[Probleem] Hoe internet delen en netwerk aanleggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dUSSE
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-07-2024
Hallo,

Ik wil even een beroep doen op jullie expertise ivm het delen van internet en het aanleggen van een netwerk thuis. Aangezien ik een volkomen leek ben op dat gebied, geraak ik niet uit aan handleidingen en dergelijke.

Mijn vraag is dus dubbel:
- hoe moet ik internet delen tussen verschillende toestellen over een router?
- hoe maak ik daarna een netwerkje tussen deze toestellen om bestanden en een printer te delen?

Mijn eerste vraag is de belangrijkste, omdat een thuisnetwerk maken me simpeler lijkt en ook wel zal werken als ik eens internet kan delen.

Even een korte situatieschets van wat ik heb:
- modem: Motorola Surfboard Cable Modem
- internet:Telenet ExpressNet
- router: D-Link Air Plus XtremeG DI-624
- een PC met Office XP
- een laptop met Office XP

Voorlopig wil ik de PC en de laptop met draad beiden onafhankelijk van internet laten genieten (in een volgende stap de laptop draadloos, maar dat is nu niet aan de orde).

Ik heb geprobeerd met handleidingen van mijn router en van Telenet om de router deftig te installeren, maar dat werkt niet. Ik geraak niet met beide toestellen op het internet tegelijkertijd. Plus, als ik enkel bvb de PC via de router aan de modem aansluit, heb ik ook verbindingsproblemen (beperkte of geen toegang). Rechtstreeks aansluiten op de modem is probleemloos.

Mijn vraag is dus of iemand mij stapsgewijs kan uitleggen wat ik moet doen, veranderen of instellen om met beide toestellen tegelijk via de router op het internet te kunnen? Echt wel graag stapsgewijs, want ik ben niet thuis in IT. Mocht dit teveel gevraagd zijn, dan is een linkje naar een pagina of brochure waar dit perfect staat uitgelegd ook goed.

Alvast erg bedankt voor de moeite.
Als ik wat tips krijg, dan zal ik zeker ook laten weten of die werken of wat er precies verkeerd loopt.

Matthias

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

Ik weet even niet of Telenet op basis van MAC adres een machine op internet laat of niet, maargoed..

Op welke manier verbind je normaal met Telenet? Gewoon de machine aan en je hebt direct een IP van buitenaf zonder bijv. eerst een username/pass in te moeten tikken? Dan kan je de WAN-kant van de router op DHCP instellen. Mocht je dus een username/pass moeten intikken (dunno hoe het bij Telenet is), dan kies je PPPoE in de router en gebruik je je username/pass van de provider.

• dUSSE
Een normale verbinding met Telenet internet gebeurt gewoon door mijn PC aan te leggen zonder username of password te moeten ingeven. Gewoon aanleggen en ik heb internet.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet sowieso geen DHCP gaan gebruijen in deze setup. Je krijgt het wel voor elkaar om de twee apparaten los van elkaar aan de praat te krijgen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TrailBlazer schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:43:
je moet sowieso geen DHCP gaan gebruijen in deze setup. Je krijgt het wel voor elkaar om de twee apparaten los van elkaar aan de praat te krijgen.
Geen DHCP? Kan je dat eens toelichten? Ik moet de eerste Kabelinternet aansluiting die niet met behulp van DHCP werkt nog tegenkomen :?

Ook van PPPoE en dergelijke is afaik bij kabelinternet geen sprake? Je krijgt gewoon een standaard Ethernet aansluiting uit je modem (en dat modem doet ook niets meer of minder dan moduleren en demoduleren, dus geen ingebouwde router of iets dergelijks, zoals je dat bij ADSL wel ziet). Waar je gewoon een PC of router aanhangt, die via DHCP een IP adres, gateway en DNS en dergelijke toegewezen krijgt. Eventueel inderdaad met beperking dat alleen het eerste MAC adres dat ooit gekoppeld is wordt toegelaten. Dus wellicht dat daar het probleem zit? Maar dat kan Telenet je vast wel vertellen.

De router zal in elk geval gewoon op DHCP moeten staan voor z'n WAN zijde lijkt me. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hier niet uit kan komen als je gewoon de handleiding volgt. Wellicht dat de Topicstarter even kan aangeven hoe hij de router op dit moment heeft ingesteld (hoe het dus niet werkt)? Bijvoorbeeld aan de hand van een paar screenshots?

En check dus even hoe het bij Telenet zit met het registreren van MAC adressen.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 16-12-2007 13:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

Orion84 schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:54:
Ook van PPPoE en dergelijke is afaik bij kabelinternet geen sprake?
Caiway wil nogsteeds graag dat je PPPoE gebruikt om verbinding te maken.

Anyway, het is vrij simpel idd. Sluit het modem aan de WAN-kant van je router aan en stel de router in als DHCP op die poort. Het ding hoort dan een extern IP te krijgen. Op de LAN-interfaces zal het apparaat een DHCP draaien waarvan je clients (mits goed ingesteld) automatisch een IP krijgen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Geen DHCP? Kan je dat eens toelichten? Ik moet de eerste Kabelinternet aansluiting die niet met behulp van DHCP werkt nog tegenkomen :?
Ook van PPPoE en dergelijke is afaik bij kabelinternet geen sprake? Je krijgt gewoon een standaard Ethernet aansluiting uit je modem (en dat modem doet ook niets meer of minder dan moduleren en demoduleren, dus geen ingebouwde router of iets dergelijks, zoals je dat bij ADSL wel ziet). Waar je gewoon een PC of router aanhangt, die via DHCP een IP adres, gateway en DNS en dergelijke toegewezen krijgt. Eventueel inderdaad met beperking dat alleen het eerste MAC adres dat ooit gekoppeld is wordt toegelaten. Dus wellicht dat daar het probleem zit? Maar dat kan Telenet je vast wel vertellen.

De router zal in elk geval gewoon op DHCP moeten staan voor z'n WAN zijde lijkt me. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hier niet uit kan komen als je gewoon de handleiding volgt. Wellicht dat de Topicstarter even kan aangeven hoe hij de router op dit moment heeft ingesteld (hoe het dus niet werkt)? Bijvoorbeeld aan de hand van een paar screenshots?

Ik ging er even vanuit dat een kabelmodem ook een routerfunctie heeft in dite geval. Je geeft allebei de modems/routers een eigen ip binnen hetzelfde subnet. Doordat je DHCP uitzet kan je dan op de PC's handmatig de gateway kiezen die je voor die PC wil hebben. Ook heb je dan communicatie tussen die PC's

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar Motorola Surfboards hebben geen router aan boord, dus dat is hier niet van toepassing :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dUSSE
[...]

Ik zal vanavond eens een paar screenshots nemen door het opnieuw in te stellen.
Ik kan wel al vertellen dat ik de quick start via de cd-rom heb laten lopen en dynamish IP heb gekozen. Werkt dus niet.
Dan ook eens via http://192.168.0.1 en daar wat stapjes volgen. Ik heb zowel dynamisch gekozen als een statisch voor IP's. En wel hierom: de PC kan ik soms apart aansluiten op internet via de router. De laptop niet. Als ik ze beiden fysisch met de router verbind (dus eerst PC en dan laptop), dan valt internet op de PC weg en laptop krijgt geen. Als ik dan ga checken wat verkeerd is, blijkt er geen IP-adres toegewezen zijn op mijn PC. Dan koppel ik laptop weer los, zet de modem even zonder stroom, connecteer PC en modem rechtstreeks en vraag om IP-verbinding te herstellen. Dat lukt dan weer wel. Daarom dacht ik een statisch IP te laten toewijzen zodat hij niet telkens op zoek moet gaan. Maar ook dat werkt niet.
ROUTER: IP 192.168.0.1
PC: IP 192.168.0.2; subnet 255.255.255.0; gateway: 192.168.0.1 en DNS: 192.168.0.1
laptop: IP 192.168.0.3; subnet 255.255.0; gateway: 192.168.0.1 en DNS: 192.168.0.1
Maar dit haalt dus ook niks uit.
Ik maak zoals ik zei vanavond enkele screenshots omdat ik vermoed dat het zelfs iets heel kleins kan zijn dat ik verkeerd doe.
Moet er trouwens iets veranderd worden aan firewall instellingen?

Verwijderd

Als je dat doet moet je de DNS meestal op automatisch laten staan

192.168.0.1 is nl GEEN nameserver
Die krijg je als het goed is van je ISP toegewezen, dus zijn totaal andere IP's

Op automatisch zetten dus, en denk dat t dan wel beter lukt?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Welk abbonement heb je ??

Afhankelijk van het abbonement heb je recht op 1, 2 of 4 IP adressen. Deze worden bijgehouden op basis van MAC adres. Wanner je dus beide pc's op een regelmatig tijdstip omwisselt, kent telenet de 2 MAC adressen en bijgevolg zijn je 2 IP adresse die hiermee gekoppeld zijn, reeds in gebruik.

Je zal dus even alle pc's moeten afkoppelen, tijd wachten tot ze verdwenen zijn uit de de DHCP Server Lease en dan kan je je router aansluiten.

Op de WAN connector: DHCP Client activeren
Op de LAN connectoren: Fixed IP of DHCP maakt zoveel niet uit. Aangezien je er niet veel van kent, laat maar op DHCP staan.

• dUSSE
Ik veronderstel dat je DNS enkel op dynamisch kan laten zetten als je de rest (IP, subnet, gateway) ook dynamisch laat staan? of herinner ik mij dat verkeerd. maar alles op dynamisch zetten, lukt ook niet. ik heb alle verbindingen onderbroken van de router (PC is wel nog verbonden met modem rechtstreeks, kan dat kwaad?) en hoop dat de gegevens "uit geheugen verdwenen zijn" zoals jullie zeggen. dan doe ik het eens opnieuw met dynamische instellingen.

mijn abo is een ExpressNet, dus per definitie moet ik twee PC's kunnen laten aansluiten....

• bartgabriels
dUSSE schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:37:
Ik veronderstel dat je DNS enkel op dynamisch kan laten zetten als je de rest (IP, subnet, gateway) ook dynamisch laat staan? of herinner ik mij dat verkeerd. maar alles op dynamisch zetten, lukt ook niet. ik heb alle verbindingen onderbroken van de router (PC is wel nog verbonden met modem rechtstreeks, kan dat kwaad?) en hoop dat de gegevens "uit geheugen verdwenen zijn" zoals jullie zeggen. dan doe ik het eens opnieuw met dynamische instellingen.

mijn abo is een ExpressNet, dus per definitie moet ik twee PC's kunnen laten aansluiten....
Hoe kan je, als je je pc aan de modem laat hangen, ook nog je router er aan hangen? Telenet heeft slechts 1 RJ45 poort op zijn modems.

• dUSSE
bartgabriels schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:41:
[...]

Hoe kan je, als je je pc aan de modem laat hangen, ook nog je router er aan hangen? Telenet heeft slechts 1 RJ45 poort op zijn modems.
de router is er van tussen uit gehaald om het geheugen te deleten. de pc is nog rechtstreeks verbonden met de modem omdat ik vandaag online moet kunnen. misschien heb ik het slecht uitgedrukt. de router ligt daar nu gewoon, zonder ergens mee verbonden te zijn. en de pc heeft internet rechtstreeks via de modem.

• bartgabriels
dUSSE schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:08:
[...]

de router is er van tussen uit gehaald om het geheugen te deleten. de pc is nog rechtstreeks verbonden met de modem omdat ik vandaag online moet kunnen. misschien heb ik het slecht uitgedrukt. de router ligt daar nu gewoon, zonder ergens mee verbonden te zijn. en de pc heeft internet rechtstreeks via de modem.
Dus:
Je pc bezet nog steeds 1 IP adres van telenet. Tegen vanavond zou het andere (Laptop) adres terug vrij moeten gegeven zijn, zodat je router dit kan gebruiken.

• dUSSE
bartgabriels schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:12:
[...]

Dus:
Je pc bezet nog steeds 1 IP adres van telenet. Tegen vanavond zou het andere (Laptop) adres terug vrij moeten gegeven zijn, zodat je router dit kan gebruiken.
Jep. Maar de PC ligt af. Is het beter dat ook de PC geen IP adres gebruikt? Ik kan die wel even gaan afleggen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:08:
Als je dat doet moet je de DNS meestal op automatisch laten staan

192.168.0.1 is nl GEEN nameserver
Die krijg je als het goed is van je ISP toegewezen, dus zijn totaal andere IP's

Op automatisch zetten dus, en denk dat t dan wel beter lukt?
192.168.0.1 kan prima je DNS zijn, aangezien die routertjes meestal gewoon aan DNS forwarding doen. Je router krijgt van Telenet een IP en Gateway en DNS servers toegewezen. Intern krijgt je PC een IP van de router en wordt de router je gateway en DNS server en die stuurt de vragen dan gewoon door naar de Telenet DNS servers (evt. met wat caching ofzo). Dus dat is het probleem niet.

Ik vermoed dat het inderdaad dus met die MAC adressen te maken heeft. je kan even afwachten of de boel wordt vrijgegeven en het dan nog eens proberen, maar er is ook nog een andere optie: Kijk eens of je router een MAC-Clone functie heeft (meeste hebben dat wel) en clone daar dus het MAC adres van je PC, zodat je router zich met dat MAC adres bij Telenet meldt en dan mogelijk wel een IP adres krijgt.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2007 10:20 ]

• dUSSE
Ik ben er vrij zeker van dat ik de kabels juist heb gestoken :)
Met de achterkant voor je: helemaal rechts de kabel van router naar modem (die staat wat afgezonderd) en daarnaast vier gegroepeerde poorten voor kabel van router naar pc/laptop.

Als ik het goed begrijp, zou er een oplossing in de maak kunnen zijn door alles een los te koppelen van router (heb ik gedaan), wat laten rusten zodat alles uit het geheugen verdwijnt en dan terug aankoppelen. Mijn PC is wel nog rechtstreeks verbonden met de modem (maar ligt niet aan). Is het beter dat ook die verbinding onderbroken wordt?

Ik zal de setup dan opnieuw laten lopen (en met dynamische IP-adressen werken).

Hoe kan ik precies controleren of mijn router een MAC-clone functie heeft? Kan ik dat er gewoon op aflezen? Of staat dat op de doos vermeld?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gewoon even door de menu's van de router klikken of in de handleiding kijken. Is een tamelijk standaard feature voor zover ik weet en zal denk ik niet echt op de doos staan.

Als je daar dan toch aan het klikken bent, maak dan meteen even screenshots van de verschillende instellingen ;)

Dat maakt het een stuk makkelijker om aan te geven welke instelling mogelijk fout staat ofzo :)

[ Voor 39% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2007 10:30 ]

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 00:18
*knip*

[ Voor 148% gewijzigd door ShaiNe op 17-12-2007 14:36 . Reden: reactie naast de kwestie, mag weg ]

• dUSSE
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door dUSSE op 17-12-2007 14:39 . Reden: reactie naast de kwestie, mag dus ook weg ]

• dUSSE
Met alle extra informatie die ik totnogtoe heb verkregen, ben ik opnieuw aan de slag gegaan. Een overzicht. Misschien ook een hele boterham.

1. Router hele dag volledig uitgeschakeld. Modem gedurende uurtje uitgeschakeld

2. Modem terug aangelegd. Router terug aangelegd. Router en modem verbonden. Netwerkkabels aangesloten op modem.

3. PC opstarten, internetverbinding oproepen: rara, geen verbinding (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen1.JPG

4. http://192.168.0.1 ingetikt en ingelogd.

5. daar status van de router nagekeken (zie hieronder) en niks aan veranderd.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen2.JPG

6. DHCP instellingen nagekeken (zie hieronder) en niks aan veranderd.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen3.JPG

7. nog steeds geen internet. dan maar ipconfig opgevraagd (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen4.JPG
en laten vernieuwen (ipconfig/renew) (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen5.JPG

8. nog steeds beperkte of geen verbindingen melding (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen6.JPG

9. dan maar op verbinding herstellen klikken (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen7.JPG

10. ook eens TCP/IP checken (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen8.JPG
en op knop geavanceerd geklikt (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen9.JPG
alles staat daar toch zoals het zou moeten zijn.

11. uiteindelijk: op verbindingsproblemen vaststellen klikken (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen10.JPG
en dat blijft maar zoeken. stopgezet en besloten de volledige procedure van begin af aan te herhalen.

12. inloggen met paswoord en tijdszone instellen

13. autodetecting WAN: op dynamisch laten staan (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen11.JPG

14. next, op clone MAC address klikken (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen12.JPG

15. next, set wireless LAN connection (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen13.JPG
daar heb ik dlink veranderd naar D-Link omdat dat zo in de manual beschreven staat. ik veronderstel toch niet dat ik dat had moeten laten staan want dat daarom alles verkeerd loopt??

16. next, aan encryption niks veranderd (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen14.JPG

17. op restart en daarna op close klikken

18. test internet connection... je raadt het al, opnieuw hetzelfde foutmeldingsscreen...

19. uiteindelijk besloten op de quick installation nog eens te runnen. een aantal keren op next klikken. alles laten staan zoals in de screens hieronder/
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen15.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen16.JPG

20. internetverbinding wordt getest en wat krijg ik, (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/MatthiasDusselier/router/screen17.JPG

21. dan maar uit radeloosheid besloten om het hele boeltje met de router weer los te koppelen en de netwerkkabel rechtstreeks te verbinden met de modem (na die eerst 10 sec zonder stroom te zetten). ik kreeg nog niet onmiddellijk internet, want ik moet ook telkens weer de netwerkverbindingen herstellen, en dan doorloopt hij snel een aantal stappen waaronder IP renew en iets met DHCP. maar ik was daar te traag voor om screenshots van te nemen (gebeurt in een paar seconden).

22. uiteindelijk heb ik dan internet en zit ik hier te typen.

conclusie: ik volg de stapjes mooi zoals ze in de handleiding staan of ik volg de tips zoals jullie me al hebben aangeraden, maar het brengt geen zoden aan de dijk. er moet iets zijn dat ik verkeerd doe, maar wat? ik hoop dat ik met dit visueel verhaal wat heb kunnen ophelderen zodat er bij iemand een lichtje kan gaan branden.
mochten er nog zaken zijn die ik eens moet opvolgen, laat me dat gerust weten!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat me in elk geval wel op valt is dat bij de WAN instellingen de DNS op 192.168.0.1 staat. Dat is heel erg vreemd en mogelijk een van de redenen dat de boel niet werkt. Kan je ergens opzoeken wat de DNS servers van Telenet zijn, en die handmatig invoeren? (Indien mogelijk). Want 192.168.x.x is een IP range die gereserveerd is voor prive netwerken. Lijkt me dat daar gewoon een Telenet IP adres had moeten staan?

Edit: Die info wordt je hier ook al aangerijkt zie ik: http://helpen.be/showpost...ce9ff&p=63569&postcount=6

Dus probeer eens die DNS servers die daar genoemd worden (of een ervan) handmatig in te voeren in de WAN instelling van je router.

Verder zie ik zo snel geen instellingen verkeerd staan. Je router krijgt ook gewoon netjes een IP van Telenet zo te zien, dus dat gaat wel goed. En je PC krijgt ook een IP adres toegewezen van de router, dus dat gaat ook gewoon goed.

Verder, zou je eens een ipconfig /all willen posten van je PC (als hij achter de router hangt). Want zonder /all kan ik niet zien wat je PC voor DNS server krijgt toegewezen.

En probeer eens of je het IP van de gateway kan pingen, dus: 78.21.124.1 (als ik het goed gelezen heb.) Dat zou namelijk wel moeten lukken, ook al gaat er iets mis met die DNS server instelling.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 18-12-2007 11:44 ]

• dUSSE
goed nieuws! ik zal niet euforisch doen, maar toch stemmen de laatste ontwikkelingen me blij!
via ipconfig/all zag ik dat mijn DNS-server als IP 192.168.0.1 hadden.
daarna opnieuw ingelogd op de router en in de WAN-instellingen getracht IP van DNS te wijzigen in 195.130.130.4 (zoals door goofy aangegeven in http://helpen.be/showpost...ce9ff&p=63569&postcount=6). procedure doorlopen, maar dat veranderde niks. hij bleef maar melden dat de kabels niet goed aangesloten waren (?).
op die ballon geklikt en nog maar eens LAN, rechtermuisknop eigenschappen, TCP/IP kiezen, eigenschappen kiezen en daar.... bij DNS-servers manueel 195.130.130.4 ingetikt als eerste en als alternatief 195.130.130.132....
en wonder boven wonder, het werkt! ik kan internetten met een router ertussen. op de laptop hetzelfde verhaaltje, maar dan korter, direct bij eigenschappen van TCP/IP die twee IP-adressen voor DNS ingetikt. en ook daar kreeg ik internet! en bovendien, het viel niet uit op de PC.
het is natuurlijk hout vasthouden, want voor hetzelfde geld is het boeltje hier over een uurtje al weer gedaan. ik hou je zeker op de hoogte.
in een volgende stap ga ik bestanden en een netwerk delen. dat moet nu wel lukken (ik zal de wizzard gebruiken). als alles dan nog goed gaat, maak ik de overstap naar een draadloze verbinding.
ik zou je dus voorlopig al willen bedanken voor alle nuttige info die mijn probleem hebben kunnen oplossen. ik had zulke doeltreffende info nooit kunnen terugvinden via google bvb. leve web 2.0!
Pagina: 1