Wat is het:
The Sim Exchange is een online veilingsite, met virtueel geld. Deze site is volledig gebouwd om gaming, zowel op de PC als de Consoles.
Wat is de bedoeling:
Het is om het in een paar zinnen uit te leggen best lastig, maar als je er eenmaal inzit is het hartstikke eenvoudig.
Elk spel, elke console heeft aandelen. Je handelt in aandelen "verkoopcijfers". De prijs van de aandelen wordt bepaald aan de verkoopcijfers per 10.000.
Voorbeeld:
"Verkoopt game X in December 100.000 stuks?"
Dit aandeel zal dus $10,- doen. Als jij verwacht dat dit spel meer gaat verkopen, koop je dit aandeel. Wordt het aandeel veel verkocht, dat stijgt de prijs, en met die prijs natuurlijk het verwachte verkoopaantal. Staat het aandeel na een tijdje op $20,-, dan betekend dat dat de verwachting 200.000 stuks is.
Aan het eind van de maand, of de looptijd van het aandeel, wordt je uitbetaald aan de hand van de echte verkoopcijfers.
Voorbeeld plaatje:

Zoals je ziet is het aandeel begonnen op ongeveer 200, wat 2 Miljoen verkopen in houd. Blijkbaar vonden mensen dit teveel, en is het aandeel gezakt. Daar kan je overigens ook opties op nemen!
Nu staat het aandeel op 123,-, wat 1.23 miljoen stuks inhoud in December.
Je kan aandelen de hele maand kopen en verkopen. Voor de maand december is het kopen en verkopen open van 2 december tot en met 5 januari. Daarna zullen de verkoopcijfers naar buiten komen, en kan je hopelijk dik cashen.
Gaat het alleen om verkoopcijfers?
Voornamelijk wel, maar er is nog iets.
Je kan opties nemen op de verwachte reviewcijfers.
Dat ziet er zo uit:

De vraag is hier dus of de game een gem. review krijgt van 85.65. Denk je dat het hoger is, dan koop je dit aandeel. Denk je dat het lager wordt, neem je opties hierop.
Hobby project?
Geenzins. De site is heel proffesioneel opgebouwd, en heeft een doel.
Het is een samenwerking met de NPD, de Amerikaanse organisatie die de verkoopcijfers van Games, Consoles en Acc vrijgeeft 1x in de maand.
Waarom doen ze dat?
Het doel van de site is het volgende:
Ze willen een systeem maken die voorspellingen geeft van de verkoopcijfers van product X. Hoe meer mensen deelnemen, hoe beter deze cijfers worden.
Mensen kijken vooral naar de spellen waar zij vertrouwen in hebben, en kopen die aandelen. Daardoor is het mogelijk om de populariteit te meten van bepaalde games/consoles, en daaruit voorspellingen te maken.
De Site bestaat nog niet heel lang, maar de voorspellingen worden nu al steeds beter.
Waarom zou ik meedoen?:
Omdat het leuk is
Het is goed opgezet, en de bedoeling is om, virtueel geld, te verdienen. Ik heb bijvoorbeeld mijn slag geslagen (hoop ik) met de PS3 game Uncharted, die op 30.000 verkopen stond in de maand December. Ik ga er vanuit dat dit veel meer wordt, en heb dus die aandelen gekocht voor 3,-.
Ook staat er heel veel achtergrond info op de site, van zowel de NPD als Gamejournalisten die dat posten daar. Erg interessant voor de mensen die de game markt leuk vinden om te volgen.
Het is een beperkte OP, maar als mensen het ook leuk vinden, ga ik hem uitbreiden.
Link: http://www.thesimexchange.com
Je kan hier je vrienden registreren:
http://www.thesimexchange.com/pending_friend_list.php
Je kan dan mooi je resultaten tegen elkaar afzetten.
Mijn gebruikersnaam: Peewee79
[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 16-12-2007 12:51 ]