Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] aansluiten CCFL backlight van LCD scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 22:00
Na een beetje uitzoekwerk heb ik in duitsland een graphic LCD display gekocht om aan te sluiten op mijn computer via de printerpoort. De aansturing zou goed moeten verlopen via LCD studio. ( http://www.lcdstudio.com )

Na een topic op het forum daar ( http://www.lcdstudio.com/forum/viewtopic.php?t=10952 ) heb ik een schema'tje gemaakt (ook daar gepost). Maar ik zit nog met een probleempje:

Ik heb geen idee hoe het aansluiten van het CCFL backlight gebeurd. In de datasheet ( http://www.winstar.com.tw/products/products_show.php?pid=125 ) staat het een en ander over VFQ (450 Vrms) en ook een bepaalde frequentie (30 KHz). Er staat ook nog een waarde van 600 en 268 Vrms in.

Ik heb begrepen dat CCFL's met een inverter moeten worden aangestuurd. Ten eerste: kloppen de waardes die ik uit de datasheet heb gehaald? En hoe vind ik zo'n inverter? (voor welke prijs?) Is de frequentie belangrijk ? Ik heb namelijk een paar inverters gezien met een hogere frequentie, wat is her verschil? Kan ik mijn LCD scherm zo solderen en aansluiten, zonder de backlight? Alleen om te testen, of je dan ook gewoon alles kan zien zeg maar.

Ik hoop hierbij genoeg informatie te hebben gegeven. Het zou erg leuk zijn als ik dit ding werkend zou kunnen krijgen!

Alvast bedankt voor het lezen :P

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:23

tim427

Turbulence!

In de pc-winkel kun je toch ook altijd van die "licht-gevende" balkjes kopen. Is dit ook niet een CCFL ?

Da's 20 euro, compleet ;)

• jochemh
Als je naar de afbeeldingen kijkt zie je dat er al een op zit. Die is dus precies goed en die wil ik aansturen. Ik weet dus alleen niet zeker wat voor inverter ik nodig heb. Kan iemand mij daar bij helpen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Dat schermpje is zoals een standaard LCD panel al voorzien van een CCFL lamp, het is de bedoeling dat je er enkele honderden tot duizenden koopt, en zelf je inverter ontwikkeld om de lampen aan te sturen (bij die aantallen haal je de ontwikkelkosten er wel uit).
Die inverter moet onbelast minimaal 600Vrms uitsturen, om de lampen goed gestart te krijgen (anders ga je vooral bij dimmen van de lamp hinderlijke flikkeringen krijgen, doordat ie eens wel en eens niet gestart geraakt). Eenmaal de lamp gestart, heeft ie minimaal 268V nodig, en je moet de stroom beperken tot 5mA (die hebben ze gemeten bij 450Vrms op 30kHz).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 14-12-2007 20:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jochemh
Kijk bedankt! Daar kan ik wat mee. Ik moet dus een inverter kopen van minimaal 600 Vrms. Zit er ook nog een maximum aan? Kan ik hem kapot maken door een te hoog Vrms? Het is dus de bedoeling dat de stroom automatisch beperkt wordt (tot 5 mA) of gaat die automatisch via de inverter? (mits het natuurlijk de goeie is)

• naftebakje
Als je een inverter vind die die eigenschappen heeft (startspanning boven 600Vrms, werkspanning groter of gelijk aan 268V en beperkt op 5mA), kan je die gewoon rechtstreeks aansluiten op de lamp.
Probleem is wel dat men doorgaans érg karig is met de gegevens van een inverter, men geeft meestal enkel de lengte van de lamp die je maximaal kan aansturen op (omdat de rest redelijk gelijklopend is bij standaard CCFLetjes).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik gebruik een invertor van nedis voor diverse buizen.
Deze word onderandere verkocht door http://www.elektronica-online.nl/

http://www.elektronica-on...ubcat=Lamp%20TFT%20Scherm

Printje is ietsje grooter dan een aansteker.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/13290.jpg
N.INV-CCF122C - Inverter voor TFT Lampen. - € 9.00 inclusief BTW
Ik laat deze met success ook op lagere spanning dan 12v draaien voor korte buisjes.

Technische gegevens :
The inverter INV-CCF122C for CCF Lamps can drive two lamps with a maximum lenght of 400mm. The input voltage is 12Vdc and by drive two lamps the input current is approximately 750mA. The output voltage is maximum 1800Vrms for ignition and between 800Vrms and 1200Vrms ( depends on lamp type ) drive voltage. Attention depending on the high voltage the inverter can produce it is very important to mount them so that nobody can touch the area where the lamp connectors are, because there is the high voltage.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2007 11:03 ]

• jochemh
die ziet er ook interessant uit. Ik denk dat ik binnenkort maar even langs een elektra zaak ga, om daar alles is even goed uit te vragen met deze informatie.

Nog een vraagje: Kan ik ook iets op mijn schermpje zien zonder dat CCFL backlight? Ik wil hem namelijk graag uitproberen!! Gelijk kijken of ie het doet, anders is het ook weer zonde om een inverter kopen. Wel handig om te weten of ik iets zie, omdat ik anders denk dat ie kapot is of dat de kabeltjes verkeerd zitten.

Bedankt he!

Verwijderd

De CCFL is er als verlichting. Dus zonder CCFL zie je erg weinig, je ziet wel verandering op het scherm maar wat er staat is zo goed als onleesbaar.

• jochemh
net zoals die oude gameboys van vroeger? Dan loont het in ieder geval om alles nu al vast te solderen en zo snel mogelijk uitproberen :P

• naftebakje
Met een zaklamp of bureaulamp op het LCD oppervlak schijnen, dan zie je het beeld wel.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ten einde raad, LED strip maken met boel SMD witte leds, kun je ook licht in je scherm brengen zonder grote inverter. Modernste lcd schermen hebben zelfs LED verlichting.

Is beter dan niks.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

genoeg ccfl's in je kast hangen en de achterkant van je scherm open laten?

• naftebakje
Led-backlight: dat is heel moeilijk uniform te krijgen, als je de led's op de plaats van de CCFL zet krijg je een rij puntbronnen naast elkaar ipv de uniforme lichtbalk die over de volledige breedte gelijk is qua intensiteit en lichtkleur. Daarnaast moet je om er evenveel licht in te pompen als een CCFL, nogal krachtige leds gebruiken. Als de diffuser en filters er voor gemaakt zijn kan je al lelijk beeld krijgen, laat staan als ze voor CCFL bedoeld zijn.
Achterkant van het scherm open laten: kan grappig effect geven, dat je door het LCD panel de binnenkant van je kast ziet, maar het beeld ga je nooit goed zien (de polarizer is essentieel, als die ontbreekt kan de LCD panel maar de helft van het licht tegenhouden). Als je de filters enzo laat zitten, ga je naast zwakke helderheid massa's stofvlekjes zien in je beeld, filters zijn plastic vellen die nogal stof aantrekken (is een groot probleem bij de productie).

Een LCD panel moet je gewoon zo weinig mogelijk manipuleren, zorgen dat er niets ook maar een beetje aan de verbindingen met het glas kan trekken, niet openhalen als je niet in een stofvrije ruimte werkt, en zo gebruiken als de fabrikant bedoeld heeft. Ze zijn bijzonder gevoelig (ene meer dan de andere, heel klein beetje ESD kan voldoende zijn voor onherstelbare schade).

• jochemh
Zo bedankt allemaal! Genoeg informatie over de CCFL. Maar ik kom nog een ander probleem tegen: Ik ben de afgelopen dagen aan het prutsen geweest met de aansluiting van het scherm. Er zat een speciale aansluiting op, zoals op deze foto's van mij te zien is:

Afbeeldingslocatie: http://www.mekooi.nl/lcd/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mekooi.nl/lcd/3.jpg

Aangezien niemand aan zo'n aansluiting kon komen, ben ik maar wat gaan proberen te solderen op die connector zelf. Op een gegeven moment zelfs het bovenste plastic er vanaf gehaald en daaronder pinnetjes verbogen. Nou is het een grote rotzooi, en het wil niet echt lukken! Het is ook allemaal veel te klein.

Hoe kan ik dit oplossen? Is er misschien iemand die nog wel zo'n connector heeft die erop past? (al heeft dat nu ook weinig zin meer) Of zijn er nog andere ideeen? Ik zou het wel zonde vinden als ie het niet meer zou doen.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat is een connector waar een flexibele printplaat in hoort... Je schuift dat bruine balkje open printplaat erin en schuifje dicht. Niet dat je daar nu iets aan hebt, maar er is dus niet zoiets als een "standaard" contra stekker.

http://ghonis2.ho8.com/IMG_5197c.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Micha op 16-12-2007 14:03 ]

• naftebakje
Netjes die connector afsolderen, en een nieuwe op zetten die je wel kan gebruiken.
Ben je trouwens zeker dat je er de goeie signalen in kan sturen?

• jochemh
Even voor de duidelijkheid: dat witte ding zit er dus nog maar voor de helft op, namelijk alleen de onderkant. Er zit een SED 1335 controller in, die kan ik aansturen met LCDstudio(.com). Zie de links in eerste post van dit topic. Waar kan ik deze connectors halen? Alles beter dan al dat gepruts!

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-10 21:44
Hallo allemaal,

Ik kwam tijdens het google-en naar een oplossing voor mijn probleem langs dit topic.
Ik heb dus een vraagje over een CCFL (of EEFL) inverter. Ik zou willen weten wat de de output voltage is. Ik heb het al geprobeerd met (verschillende) multitesters. Zelfs een die tot 1200V gaat, maar die slaat ook doodleuk helemaal op MAX. (ik heb alleen AC geprobeerd want imho is het allemaal AC voor die dingen, but correct me if i'm wrong)
Ik zou het graag willen weten, zodat ik hem voor een paar niet-in-de-handleiding-vermelde experimenten mee kan uitvoeren.
dussehh... HELP??

Greetz, Termination.

• naftebakje
Nooit met een multimeter op een inverter gaan meten, je zal toch geen nuttige uitlezing krijgen.
Wat je nodig hebt is een scoop en een 1:100 probe, daarmee kan je zien dat de startspanning serieus piekt (1000 tot 1400V ruwweg, als alles netjes gedesigned is), eenmaal de lamp gestart zakt dat naar een heel wat lagere waarde (600 à 800V).
Een huis-tuin en keukeninverter is zo goedkoop mogelijk gemaakt, die laat je beter niet zonder aangesloten lamp werken (de lamp zal de spanning beperken, onbelast kan je tot wel 2500V krijgen met bepaalde inverters).

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Als je SMD componenten wil gaan solderen, of in het algemeen dingen die heel dicht op elkaar zitten (zoals de pennetjes van jouw stekker), kun je het beste soldeerflux gebruiken. Daarmee voorkom je dat je pennetjes per ongeluk aan elkaar soldeert.

Na solderen wel de flux verwijderen met isopropanol. Dat spul is corrosief en op de lange duur gaan je solderingen los zitten als je het niet verwijdert.

Macbook Pro

Pagina: 1