2 kingston geheugen werken niet samen??

Pagina: 1
Acties:
  • 947 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:18
Zoals de titel als zegt. Wil ik meer over beide kingston geheugen vermelden.
Het betreft 1GB geheugen. Type KVR667D2N5/1G made China
De tweede 1GB heeft dezelfde typenummer. Alleen made in Taiwan.

Ik heb een moederbord van Asus. Type is: P5KPL. Die ondersteund dualchannel.
Zodra ik deze 2 kingston geheugen op mijn moederbord plaatst. Gaat mijn moederbord piepen als een gek. Maar als ik er maar 1 in stopt. Is er helemaal niets aan de hand. Wat doe ik verkeerd?

Ps: ik heb de zoek functie gebruikt. Maar geen resultaten over dit probleem.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Verwijderd

Ik maak niet helemaal uit je post op of het ook echt niet uitmaakt welke van de twee je er in doet (ergo: beide bankjes afzonderlijk doen het?).
verder, staat alles in het bios goed ingesteld? Denk aan geheugensnelheid, timings en voltage (je kunt evt proberen dit iets te verhogen).

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Kan zijn dat je een brak geheugen reepje hebt. Dus waarschijnlijk even terug naar de winkel. (Owja, die piepjes moet je even opzoeken in je mobo handleiding. Maar ga er van uit dat het wel je geheugen is)

• pinokkia
Ik heb er 2 die uit taiwan is gemaakt erin gedaan. Resultaat: goed. Vervolgens heb ik beide 2 reepjes die uit China erin gedaan. Resultaat: goed. Vervolgens heb ik heb ik 1 x die van Taiwan en China erin gezet. Resultaat: Piepjes. Zou het misschien niet liggen dat de geheugenreepjes uit 2 verschillende landen zijn gemaakt?

Ps: ik heb 2 x made China en 2 x made Taiwan. En heb alles gecontroleerd op brakke reepjes. Dus 1 voor 1. En alle reepjes mankeert niets aan.

[ Voor 18% gewijzigd door pinokkia op 15-12-2007 01:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eerder dat er andere chips opzitten die niet met elkaar kunnen werken. Stel in de bios eens in op de snelheid van de langzaamste dimm en kijk of het dan wel samen werkt (het kan zijn dat de timings van de ene dimm strakker staan dan van de andere en als de SPD dit regelt kan het op die manier mis gaan).

• pinokkia
Terw_Dan schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:09:
Eerder dat er andere chips opzitten die niet met elkaar kunnen werken. Stel in de bios eens in op de snelheid van de langzaamste dimm en kijk of het dan wel samen werkt (het kan zijn dat de timings van de ene dimm strakker staan dan van de andere en als de SPD dit regelt kan het op die manier mis gaan).
Ik wil niet vervelend zijn. Maar verder als dit durf ik niet te gaan, want ik ben een leekzijnde in de bios. (heb mijn vorige computer een amd 6400 daardoor gesloopt. :'( . Vraag me niet wat ik gedaan heb. Maar hij doet het niet meer) Als het goed is. Komt morgen een vriend van me. En die heeft enige kennis van dit.

[ Voor 5% gewijzigd door pinokkia op 15-12-2007 01:15 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

pinokkia schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:13:
[...]

Ik wil niet vervelend zijn. Maar verder als dit durf ik niet te gaan, want ik ben een leekzijnde in de bios. (heb mijn vorige computer een amd 6400 daardoor gesloopt. :'( . Vraag me niet wat ik gedaan heb. Maar hij doet het niet meer) Als het goed is. Komt morgen een vriend van me. En die heeft enige kennis van dit.
ik vraag me dan sterk af , wat jij in je bios heb aangepast waardoor je amd6400 boem kan doen 8)7

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Terw_Dan schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:09:
Stel in de bios eens in op de snelheid van de langzaamste dimm en kijk of het dan wel samen werkt (het kan zijn dat de timings van de ene dimm strakker staan dan van de andere en als de SPD dit regelt kan het op die manier mis gaan).
Inderdaad. Een tweaker loopt niet op SPD. :) Beter alles zelf in de hand te houden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Voor dual-channel zijn 2 samen verkochte modules het beste. Verschillende series willen nog wel eens kleine verschillen hebben, en zeker als ze uit een ander land komen zit er wel "iets" anders in.

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:34

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Noteer de piepjes, en kijk in het boekje of in de pdf van je mainboard wat dat betekent. Daar zul je meer info van krijgen dan van ons. En google eens op beide typenummers van de reepjes, wellicht zie je daar zelf al verschillen (evt in timing oid, wat Terw_Dan zegt).

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

pinokkia schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:13:
[...]

Wat heb je dan gedaan. Je kunt met hedendaagse biossen echt niet zo veel meer fout doen. In het ergste geval start het systeem niet meer, maar dat is met een bios reset op te lossen. Je pc er echt mee slopen is vrijwel onmogelijk.

Dus het mem handmatig instellen is toch een kleine moeite dat je imho echt wel kunt proberen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nouja, als je bij het overclocken nalaat de PCIe bus te locken kan het fout gaan O-)

Maar ervan uitgaande dat je niet overclockt loop je daar geen risico op. Wat je hier wilt doen is gewoon de instellingen die deze DIMMs zouden moeten hebben handmatig instellen. Relevant is vooral dat SPD *GEEN* instellingen heeft voor voltage, dus als jouw DIMM volgens spec een hogere VDIMM zou moeten hebben en je het alleen op 'auto' hebt staan, de voltage niet correct zal zijn. Voltage moet je _altijd_ handmatig invullen bij JEDEC-standaard DIMMs.

Verder is dit Gathering of Tweakers - dus een plek voor bovengemiddeld geinteresseerde gebruikers om te discussieren over computerzaken. Een Tweaker die iets tegenkomt wat hij niet begrijpt, probeert zich in te lezen om het te snappen. Een Tweaker zegt niet "ooh! eng! blijf ik bij uit de buurt!" :o

Oslik blyat! Oslik!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:46
dion_b schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:21:
Relevant is vooral dat SPD *GEEN* instellingen heeft voor voltage, dus als jouw DIMM volgens spec een hogere VDIMM zou moeten hebben en je het alleen op 'auto' hebt staan, de voltage niet correct zal zijn. Voltage moet je _altijd_ handmatig invullen bij JEDEC-standaard DIMMs.
Gister heb ik 2 nieuwe reepjes Kingston HyperX 800 mhz binnen gekregen waarvan ik blij was dat de SPD op 667 mhz stond. Om op 800 mhz te draaien en door de post te komen hebben ze namelijk 2V nodig, zou de SPD dus op 800 mhz gestaan hebben was ik nooit door de post gekomen.

Handig gedaan dus van Kingston maar dat wil dus wel zeggen dat je niet blind van de SPD moet uitgaan. Gewoon goed de datasheet van je geheugen lezen en de weg wijst zich vanzelf.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

• albatross
Amstel76 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:37:
[...]

Gister heb ik 2 nieuwe reepjes Kingston HyperX 800 mhz binnen gekregen waarvan ik blij was dat de SPD op 667 mhz stond. Om op 800 mhz te draaien en door de post te komen hebben ze namelijk 2V nodig, zou de SPD dus op 800 mhz gestaan hebben was ik nooit door de post gekomen.

Handig gedaan dus van Kingston maar dat wil dus wel zeggen dat je niet blind van de SPD moet uitgaan. Gewoon goed de datasheet van je geheugen lezen en de weg wijst zich vanzelf.
Uiteraard. Anders zou niemand ooit met dat soort geheugen op kunnen starten. Dat doet Kingston echt niet alleen, hoor: alle DDR2 geheugen moet kunnen booten op 1.8v (en zal dus een navenante SPD hebben).

De meeste tweakers lezen natuurlijk EERST de datasheet van hun HyperX geheugen (want das de reden waarom je het koopt, toch?). Erin prikken, naar je BIOS gaan en daar handmatig de gewenste timings en VDIMM zetten, en klaar is Kees. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• pinokkia
dion_b schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:21:
Nouja, als je bij het overclocken nalaat de PCIe bus te locken kan het fout gaan O-)

Maar ervan uitgaande dat je niet overclockt loop je daar geen risico op. Wat je hier wilt doen is gewoon de instellingen die deze DIMMs zouden moeten hebben handmatig instellen. Relevant is vooral dat SPD *GEEN* instellingen heeft voor voltage, dus als jouw DIMM volgens spec een hogere VDIMM zou moeten hebben en je het alleen op 'auto' hebt staan, de voltage niet correct zal zijn. Voltage moet je _altijd_ handmatig invullen bij JEDEC-standaard DIMMs.
Op mijn gesloopte computer deed de 4 geheugen het nml wel en alles stond toen ook al op automatisch. In dit nieuwe systeem helaas niet. Ik denk dat ik hem maar wegbreng naar een computerwinkel bij mij in de buurt, want ik kom er nu helemaal niet meer uit. Misschien dat hun er wel achterkomen. Wat het probleem is. Kennis van mij is er zelf nog niet achter gekomen en heeft het helaas te druk met pc te bouwen.

Maar ik bedank iedereen die me geholpen heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door pinokkia op 15-12-2007 14:07 ]

• albatross
Waaron quote je dion, zonder iets toe te voegen? Beetje vaag zo. Ik neem aan dat als dion het echt twee keer had willen schrijven, dat ie dat dan ook zelf wel gedaan zou hebben (of, als ie slim is, mensen aangeraden zou hebben het gewoon een tweede keer te lezen, lol).

EDIT: Ik zie dat je net je eigen tekst toegevoegd hebt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door albatross op 15-12-2007 14:10 ]

• pinokkia
Ben er achter gekomen waar het ligt. Mijn geheugen heeft single-sided en die ging niet met het geheugen die double-sided is. (wist ik veel wat van geheugen ik heb. Single-sided of double-sided)) Mijn nieuwe moederbord ondersteund alleen 4 GB in single-sided. Dit stond nml ook de asus website: When installing four DDR2 DIMM modules, install only single-sided memory modules. En ik wist toen niet wat dat betekende. Nu inmiddels weet ik wat dat allemaal betekent.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar haal je vandaan dat hij 4GB alleen single-sided ondersteunt :?

In het stuk wat je daar aanhaalt staat duidelijk dat bij het installeren van 4 DIMMs (ongeacht grootte!) je alleen single-sided geheugen mag gebruiken. Dat heeft dus niets met totale grootte te maken en alles met ondersteunde banks (klinkt alsof het max 3 banks per controller aankan en de 2e DIMM slot per controller werkt alleen met single-sided oid).

Kortom, juiste antwoord, maar verkeerde redenering erachter. Lees ook de RAM FAQ in dit subforum.

Oslik blyat! Oslik!

• pinokkia
dion_b schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:07:
Waar haal je vandaan dat hij 4GB alleen single-sided ondersteunt :?
.
Van de website van asus zelf. Dat stond klein grijs met * aangegeven bij mijn moederbord.

Mijn geheugen van Taiwan had maar 4 blokjes x 2 (dus 8 zwarte blokjes) aan 1 zijde. Mijn geheugen van China had intotaal 4 zwarte blokjes x 2 x 2 is intotaal 16 zwarte blokjes. Dus 8 zwarte blokjes aan de ene kant en 8 aan de andere kant. Ik ben er zelf achter gekomen. Nadat ik onderhand 3 computerzaken ben afgegaan. (ik heb mijn pc kast daarvoor meegesleurd) En al die 3 computerzaken kwamen er ook niet achter wat het probleem is/was. Ze gaven mijn moederbord de schuld, omdat die 4 x 1GB gewoon moest werken.

[ Voor 21% gewijzigd door pinokkia op 16-12-2007 00:44 ]

• albatross
pinokkia schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:39:
[...]

Van de website van asus zelf. Dat stond klein grijs met * aangegeven bij mijn moederbord.

Mijn geheugen van Taiwan had maar 4 blokjes x 2 (dus 8 zwarte blokjes) aan 1 zijde. Mijn geheugen van China had intotaal 4 zwarte blokjes x 2 x 2 is intotaal 16 zwarte blokjes. Dus 8 zwarte blokjes aan de ene kant en 8 aan de andere kant. Ik ben er zelf achter gekomen. Nadat ik onderhand 3 computerzaken ben afgegaan. (ik heb mijn pc kast daarvoor meegesleurd) En al die 3 computerzaken kwamen er ook niet achter wat het probleem is/was. Ze gaven mijn moederbord de schuld, omdat die 4 x 1GB gewoon moest werken.
Single-sided of dual-sided heeft niks te maken met of er wel of niet aan beide kanten chips zitten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_sided/double_sided

Is dus nog helemaal niet gezegd dat dat andere geheugen dus dubbelzijdig was. Het is wel zo, overigens, dat bij veel ASUS bordjes in de handleiding te lezen valt dat ze geen DIMMs ondersteunen met 16 chips! Dat zou het dan wel eens geweest kunnen zijn.

• pinokkia
albatross schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:08:
Het is wel zo, overigens, dat bij veel ASUS bordjes in de handleiding te lezen valt dat ze geen DIMMs ondersteunen met 16 chips! Dat zou het dan wel eens geweest kunnen zijn.
Ik heb het helaas nergens in het boekje gelezen.

Sorry voor de foute omschrijving. Die zwarte blokjes zijn dus chips. (weer iets geleert) Stukje bij beetje leer ik steeds meer. Vind je het niet raar dat de 3 computerzaken niet erachter is gekomen. Waarom mijn geheugen niet met elkaar werkte? Ze hadden toch gelijk kunnen zien dat ik 2 geheugenmodule van 8 chips heb en 2 geheugenmodule van 16 chips heb. Ik als leekzijnde ben er toevallig zelf achtergekomen. Maar dat betreft mag op deze topic een slotje op.

[ Voor 32% gewijzigd door pinokkia op 16-12-2007 11:05 ]

• albatross
pinokkia schreef op zondag 16 december 2007 @ 10:44:
[...]

Ik heb het helaas nergens in het boekje gelezen.

Sorry voor de foute omschrijving. Die zwarte blokjes zijn dus chips. (weer iets geleert) Stukje bij beetje leer ik steeds meer. Vind je het niet raar dat de 3 computerzaken niet erachter is gekomen. Waarom mijn geheugen niet met elkaar werkte? Ze hadden toch gelijk kunnen zien dat ik 2 geheugenmodule van 8 chips heb en 2 geheugenmodule van 16 chips heb. Ik als leekzijnde ben er toevallig zelf achtergekomen. Maar dat betreft mag op deze topic een slotje op.
Ik heb er het manual van je bordje eens bijgepakt (lekker handig: ASUS houdt alles online, in PDF), maar ik kan er inderdaad niets over vinden. Wel raden ze aan om exact hetzelfde type te gebruiken. Misschien tripte ie daar over? Of misschien was het andere wellicht toch dubbelzijdig? (je moet inderdaad 4x enkelzijdig gebruiken, zeggen ze, als je alle slots vult met 1G latjes). Je zou het aan de type nummers nog wel kunnen zien, natuurlijk; maar goed, het probleem is uiteindelijk verholpen, dus who cares?

Voortaan zou ik wel VANTEVOREN eerst exact opzoeken wat voor geheugen mijn mobo aankan. Zoals dion_b pleegt te zeggen: drie letters voor je, QVL. :) Zeker omdat ik als tweaker natuurlijk altijd zelf mijn onderdelen koop, vind ik het ook altijd wel zo prettig naar de winkel toe: mocht het geheugen dan onverhoopt toch niet werken, dan heb ik het gevoel dat ik altijd net iets sterker sta als ik geheugen gekocht heb dat volgens de Qualified Vendor List ook echt had moeten werken. YMMV.

• pinokkia
albatross schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:11:
[...]

Ik heb er het manual van je bordje eens bijgepakt (lekker handig: ASUS houdt alles online, in PDF), maar ik kan er inderdaad niets over vinden. Wel raden ze aan om exact hetzelfde type te gebruiken. Misschien tripte ie daar over? Of misschien was het andere wellicht toch dubbelzijdig? (je moet inderdaad 4x enkelzijdig gebruiken, zeggen ze, als je alle slots vult met 1G latjes). Je zou het aan de type nummers nog wel kunnen zien, natuurlijk; maar goed, het probleem is uiteindelijk verholpen, dus who cares?

Voortaan zou ik wel VANTEVOREN eerst exact opzoeken wat voor geheugen mijn mobo aankan. Zoals dion_b pleegt te zeggen: drie letters voor je, QVL. :) Zeker omdat ik als tweaker natuurlijk altijd zelf mijn onderdelen koop, vind ik het ook altijd wel zo prettig naar de winkel toe: mocht het geheugen dan onverhoopt toch niet werken, dan heb ik het gevoel dat ik altijd net iets sterker sta als ik geheugen gekocht heb dat volgens de Qualified Vendor List ook echt had moeten werken. YMMV.
Ik heb beide modules op typenummer gezocht. Ik had die van Taiwan een half jaartje terug gekocht. Die van China heb ik een paar dagen terug nieuw gekocht. Ik heb zelfs het doosje van mijn oude meegenomen. Die desbetreffende winkel zei dat het dezelfde geheugen is. (zelfde typenummer KVR667D2N5/1G ) Maar helaas zat er toch een verschil in. De ene geheugen (mijn oude) had 8 chips en de nieuwe geheugen 16 chips. Kan jij mij dan uitleggen hoe dat dan kan? (zowel Taiwan geheugen als China geheugen heeft dezelfde typenummer)

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik geef deze discussie even een schop, want ik heb exact het zelfde. De computer werkt wel met de beide geheugenmodules, maar niet in double channel.

Moederbord is Asus M2NPV-VM

zie foto

Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/7580/geheugenfc4.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Auke op 14-01-2008 14:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zijn dus twee totaal verschillende DIMMs. Ja, Kingston heeft ze zelfde typenr gegeven, maar daar is ook alles mee gezegd. Kijk naar het PCB ontwerp, de vorm en grootte van de chips - en los daarvan, niet alleen de S/N verschilt (nogal logisch), maar ook het eigenlijke productnr - en de ene komt uit Korea en de andere uit China 8)7

Zie nu waarom er in het PMG beleid staat dat je niet alleen de sticker van de relabelaar moet melden, maar ook wat er op de chips zelf staat....

Oslik blyat! Oslik!

• Auke
  • Niet online
Ik heb ze tegelijk besteld, helaas is het dus fout gegaan. Inmiddels contact gehad met Azerty en ik kan 1 van de 2 terugsturen, Dan krijg ik een zelfde terug. Welke zal ik houden en welke terugsturen? Maakt niet zoveel uit of wel? Die uit china heeft aan beide kanten chips en die uit zuid Korea aan 1 kant.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

8)7

Dat betekent dus dat de ene 16 stuks 512Mb chips (2 banks) heeft en de andere 8 stuks 1Gb chips (1 bank). Geen wonder dat ze niet in dual channel gaan :o

Hoeveel verschillender kunnen ze die dingen maken???

Les voor volgende keer: koop gewoon DIMMs van de chipbakkers zelf (Nanya, Samsung, Elpida, Infineon, Hynix, Micron) ipv van beunhazen als dit.

Voor nu: hangt er helemaal vanaf. Als je moederbord met 1Gb chipdichtheden kan werken, dan zou ik 2x 8 chip aanraden - en de Athlon64 AM2 slikt die :)

Oslik blyat! Oslik!

• Auke
  • Niet online
dion bedankt voor de info. Zo gaan we het doen:-)

• Auke
  • Niet online
Nu schiet mij nog een vraag te binnen.

Ik heb van het zelfde serienummer nog 2 x 512mb geheugen. Dit is single sided. Is dit in combinatie met de 1GB reepjes te gebruiken in double channel? Zo ja maakt het dan nog verschil of ik de single sided of double sided gebruik.

[ Voor 18% gewijzigd door Auke op 15-01-2008 22:51 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nee je kunt niet 2x 512 en 1x 1gb in double channel krijgen

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar 2x 1GB en 2x 512MB is wel samen te gebruiken, althans, zolang je niet boven het maximum aantal banks uitkomt wat de geheugencontroller support. Daarom is single sided handiger - SS = 1 bank, DS = 2 banks.

Let wel op dat of er chips op een of beide kanten van een DIMM niet noodzakelijkerwijs iets over SS vs DS zegt. SS/DS zijn termen die alleen met chipstructuur te maken hebben, het is mogelijk om een reep te hebben met 8 chips aan één kant die toch DS is (x16 chips) en het is mogelijk om een reep te hebben met 16 chips, 8 aan iedere kant die toch SS is (x4 chips - al voldoet dit niet aan JEDEC spec en zou het al een tijdje niet meer in het wild voor mogen komen). Enige manier om zeker te weten of je SS of DS geheugen hebt is om de specs van de individuele geheugenchips op te zoeken. Vermenigvuldig dan het aantal data lijnen (4 bij x4, 8 bij x8, 16 bij x16) met het aantal chips. Komt dat uit op 64? Dan is het SS. Komt dat uit op 128? Dan is het DS. Overigens komen x8 chips verreweg het meeste voor.

Oslik blyat! Oslik!

• Auke
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 00:54:
Maar 2x 1GB en 2x 512MB is wel samen te gebruiken, althans, zolang je niet boven het maximum aantal banks uitkomt wat de geheugencontroller support. Daarom is single sided handiger - SS = 1 bank, DS = 2 banks.

Let wel op dat of er chips op een of beide kanten van een DIMM niet noodzakelijkerwijs iets over SS vs DS zegt. SS/DS zijn termen die alleen met chipstructuur te maken hebben, het is mogelijk om een reep te hebben met 8 chips aan één kant die toch DS is (x16 chips) en het is mogelijk om een reep te hebben met 16 chips, 8 aan iedere kant die toch SS is (x4 chips - al voldoet dit niet aan JEDEC spec en zou het al een tijdje niet meer in het wild voor mogen komen). Enige manier om zeker te weten of je SS of DS geheugen hebt is om de specs van de individuele geheugenchips op te zoeken. Vermenigvuldig dan het aantal data lijnen (4 bij x4, 8 bij x8, 16 bij x16) met het aantal chips. Komt dat uit op 64? Dan is het SS. Komt dat uit op 128? Dan is het DS. Overigens komen x8 chips verreweg het meeste voor.
Bedankt voor de informatie. Helaas kan ik geen (bruikbare) info vinden over de chips. Dus ga ik toch maar voor het"single sided" kaartje. Heb ik mazzel, dan heb ik 3GB in double channel, en anders 2GB. en dat is voor mij ook wel voldoende.
Pagina: 1