Toon posts:

Te koud -> Condens ?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik nu ook helemaal verliefd ben geworden op het overclocken etc., wil ik graag mijn systeempje nog wat verder pushen, wat natuurlijk resulteert in temperaturen.
Maar aangezien ik iemand ben die wel van koude houdt, zet ik mijn raam zowat dag en nacht open.
Hier in Belgisch Limburg is het aardig koud. (lees: héél koud)
Daarom zitten mijn idle cpu temps ook rond de 16-22 graden, maar nu de vraag:

Kan het kwaad te koelen met deze "openlucht" of loop ik op de rand van condens die alles kapot maakt?

Alvast bedankt :)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nop kan geen kwaad, daarvoor moet ge veel lager gaan :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Als je de computer aan laat staan kan het geen kwaad, maar als je hem uitzet terwijl het erg koud is en weer aanzet daarna kan er condens vormen wat gewoon water is, waardoor je kortsluiting krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, ik zal mijn raam maar dicht doen als ik hem afzet :)
Bedankt voor de snelle replies!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
...................

Condens kan zich alleen vormen als iets kouder! is als de omgevingslucht.

Dus staat de pc aan => wordt warmer dan omgeving => geen kondens.

staat de pc uit => pc even warm(koud) als omgeving => geen kondens

is de ruimte te koud voor je is en de pc staat uit, je doet de verwarming dus aan(niet je pc) nu heb je kans op kondens vorming. De pc is namenlijk kouder dan de omgevings lucht

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
Mafketel schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:17:
...................

Condens kan zich alleen vormen als iets kouder! is als de omgevingslucht.

Dus staat de pc aan => wordt warmer dan omgeving => geen kondens.

staat de pc uit => pc even warm(koud) als omgeving => geen kondens

is de ruimte te koud voor je is en de pc staat uit, je doet de verwarming dus aan(niet je pc) nu heb je kans op kondens vorming. De pc is namenlijk kouder dan de omgevings lucht
Inderdaad, ik zet soms mijn pc buiten op het balkon (dan kan ik alles nog net aansluiten d.m.v. kleine verleng kabeltjes omdat mijn bureau naast de deur naar het balkon staat).

Doordat het deze week vaak vriest hier in limburg, boot ik vaak met een "subzero" in de bios. Die dan oploopt tot 5-10 graden idle dankzij 4 papstfans op 160m3/u (alle 4 de kanten van de scythe staat er 1 dan). Load temps zijn dan 20 graden. Dankzij het "desksel" van een oude tuinkachel heb ik een mooi afdakje van 1 bij 1 bij 1 meter. Waar de hele setup dus mooi onder staat. Door het dak staat hij dan droog en door de gaatjes komt er dus wel de koude lucht bij. :P

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 11:29
Paprika schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:29:
[...]

Inderdaad, ik zet soms mijn pc buiten op het balkon (dan kan ik alles nog net aansluiten d.m.v. kleine verleng kabeltjes omdat mijn bureau naast de deur naar het balkon staat).

Doordat het deze week vaak vriest hier in limburg, boot ik vaak met een "subzero" in de bios. Die dan oploopt tot 5-10 graden idle dankzij 4 papstfans op 160m3/u (alle 4 de kanten van de scythe staat er 1 dan). Load temps zijn dan 20 graden. Dankzij het "desksel" van een oude tuinkachel heb ik een mooi afdakje van 1 bij 1 bij 1 meter. Waar de hele setup dus mooi onder staat. Door het dak staat hij dan droog en door de gaatjes komt er dus wel de koude lucht bij. :P
... waar woon je? :D

Hoewel ik er zelf nooit zoveel last van heb gehad zou ik toch een beetje oppassen met condens. Ik zou denk ik niet als de pc in de buitenlucht staat booten. (als alles gewoon altijd aanstaat valt het vaak wel mee ja)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 13:22

mace

Sapere Aude

Misschien moet je het maar doen zoals afrotech!

http://www.afrotechmods.com/papercooling.htm

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
warcow schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:36:
[...]

... waar woon je? :D

Hoewel ik er zelf nooit zoveel last van heb gehad zou ik toch een beetje oppassen met condens. Ik zou denk ik niet als de pc in de buitenlucht staat booten. (als alles gewoon altijd aanstaat valt het vaak wel mee ja)
Doe het alleen voor benchmarks waar ik meer volt pomp dan dat ik 24/7 zou willen :9.

Verwijderd

ongeveer een vergelijkbare situatie: Op mijn zoldertje is het soms 8 graden. Even de kachel aanzetten en een kwartiertje later is het bijna 20 graden. Alle pc's (80486/p1/p2/p3) overleven dit allemaal (of hebben het overleefd :P ) en werken nog altijd even goed. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2007 16:32 ]

Verwijderd

Snake schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 19:10:
Nop kan geen kwaad, daarvoor moet ge veel lager gaan :)
Condens kun je bij ongeveer iedere temperatuur maken (waarbinnen water nog vloeibaar is natuurlijk, iets wat ook weer afhangt van de druk).

Ooit al eens aan de binnenkant van een kop thee gekeken?

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:55

BTS

Laat dit maar... TRRoads heeft gelijk

[ Voor 121% gewijzigd door Apen-nootjes op 15-12-2007 17:03 ]

www.highflow.nl

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Condens kan ontstaan bij elke tempratuur, maar dit hangt sterk af van de luchtvochtigheid. Hierover zijn al meer topics geweest op GoT dus ik zou ook vooral willen aanraden daar even naar te zoeken (In 1 van die topics heb ik als het goed is ook een tabel gepost waarin de relative luchtvochtigheid afgezet tegen de tempratuur aangeeft of je last van condens kan krijgen).

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Men noemt dit ook wel het dauwpunt, afkoeling onder het dauwpunt en condensatie is mogelijk.

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

http://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Pagina: 1