Toon posts:

[Ervaringen] Upgrade van Vista naar XP

Pagina: 1
Acties:
  • 77 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb afgelopen week eindelijk de kans gehad om mijn laptop te voorzien van Microsoft's nieuwe en verbeterde OS, nl. XP. Hierbij mijn ervaringen en een korte review van dit nieuwe OS.

[Gaming]

Microsoft heeft een uitstekende taak gedaan om de gamers niet in de kou te laten staan. Onder het nieuwe XP draaien spelletjes een stuk sneller. In bijna ieder spel haal je een hogere FPS dan onder het oude Vista. Bedankt Microsoft!

[Office]

In diverse benchmarks is gebleken dat standaard Office-taken een stuk sneller zijn geworden onder XP. Voor zakelijke gebruikers is dit alleen daarom al een overweging naar de upgrade van XP waard, aangezien deze gebruikers veelal de hele dag alleen met Office bezig zullen zijn.

Het kopieeren van veel bestanden gaat gelukkig ook niet meer zo traag als onder Vista: Het kopieeren van bestanden en uitpakken van grote zip's hebben ze een stuk sneller gemaakt!

[Driver-support]

XP ondersteunt een stuk meer hardware dan onder Vista. Ieder apparaat wat heb ik aangesloten werd direct herkend, well done! Dit was onder Vista wel anders, zo werkten mijn USB Wireless LAN (Belkin) bijv. niet, gelukkig is dat opgelost in XP en wordt nu zo'n beetje alle hardware ondersteunt.

[Software-support]

De backwardscompatibility is hard aangewerkt: Onder XP draait nu nog meer software zonder patches/upgrades dan onder Vista. Geen eindeloos wachten of zoeken meer, maar je kunt nu eindelijk gewoon direct aan de slag met je programma's. Opnieuw een pluspuntje.

[Systeem-eisen]

De nieuwe systeemeisen liggen een stuk lager! Het is Microsoft eindelijk gelukt om te zorgen dat gebruikers met wat oudere systemen niet in de kou blijven staan (vgl. Apple, MacOS draaide lange tijd ook op oudere hardware). De nieuwe systeemeisen liggen een stuk lager, dus je hoeft dit keer niet de portomonnee open te trekken voor dit nieuwe OS. Op oudere hardware draait het nieuwe XP sneller dan onder Vista. Congrulations!

[Andere puntjes]

XP is ontworpen om in 30-seconden te booten naar de desktop en dat is ze gelukt! Waar in Vista het soms wel minuten duurde voordat je eindelijk aan de slag kon, staat XP binnen 30 sec op de desktop, geen eindeloos geen ratel meer van de HD! Ook kun je nu een MP3 spelen zonder dat dit zorgt dat je network-performance instort! Microsoft is ook eindelijk overstag gegaan, DRM hebben ze eindelijk - waar veel mensen op wachtte - over boord gezet. Dankzij XP kun je nu eindelijk probleemloos genieten van al je multimedia-bestanden.

[Conclusie]

Zijn er dan helemaal geen minpuntjes aan deze upgrade? Jawel ten eerste, Microsoft heeft wat minder tijd gestoken in een mooie grafische schil, ipv Aero heeft Microsoft nu de Lunda en Royale interface. Dit was wel even wennen en niet zo mooi, uiteindelijk heb ik gekozen voor de functionaliteit en heb de classic interface gekozen. Maar lelijk is de nieuwe interface nou ook weer niet helemaal: het vraagt gewoon even wat gewenning. Daar tegenover staat dat al die tijd is gestoken in een robuust, solide en overweldigende support van de rest van het OS.
Ten tweede, neemt Vista je niet langer meer aan het handje: enerzijds is het voordeel dat al die overbodige pop-up's over toegang van beveiligingsaspecten niet langer gevraagd worden, het nadeel is dat je nu wel het beste een aparte account (geen admin) aanmaakt en daaronder werkt.

Al met al kan gesteld worden dat XP op alle vlakken behalve de UI een stuk beter presteert. Voor wie de hele dag voornamelijk in Windows zelf rondklikt is er niet direct een reden om te upgraden. Voor wie daarnaast echter veel andere software draait (en dus niet alleen in de UI van Windows rondhangt) zoals gaming en office gebruik is XP de betere keus en is een upgrade naar XP zeker de moeite waard. Het is even wennen de nieuwe interface, maar dankzij alle performanceboosts en geen softwarecompatibiliteitsproblemen meer wil je daarna niet meer terug! Deze maken de upgrade zeker de moeite waard. Met het nieuwe XP heeft Microsoft dit keer veel verbeterd!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
_/-\o_ :')

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
En toch wil ik niet meer terug naar XP. Telkens als ik achter een XP-PC zit denk ik 'wat lelijk toch."

Voor de rest ben ik meer dan tevreden over Vista. Alleen het opstarten van Vista duurt ongeveer 10 seconden langer dan ik gewend was met XP (35 seconden vs. 25 seconden). Maar so what? Alle andere vreselijke dingen die over vista worden genoemd, ben ik nog niet tegengekomen: merk geen verschil als ik Office gebruik en copieren gaat sinds de fix van een paar maanden geleden gewoon snel.

[ Voor 31% gewijzigd door Haaglander op 16-12-2007 09:49 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Leuk verpakt, maar het blijft een rant :)

Als het je bedoeling was om een discussie op te starten, dan mis ik in dit geval de stelling waarom het zou moeten gaan.
Fijn voor je dat je XP installatie zo lekker draait, maar de toegevoegde waarde van dit topic op dit subforum is wat dat betreft niet aanwezig.

Misschien dat je het in de HK even opnieuw kan proberen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Dit topic is gesloten.