[XP/Vista] PC gaat uit bij installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:25
Ik heb vandaag een HTPC in elkaar gezet en wilde net Vista x64 gaan installeren. Nou, dat feest ging mooi niet door. De PC boot vanaf de DVD, ik krijg het zwarte scherm met de witte balk (loading files) en vervolgens de eerste keer het bootscherm (met het gele balkje). En vlak daarna gaat het mis: de PC gaat helemaal uit (alsof ik de uit-knop heb ingedrukt).

Natuurlijk heb ik het nog een paar keer geprobeerd, één van die keren kreeg ik op precies dat moment een blauw scherm: STOP C000021A (Fatal System Error). Helaas, zoeken met Google of op GoT levert me geen bruikbare tips op, ook niet in de BSOD-gids van GoT.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Windows XP installeren. Deze doet hetzelfde op het moment dat ik een partitie moet kiezen waarop geinstalleerd moet worden.
  • Een voor een de geheugenreepjes eruit halen om te checken of er daar een fout in zit
  • De SATA-harddisk loskoppelen
  • De on-board geluidskaart uitgeschakeld in de BIOS
Het mocht allemaal niet baten. Ik snap er helemaal niets van. Wie heeft er tips? Hieronder nog even de configuratie van het apparaat:
  • Moederbord: Abit F-I90HD
  • RAM: Kingston Memory 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 Kit 2 | KVR800D2N5K2/2G
  • Case/PSU: Antec NSK2400 (mATX, 380W)
  • CPU: Intel Core 2 Duo E2180
  • DVD: NEC Optiarc AD-7170S
  • Harddisk: Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

allemaal nieuwe hardware dus? mss is wat RAM uit een andere pc proberen ?
RAM en HDD zijn vaak veroorzakers van compatibliteits problemen. Vista wilde hiero ook niet op een 1 jaar oude maxtor :(

[ Voor 45% gewijzigd door Hekking op 14-12-2007 21:25 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Het is inderdaad allemaal nieuwe hardware. Ik zal zometeen even proberen of ik wat geheugen uit een andere PC kan halen (weet niet of ik hier compatible geheugen heb). Ik zou het wel heel sterk vinden als allebei de reepjes defect zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ligt dat aan de sata dvd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

ik draai hier ook met een samsung SH 18 sata dvd drive, no probs

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Helaas, ik had geen compatible geheugen liggen hier. Morgen anders even iets uit mijn eigen server halen (ik zit hier niet thuis).

Het lijkt me stug dat het aan de DVD-speler ligt. Op het moment van crashen heeft ie net alles ingeladen en spreekt hij de DVD-speler helemaal niet aan.

Mocht iemand nog een geniale ingeving hebben: deel hem vooral :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

memtest86 ff fikken op cdtje, als er iets mis is met het geheugen vind ie et wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dat zal ik morgen inderdaad even doen. Maar goed, toch vreemd; dan zou er met beide reepjes iets mis moeten zijn. Lijkt me eigenlijk heel onwaarschijnlijk. Bovendien duidt de foutmelding volgens mij niet op een geheugenprobleem.

Aaaaargh, had ik maar gewoon postzegels verzamelen als hobby gekozen... ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nou, net even memtest86 gedraaid. De foutmeldingen vlogen me om de oren. Heel vreemd, het lijkt er op dat beide reepjes kapot zijn (ook los van elkaar geven ze foutmeldingen). Of zou het een compatibiliteitsissue zijn?

Dit:
Kingston Memory 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 Kit 2 | KVR800D2N5K2/2G
Moet toch gewoon hierop werken:
Abit F-I90HD

Ik heb het geheugen net voor de zekerheid ook maar even in mijn eigen PC geschoven (Asus P5B Deluxe) en ook daar krijg ik foutmeldingen in memtest.

Gevalletje RMA? Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memtest fouten -> RMA ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hoppa, net twee nieuwe reepjes gekocht. Weer precies dezelfde. In het moederbord geprikt en... weer precies hetzelfde probleem. Memtest gooit opnieuw met errors. 4 reepjes (2x2) achter elkaar die kapot zijn? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Net ook maar even de bios een update gegeven in de hoop dat het een compatibiliteitsissue was. Hielp niets, het probleem blijft.

Hoe kan dit nou mensen? Het is allemaal toch gewoon compatible met elkaar? Moet ik nog iets instellen in de bios ofzo? In mijn meer dan 7 jaar GoT is dit de eerste keer dat ik me genoodzaakt voel deze smiley te gebruiken: :'(

Kortom, ik weet echt even niet meer wat te doen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Kijk ff in de handleiding welke merken ram ondersteund worden, zelfs 2 topmerken kunnen ruzie met elkaar hebben. Memtestfouten kunnen ook veroorzaakt worden door het mobo of geheugencontroller lijkt me (correct me if i'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:18:
Hoppa, net twee nieuwe reepjes gekocht. Weer precies dezelfde. In het moederbord geprikt en... weer precies hetzelfde probleem. Memtest gooit opnieuw met errors. 4 reepjes (2x2) achter elkaar die kapot zijn? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Welke memtest heb je gebruikt en welke versie ? Ik had ook een memtest gebruikt die gaf op zowel defecte alswel op goeie pc's fouten aan.

Ik denk eerder dat je MoBo niet echt lekker is. Het enige wat je kunt doen is alles demonteren en opnieuw in elkaar zetten, of even droog op een buro uit de kast testen.

Had van de week een systeem met een MSI P6N Sli Mobo. Zonder USB poorten in gebruik geen probleem, maar zodra hij ermee booten, keyboard en muis erin dan was het een ridel festijn met MoBo piepjes van jewelste, dan weer 5, dan weer 7.

Word een gevalletje RMA, was een compleet systeem en krijg ook een nieuw compleet systeem terug. Overigens vind ik het percentage MoBo uitval de laatste tijd wel dramatisch stijgen. Ik hoop niet dat de productie kosten van invloed zijn want word er een beetje moedeloos van al dat getest waar het nu steeds weer aan ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:11:
[...]

Welke memtest heb je gebruikt en welke versie ? Ik had ook een memtest gebruikt die gaf op zowel defecte alswel op goeie pc's fouten aan.

Ik denk eerder dat je MoBo niet echt lekker is. Het enige wat je kunt doen is alles demonteren en opnieuw in elkaar zetten, of even droog op een buro uit de kast testen.

Had van de week een systeem met een MSI P6N Sli Mobo. Zonder USB poorten in gebruik geen probleem, maar zodra hij ermee booten, keyboard en muis erin dan was het een ridel festijn met MoBo piepjes van jewelste, dan weer 5, dan weer 7.

Word een gevalletje RMA, was een compleet systeem en krijg ook een nieuw compleet systeem terug. Overigens vind ik het percentage MoBo uitval de laatste tijd wel dramatisch stijgen. Ik hoop niet dat de productie kosten van invloed zijn want word er een beetje moedeloos van al dat getest waar het nu steeds weer aan ligt :)
nou memtest geeft niet een fout als er geen fout is geloof ik, alleen sommige mem-fouten zijn volgens mij niet "ernstig" genoeg om een pc in de soep te laten lopen (correct me if im wrong)

Ik herinner me ook dat ECC registered wordt aangeraden boven 1GB ofzo, is er iemand in de zaal met meer verstand van geheugen dan ik? En die kan uitleggen waarom dat zo is? Ik moet weer eens opzoeken hoe dat het allemaal ookalweer precies werkt :P

Edit:
ik heb even ge UTFS-ed op ECC vs Non-Ecc, (Error Correction Code) maar die topics zijn allemaal stervensoud :P Nog uit de 256MB tijd :P
Er wordt wel gezegd dat het opsich niet nodig is, en eigenlijk alleen voor servers met kritieke processen. Toch zegt bijvoorbeeld een programma als sisoftware sandra --> above 2GB ECC is recommended. Ik weet het dus ook niet meer :P

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-12-2007 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
stefan001 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:01:
Kijk ff in de handleiding welke merken ram ondersteund worden, zelfs 2 topmerken kunnen ruzie met elkaar hebben. Memtestfouten kunnen ook veroorzaakt worden door het mobo of geheugencontroller lijkt me (correct me if i'm wrong).
Volgens dit lijstje zou het compatible moeten zijn: http://interngeheugen.com...D+Motherboard&SysID=36233
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:11:
[...]

Ik gebruik de nieuwste versie van Memtest hier (3.4). Ik denk dat het moederbord niet kapot is, aangezien precies hetzelfde gebeurd in mijn eigen PC (met een P5B Deluxe moederbord). En die doet het normaal prima. Morgen ga ik even proberen om mijn eigen geheugen (pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G) in de HTPC te proppen.
AtomicShockwave schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:24:
[...]

nou memtest geeft niet een fout als er geen fout is geloof ik, alleen sommige mem-fouten zijn volgens mij niet "ernstig" genoeg om een pc in de soep te laten lopen (correct me if im wrong)

Ik herinner me ook dat ECC registered wordt aangeraden boven 1GB ofzo, is er iemand in de zaal met meer verstand van geheugen dan ik? En die kan uitleggen waarom dat zo is? Ik moet weer eens opzoeken hoe dat het allemaal ookalweer precies werkt :P
Het gekke is: Memtest geeft niet alleen een fout, hij crasht (Memtest zelf dus). Raar verhaal he?

Ik heb al gekeken of ik handmatig voltages aan moet passen of het aantal mhz. Maar buiten het feit dat ik daar eigenlijk niet heel veel kaas van gegeten heb zou dit toch gewoon standaard goed moeten staan?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ik denk toch dat er iets mis is met het geheugen. En ik twijfel ook aan de zeldzaamheid van dit soort voorvallen, ik bij mij namelijk ook 1 van de 2 reepjes kapot in een 2x1GB setje (van corsair in mijn geval). (ook DDR2) weet de volle specs niet.
het lijkt wel of het aantal defecte reepjes flink is toegenomen met de toename van geheugengrootte, Wat ook logisch is natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-12-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat zit iedereen toch over kapot geheugen te zeuren? Ooit eens aan de banken zelf gedacht. Mobo is stuk, maar het is ook mogelijk dat de processor niet in orde is (wil ook wel eens fouten geven in memtest en kan ook verklaren waarom deze crasht).
Als ik een Fatal System Error zou krijgen, kijk ik eerst naar het geheugen. Is dit in een ander systeem wel goed, dan kijk ik naar de processor en moederbord. Zou ik een tweede systeem hebben met dezelfde socket, dan gooi ik daar de processor in om te kijken of ik alsnog fouten krijg. Zo niet, dan weet je genoeg en kan je mobo terug naar de fabrikant. Niet blind staren op een single point of failure, dan ga je gegarandeerd de fout in (auto start niet, pak start kabels wil nog niet, gek he, zonder brandstof terwijl aan de accu gedacht werd, dat idee).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Goed, dit is vreemd! Omdat ik de foutmelding van Memtest zo raar vond besloot ik gisteren om met het nieuwe geheugen toch nog eens de installatieprocedure van Windows te doorlopen. En warempel: het werkte!

Het lijkt er dus op dat het nieuwe geheugen niet defect is maar dat memtest er niet goed mee om kan gaan. Het probleem lijkt dus opgelost, maar het is wel erg vervelend dat ik niet kan testen of het geheugen nu echt 100% in orde is.

@Hero Of Time: aangezien het geheugen in mijn eigen PC precies dezelfde problemen gaf in Memtest leek het mij uitgesloten dat het aan de processor of het moederbord zou liggen. Ik heb me dus zeker niet blindgestaard op wat jij een single point of failure noemt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zit er in de setup van Windows Vista ook niet een geheugentester? probeer die anders eens, kijken of je daar ook fouten mee krijgt.
Als de setup doorlopen wordt betekent natuurlijk niet dat het geheugen geen fouten zal bevatten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

posttoast schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:33:
@Hero Of Time: aangezien het geheugen in mijn eigen PC precies dezelfde problemen gaf in Memtest leek het mij uitgesloten dat het aan de processor of het moederbord zou liggen. Ik heb me dus zeker niet blindgestaard op wat jij een single point of failure noemt.
Maar dat meld je nergens in dit topic... dus zijn suggestie was zo gek nog niet :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:04
posttoast schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 13:39:
Ik heb het geheugen net voor de zekerheid ook maar even in mijn eigen PC geschoven (Asus P5B Deluxe) en ook daar krijg ik foutmeldingen in memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, dit is dus geen Windows aangelegenheid maar een zaak voor Processors, Mobo's & Geheugen :)

Ik verhuis je topic dus daar naartoe :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
posttoast schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:33:
Goed, dit is vreemd! Omdat ik de foutmelding van Memtest zo raar vond besloot ik gisteren om met het nieuwe geheugen toch nog eens de installatieprocedure van Windows te doorlopen. En warempel: het werkte!

Het lijkt er dus op dat het nieuwe geheugen niet defect is maar dat memtest er niet goed mee om kan gaan. Het probleem lijkt dus opgelost, maar het is wel erg vervelend dat ik niet kan testen of het geheugen nu echt 100% in orde is.
Kan niet zeggen dat ik dat erg bemoedigend vind. Memtest86 errors = geheugen niet goed. Althans, ik zou zelf niet verder gaan met wat voor installatie dan ook voordat ik totaal foutloos voorbij de memtest gekomen ben (wat de oorzaak dan ook is); negeren zou ik het zeker niet.

Het is wel bizar ja, dat die memtest86 op beide, verschillende merk, moederborden fouten geeft. Dan ga je toch denken dat het geheugen echt niet goed is (of iedere keer kapot raakt door een brak slot/overvolting?).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Krijgt het geheugen wel genoeg Volt, want met te weinig Volt op je RAM gaat het inderdaad errors geven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

albatross schreef op zondag 16 december 2007 @ 13:02:
Het is wel bizar ja, dat die memtest86 op beide, verschillende merk, moederborden fouten geeft. Dan ga je toch denken dat het geheugen echt niet goed is (of iedere keer kapot raakt door een brak slot/overvolting?).
Kijk, dat ik ook iets waar ik aan dacht. Je kan leuk in je eigen computer testen en daar ook fouten vinden, maar wat als de schade door je nieuwe systeem komt? Dan heb je alsnog geen nul-meting.

Bij de oude pc van ons, een p3 800, kan Memtest niet eens draaien, hij start gewoon niet op. Dat terwijl het geheugen wel in orde is (voor zover we hebben gemerkt tijdens het werken erop). Dus ook Memtest is niet feilloos.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:43:

Ik gebruik de nieuwste versie van Memtest hier (3.4). Ik denk dat het moederbord niet kapot is, aangezien precies hetzelfde gebeurd in mijn eigen PC (met een P5B Deluxe moederbord). En die doet het normaal prima. Morgen ga ik even proberen om mijn eigen geheugen (pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G) in de HTPC te proppen.

[...]

Het gekke is: Memtest geeft niet alleen een fout, hij crasht (Memtest zelf dus). Raar verhaal he?

Ik heb al gekeken of ik handmatig voltages aan moet passen of het aantal mhz. Maar buiten het feit dat ik daar eigenlijk niet heel veel kaas van gegeten heb zou dit toch gewoon standaard goed moeten staan?
Heb precies hetzelfde gehad met MSI moederboren met Nanya en Apacer geheugen erin. Memtest 3.4 loopt vol met fouten en crashed inderdaad daarna waarna de pc weer opnieuw boot.

Wij zijn er nu achter dat de cardreader het probleem gaf. Overigens memtest op meerdere pc's gedraaid die 100% goed werkte en daar crashte 3.4 ook steeds op. Dus blindelings op memtest vertrouwen gaat me wat te ver. Als meerdere mensen eens voor de grap 3.4 testen ben ik wel benieuwd wat de bevinden zworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Hmm, de memtest86 versie die ik gebruikte toen ik mijn nieuwe systeem installeerde was 3.2, meen ik. Misschien is een vorige versie nog te downloaden?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik heb op een Corsair forum gelezen dat je bij gebruik van Memtest86/86+ in het Bios van het moederbord de funktie "USB Legacy...." op 'disabled' dient te zetten. (dit betrof Asus moederborden)

Zal het betreffende Topic eens even opsnorren....

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Pagina: 1