UTP Kabel te dik

Pagina: 1
Acties:
  • 2.693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
Waar ik werk (een heel klein kantoortje) hebben ze 2 UTP (cat5e) naar boven lopen door de muren.

Er zitten aan de uiteindes geen stekkers. Dus had ik ze er maar erop gezet.

Maar het probleem... het zijn 2 kabels.... eentje is een standaard UTP kabeltje en past gewoon in een RJ45 stekkertje en moeiteloos te krimpen.
Die 2e kabel is een stuk dikker. Er zit een shield omheen, lijkt wel die van coax kabel. Maar dat is het probleem nog niet. De 8 aders (4 paren) zijn ook nog eens dikker en past niet in het stekkertje.
Na flink wat kracht zetten om het erin te duwen lukt het wel om 6 van de 8 aders naar binnen te duwen. Die andere 2 worden dan krom en krijg met geen manier er bij.
Die heb ik meerdere keren geprobeerd. Telkens stukje eraf geknipt en opnieuw geprobeerd, maar lukte maar niet.

Ik had gewoon bij de electronicaboer RJ45 stekkers gekocht.

Bestaan er wat RJ45 stekkers waar deze wel in passen?
Ik was vandaag bij diezelfde electroboer wezen vragen en die kennen dat probleem niet en raadde mij aan om een soort opbouwdoos te kopen. Een kant stop je de kabel erin en maak je met 8 schroefjes de aderstjes vast. Aan de andere kant zit gewoon een RJ45 ingang. Maar dat ding kost 9,50 (overrated imo).

Ik zit er gewoon aan te denken om een dunnere kabel te pakken en dan 1:1 alles handmatig te koppelen en gewoon scheidt met plakband. Zal die problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je aan die dikke kabel geen "dunne" CAT6 kabel tapen en hem dan terug trekken? Dan heb je die dikke kabel er uit en een dunne er in die je wel kun tafwerken met RJ45 stekkers.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Aan RJ-45 stekkers heb je niets. Waarschijnlijk heb je die ook niet gekocht, maar modulaire 8P8C stekkers. (Alles wat begint met RJ is alleen voor telefonie, en RJ45 is iets anders dan de stekkers die we aan UTP hangen. Lees: http://en.wikipedia.org/wiki/8P8C#RJ45)

Anyway, je hebt mogelijk eenmaal UTP en eenmaal STP te pakken. Voor die laatste heb je speciale connectoren nodig (met shielding en iets ruimer opgezet.) Andere optie is dat je UTP met een vaste kern hebt, waar je op zich ook subtiel andere connectoren voor nodig hebt maar dat zou iig moeten passen in dezelfde connectoren als je andere kabel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Conman schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:57:
Ik zit er gewoon aan te denken om een dunnere kabel te pakken en dan 1:1 alles handmatig te koppelen en gewoon scheidt met plakband. Zal die problemen geven?
Ja. Misschien niet voor telefonie, maar 100Mbit/s of 1000Mbit/s kun je vergeten als je niet precies weet wat je doet.

Kun je niet een andere kabel trekken door 'm aan de te dikke kabel te knopen en die weg te trekken? (eigenlijk mag je UTP ook niet trekken, maar zolang je niet met je volle gewicht aan de kabel gaat hangen valt het best mee.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 14:35
Dat heb ik al geprobeerd om een "dunne" kabel aan te tapen en terug te trekken, maar dat gaat helaas niet. Ik krijg geen beweging erin. Weet niet hoe die dat eerst erin had gekregen.
Volgens hem is het een kabel van ongeveer 30 meter die veel bochten maakt en hij ook professionals had ingehuurd om dat te doen.

Zal ik dan toch maar een opbouwdoos gebruiken? Of... kroonsteentjes enige oplossing? Dus daar een dunnere kabel achter hangen en die wel gewoon krimpen met stekkertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 16:33
Ik zou een opbouwdoos gebruiken ja. Die kan je andes ook nog bij de lokale bouwmarkt halen ook.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CyBeR schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:49:
Aan RJ-45 stekkers heb je niets. Waarschijnlijk heb je die ook niet gekocht, maar modulaire 8P8C stekkers. (Alles wat begint met RJ is alleen voor telefonie, en RJ45 is iets anders dan de stekkers die we aan UTP hangen. Lees: http://en.wikipedia.org/wiki/8P8C#RJ45)
Echt iedereen maar dan ook iedereen in de netwerkwereld noemt die dingen gewoon RJ45 hoor. Ook Cisco gebruitk het in al zijn documentatie voor netwerkapparatuur. Sommige dingen zijn gewoon een aanduiding opzich geworden los van de oorspronkelijke standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:47:
[...]

Echt iedereen maar dan ook iedereen in de netwerkwereld noemt die dingen gewoon RJ45 hoor. Ook Cisco gebruitk het in al zijn documentatie voor netwerkapparatuur. Sommige dingen zijn gewoon een aanduiding opzich geworden los van de oorspronkelijke standaard.
Dat neemt niet weg dat 't fout is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1