Externe harde schijf formateren

Pagina: 1
Acties:
  • 5.674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213005

Topicstarter
Ik heb zojuist een lacie harde schijf van 500 gb aangeschaft. Maar deze schijf staat nu dus nog ingesteld op fat32. Ik heb begrepen dat ik de schijf dan eerst moet formateren?
Dus ik als de schijf wil formateren krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/2488/hdqh1.jpg

Gaat het allemaal goed als ik het zo laat staan? Ik bedoel met name die clustergrootte. Waarop moet ik die instellen? Ik wil op me harde schijf spellen en films zetten dus bestanden van 6 gb erop in eens moeten erop kunnen. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft?
Dus welke clustergrootte kan ik het beste kiezen?
ik kan kiezen uit 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16kb, 32kb, 64 kb
dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hoeft je schijf niet te formatteren als het een FAT32 disk is hoor. Je kunt hem nu ook gewoon gebruiken, al zit je aan de beperkingen van FAT32. Maar wil je files van 6GB in 1 stuk erop zetten dan is NTFS dus wel wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:32
Het is inderdaad een soort afweging. Over het algemeen betekent een kleine clustergrootte wat minder interne fragmentatie (clusters die niet geheel gebruikt wordt omdat het bestand bijvoorbeeld kleiner is dan 4096 bytes bij een clustergrootte van 4096 bytes) en wat meer externe fragmentatie (grotere bestanden beslaan veel clusters en die kunnen niet altijd aaneengeschakeld worden opgeslagen.

Een grotere clustergrootte zorgt voor het omgekeerde en natuurlijk: hoe groter de clusters, hoe minder ervan zijn. De hoeveelheid clusters op een schijf bepalen hoeveel bestanden erop passen, want één cluster kan bezet worden door slechts één bestand.

Over het algemeen kun je zeggen dat je voor grote bestanden voor een redelijk hoge clustergrootte kunt kiezen en als er veel kleine bestanden op staan, voor een lage clustergrootte. Kijk een beetje wat voor bestanden en hoeveel je erop wilt zetten en baseer daarop je clustergrootte. Als er veel grote bestanden op komen, dan kun je wel naar de 16kB - 32kB, wordt het een mengelmoes, kies dan iets kleiner. Het minimum is geloof ik 4096 bytes. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213005

Topicstarter
ok bedankt voor de reacties
heb de schijf geformateerd en op 16 kb gezet.
Formateren duurde trouwens wel gigantisch lang, had ik niet verwacht :P
Maar na uren wachten is ie dan eindelijk in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 213005 schreef op zondag 16 december 2007 @ 23:17:
ok bedankt voor de reacties
heb de schijf geformateerd en op 16 kb gezet.
Formateren duurde trouwens wel gigantisch lang, had ik niet verwacht :P
Maar na uren wachten is ie dan eindelijk in gebruik
Zoiets zou niet langer als 10 sec hoeven te duren, dan moet je wel even quick format aanvinken (fullformat doe ik zelf alleen op disks waarvan ik twijfel of ze nog goed zijn).