RAID-5 array aan ICH9R laat zich niet formatteren.

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 17:04

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Ik heb een RAID-5 array gemaakt van 4 Hitachi T7K500 500GB schijven. De laatste drivers (7.8.0.1012) voor de ICH9R zijn in de XP CD geslipstreamed (mobo heeft geen floppy connector). De array wordt keurig herkend door de Windows XP setup, maar bij het formatteren gaat het fout. Bij een procent of 22 gaan alle disk lampjes uit, de progress bar gaat vrolijk verder tot 100% waarna de melding komt "Format did not complete".

Systeem herstart, de RAID array blijkt offline. 1 schijf hang op "Error Occurred (0)". Nieuwe RAID-5 array gemaakt zonder die schijf. Setup opnieuwe gedraaid, zelfde probleem, echter nu geeft een andere schijf de foutmelding.

Nieuwe array aangemaakt met alle schijven, tijdens de setup een partitie gemaakt van 64GB. Het formatteren gaat nu goed en de installatie wordt probleemloos voltooid. Disk Management gestart en voor het overige vrije gedeelte van de array een NTFS partie gemaakt. Tijdens het formatteren krijg ik een mooie BSOD met de melding KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR 0x0000007a. Dit wil in dit geval niet meer zeggen dan dat de array weer offline is.

Natuurlijk alle FAQ's doorgelezen:
http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020680.htm
Met de Hitachi Feature Tool de transfer speed op 3Gb/s gezet en Spread Spectrum Clocking ingeschakeld. Geen verschil.

Verder is er helemaal niks over dit probleem te vinden. Ik kan in plaats van een full format een quick format uitvoeren, maar is het probleem daarmee opgelost? Het systeem is wel stabiel. Iemand anders ervaringen met de ICH9R en T7K500 schijven? Suggesties?

Specs:
Intel Q6600 processor
Intel DX38BT Bone Trail mobo
OCZ 2x 1GB 1333MHz DDR3
4x Hitachi T7K500 (HDT725050VLA360)

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

itarix

404 soul not found

raid drivers slipstreamen kan soms voor problemen zorgen. probeer eens een installatie cd zonder raid drivers en voeg de drivers handmatig met F6 in setup toe.

Verwijderd

Doe eens een memtest en controleer zowel je systeemdisk als je RAID array members op fouten, een kernel stack inpage error kan denk ik door swap-problemen komen. Heeft je voeding stabiele voltagelijnen met alle schijven online?

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:41:
Doe eens een memtest en controleer zowel je systeemdisk als je RAID array members op fouten
Geen fouten met chkdsk, ook niet met de Hitachi Drive Fitness Tool. Ik ga zo een MemTest86 CDtje maken, maar het lijkt me sterk dat er iets gevonden gaan worden. Bijv. een spelletje spelen is geen probleem.
een kernel stack inpage error kan denk ik door swap-problemen komen.
Inderdaad, maar dat is nogal logisch als de schijf waar de swap file op staat offline is.
Heeft je voeding stabiele voltagelijnen met alle schijven online?
Als ik het BIOS mag geloven wel, maar ik zal er zo een oscilloscoop aanhangen.

--update--
Memtest86 snapte weinig van de chipset, Memtest86+ gelukkig wel en die draaid nu wat rondjes.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBorg op 16-12-2007 16:08 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Per ongeluk P7K500 schijven geinstalleerd i.p.v. T7K500. Deze zijn een stuk langzamer dan de T7K500. Ook bleek er toch 1tje een foutmelding te geven in de Hitachi Drive Fitness test. Alle schijven vervangen voor WD schijven (T7K500 was niet op voorraad).

Problem solved.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kwestie van incompabiliteit? Problems solved, ok maar is er niets van dit lastige euvel bekend?

ARME AOW’er

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Topicstarter
Ik heb gemailed met Intel en Hitachi, niets bekend. Ik gok dat de oorzaak gewoon de schijf is die de foutmelding gaf. De fout kwam alleen aan het licht bij een full erase/surface check. Duurt iets van 3 uur per schijf, dat is natuurlijk niet het eerste dat je gaat proberen... Kan tevens verklaren waarom de format werd afgebroken na een x aantal procent.
Pagina: 1