Macrofotografie: voorzetlens?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hej allemaal...

Ik zou graag eens beginnen experimenteren met macrofotografie. Nu, ik ben een absolute beginneling... en heb geen idee wat ik mij het beste kan aanschaffen... ( 'k Doe dit allemaal voor mijn plezier, dus op technisch vlak ben ik van niet veel op de hoogte... en wil het liefst ook niet te duur maken...)

Een nieuw objectief is nogal vrij duur dus lijkt zo'n voorzetlens mij wel een goed alternatief, maar weet niet goed hoe of wat...

Ik heb momenteel een Nikon D50 met een 18-55mm lens en een 55-200mm.

Ik had eerst gedacht aan tussenringen maar dat zou niet gaan met mijn toestel?

Weet dus zelf niet goed wat ik moet aanvangen... Had hier op 't forum net al iets gelezen van Raynox, dat kan ik ook gebruiken op mijn Nikon? Of zijn er andere goedkope filters?
Of raden jullie mij meteen een kit aan? Had op konijnenberg gezien dat ze wel wat kits verkochten... maar zoals duidelijk is, ben een absolute leek ;-)

Dus 'k hoop dat ik hier wat respons kan krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Voor je 55-200 zou je een raynox DCR-250 kunnen overwegen, worden errug leuke resultaten mee behaald, op o.a. 70-300-lenzen (wat dus niet heel veel verschilt). Tussenringen zijn alleen aan te raden met lichtsterke primes zoals 50/1.8 of 105/2.8macro. Dat het niet kan op je body is onzin.

De raynox DCR-250 is een errug leuk begin als je je eerste stapjes in de macrowereld wilt zetten imho. Eigenlijk _de_ keuze, hoewel ik hem nooit gemaakt heb. Had ik dat wel gedaan, had ik nu miss. geen 60 macro gehad, want ik gebruik dat ding te weinig :+

Tijdstip van reageren hebben we het maar even niet over, k? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik heb de raynox ook overwogen maar uiteindelijk voor een 28-105 gekozen met een 1:2 macro stand. Wat ik wel nog 's wil proberen (naast het geld bij elkaar krijgen voor een 90mm macro) is een omkeer ring en m'n 50mm. De 1:2 macro stand is niet altijd voldoende.

Voorzetlenzen moet je zeker niet op bezuinigen.

Wat voorbeelden van D50 en raynox: http://www.flickr.com/sea...w=all&q=d50+raynox&m=text

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, bedankt voor de reacties... denk dat ik je tip ga opvolgen RedXraD
(btw, ik oordeel niet over tijdstippen... dat van mij was ook allesbehalve ;-))

Wat is juist 't verschil met die DCR-150 eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb vrijdag de Tokina 100mm F2.8 macro lens gekocht, met 323 euro wel tikkie duurder dan tussenringen, maar man, wat ontzettend gaaf zeg. 1:1 macro, een muntje van 1 eurocent past nog maar nét volledig in beeld, zal binnenkort wel eens wat posten. De kwaliteit is minstens zo goed als van de Tamron 90mm, waar al wel veel reviews van zijn, maar de Tamron is net een paar tientjes duurder, heeft 10mm minder, en heeft een behuizing van plastic.
Met tussenringen moet je wel een heel lichtsterk objectief gebruiken, de lenzen die jij hebt zijn denk ik niet zo geschikt, zeker als je ook zonder statief wilt schieten. De 50mm 1.8 is dan een hele mooie, voor 100 euro sowieso geen lens waar je een buil aan valt (is naast heel lichtsterk ook nog eens een van de scherpste lenzen verkrijgbaar voor Nikon). edit: hmm, beetje spuit11 :P
Maar met die 50mm en een set tussenringen zit je ook al snel op 200-250 euro.
Misschien eens naar een mooie fotozaak gaan waar je e.e.a. mag uitproberen?

Baal er van dat er nu geen beestjes rondwandelen, daarvoor heb ik met name die macrolens gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-03 17:12

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Ik heb zelf op de canon eos 350D zowel voorzetringen als een macro lens gebruikt en ik had met die voorzetringen steeds het gevoel dat het NET niet was, met mijn huidige macro lens ben ik helemaal blij! Die lens doet wat hij moet doen en is echt ontzettend scherp!
Ik zou je dus aanraden een tweedehands macro lens aan te schaffen, je kan de lens ook prima gebruiken voor "normale" fotografie.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Tussenringen werken zeker op je camera. Er zijn setjes te krijgen van bijv. Soligor die de elektrische signalen doorsturen. Ik heb zelf de Nikon ringen en destijds op mijn D70 gebruikt. Je zet hem dan in de M stand. Je gokt de belichting en maakt een foto, je bekijkt de foto en corrigeert de belichting. Bij de Soligor's hoeft dat dus niet.

Ik heb een voorzetlens en gebruik die zelden, ik vind het effect te beperkt. Ook de macrolenzen (de 60 en 105mm van Nikkor) vond ik nog niet goed genoeg wat betreft mijn beeld van macro. Een balg leek me te onhandig, dus heb ik voor tussenringen gekozen. Het hangt er dus erg vanaf wat en hoe je macrofoto's wilt maken.

Met een voorzetlens verlies je weinig (geen?) licht. Met tussenringen/balgen veel, een statief is noodzakelijk. Een macrolens is makkelijk in gebruik. Een andere optie is om een lens (bijv. een 50mm) omgekeerd op een andere lens te zetten (bijv. een 105mm). Mogen ook zoomlenzen zijn. Dit werkt ook erg goed, maar hier verlies je heel veel licht en je hebt een scherptediepte die de nul dicht nadert.

Macrolenzen zijn op zich handig omdat meerdere merken erg scherpe lenzen hebben (tokina, tamron, sigma, nikon, canon). Op oneindig presteren ze wat minder, maar daar focus ik toch zelden (zo ver reikt mijn blik niet....).

2e hands ringen eventueel met teleconverters gaf mij de meeste voldoening ;-)

Als je voor voorzetlenzen gaat: koop die van Nikon of die van Canon (de serie van 500D geloof ik is erg goed van Canon, heb je in diverse filtermaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat voorbeeldshots met de Tokina 100mm (uit de losse hand geschoten zonder statief, maar mét SB-600 flitser van bovenaf ingeflitst (dmv ingebouwde draadloze TTL).

Tientje:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~jveldhui/tokina/tientje.jpg

Full-crop:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~jveldhui/tokina/tientje-crop.jpg

Paperclips:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~jveldhui/tokina/paperclip.jpg

Full-crop:
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~jveldhui/tokina/paperclip-crop.jpg

Inherent aan macro-opnames is de zeer beperkte scherptediepte. Compactcamera's scoren wat dat betreft vele malen beter dan een DSLR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met een setje Soligor tussenringen is beperkt, maar ik heb wel gemerkt dat hoewel de belichting correct aangegeven wordt de autofocus de weg kwijt raakt. Kortom, handmatig focussen is een must behalve met de 12 mm tussenring. Die is niet zo extreem. De langere tussenring van 36 mm en gestapelde ringen worden lastiger. Ook handmatig focussen is dan bijna onmogelijk. Kwestie van de focus van de lens op oneindig zetten en dichterbij of verder van je onderwerp af gaan om scherp te stellen. Helaas heb je voor scherpe foto's veel licht nodig (ook met een 50 mm f/1.8) en is een statief aan te raden. Dat werkt helaas weer onhandig in combinatie met het bewegen om scherp te stellen.

Zoals hierboven al gesteld is, tussenringen zijn het net niet, maar als je het niet veel gebruikt voldoende. Ik gebruik zelf voornamelijk de kortste tussenring van 12 mm en dan zijn de nadelen zeer beperkt.
Pagina: 1