Speedtouch 510 enkel als switch gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 987 views sinds 30-01-2008

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Thuis zijn wij overgestapt van ADSL naar kabel. Dit betekent uiteraard dat we een modem voor de kabel gekregen hebben. Het modem heeft echter maar één Ethernet-aansluiting (RJ45). Dit terwijl we drie of misschien vier internet-aansluitingen willen. Daarom was ik van plan om onze Speedtouch 510, onze ADSL-erfenis, in te zetten als switch.

De Speedtouch heeft vier Ethernet (RJ45) aansluitingen en een aansluiting waar het internetsignaal hoort binnen te komen ('gewoon telefoonstekketje', 'RJ11'). Nu heb ik geen ervaring met het aan elkaar knopen van routers en modems, vandaar mijn vraag. Kan ik het kabelmodem via UTP aansluiten op een van de RJ45-poorten aansluiten van de Speedtouch? Of moet het per se via de 'RJ11' aansluiting? In dat geval zou ik dan een 'RJ11'-stekker op de kabel zetten.

Verwijderd

Als je de Speedtouch niet aansluit via de RJ11 stekker, dient hij niet als router, maar nog wel als switch. Waar je voor op moet passen is dat je dan zaken als DHCP en DNS op het apparaat uitschakelt. Gewone switches doen niet aan dat soort dingen, dat is normaliter een taak die in een eenvoudig netwerk het best kan worden overgelaten aan de router/gateway.

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:01:
Als je de Speedtouch niet aansluit via de RJ11 stekker, dient hij niet als router, maar nog wel als switch. Waar je voor op moet passen is dat je dan zaken als DHCP en DNS op het apparaat uitschakelt. Gewone switches doen niet aan dat soort dingen, dat is normaliter een taak die in een eenvoudig netwerk het best kan worden overgelaten aan de router/gateway.
Ok, dat vermoedde ik al. Bedankt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Alleen ga je aan enkel een switch niet genoeg hebben, aangezien kabelmodems normaal gesproken geen router aan boord hebben?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 12:08:
Alleen ga je aan enkel een switch niet genoeg hebben, aangezien kabelmodems normaal gesproken geen router aan boord hebben?
Ah, maar is het dan de bedoeling om de Speedtouch zijn normale rout-werkzaamheden uit te laten voeren? En betekent dat dat ik het kabelmodem via RJ45->'RJ11' aansluit op de reguliere internetingang van de Speedtouch?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nXXt schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 16:45:
[...]

Ah, maar is het dan de bedoeling om de Speedtouch zijn normale rout-werkzaamheden uit te laten voeren? En betekent dat dat ik het kabelmodem via RJ45->'RJ11' aansluit op de reguliere internetingang van de Speedtouch?
Nee dat gaat niet werken, want de Speedtouch verwacht op die RJ-11 poort een ADSL signaal en geen Ethernet zoals ie dat van het kabelmodem krijgt. Je zult gewoon een nieuwe router moeten aanschaffen als je je kabelverbinding met meerdere PC's wilt gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:08:
[...]
Nee dat gaat niet werken, want de Speedtouch verwacht op die RJ-11 poort een ADSL signaal en geen Ethernet zoals ie dat van het kabelmodem krijgt.
Ah, dat dacht ik al.

Is het mogelijk om het kabelmodem op de Speedtouch te gooien (dus via RJ45) en dan DHCP en DNS niet uit te schakelen? Of is dat niet mogelijk, omdat je dan functies van een switch en een router probeert te combineren?

Anders wordt het maar een nieuwe router.

[ Voor 39% gewijzigd door nXXt op 15-12-2007 20:05 ]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03 20:27

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Koop anders een router als deze. Kost niets en het doet precies wat jij vraagt.

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Topicstarter
Hurricane schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:10:
Koop anders een router als deze. Kost niets en het doet precies wat jij vraagt.
Allicht is het niet duur, maar het is natuurlijk zonde om uberhaupt geld uit te geven als het met de bestaande apparatuur ook zou kunnen. Vandaar mijn vraag...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

als je een speedtouch 510 met 4 ethernet en adsl aansluiting hebt, dan zijn de 4 ethernet aansluiting intern al gekoppeld als switch(DHCP wel uitschakelen!). Daar kun je geen router meer van bouwen, wel een switch. Aangezien je kabel modem geen NAT heeft ingebouwd heb je en router wel nodig om meer pcs aan te sluiten op je kabelmodem.

Als je niks meer te makken hebt kun je eventueel een oude pc met een 2e netwerkkaart als router ombouwen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Wanneer je de SpeedTouch via 1 van de 4 LAN poorten (RJ45) doorschakelt naar de kabelmodem, moet je hiervoorwaarschijnlijk een cross-cable gebruiken.

Daarna kun je de overige drie LAN poorten als switch gebruiken.

Gr
SJW

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2008 @ 22:55:
Wanneer je de SpeedTouch via 1 van de 4 LAN poorten (RJ45) doorschakelt naar de kabelmodem, moet je hiervoorwaarschijnlijk een cross-cable gebruiken.

Daarna kun je de overige drie LAN poorten als switch gebruiken.

Gr
SJW
En wat gaat er dan gebeuren volgens jouw ?
Je zal toch echt een router moeten gebruiken wil je met meerdere pc's kunnen internetten op hetzelfde externe ip adres (waarvan je er maar 1 krijgt)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 23:02 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gok dat hij het e.e.a. na een klein jaar wel aan de praat heeft :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.