Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Vodafone verschil Live! en GPRS

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een abb met oa het mobiele internet van Vodafone, alleen staat de keuze om gebruik te maken van Vodafone GPRS ook continu in het lijstje.

Voor het gebruik van VoipBuster wordt wap (Vodafone Live?) afgeraden, en moet ik kiezen voor GPRS, maar waarom? En wat is het verschil hier tussen?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 11:56

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Met WAP heb je een constante bel-verbinding open staan, a la inbelmodem op een PC.
Bij GPRS betaal je alleen voor de data die je verzend-ontvangt.

Ik heb ze in mijn telefoon ook allebei staan, maar het maakt geen verschil. Allebei is bij mij GPRS en de instellingen zijn identiek :)

[ Voor 32% gewijzigd door Bastiaan op 15-12-2007 10:25 ]

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:34

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 10:15:
Voor het gebruik van VoipBuster wordt wap (Vodafone Live?) afgeraden, en moet ik kiezen voor GPRS, maar waarom? En wat is het verschil hier tussen?
Ik vermoed dat het verkeer voor het "GPRS" profiel niet door een proxy gaat (kijk maar eens naar de proxy instellingen). De meeste providers hebben gescheiden APN's/verbindingen voor WAP/Live!/i-mode/whatever (wat dus door een proxy gaat en alleen bedoeld is voor HTTP-verkeer) en het echte Mobiel Internet (wat unrestricted is, maar meestal niet in de Live/i-mode/whatever bundels zit).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Topicstarter
Vodafone heeft in zijn branded versie VOIP uitgeschakeld, vermoedelijk ook omdat ze poorten blokkeren..

Dus GPRS omdat Live! Via een proxy gaat waarbij wellicht VOIP poorten geblokkeerd zijn? Ik mag dus wel aannemen dat ik niet extra voor GPRS hoef te betalen omdat ik de "onbeperkt"* internet blox heb?

*Onbeperkt, via FUP, maar wat wil Vodafone hiermee bereiken? Ik gebruik zelf streaming radio en verder het normale internet redelijk veel, dus een behoorlijke grootverbruiker, maar heb hier nog nooit iets over gehoord van Vody?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 23:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Bastiaan schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 10:24:
Met WAP heb je een constante bel-verbinding open staan, a la inbelmodem op een PC.
Bij GPRS betaal je alleen voor de data die je verzend-ontvangt.
Klok, klepel.

WAP draait bovenop een transport laag, dat kan GPRS zijn of UMTS of zelfs HSDPA maar vroeger was dit vaak CSD wat idd een continue verbinding openhoudt die per seconde wordt afgerekend. Tegenwoordig heeft vrijwel elk toestel op z'n minst GPRS en wordt CSD eigenlijk niet meer gebruikt.

Gewoon internetten kan net zo goed over CSD als je dat zou willen, maar waarom zou je ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.