(Goedkope) alternatieven om dias te digitaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 8.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244270

Topicstarter
Zoals waarschijnlijk veel liefhebbers van fotografie heb ik nog een hoop dias in de kast die ik graag zou digitaliseren. Ik heb nu een Panasonic DMC-FZ18 in bestelling (via internetshop, zou binnen enkele dagen moeten toekomen). Ik vraag me nu af of ik met een aangepaste opstelling van mijn oude diaprojector en de FZ18 (macro-zoom!) geen semi-automatische "scanner zou kunnen maken door:

1. de projectorlens te verwijderen uit de diaprijector zodat je via de opening rechtstreeks de dia kan zien
2. achter de vaste diaslede een neutrale filter te plaatsen (ik heb al wat ge-experimenteerd met poster en foto of ander hoogkwaliteits wit papier waarin geen vezelstructuur in zit en dat lijkt op het eerste zicht zeer goed te lukken)
3 alle dias in dezelfde richting in de lader te zetten (achteraf met een batchprogrammatjemakkelijk terug juist te zetten
4. het fototoestel vast verbonden met de projector te monteren, of toch te zorgen dat beide zeer stabiel staan.
5. afwisslend op het knopje van de projector en van het fototoestel drukken (FZ18 heeft spijtig genoeg geen remote control, anders kan je dat zelfs volledig atuomatisch laten lopen mits wat elektronica tussen beide remotecontrollers)

Als mensen hierover wat te vertellen hebben: te gek idee, niet doenbaar, zelf al gedaan, andere goedkope en betere oplossingen, .... laat maar horen!

Boerke Naas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49

Zoefff

❤ 

Foto's van je dia's maken is een prima oplossing als je niet alle kwaliteit uit je dia's wilt halen. Voor persoonlijk gebruik (archivering / emotionele waarde) en webgebruik zeker meer dan voldoende. Ik heb zelf ook series dia's met de hand gefotografeerd. De dia's gewoon op een lichtbak gelegd (4 TL-lampen met daarop melkwit plexiglas) en per stuk gefotografeerd met m'n D70. Eventueel in Photoshop nog een kleine correctie van de witbalans / exposure, en klaar ben je.

Wil je alles uit je dia's halen dan zal je toch moeten kijken naar een goede (!) diascanner, maar zoals ik al zei, voor persoonlijk gebruik en zelfs printjes van minimaal 15 * 10 is het fotograferen van je dia's een prima oplossing :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-06 21:03
Heb bij mijn vader laatst iets vergelijkbaars in elkaar geknutseld.

Dia in een frame met daar achter een lamp (met daarvoor een plastic dop van chocopaste (ofzo). Dia staat keurig recht op en met camera op statief en zelfde instellingen was er heel snel en nog redelijk ok een foto van te maken.

Inderdaad goed genoeg voor een beetje thuis gebruik (zeker als je naar de kwaliteit van de dia's kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:49

Zoefff

❤ 

Nog vergeten: schopje naar FGW ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:58

Sharky

Skamn Dippy!

Er moet hier in FG ergens een topic staan van iemand die voor een knaak en een bos wortels een superopstelling had gemaakt met een superresultaat. Die had een oude diaprojector en een camera in een frame tegenover elkaar geplaatst. Moet je even zoeken...

edit:
deze onder andere Dia's fotograferen met een diaprojektor maar er was nog iemand die zoiets gemaakt had.

[ Voor 20% gewijzigd door Sharky op 18-12-2007 15:28 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt Sharky! Das wel grappig, bijna identiek hetzelfde idee, en toch niet gepikt.... De opstelling die ik in gedachten had is minimaal verschillend van deze. Ik zou wel de originele lamp laten staan en gewoon wat zwaarder achter de lichtbron filteren wat, toegegeven, niet zo milieuvriendelijk is :P en voor de lens+camera zou ik een toestel gebruiken waarmee je in de macrostand ook voldoende kan inzoomen. Met de Panasonic DMC-FZ18 zou dat theroretisch moeten lukken. Als ik een resultaat heb, goed of minder goed, ga ik het hier wel tonen... beloofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals beloofd zou ik terugkomen als ik wat verder was geraakt.

Om te beginnen bij mijn eerste idee: met de Panasonic Lumix FZ18 lukte het niet. Prachtige compact camera (kan ik iedereen aanraden trouwens), maar het is een compact en dus net iets te beperkt voor mijn project. Ondertussen ben ik aan een defecte K100D van Pentax geraakt (probleem met de lichtmeting, maar die is hier niet nodig en dus perfect bruikbaar) die ik gratis voor onbeperkte duur mocht lenen op voorwaarde dat ik de eigenaar zijn dias ook kiekte als mijn opstelling operationeel was.
Gans de uitleg over mijn opstelling (en een 10 tal fotos van het resultaat) vind je hier op picasaweb (Google site voor foto's). Je kan alles lezen in de bijschriften bij de fotos van mijn opstelling

http://picasaweb.google.com/diascanner

Eerlijk is eerlijk. Hoewel ik zelf zonder het te weten op ongeveer hetzelfde idee was gevallen als deze MichelV (Met dank aan Sharky die mij tipte!),

Dia's fotograferen met een diaprojektor

heb ik zijn ervaringen toch wel wat meegenomen in mijn opstelling (met dank aan MichelV dus)

Wat betreft de verlichting moet ik er nog aan toevoegen dat ik heel het lenzenstel eruit gezwierd heb en vervangen door een halogeenlampje van 50 watt en een stukje glas + plexiglas. Hiermee had ik vreemd genoeg minder last van vignettering en vooral van stofdeeltjes op de lichtbronlenzen (vooral het stof op de laatste lens was enorm waarneembaar op de fotos). In mijn opstelling moet enkel het plexiplaatje proper gehouden worden.

Maar ik ben vooral een stuk verder gegaan in het automatiseren.

En soms moet een mens al eens geluk hebben. Bleek dat de mechanische cyclus van de projector gewoon PERFECT was om ZONDER electronica en met SLECHTS EEN SCHAKELAAR en een afgeschermd kabeltje het hele proces simpel maar SUPER te automatiseren.

Een ganse schuif van 50 dias loopt in iets meer dan een minuut aan maximumsnelheid door de projector en elke dia wordt bij de doorgang gefotografeerd. Je gelooft het pas als je het ziet! Aanvankelijk dacht ik een elektronische vertraging in de voortgang van de schuif en voor het aansturen van de sluiter te moeten voorzien, maar dat bleek helemaal niet nodig. Het lijkt bijna of de projector hiervoor ontworpen was!

Het scannen van mijn 1500 dias duurde, houdt U vast, welgeteld 45 minuten. Het inlezen van mijn 2x2GB SD kaartjes op de PC duurde precies even lang ....

Bezitters van grote diastocks met familiefotos: dit is echt een aanrader om te proberen.
Ik ben hier zo enthousiast over dat ik dit gerust ook voor anderen wil doen (mits kleine vergoeding om de vraag te beperken en zolang ik er zin en tijd voor heb toch)

bn

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 244270 op 01-02-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:11

Dennahz

Life feels like hell should.

Wow, super bedankt ! Ik ga het topic eens goed doorlezen, want laten ontwikkelen is mij veel te duur voor 1000+ dia's.

Geweldig man :)

edit:
Las even niet goed, dacht dat dat topic van jou was. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dennahz op 01-02-2008 13:48 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:54
Goeie resultaten boerkenaas!
Ik heb mijn opstelling inmiddels overgedaan aan Atlas die het transport en opname van de dia's ermee wilde automatiseren op ongeveer dezelfde manier als jij gedaan hebt :)
De goeie ideeen komen vanzelf blijkbaar.

Ik heb al een tijdje niet meer van hem gehoord dus ik vermoed dat hij met andere dingen druk is...

Overigens heb ik het idee niet van mezelf maar ergens van internet geplukt en net als jij verder ontwikkeld. Nog even en het kan de markt op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er dan ook super tevreden mee. Volgens mij zitten er nog veel dia stocks in kasten te bestoffen waarbij de eigenaars niet goed weten hoe ze in hun computer te krijgen, terwijl ze allemaal waarschijnlijk nog wel zo een oude projector staan hebben. Veel van die familieamateurs (en daar bedoel ik absoluut niks negatief mee, ik reken me daar trouwens zelf bij) zijn van plan of al overgeschakeld op digitaal, maar omwille van de prijs niet naar DSLR. Mijn tweede digitale, de Lumix FZ18, werd trouwens een maand geleden ook opnieuw een compact omdat de prijs van een DSLR, en als je het goed vergelijkt voor een niet eens zo groot kwaliteitsverschil, nog steeds te hoog was voor mijn buidel.
Misschien moeten zij die nog twijfelen en veel dias steken hebben, toch wel eens nadenken om iets meer uit te geven aan de volgende camera en wat "oud glas" te zoeken om vervolgens zelf zo een opstelling te maken. Echt waar: een kluns met een hamer en een schroevendraaier zou het kunnen, zo simpel!
Ik zie alvast meer dan één voordeel als je het doet:
1. Je hebt een DSLR ...
2. Geen kosten van het laten scannen
3. Alles op een halve dag verwerkt
4. Geen voorselectie nodig van de "betere dias" (soms erg moeilijk!) om de scankost te drukken
5. Kwaliteit van het resultaat bepaal je zelf: die hangt vooral af van glas en body en ook (iets minder) van de verlichting
6. Een stofje op je lievelingsdia? Doe je gewoon opnieuw ....
7. Het plezier van het "zelf doen" krijg je er gratis bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Interessant concept dit (ook de link naar het andere topic).

Nu heb ik zelf een diascanner (eigenlijk: een dia/negatief module voor mijn A4 scanner). Ideetje: als ik nu eens een paar dia's inscan en die opstuur naar boerenkaas boerkenaas, en hij ze vervolgens met zijn workflow 'inscant' dan hebben we wat vergelijkingsmateriaal. Misschien wil nog wel iemand helpen die een goede diascanner heeft.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Lennart. Daar wil ik altijd wel aan meewerken. Maar ik wil wel aanstippen dat het me niet op de eerste plaats om de kwaliteit te doen was maar om de snelheid.
Met een A4 scanner was ik maanden zoet geweest en daar had ik echt geen zin in. Mijn eerste bedoeling was om eerst alles in "bulk" te doen en dan de mooiste nog eens opnieuw met een hogere kwaliteit, maar nu moet ik zeggen dat die bulk zodanig goed is dat die optie voor mij niet meer nodig is. Nu als je het hebt over kwaliteit van een diascan moet je het volgens mij VOORAL hebben over het behoud van de originele scherpte en in iets mindere mate het behoud van kleuren. Of beter gezegd herstel van kleuren. Ik heb na het scannen van mijn archief gezien dat er enorm veel verschil is in verkleuring en dat die ook heel sterk afhangt van de gebruikte film.Ik had het filmtype intertijd gemerkt op mijn raampjes en dit kwan nu van pas om dit vast te stellen. Het verschil tussen Agfachrome (slecht: zeer blauw) met Kodak CT18/21 (nog steeds natuurgetrouwe kleuren) is frappant. Het kleurprobleem dat in de dia zelf zit, heb je met een A4 scanner ook en stofjes op de dia scan je met beide. Kleuren kan je restaureren met Photoshop en stof kan je afvegen, dus blijft enkel de scherpte of de definitie .... 6MP is voor mij meer dan genoeg en hoe scherp je de foto krijgt hangt in feite vooral van je optisch systeem af.
Maar het is misschien wel interssant om eens een vergelijking te doen
Stuur me maar een email als je die testdias wil opsturen. Mijn email vind je hier en ook nog een filmpje op YT waar je kan zien hoe hard ie wel gaat...
http://picasaweb.google.c...photo#5161909561381748946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
You've got mail.

Is er iemand die ter referentie een top-scanner voor dia's heeft staan?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:03:
You've got mail.

Ik heb redelijk recent met een gehuurde "pro" dia scanner een behoorlijk aantal dia's gedaan. Laat maar weten waar ik een referentie dia heen kan sturen en in welk formaat; tiff is nogal groot geworden. Ik zal dan ook de specs opzoeken waarmee ik gescand heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:52
ik heb een minolta dimage IV staan..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eusebius schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:03:
Ik heb mijn Nikon Coolscan LS-2000 terug in dienst gesteld wegens cross processing experimenten. De mechanische delen zijn ingevet zodat het terug soepel kan bewegen. Reviewers denken dat het in de buurt van drumscanners komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben waarschijnlijk de eerste die een phone cam foto op dit forum plaatst, m'goed, het gaat dus over die andere camera O-)

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/benoni-tweaks-dia-digicam-rig.jpg

Even voor de proef een kartonnen houder gemaakt waar je dia's in kunt zetten. Je kunt het simpelweg met de camerahouder van het statief tegen de camera vastschroeven. Er moet een egale lichtbron achter (een lichtbak of desnoods een LCD monitor, mits het licht daarvan een goede spectrale verdeling heeft).

Deze oplossing kost op zich natuurlijk geen reet, maar er moet in ons geval toch nog zo'n 300 euro bij vrees ik... want met de lenzen die we nu hebben liggen is de dia niet goed beeldvullend te fotograferen. Toch maar een nieuwe makro lens aanschaffen dus :P Nu wilde mijn vriendin die toch al graag aanschaffen dus 't is niet erg... is een Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 wat, zijn er alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Huh? Is die Tamron niet goed genoeg? Dan moet je naar een 1:2 (of 2:1 :?) camera. En kun je de dia niet dichterbij krijgen? Zal vast wel niet, vanwege minimale afstand.

Als je de dia niet helemaal beeldvullend krijgt, kun je ze dan niet gewoon croppen? Ik neem aan dat je ze toch even stuk voor stuk naloopt? Desnoods in een batch laten croppen? Of is na crop de kwaliteit niet goed genoeg?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Eusebius schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:49:
Huh? Is die Tamron niet goed genoeg? Dan moet je naar een 1:2 (of 2:1 :?) camera. En kun je de dia niet dichterbij krijgen? Zal vast wel niet, vanwege minimale afstand.
Nou inderdaad, zowat iedereen op internet zweert bij die Tamron lenzen heb ik 't idee. Ik vroeg me eigenlijk een gewoon beetje af of dat ik wat andere mogelijkheden over het hoofd had gezien. Iets beters hoeft idd. niet :P
Wat wel fijn zou zijn bij dia's is dat je geen vervorming hebt natuurlijk, al kun je dat ook wel makkelijk achteraf laten corrigeren met een batch opdracht.
Als je de dia niet helemaal beeldvullend krijgt, kun je ze dan niet gewoon croppen? Ik neem aan dat je ze toch even stuk voor stuk naloopt? Desnoods in een batch laten croppen? Of is na crop de kwaliteit niet goed genoeg?
Tja, de dia is nu nog niet de helft van het beeld en dat vind ik toch wel zonde van de ongebruikte pixels :)
De optimale scherpte halen we er nu ook nog niet uit. Mijn vriendin heeft een foto geprobeerd met een hek met daarop een bordje met tekst. Het digitale bestand verliest daarmee toch zichtbaar wat t.o.v. wat je op de dia kunt onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Tja, dan zul je een nieuwe macro lens moeten kopen. Maar ik weet niet of je voor 300,- klaar bent ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
We gebruiken 'm zo af en toe wel voor de zaak, dan kan de BTW eraf O-)
Zo over m'n schouder te zien is de bestelling al onderweg :P
Pagina: 1