat zonder verlies van vectorgegevens en dat dan ook zeker wel mogelijk.

Illustrator is handiger/beter voor het maken van illustraties/logo's. Maar dat heb je natuurlijk niet altijd nodig voor huisstijlen. Soms is het een zeer eenvoudig logo of huisstijl en dan vind ik Illustrator vaak erg overbodig.
Ja, en in jouw post kloppen ook een paar uitspraken niet.

Je kunt in Photoshop vanaf een bepaalde versie zeker shapes en paths gebruiken. Maar ga die nou niet in Illustrator of Indesign importeren. Dat hoort niet zo. Dat werkt ook niet lekker. Alles zit aan elkaar vast, paden zijn niet op de milimeter nauwkeurig maar op pixels uitgezet. Neem van mij aan, doe nou niet.

In de post die Gert quote staat ook een kromme zin, namelijk dat de TS zijn ontwerp maar naar Illustrator moet gooien. Maar die verbetert Gert niet. Want waarom naar Illustrator? InDesign kun je net zo goed met vectorlijnen werken hoor! Ook daar heb je de pentool, je hebt vormen, en des te beter: je hebt hulplijnen en linealen die een stuk nauwkeuriger zijn dan in Illustrator.

Dus.

InDesign moet helemaal geen PSD's kunnen openen. PSD is het werkformaat van Photoshop. Met een werkformaat ga je niet in een ander programma weer verder werken. Dat doe je met een geëxporteerd, universeel formaat. Maak er dan TIF van, met 1 of 2 FFen. Of EPS, voor logo's. Maak een nieuw document aan in InDesign en Place je TIF of EPS in de pagina. Schalen met shift ingedrukt, anders ben je je verhoudingen kwijt.

Maar begin nou eerst eens met je noodzakelijke tekst en lijnenspel in InDesign. Visitekaartje op een documentje van 9,5 bij 5, ik noem maar wat. Brochuretje op een document van A4 of B4, meerdere pagina's. Vergeet de afloop niet (vraag je drukker). Kijk dan welke grafische elementen je vanuit Photoshop in je kaartje en je brochure wil. Maak die vrijstaand, sla ze op als TIF of EPS. Importeer ze in InDesign. Mooi erbij slepen, klaar.

Kleuren die in je drukwerk te zien zijn, zijn opgebouwd uit CMYK. De kleuren in je website uit RGB. Nu zal het omzetten van de ene naar de andere kleuropbouw niet helemaal gelijk zijn. Doe het op een CRT-monitor die goed gekalibreerd is en die z'n kleuren goed heeft staan. Print je drukwerk een paar keer uit (ook weer hier: geen rare printerfratsen) of laat een proefdruk maken en vergelijk die op je monitor met de website. Dan krijg je qua kleuren een vrij goede overeenkomst. Bij bezoekers van de website zal de monitor toch altijd anders afgesteld staan, maar dan heb jij tenminste een goed ijkpunt gekozen.

Ik geef een beetje een grumpy maandagochtend-reply, maar het gaat me erom dat hierboven allemaal van die halfbakken antwoordjes staan, iets met klok en klepel, die de TS eigenlijk verder het riet insturen dan dat ze hem echt helpen (Rakkerzero ff daargelaten, die komt hier vaker).

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-12 17:00
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, DB... JE kan ondertussen in InDesign prima Illustrator, Photoshop en PDF's direct plaatsen. Wel moet je erg oppassen voor kleuromzettingen, want door InDesign alles om te laten werken naar YMCA (Afbeeldingslocatie: http://www.flipflopflyin.com/minipops/mp_villagepeople2.gif :P) kun je behoorlijke afwijkingen krijgen.
Om die valkuil te voorkomen kan je inderdaad beter via TIFF gaan. Maar wil je zaken als goede transparantie meenemen, dan kan je beter een native PSD-bestand plaatsen.

Verder prima uitleg overigens! d:)b

Maar goed, in ieder geval is duidelijk dat de topic starter te weinig kennis heeft van InDesign, aangezien hij PSD's wil openen in plaats van plaatsen...

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 17-12-2007 11:54 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Savantas schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:32:
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, DB... JE kan ondertussen in InDesign prima Illustrator, Photoshop en PDF's direct plaatsen. Wel moet je erg oppassen voor kleuromzettingen, want door InDesign alles om te laten werken naar YMCA ([afbeelding] :P) kun je behoorlijke afwijkingen krijgen.
Om die valkuil te voorkomen kan je inderdaad beter via TIFF gaan. Maar wil je zaken als goede transparantie meenemen, dan kan je beter een native PSD-bestand plaatsen.

Verder prima uitleg overigens! d:)b

Maar goed, in ieder geval is duidelijk dat de topic starter te weinig kennis heeft van InDesign, aangezien hij PSD's wil openen in plaats van plaatsen...
Ja, over PDF's plaatsen in InDesign heb ik niks gezegd :) dat doe ik zelf ook. Maar alleen als het noodzaak is, want je kan dan amper nog wat wijzigen. En met drukwerk wil je nog wel eens wat kunnen schuiven... :)

En bedankt! Ik ben koningin van de lange zwetsverhalen.

Klopt, PSD's openen en plaatsen... mmm ja. Wel goed dat de TS zelf veel pogingen heeft gedaan om er al uit te komen. d:)b .

Leuke YMCA poppetjes :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
offtopic:
Is meteen ook link naar de site Flipflopflyin: een heleboel celebrities pixelated :D

[ Voor 20% gewijzigd door Savantas op 17-12-2007 14:44 ]

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-12 12:00
Kan inDesign niet gewoon psd's aan? Het is immers een Adobe programma.

• benoni
  • Niet online
Precies, en dat werkt ook erg prettig omdat je dan zonder tussenstappen een RGB naar CMYK workflow hebt, en makkelijk met alt-dubbelklik in InDesign het bronbestand kunt laten openen in Photoshop.

Addit: Nogmaals voor alle duidelijkheid: je moet de PSD plaatsen in (of verslepen naar) een geopend Indesign document, je kunt ze niet openen alsof het een Indesign opmaakbestand is.

[ Voor 33% gewijzigd door benoni op 17-12-2007 15:10 ]

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 18:43
Zerora schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:49:
Adobe InDesign kan gewoon PSD files openen. Althans dat zegt de help van Photoshop CS die ik hier heb.

[...]

Edit: In de nederlandse versie van InDesign kun je door naar Bestand > Plaatsen je gewenste PSD file kiezen en neerzetten in InDesign. Heb het net ff getest en dat werkt prima.
Yup dat kan al jaren, dat doe ik al sinds de eerste versie van Indesign. Als voorbeeld dat AH Bonus foldertje dat ik iedere week uitlever, dat bestaat bijna alleen maar uit PSD beelden geplaatst in Indesign. Kijk maar eens naar de speciale AH kerstkranten in week 52 t/m 02, al die gekleurde hamsters bestaan uit tig (correctie-)lagen bewaard als PSD en geplaatst in Indesign.

π MW finishers

• benoni
  • Niet online
Savantas schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:32:
Wel moet je erg oppassen voor kleuromzettingen, want door InDesign alles om te laten werken naar YMCA ([afbeelding] :P) kun je behoorlijke afwijkingen krijgen.
Om die valkuil te voorkomen kan je inderdaad beter via TIFF gaan.
Ik snap eigenlijk niet dat het gebruik van een tussenformaat de mogelijke valkuilen vermindert. Het lijkt me eerder dat er in de workflow meer momenten worden gecreëerd waarbij al of niet een kleuromzetting kan zijn gedaan of een kleurprofiel kan worden aangepast, en dat daardoor eerder kleurverschillen kunnen optreden.

Tenzij je veel materiaal aangeleverd krijgt en geen controle hebt over deze keten, dan kun je natuurlijk expres een tussenstap hebben gecreëerd waarin toegangscontrole en kleuromzetting wordt uitgevoerd. Maar de keuze voor TIFF als bestandsformaat is daarbij voor kleurweergave niet relevant.

• Savantas
Ach, het is denk ik ook dat men Quark Express zo gewend is waarvan de heeeel lang gebruikte versie geen PSD's aankon, vrijwel alleen TIFF en EPS. En de drukkerswereld is zoals bekend wat conservatief om dingen te veranderen, dus doen we nog steeds aan TIFF en EPS... :+
Maar inderdaad, een extra tussenformaat is alleen maar extra onhandig. PAs nog met een folder gehad, zat allerlei wijzigingen te doen aan enkele TIFF's en bleek dat ik de hele verkeerde map had gekozen (meer workflow-foutje eigenlijk... |:( )

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Eh, hebben we het hier ook niet over compressie? Ik ben het met jullie eens over de kleuroverdracht in zo min mogelijk stappen, maar how about de bestandsgrootte? Een gelayerde PSD is wel even wat groter dan een TIFF of een EPSje. Al dat omzetten, flattenen - laat je dat allemaal aan InDesign over zodra hij van het geheel een PDFje bakt?

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 23-12-2007 14:00 ]

• benoni
  • Niet online
Inderdaad. Het genereren van de PDF duurt wel langer omdat de transparantie van de pagina objecten verwerkt moet worden, maar werkt in de regel makkelijker en het is minder foutgevoelig dan dat je bij elke wijziging in een bronbestand weer opnieuw een tussenformaat moet aanmaken.

Ik heb ook de ervaring dat een PDF gegenereerd door InDesign een stuk efficiënter is opgebouwd dan als je dezelfde pagina vanuit Illustrator of Photoshop zou exporteren.
Pagina: 1