Direct3D problemen met Sapphire HD 2600 Pro 512 MB AGP

Pagina: 1
Acties:
  • 4.216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yortje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-03-2008
Ik weet dat dit al het zoveelste topic is over DirectX/Direct3D problemen met een videokaart maar ik heb er heel veel doorgelezen en ik heb al dagen verspilt met oplossingen zoeken en proberen en daarom probeer ik het nu op deze manier. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met geniale ideeen.

Het probleem is het volgende

Ik heb een tijdje geleden een Sapphire HD 2600 Pro - 512 MB - AGP - TV+DVI gekocht (upgrade van een Sparkle GeForce 6200 128 MB AGP) en sindsdien werken direct3D applicaties niet meer. Ik krijg de volgende errors:

Direct3D 7 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x80004005 (Generic failure)
Direct3D 8 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)
Direct3D 9 test results: Failure at step 8 (Creating 3D Device): HRESULT = 0x8876086c (error code)

Toen ik de kaart binnen had heb ik eerst de oude nVidia drivers verwijderd (ondertussen de nieuwste ATI drivers al gedownload, ik geloof 7.10).
6200 eruit
HD 2600 pro erin
geprobeerd de 7.10 drivers van ATI te installeren, maar dit doet ie echter niet. Ik krijg de volgende foutmelding: "Setup dit not found a driver compatible with your current hardware or operating system, setup will now exit".

Ik heb ook oudere drivers geprobeerd tot versie 7.5 en vandaag zelfs nog 7.11 maar alle gedownloade drivers geven dezelfde melding tijdens het installeren, ook omega drivers van verschillende versies.
Alleen de drivers die op cd meegeleverd zijn kan ik installeren. Dan doet de kaart het verder wel, alleen heb ik dan de direct3d errors en kan ik geen spellen spelen.

Verder heb ik al geprobeerd om dx 9.0c opnieuw erop te zetten, geen effect
Windows opnieuw installeren, geen effect
Moederbord bios flashen, geen effect.
En ik zal waarschijnlijk nog wel een paar dingen vergeten zijn die ik al geprobeerd heb.

Ik heb ook al contact opgenomen heb met het bedrijf waar ik de kaart heb gekocht. Vervolgens heb ik de kaart teruggestuurd en hebben zij mij een nieuwe gestuurd waarmee ik precies hetzelfde heb. De kaart zelf is dus niks mis mee.

Ik ben dus eigenlijk een beetje ten einde raad en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zal hieronder nog even mijn systemspecs plaatsen:

AMD Athlon 2600+
Asus A7N8Xe-Deluxe, nForce 2 Ultra 400 chipset, bios versie 1013
768MB RAM
Sapphire HD 2600 Pro - 512 MB - AGP - TV+DVI
Windows XP Service Pack 2
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Probeer CCC v 7.4 eens.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

controleer in je apparaatbeheer of je een VGA-adapter kunt vinden of een vermelding van een VGA adapter.. (ook al is ie niet geïnstalleerd).

kun je 'm niet vinden? probeer dan de AGP-brug driver en PCI-poorten te verwijderen in je apparaatbeheer (valt onder Systeemapparaten).

en dan je machine herstarten.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• yortje
@ nIghtorius: Als ik de kaart in de pc steek zonder dat er display drivers op staan wordt ie wel gewoon gezien in apparaatbeheer en wordt er automatisch gevraagd om drivers te installeren.

@ BlackWhizz: Het is nog niet zo'n oude kaart, dus hij zou tog gewoon nieuwere drivers moeten accepteren... Maar goed, ik ga het proberen als ik er tijd voor heb.

Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik blijf gewoon proberen.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
"Setup dit not found a driver compatible with your current hardware or operating system, setup will now exit".

Heb je wel de XP drivers vast en niet de Vista drivers?
Zijn het wel 32 bits XP drivers ipv 64 bits?
...

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Je hebt ook een erg oud moederbord zie ik

Gebruik je de drivers die bij je kaart meegeleverd zijn?

Heb je geen cd, zoek anders eens specifiek op de AGP drivers voor de HD 2xxx, er zijn een tijdje hotfix drivers ervoor geweest (als ik het me goed herinner).

Je pc opstarten met enkel cpu, moederbord, ram & video kaart ...

omega drivers proberen ...

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:00
De drivers van de ATi site voor de Radeon HD2xxx series zijn alleen voor PCI-E kaarten. Jij hebt echter een AGP uitvoering. De drivers moet je dan van de website van in jou geval bij Sapphire vandaan halen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2600Pro van MSI. Ik heb nu de drivers van MSI gedownload en deze bevatten versie 8.41 van ATi's drivers.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• yortje
@ Sir_Hendro: ik heb de volgende drivers geprobeerd van de Sapphire site:
ATI RADEON™ HD 2400Pro/2600Pro/2600XT(AGP Only!) Windows XP(32/64-bit)(multilanguage).
Helaas geen effect. Deze kan ik in ider geval wel installeren, maar als ik dan de dxdiag in ga en direct3d tests uitvoer geeft ie weer dezelfde fouten als ik in mijn eerste post heb beschreven. Hij start ook nog steeds geen spellen op.

@oeLangOetan: Ik heb de drivers gebruikt die meegeleverd waren. Deze kon ik wel installeren maar dan gaf ie de direct3D fouten, speciefieke drivers heb ik net beschreven en omega drivers heb ik ook al geprobeerd, ook tevergeefs...

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:00
Tja je hebt wel hiervoor een nVidia kaart gehad en die vervangen met een ATi. Dat schijnt ook niet altijd even lekker te werken. Ik had namelijk voorheen een 7600GS maar omdat deze geen HDCP heeft had ik die vervangen met de 2600Pro van ATi.
Wat mij alleen opvalt is dat deze kaart bijzonder slecht presteerd. Ik heb pas mijn pc opnieuw geinstalleerd (gisteren) en dit heeft hem wel iets sneller gemaakt maar nog steeds heb ik het gevoel dat er geen ene hol van klopt. Ik kan om 1 of andere reden geen 3DMark starten behalve versie 2001 maar met die versie haal ik alleen al een magere 6500 punten... ik bedoel maar... dat klopt volgens mij echt niet!! Volgens mij horen de 7600GS en de 2600Pro ongeveer evensnel te zijn maar de 2600Pro presteerd amper half zo goed als de 7600GS.
Ik weet niet of de drivers nou zo brak zijn of dat de 2600Pro echt zo een slome kaart is. Het enige voordeel is dat ik nu HD DVD's kan afspelen dankzij HDCP maar qua gamen bakt mijn pc er nu bijna niks van :/

GTA VI - All aboard the hype train!!

• yortje
Maar ik heb ook zelfs mijn pc opnieuw geinstalleerd. Dan zou het theoretisch gezien toch niet moeten uitmaken wat voor videokaart je er van tevoren in hebt gehad?

Toen ik had besloten om te gaan upgraden heb ik ook heel lang zitten twijffelen tussen een 7600GS en een 2600Pro. De 2600Pro was ongeveer even snel en iets goedkoper, ja dan is de keuze snel gemaakt niet? En je mag er toch wel van uit gaan dat elke kaart in elke pc moet werken (wel rekening houdend met AGP en PCI-E natuurlijk;))
Ik heb ook ooit een 9800Pro gehad. Dit was echt een super kaart tot dat ie door brandde... Weer wat minder dan. Maar 1 ding is nu iig zeker en dat is dat ik nooit meer een ATi kaart koop. Dat lesje heb ik nu wel geleerd!

Heb vanavond weer een boze mail gestuurd naar het bedrijf waar ik de kaart gekocht heb dat ik mijn geld terug wil. Koop ik mooi een nVidia van:P Even wachten op de reactie...

Ik sta echter nog steeds open voor oplossingen;)

• yortje
In ieder geval bedankt voor iedereen die mij tot nu toe geprobeerd heeft te helpen!!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Probeer deze drivers eens, ws ben je dan geholpen :)
http://ati.amd.com/suppor...n/radeonxip-cat77-xp.html

Alle drivers voor AGP kaarten die na 7.7 kwamen waren niet zo best, met vaak als resultaat dat je D3D en DX functies weg vallen. Heb hier hetzelfde probleem gehad met mijn 1950Pro. 7.7 werkte hier het beste, en staat er nu nog steeds perfect werkend op. Wellicht heb jij hier ook iets aan.

Gebruik sowieso even drivercleaner van te voren, en haal alle nVidia en ATI gerelateerde drivers weg. Pas wel op dat je de nForce drivers niet weghaald!
Doe hierna een reboot voordat je Catalyst 7.7 gaat proberen.
That should do the trick!

[ Voor 74% gewijzigd door Banshee op 18-12-2007 06:26 ]

• yortje
Dat doe ik zowiezo als ik nieuwe ATI of nVidia drivers installeer. Drivers eraf gooien, rebooten in safe mode en dan met driver cleaner pro zelfs;) alle overige rotzooi eraf gooien.
Ik zal vanavond als ik thuis ben de 7.7 drivers proberen van de link die je gepost hebt en dan laat ik weten of het werkt of niet. Ik hoop van wel want ik ben ondertussen al weer een maand bezig met die k*tkaart:P

• yortje
Beste Banshee,
Helaas, het was te mooi om waar te zijn.
Als ik bij die link die je gepost hebt, de Catalyst Control Centre download dan zitten daar geen display driver bij, klopt dat? Als ik die namelijk installeer en mijn systeem reboot krijg ik nog steeds een melding van new hardware found. Ook in apparaatbeheer staat nog een VGA compatible kaart met zo'n stom geel vraagteken ervoor.
Als ik dan vervolgens, weer van jou link, de display drivers installeer dan krijg ik weer een melding van "Setup dit not found a driver compatible with your current hardware or operating system, setup will now exit". Ook als ik de CCC er weer helemaal af gooi en dan de display driver installeer krijg ik die melding

Waarom die ie het nou niet gewoon...:-(

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
Je moet die 3 bestanden allemaal pakken.
Beginnen met de WDM te installeren, dan de Display driver, en dan CCC erbij.
Dan zou het moeten werken.

Edit:
Dit kan je gerust ook doen zonder reboot er tussen. Dan moet hij ze bij de volgende systeemstart allemaal tegelijk starten. Kan je gelijk zien of het allemaal werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door Banshee op 18-12-2007 21:06 ]

• yortje
Volgens de release notes van de WDM drivers is die voor "to enable the capture and TV tuner features on VIVO boards, and the All-In-Wonder™ series"
Verder staat er:

The WDM version 8.391 will install on:

ATI All-In-Wonder™ X1900 Series
ATI All-In-Wonder™ X1800 Series
ATI All-In-Wonder™ X800 Series
ATI All-In-Wonder™ X600 Series
ATI All-In-Wonder™ 2006 Series
ATI All-In-Wonder™ 9800 Series
ATI All-In-Wonder™ 9600 Series
The WDM driver version 4.07 will install on:

ATI Radeon® 9200 series or earlier ATI All-In-Wonder™ products
VIVO products

Aangezien ik de display driver niet kan installeren omdat ik dan een melding krijg van driver not compatible met hardware, betwijfel ik of ik de display driver wel kan installeren nadat ik de WDM driver het geinstalleerd.

Maar goed, ik zal het proberen vanavond;)

• yortje
Het zal weer is niet hoor. Het werkt niet.
Ik heb gedaan zoals je zei:
Eerst de WDM drivers installeren, ging perfect.
Daarna de dispaly drivers maar daar kreeg ik weer de melding:
"Setup dit not found a driver compatible with your current hardware or operating system, setup will now exit".
zucht....

• yortje
iemand anders nog ideeen? Ze zijn zeer welkom!!

Verwijderd

Hummm wel de moederbord agp drivers gebruikt?
En dan niet de nieuwste gebruiken maar juist de ouderen versie.
Die je mee heb gekregen bij aanschaft moederbord.
Dan even kijken of je inderdaad een 2600pro heb gehad met de juiste core.
Zo ver als ik kan zien is het probleem dat de agp videokaart chip niet word herkend.

Wat je kan doen is voor de gein de laptop versie te gebruiken .
Er zij fabricanten die een laptop versie gebruiken om agp te maken.

Heb ik zelf mee gemaakt met een ati 9600 op agp.
Dat model was van een laptop op een agp kaart geplakt zodat hun een zeer zuinig lowbudgte 9600 model hadden.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
yortje schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:59:
iemand anders nog ideeen? Ze zijn zeer welkom!!
Ja hoor, ik heb dezelfde problemen met mijn HD2600XT AGP versie van Sapphire.
De drivers van Sapphire werken wel direct, maar die van ATI niet.

Oplossing is gewoon de laatste Catalyst installeren, wat niet gaat lukken. Alleen heb ik handmatig de drivers geïnstalleerd wat in het ATI mapje komt te staan. Dus de waarschijnlijke PCI-E drivers.

Dit werkt goed. Naar mijn idee is de AGP versie ook niks anders dan de PCI-E versie.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• yortje
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 22:39:
Hummm wel de moederbord agp drivers gebruikt?
En dan niet de nieuwste gebruiken maar juist de ouderen versie.
Die je mee heb gekregen bij aanschaft moederbord.
Ik heb niet aan mijn moederbord drivers gezeten. De originele drivers van de cd zijn dus nog gewoon geinstalleerd.
En dat van die laptop versie gaat ook niet lukken. Ik heb gekeken op de site van ATI maar daar staan geen mobility drivers op voor een 2600
Larrs schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:10:
[...]

Oplossing is gewoon de laatste Catalyst installeren, wat niet gaat lukken. Alleen heb ik handmatig de drivers geïnstalleerd wat in het ATI mapje komt te staan.
Kun je mij vertellen hoe ik dit precies moet doen dan? Ik kan namelijk niet uitvogelen hoe ik de drivers handmatig moet installeren.

Thnx

• DirkVD59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-04 18:07
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Sapphire hd2600xt-agp, de enigste drivers waar 3d werkt zijn 7.7 en 7.8; Catalist 7.7 geven de minste fouten maar nog steeds een paar grafische foutjes en zijn wel langzaam.
En helaas werkt bij mij de hardexelereratie niet voor blueray en hddvd en daar heb ik hem voor gekocht
En zo als gezegd kan je die drivers alleen handmatig installeren.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
yortje schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:30:

Kun je mij vertellen hoe ik dit precies moet doen dan? Ik kan namelijk niet uitvogelen hoe ik de drivers handmatig moet installeren.

Thnx
Je begint door eerst de installatie te starten van de Catalyst setup. Deze pakt zich uit op de C schijf in het mapje C:\ATI\SUPPORT\<Catalyst mapje>
De setup zal aangeven dat die je kaart niet kan vinden en je kan de installatie beëindigen. Het mapje wordt niet automatisch verwijdert.

In Apparaatbeheer ga je opzoek naar je beeldschermadapter. Rechtermuisknop en kies je 'Stuurprogramma bijwerken'. Je wilt dan zelf kiezen en je zoekt C:\ATI\SUPPORT\<Catalyst mapje>\Driver\Driver\XP_INF op en installeert de juiste driver.

Zo ongeveer moet je handmatig installeren.

Moet zeggen dat ik dezelfde problemen onder XP, Vista en Linux heb. De drivers van Ati/AMD vindt mijn kaart gewoon niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Mystic_Jack op 30-12-2007 23:57 ]

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik had het ook met de 1950pro 256MB AGP. Wat blijkt, ligt aan de drivers niks meer niks minder.

Catalyst 7.7 werkt goed, en de omega drivers gebaseerd op catalyst 7.10 ook (zijn beter zelfs)

http://hostex.de/?hash=MD...=1193337130&trace=8326776
26MB, lekker zonder CCC, zit nl al een mooi menu ingebouwd werkt perfect.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
ToFast schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:02:
Ik had het ook met de 1950pro 256MB AGP. Wat blijkt, ligt aan de drivers niks meer niks minder.

Catalyst 7.7 werkt goed, en de omega drivers gebaseerd op catalyst 7.10 ook (zijn beter zelfs)

http://hostex.de/?hash=MD...=1193337130&trace=8326776
26MB, lekker zonder CCC, zit nl al een mooi menu ingebouwd werkt perfect.
Ik ga er zelfs vanuit dat deze omega drivers ook goed bij jouw werken. Ik had precies dezelfde problemen, die jij beschrijft, maar een 1950pro.

(ook dat die de kaart niet vond, 4bit kleuren, of drivers niet kon installeren of als het wel gelukt was hij Direct3D niet deed)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:04

Marc H

- - Is wakker - -

ToFast schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:05:
[...]

Ik ga er zelfs vanuit dat deze omega drivers ook goed bij jouw werken. Ik had precies dezelfde problemen, die jij beschrijft, maar een 1950pro.

(ook dat die de kaart niet vond, 4bit kleuren, of drivers niet kon installeren of als het wel gelukt was hij Direct3D niet deed)
Zou die driver ook werken op een AGP x1600 pro? Ik heb dezelfde problemen als de TS.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• yortje
Ik heb Catalyst 7.7 geprobeerd en ook de omega drivers die gebaseerd zijn op 7.10. Beide wilde bij mij toch echt niet werken.

Ik heb trouwens gister de kaart retour gestuurd. Ga kijken of ik hem om kan ruilen voor een XFX 7900 GS. Gewoon weer lekker nVidia zonder al die stomme problemen;)

Iedereen nog de beste wensen trouwens en hartelijk bedankt voor alle hulp!!

Verwijderd

hoi,

de laatste post is al van een tijd geleden maar ik zat namelijk met hetzelfde probleem,
onmogelijk om de nieuwste drivers te installeren en na de techdienst van Sapphire te contacteren, kreeg ik een mail terug om de hotfix versie http://forums.amd.com/gam...?catid=279&threadid=99286 te installeren en nog een paar kleine wijzigingen aan te brengen in CCC en het werkte.

Open Catalyst Control Center in Advanced mode. Click on Display Options -> under Display Management Options select from the drop down list this option: list all possible modes. Then go to attributes in Monitor Properties/Digital Panel properties and uncheck the Use Extended Display Identification Data - then select your maximum resolution/refresh rate supported by your screen. Now you should be able to set the correct refresh rate.

You can also try the "Force" button in the Display Manager options to select desired resolution/refresh rate.
(18:45:23) Worx: en ook dit

Controleer verder zowel de standaard Windows-instellingen via Configuratiescherm » Beeldscherm » Tabblad 'Instellingen' als het CCC (Catalyst Control Center). Mogelijk dien je EDID (Extended Display Identification Data) uit te schakelen, te vinden onder Monitor Properties » Attributes in het CCC.
Pagina: 1