Toon posts:

Hoe sluit ik mijn Pioneer aan (pre-out) op mijn Denon?

Pagina: 1
Acties:
  • 870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Laatst heb ik een Pioneer (929-gold) gekocht van iemand en ik had al een Denon stereo versterker. Nu wilde ik deze Denon gebruiken als stereo eindversterker (zit een Dual mono opstelling in (wat betekend dat er 2 transformatoren in zitten)). Ik wil deze Denon dus liever niet weg doen maar gebruiken.

Nu is het zo dat er op de Pioneer een pre-out zit. Ik wil deze pre-out gebruiken (de Denon dus) om de voor kanalen te besturen om zo een beter stereo geluid te krijgen. De ervaring met deze Denon zegt mij dat hij erg hard kan en dat je hem maar een klein stukje moet open zetten om alles er uit te krijgen.

Nu heb ik de Denon op de pre-out aangesloten maar tot mijn grote verbazing moet deze erg hard staan om het zelfde geluid te krijgen als de achter speakers. Ik heb op de Pioneer ingesteld dat hij +3.5 Db harder moet staan maar dit helpt bijna niets.
Een paar plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/8351/hpim4262zh6.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/8228/hpim4266ay5.th.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 11:43 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Heeft de Denon wel een aparte direct in? Als je de pre-out niet aan een direct in maar aan een line-in hangt, gebruik je de voorversterker van zowel de Pioneer als de Denon, en dan wordt het signaal dubbel verzwakt.
EDIT: volgens mij heeft je Denon geen direct in, dus in theorie moet je het volume op 100% zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Tha Ra op 16-12-2007 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tha Ra schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:48:
Heeft de Denon wel een aparte direct in? Als je de pre-out niet aan een direct in maar aan een line-in hangt, gebruik je de voorversterker van zowel de Pioneer als de Denon.
Ja! Je kan de Denon op 'source Direct' zetten. Dan doen die andere knoppen het dus niet (zoals je vast weet ;)). Denk je dat hij dan 'harder' gaat?

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Hij bedoelt niet de 'source direct' knop die alle 'nabewerkingen' door je Denon uit zet maar of je je Denon versterker kan scheiden in een voor- en eindversterker. Dan moet je de pre-out direct op de eindversterker van de Denon aansluiten.

Als dat niet kan kun je hem ook op een line-in aansluiten van de Denon maar dan heb je zoals gezegd twee voorversterkers in gebruik. Dan moet je inderdaad het volume van de Denon behoorlijk hoog zetten en alleen de volumeknop van de Pioneer gebruiken. Een goede richtlijn is de Denon op '12 uur' zetten en dan het volume van de voorkanaal op de Pioneer zo in te stellen dat de voor- en achterkanalen redelijk in balans zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is toch gewoon heel normaal. pre-outs zijn doorgaans beldoeld om amps aan te hangen zonder volumeregeling, dus met maximale gain.

Je moet gewoon je Denon vrijwel vol openzetten, en er verder niet meer naar omkijken :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
Handig, een "hoe sluit ik ... aan" topic met plaatjes van de voorkanten van wat apparaten. 1 hint: Aansluiten doe je aan de achterkant. ;) Als je dan pics meepost, maak dan ook foto's van de achterkant. :+

Sommige integrated versterkers hebben wel direct-in aansluitingen. Meestal zitten die met een bruggetje doorverbonden met de pre-out's, dus die kun je vrij makkelijk herkennen.

Als je die niet hebt moet het effect van de voorversterker (of ehm, 'voorverzwakker' ? :+) van je Denon proberen op te heffen, dat zal je vaak bereiken door het volume helemaal open te zetten...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Goede oplossingen, alleen heb ik nu een probleem met ruis. De ruis word nu hoger als het volume hoger staat. Ik ga binnen kort nog een RCA kabeltje kopen (een goede) want ik heb nu een cheap-ass rood-wit kabeltje er tussen hangen.

Inderdaad, je hebt gelijk van de voorkant. Ik had ook fotos van de achterkant maar die ben ik vergeten up te loaden. Aan de achterkant zit geen speciale pre-out in (:P) dus dat helpt niet. Er zitten wel Tape/dac aansluitingen op met een record mode, maar ik weet niet of dat veel uit haalt. Ik heb hem nu op 11 uur staan (zie het 2e plaatje) en dat geeft wel goed geluid. Heb hem op mijn Pioneer ook goed ingesteld.

Jammer dat hij zo hard moet staan, dat is dus nu mijn enige probleem nog.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is de ruis er ook als je de ingang niet hebt aangesloten? Zoja, dan is dat een probleem van de Denon, zoniet, dan is dat een probleem van de Pioneer. In beide gevallen vrees ik dat er niet veel aan te doen zal zijn :(

Verwijderd

Heb je niet de pre-outs op elkaar aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Haha ik heb een beetje dom foutje gemaakt. Ik had mijn Denon per ongeluk op de pc stand staan (tuner in) en daar komt die ruis vanaf. Als ik hem op de Pioneer heb staan heb ik echt nauwlijks ruis. Maar het is toch een bekend verschijnsel dat er ruis is als een versterker harder staat? Gelukkig valt het mee. Hebben jullie verder nog een aanbeveling van een RCA kabeltje die ik tussen deze twee versterkers kan hangen? Misschien bestaat er wel een speciale pre-out RCA stekker?

Maar fijn dat het dus niet zo blijkt te zijn. Ik vind het alleen wel nog hinderlijk dat ik de volume knop steeds weer zachter moet draaien als ik hem op pc stand zet, want mij pc zend wel een hard signaal uit (en waarom een versterker dan niet?). Hij verzend zelfs een zachter signaal dan mijn dvd speler.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:34:Maar fijn dat het dus niet zo blijkt te zijn. Ik vind het alleen wel nog hinderlijk dat ik de volume knop steeds weer zachter moet draaien als ik hem op pc stand zet, want mij pc zend wel een hard signaal uit (en waarom een versterker dan niet?). Hij verzend zelfs een zachter signaal dan mijn dvd speler.
Simpel: sluit je PC op de Pioneer aan ;)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:23
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:34:
Maar fijn dat het dus niet zo blijkt te zijn. Ik vind het alleen wel nog hinderlijk dat ik de volume knop steeds weer zachter moet draaien als ik hem op pc stand zet, want mij pc zend wel een hard signaal uit (en waarom een versterker dan niet?). Hij verzend zelfs een zachter signaal dan mijn dvd speler.
Als je een line-out van je Pioneer pakt is het signaal even hard als je computer en dvd-speler. Maar dan heb je geen volumeregeling! Bij een pre-out heb je wel volumeregeling, en dan is het 'volume' op die uitgang van 0 tot line-out-niveau zeg maar...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat maakt dus niets uit, voodooless :P. Want mijn pc zit gelijk aan mijn Denon en dus niet via de Pioneer ;)
Maar ik hou het gewoon zo. Misschien als ik ooit mono blokken aanschaf dat ik dan meer tevreden ben, maar nu is het ook wel goed :P

Bedankt voor jullie hulp! Nog misschien een aanbeveling van een kabeltje tussen deze 2 componenten?? (Ongeveer de zelfde kwaliteit dus). Voor = Mordaunt short 902i

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 18:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:08:
Ja maar dat maakt dus niets uit, voodooless :P. Want mijn pc zit gelijk aan mijn Denon en dus niet via de Pioneer ;)
Dat maakt dus wel uit. De Denon aan de pre-outs werkt puur als een domme versterker die eigenlijk geen volume regeling nodig heeft. Je moet dus gewoon alle bronnen op je Pioneer aansluiten, en ook daar het volume regelen. Dan zouden alle bronnen vrijwel gelijk moeten zijn kwa volume, heb je een plek om alles te regelen, en heb je geen last verassingen als je een keer van bron veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:18:
[...]

Dat maakt dus wel uit. De Denon aan de pre-outs werkt puur als een domme versterker die eigenlijk geen volume regeling nodig heeft. Je moet dus gewoon alle bronnen op je Pioneer aansluiten, en ook daar het volume regelen. Dan zouden alle bronnen vrijwel gelijk moeten zijn kwa volume, heb je een plek om alles te regelen, en heb je geen last verassingen als je een keer van bron veranderd.
Dat is waar. Maar veranderd de kwaliteit van het geluid dan niet? (Moet van de pc naar de Pioneer waar door die daar word verwerkt en dan via de pre out weer door een kabeltje moet etc etc.)

• allegames
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07-2018
Ik loop ff een paar posts achter, ik weet niks van voetbal en ook niet van auto's, maar ben wel aardig audiofiel.
Die Denon idd gewoon op 12 uur zetten, hoef je je ook niet meer af te vragen waar de ruis vandaan komt.
Op 12 uur is meestal 70% van het vermogen en dan zit je nog veilig, ook als je een keer een 'foutje' qua bediening maakt. Maar waarom niet gewoon een eindversterker (2e hands) op de kop tikken. Is goed voor je oortjes (en nee, dan doel ik juist niet op volume.....)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

allegames schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 02:16:
Die Denon idd gewoon op 12 uur zetten, hoef je je ook niet meer af te vragen waar de ruis vandaan komt.
...
Maar waarom niet gewoon een eindversterker (2e hands) op de kop tikken. Is goed voor je oortjes (en nee, dan doel ik juist niet op volume.....)
Wat dacht je waar het volume zou staan van zo'n eindversterker als er een volume regeling op zou zitten? Juist: helemaal open 8)7
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:28:
Dat is waar. Maar veranderd de kwaliteit van het geluid dan niet? (Moet van de pc naar de Pioneer waar door die daar word verwerkt en dan via de pre out weer door een kabeltje moet etc etc.)
Ja, dat kan zeker. Probeer het gewoon uit. Als je het verschil niet kan horen: no problem :)

Pagina: 1