Ik liep al een tijdje in met het idee rond om hier een tutorial over te schrijven, aangezien dit afaik niet zo bekend is.
Nu is het er eindelijk van gekomen
Belangrijkste voordelen op een rijtje:

1. Maak boven alle layers een nieuwe layer aan en geef deze een logische naam (die van mij heet dodge & burn) en zet de blend mode op 'Overlay'.

2. Pak de brush tool (
en zorg dat je kleuren op zwart en wit staan.

3. Zet de hardness van je brush op 0% en de opacity (van je brush dus niet van je layer) om te beginnen op 10%, maar het hangt erg van je smaak en foto af waar je deze op wilt zetten. Gewoon mee expirimenteren! De master diameter moet je zelf bepalen, dat hangt er vanaf wát je wilt bewerken. Overigens is de grootte hiervan makkelijk aan te passen met [ en ] terwijl je aan het werk bent, en de opacity van de brush met de nummertoetsen (als je onder de 10% wilt werken moet je eerst ff de 0 indrukken).

4. Ga fijn kleuren
Als je iets wilt burnen (donkerder maken dus) selecteer je zwart als voorgrondkleur. Als je iets wilt dodgen dus de witte.
Hier een afbeelding van alle layers uitgeschakeld behalve de dodge&burn layer zodat het makkelijk valt te zien wat er precies is gedaan. Het witte is wel wat moeilijker te zien maar het geeft je een idee van hoe het er uit kan zien.

Als je bepaalde delen toch te donker (of licht) vindt, kan je de eraser tool gebruiken (E). Zorg wel dat de hardness hiervan ook op 0 staat! En speel ook hierbij met de opacity.
Het (bijna) eindresultaat. Heb hem nog wat verder bewerkt maar dit geeft een goed idee.

Ik hoop wat bijgedragen te hebben aan jullie workflow
Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!
Nu is het er eindelijk van gekomen
Wat is dodgen en burnen?
Een techniek in Photoshop om donkere delen lichter te maken (dodgen) of om lichte delen donkerder te maken (burnen). Photoshop heeft hier al een paar tools voor maar op de manier hoe ik het altijd doe, werkt het een stuk prettiger en het geeft je veel meer controle over je foto.Waarom non-destrucive? Wat zijn de voordelen?
Bij gewoon dodgen en burnen veranderd Photoshop de pixels. Dit valt wel via CTRL+Z ongedaan te maken, maar tot op een bepaalde hoogte. Op 'mijn' manier kan je gewoon de hele dodge&burn layer ongedaan maken, en tot in het oneindige veranderen.Belangrijkste voordelen op een rijtje:
- het is een layer, dus die kan je aan en uit zetten. Zodoende makkelijk te zien wat de layer precies doet;
- het bewerken is een eitje. Als je ergens toch niet die dodge of burn wilt hebben, kan je gewoon met de eraser tool die dingen verwijderen;
- het verneukt je pixels niet en zodoende blijft de kwaliteit van je foto beter.
Begin
First of all: dit is de foto die ik ga behandelen. Ik heb de 'standaard' bewerkingen al gedaan in Lightroom en in Photoshop de lucht wat getweakt en de foto een USM gegeven. (Let niet op Layer 3 overigens, die heeft niks te maken met dit hele verhaal.)
1. Maak boven alle layers een nieuwe layer aan en geef deze een logische naam (die van mij heet dodge & burn) en zet de blend mode op 'Overlay'.

2. Pak de brush tool (

3. Zet de hardness van je brush op 0% en de opacity (van je brush dus niet van je layer) om te beginnen op 10%, maar het hangt erg van je smaak en foto af waar je deze op wilt zetten. Gewoon mee expirimenteren! De master diameter moet je zelf bepalen, dat hangt er vanaf wát je wilt bewerken. Overigens is de grootte hiervan makkelijk aan te passen met [ en ] terwijl je aan het werk bent, en de opacity van de brush met de nummertoetsen (als je onder de 10% wilt werken moet je eerst ff de 0 indrukken).

4. Ga fijn kleuren
Hier een afbeelding van alle layers uitgeschakeld behalve de dodge&burn layer zodat het makkelijk valt te zien wat er precies is gedaan. Het witte is wel wat moeilijker te zien maar het geeft je een idee van hoe het er uit kan zien.

Als je bepaalde delen toch te donker (of licht) vindt, kan je de eraser tool gebruiken (E). Zorg wel dat de hardness hiervan ook op 0 staat! En speel ook hierbij met de opacity.
Het (bijna) eindresultaat. Heb hem nog wat verder bewerkt maar dit geeft een goed idee.

Ik hoop wat bijgedragen te hebben aan jullie workflow