Toon posts:

Patch panel en wanddoos aansluiten met CAT5e

Pagina: 1
Acties:
  • 2.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat rond gezocht in de FAQ en op Wikipedia/Google.
Het volgende is nog even een beetje onduidelijk voor mij:

Ik wil graag een patchpanel aansluiten en ook overal wanddozen opbouwen zodat ik meerdere plekken 2 UTP signaaltjes heb liggen klaar voor gebruik. Nu heb ik gelezen dat CAT5e kabel voor een 100BASE-TX signaal maar 2 paren nodig heeft en ik dus met 1 CAT5e kabel de complete wanddoos kan aansluiten? En het zou dan ook nog volledig full-duplex moeten wezen.

Is dit correct? en is dit gebruikelijk? Word er bijvoorbeeld bij kantoren ook zo gewerkt? Het scheelt namelijk exact de helft aan bekabeling lijkt mij. Dus poortje 1 en 2 verbinden met 1 UTP kabel en dan 1 wanddoos daarmee verbinden van 2 poortjes?

Graag jullie idee/reacties! Alvast bedankt.

Verwijderd

Klopt ja, maar ik zou het niet doen.

In de toekomst wil je toch meer richting 1 gbit of meer en dan heb je toch echt 4 paren nodig per aansluiting.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Het moet idd kunnen werken, en dat zal het ook heus wel doen.
Ik verwacht hooguit meer overspraak tussen de lijntjes, maar die invloed zul je waarschijnlijk pas merken als je het maximum uit je LAN verbindingssnelheid wilt halen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat in een professionele omgeving op deze manier op de bekabeling bezuinigd wordt.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Dat is eigenlijk het belangrijkste wat ik wil weten, dat het werkt was ik al bijna zeker van. Maar is het gebruikelijk? Wordt dit bijvoorbeeld ook door installateurs gedaan of is het vrijwel altijd dat er 1 kabel per poortje wordt getrokken?

Verwijderd

Mwah ik heb dat wel eens gehad, maar toen was het 10 mbit netwerk + fax over dezelfde lijn, dat is wel een flinke tijd geleden.

Tegenwoordig kan ik het me inderdaad niet meer voorstellen...

1 kabel per poort is wel de norm ja, je bent echt gek als je iets anders doet. Het scheelt amper in de centen maar scheelt je dubbel zoveel hoofdpijn later.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 00:03 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-03 15:52

Demo

Probleemschietende Tovenaar

100 Mbit kan je inderdaad over 2 aderparen gebruiken. Als ik me niet vergis moet je dan in de RJ45-connector het oranje en het groene paar aansluiten zoals je dat normaal zou doen en in de andere connector het bruine en het blauwe aderpaar, zoals je normaal de oranje en de groene zou doen.
Echter zou ik alles toch volledig bedraden. Een rol Cat5e-kabel kost je waarschijnlijk 70 euro en daar kan je een flink huis mee bedraden. Ook wil het nog wel eens gebeuren dat er een ader breekt tijdens het trekken van de kabels. Als je twee kabels per wandcontactdoos trekt, dan kan je alsnog kiezen om een aderpaar om te ruilen voor een andere, terwijl je bij gebruik van één kabel per WCD, meteen opnieuw mag gaan trekken. Tot slot kan je volledig bedrade aansluitingen gebruiken voor gigabit ethernet, wat misschien iets is voor de toekomst?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 13:32
dit werkt inderdaad, ik heb om mijn slaapkamer ook op deze manier een wanddoos aangesloten, omdat in de pijp al 1 coax kabel ligt en nog een RJ11 kabel, pasten er geen 2 CAT5 kabels meer bij, dus toen maar 1 splitten in 2 ;) werkt perfect, maar het nadeel is inderdaad dat je geen Gb ethernet kan gebruiken :(

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

Duinkonijn

Huh?

professioneel is het van patch kast naar client niet gebruikelijk..

voor patchkast naar patchkast kan het wel gebruikt worden om telefoons door te schakelen... dan kan je via 1 utp 4 toestellen overzetten naar de andere patchkast...

maar daar wordt meestal een grote kabel boom gebruikt met 20 aders of meer

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• LauPro
  • Laatst online: 14-03 14:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er zijn zelfs setjes op de markt met een verloopje van 1 UTP plug naar 2 outlets zegmaar. Het is niet erg netjes maar soms is het gewoon teveel tijd/geld om een extra kabel te gaan leggen, zeker als diverse kabelgoten al vol zitten e.d..

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:08:
professioneel is het van patch kast naar client niet gebruikelijk..

voor patchkast naar patchkast kan het wel gebruikt worden om telefoons door te schakelen... dan kan je via 1 utp 4 toestellen overzetten naar de andere patchkast...

maar daar wordt meestal een grote kabel boom gebruikt met 20 aders of meer
Dat systeem van patchpanel naar patchpanel met een RJ-21 kabel ken ik inderdaad.

Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon per poort 1 kabel ga trekken, zeker omdat ik inderdaad op een aantal plekken wel gigabit nodig heb, mocht deze plek dan veranderen is het alleen een kwestie van ompatchen en anders zou dat dus niet kunnen begrijp ik.

Verwijderd

Mocht de baas/manager/teamleider zeuren: Denk alleen al aan de tijdbesparing als je in de toekomst wilt upgraden naar snellere verbindingen, dat is het toch ruim waard?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:20:
Mocht de baas/manager/teamleider zeuren: Denk alleen al aan de tijdbesparing als je in de toekomst wilt upgraden naar snellere verbindingen, dat is het toch ruim waard?
Dat is een hele goede inderdaad!

Verwijderd

/me heeft enige ervaring met zeurende bazen/managerers/teamleiderers.

Helaas ben ik nu zelf baas/manager/teamleider en ben ik dus degene die moet zeuren :(

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is gewoon een eis, het werkt wel met 2 aders maar je kan nooit garanderen dat het werkt zoals UTP/ethernet bedoeld is. Bij een bedrijf heb ik recentelijk ook een dergelijke constructie toegepast. Ivm de brandweer waren alle openingen dichtgemaakt en er was gewoon geen mogelijkheid om vanuit de meterkast naar de verdieping naar boven te komen met een UTP kabel. Aangezien het tijdelijk is is het geen probleem maar netjes is anders.

Overigens ken ik weinig situaties waar je gigabit op de client nodig hebt, meestal meer voor servers/backbones.

Verwijderd

Topicstarter
LauPro schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:56:
Overigens ken ik weinig situaties waar je gigabit op de client nodig hebt, meestal meer voor servers/backbones.
Dit klopt zeker! Echter gaat het bij mij om audio/video werkplekken waarbij bestanden van 4GB per stuk worden heen en weer gezonden om te verwerken. Het gaat dus om 1 a 2 plekken die gigabit nodig hebben en de rest kan gewoon 100mbit gebruiken. Het is echter wel zo dat ik een 24 poorts gigabit switch wil aanschaffen van 3com (de 2824) en die is volledig gigabit dus elke client zou ook gigabit kunnen gebruiken als deze het aankan.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan is dat inderdaad noodzakelijk ik spreek dan ook wel over workstations ;) . Zit die netwerkkaart bij die pc's op een eigen bus ook? Anders kom je niet boven de 300MBit uit vrees ik.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:56:
Mwah, nodig.. 't is tegenwoordig nauwelijks duurder dan 100mbit, en 't scheelt later weer een upgraderonde waardoor 't uiteindelijk nog best 's voordeliger kon worden zelfs.

Bij de UvA bijvoorbeeld was dat de redenatie voor vrijwel volledig (dwz, waar mogelijk) gbit aan de kant van de clients.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1