Ik heb vandaag een nieuw mobo gehaald en m'n primary schijf als 2e schijf aan het systeem gehangen. Er stond Arch op de 2e schijf, Kubuntu op de 1e. Kubuntu bootte prima, maar Arch gaf wat problemen als in dat ie niet in X wou booten en dat m'n keyboard en muis (beide usb) het niet deden. Ik kon m'n pc dus niet meer uitzetten en heb de poweroff-knop gebruikt (m'n lian-li heeft geen reset switch
). Na opnieuw te booten in Kubuntu was ik van plan om de volumes even te backuppen, maar m'n home-partitie wil niet meer mounten.
Een `mount /dev/sdb3 /mnt/sdb3` geeft aan dat ik een filesystem type moet specificeren, dit is normaal niet nodig.
Een `mount -t jfs /dev/sdb3 /mnt/sdb3` geeft de volgende error:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb3,
missing codepage or helper program, or other error
(aren't you trying to mount an extended partition,
instead of some logical partition inside?)
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so
een fsck /dev/sdb3 geeft de volgende error:
fsck 1.40.2 (12-Jul-2007)
e2fsck 1.40.2 (12-Jul-2007)
fsck.ext2: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/sdb3
Could this be a zero-length partition?
een fsck.jfs /dev/sdb3 geeft de volgende error:
fsck.jfs version 1.1.11, 05-Jun-2006
processing started: 12/14/2007 22.25.11
Using default parameter: -p
The current device is: /dev/sdb3
Superblock is corrupt and cannot be repaired
since both primary and secondary copies are corrupt.
CANNOT CONTINUE.
een jfs_debugfs geeft exact dezelfde error, evenals fsck.jfs met de -a, -f, -v en -n optie.
Via google heb ik een aantal websites gevonden met informatie (waaronder de bovenstaande commando's), maar niemand is nog gerecovered van deze error. Ik wil op zich graag m'n info op de HOME-partitie terug hebben, aangezien er oudere versies (backup's) van een aantal zaken op staan en aangezien ik het vreemd vind dat de partitie zo snel corrupt kan raken. De manpages die met JFS te maken hebben geven ook geen uitkomst, aangezien geen enkele tool het filesystem ziet en alle JFS-tools meteen aangeven dat zowel de primary als de secondary superblocks corrupt zijn en dat deze niet gerepareerd kunnen worden.
Wat kan ik nog doen om het filesystem te redden?
Een `mount /dev/sdb3 /mnt/sdb3` geeft aan dat ik een filesystem type moet specificeren, dit is normaal niet nodig.
Een `mount -t jfs /dev/sdb3 /mnt/sdb3` geeft de volgende error:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb3,
missing codepage or helper program, or other error
(aren't you trying to mount an extended partition,
instead of some logical partition inside?)
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so
een fsck /dev/sdb3 geeft de volgende error:
fsck 1.40.2 (12-Jul-2007)
e2fsck 1.40.2 (12-Jul-2007)
fsck.ext2: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to open /dev/sdb3
Could this be a zero-length partition?
een fsck.jfs /dev/sdb3 geeft de volgende error:
fsck.jfs version 1.1.11, 05-Jun-2006
processing started: 12/14/2007 22.25.11
Using default parameter: -p
The current device is: /dev/sdb3
Superblock is corrupt and cannot be repaired
since both primary and secondary copies are corrupt.
CANNOT CONTINUE.
een jfs_debugfs geeft exact dezelfde error, evenals fsck.jfs met de -a, -f, -v en -n optie.
Via google heb ik een aantal websites gevonden met informatie (waaronder de bovenstaande commando's), maar niemand is nog gerecovered van deze error. Ik wil op zich graag m'n info op de HOME-partitie terug hebben, aangezien er oudere versies (backup's) van een aantal zaken op staan en aangezien ik het vreemd vind dat de partitie zo snel corrupt kan raken. De manpages die met JFS te maken hebben geven ook geen uitkomst, aangezien geen enkele tool het filesystem ziet en alle JFS-tools meteen aangeven dat zowel de primary als de secondary superblocks corrupt zijn en dat deze niet gerepareerd kunnen worden.
Wat kan ik nog doen om het filesystem te redden?
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome