Ik heb een Ubuntu 7.10 Server-bak met daarin twee NIC's.
De ene, eth0, hangt aan een router met ingebakken DHCP (192.168.10.1 - .254).
De tweede, eth1, aan een switch
Op eth1 staat een DHCP-server met (192.168.123.1 - .254).
Verder gebruik ik het liefst Webmin om m'n Linux Firewall in te stellen.
Hierbij heb ik zoveel mogelijk deze tutorial aangehouden.
Ik heb nu ook op de PC's in het netwerk aan de switch internet.
Wat ik nu wil ik dat PC's in dit netwerk dat standaard niet hebben, tenzij ik dat instel. Het geheel is namelijk bedoeld voor een lan-party waarbij alleen de crew op internet moet kunnen, aangezien de verbinding te krap is voor 20-30 man.
Het liefst zou ik filteren op MAC-adressen.
Ik krijg dit echter totaal niet voor elkaar, maar het lukt mij dan ook niet goed om deze firewall te begrijpen. Ik heb veel gegoogled, maar ik kom maar niet bij een voor mij geschikte tutorial of handleiding, terwijl het gewoon niet kan zijn dat die niet bestaan. Ik zoek waarschijnlijk weer eens verkeerd.
Iemand een idee?
De ene, eth0, hangt aan een router met ingebakken DHCP (192.168.10.1 - .254).
De tweede, eth1, aan een switch
Op eth1 staat een DHCP-server met (192.168.123.1 - .254).
Verder gebruik ik het liefst Webmin om m'n Linux Firewall in te stellen.
Hierbij heb ik zoveel mogelijk deze tutorial aangehouden.
Ik heb nu ook op de PC's in het netwerk aan de switch internet.
Wat ik nu wil ik dat PC's in dit netwerk dat standaard niet hebben, tenzij ik dat instel. Het geheel is namelijk bedoeld voor een lan-party waarbij alleen de crew op internet moet kunnen, aangezien de verbinding te krap is voor 20-30 man.
Het liefst zou ik filteren op MAC-adressen.
Ik krijg dit echter totaal niet voor elkaar, maar het lukt mij dan ook niet goed om deze firewall te begrijpen. Ik heb veel gegoogled, maar ik kom maar niet bij een voor mij geschikte tutorial of handleiding, terwijl het gewoon niet kan zijn dat die niet bestaan. Ik zoek waarschijnlijk weer eens verkeerd.
Iemand een idee?