Toon posts:

Process load beperken

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Bij hebben een cluster met terminal servers (windows 2003 enterprise terminal servers, laatste servicepacks en updates). Hierop worden virtuele werkplekken voor klanten gehost.

Het probleem
Een pakket dat gebruikt wordt is snelstart. Deze pakt zo nu en dan spontaan alle systeem resources, waardoor iedereen die op dat moment op de server werkt wordt vertraagt. Aan de performance van de servers ligt het niet, die doen het grootste deel van de dag helemaal niks en andere applicaties vertonen dit probleem niet.

Wat ik nu wil
Ik wil voorkomen dat iets in snelstart (of een eventueel andere applicatie in de toekomst) in zijn eentje 100% CPU wegtrekt. Ik wil dus eigenlijk een processorlimiet instellen per thread.

Wat ik al heb gedaan
Gezocht, maar voor zover ik kan vinden kan je in 2003 geen (maximale) resource beschikbaarheid toekennen per thread. Ik heb nu wel in .NET een service gemaakt die de gebruikte resources in de gaten houd. Als dit langer dan x sec. meer dan 95% CPU pakt zou ik dat proces kunnen killen (er van uitgaande dat het dan om een vastloper / bug gaat). Ik kan via .NET niet de priority veranderen van die thread, of het maximaal te gebruiken resources aanpassen.

Alle tips zijn dus meer dan welkom.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Je kon het niet vinden met Google? Misschien verkeerde keywords gebruikt.
Dear Friends,

I found a way to limit CPU usage for a specific process. The answer is here:

http://deztec.jp/x/05/faireal/BES-index.html

But the actual download is here:

http://mion.faireal.net/archive/bes1.0b5.zip

Works like a charm for me.

Best wishes,

Truthiswithin
De site uit de quote is vrij oud, dus je kan dan beter hier kijken.

[ Voor 62% gewijzigd door Bitage op 15-12-2007 12:37 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ligt dit probleem niet elders? In principe zou 1 proces (bij gelijke priority) toch niet 100% cpu mogen krijgen als ook andere processen CPU nodig hebben?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zich mag dat wel degelijk - hoe zou een programma anders 'snel' kunnen zijn, het is ook (waarschijnlijk) niet zo dat alle andere processen volledig stilstaan, ze zijn alleen gewoon veel trager.

Citrix heeft een feature genaamd The CPU Utilization Management Feature and the CPU Rebalancer Services maar dat lijkt me behoorlijk duur om te implementeren enkel voor deze feature, je zou dus eventueel kunnen kijken naar iets als Simplify Resources van triCerat.

Ik snap echter niet zo heel goed waarom je in .NET de priority niet zou kunnen veranderen? :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:26:
Het probleem
Een pakket dat gebruikt wordt is snelstart. Deze pakt zo nu en dan spontaan alle systeem resources, waardoor iedereen die op dat moment op de server werkt wordt vertraagt. Aan de performance van de servers ligt het niet, die doen het grootste deel van de dag helemaal niks en andere applicaties vertonen dit probleem niet.
Zou je (naast je symptoombestrijding door procesjes af te schieten en prioritizing toe te passen) ook niet kijken naar een constructieve oplossing door bijvoorbeeld na te gaan of de Snelstart client niet gewoon hangt op een SQL query en daar wat aan (laten) doen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Symptoonbestrijding loopt gelijktijdig, maar ik wil ook dat het probleem niet meer voor kan komen. Straks installeren we misschien software dat dit ook doet en dan begint het probleem weer opnieuw. Ik heb de .NET applicatie inmiddels werkend, dit lijkt nu redelijk goed te functioneren en we krijgen een mailtje als 1 proces te lang veel resources vreet. Het is nu in elk geval niet meer zo dat andere gebruikers hier last van hebben.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1