Toon posts:

Zwarte spikkels in Vista Media Center

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Systeem: Vista Ultimate 64 bit, Geforce 7900GS, nieuwste drivers.

Ik heb een week geleden mijn PC geformatteerd en Vista opnieuw geïnstalleerd. Al die tijd heb ik het zonder problemen gebruikt, maar spontaan krijg ik zwarte puntjes in beeld.
Het probleem doet zich alleen voor in de menu's. Zodra ik televisie kijk (full-screen), verdwijnen de puntjes. Ook buiten Media Center doet zich het probleem niet voor. Het opmerkelijke is dat de puntjes weggaan, zodra ik op alt-tab druk (en dus de focus van Media Center afhaal). Ook zodra ik Media Center verklein tot een venster heb ik geen problemen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~gblokhuis/18klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~gblokhuis/19klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~gblokhuis/20klein.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 15:32 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

Ik denk dat er iets fout is met je videokaart... Is ie koel genoeg? Anders geven problemen met het videokaart geheugen dit soort dingen nog wel eens.

I see dead pixels...

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Zou me verbazen dat Vista MC in het hoofdmenu al problemen oplevert, maar inderdaad... De videokaart heeft problemen of is mischien niet goed geïnstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
jotheman schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:25:
Ik denk dat er iets fout is met je videokaart... Is ie koel genoeg? Anders geven problemen met het videokaart geheugen dit soort dingen nog wel eens.
Ik weet niet zeker of hij koel genoeg is. Het monitoring-progje van nVidia werkt namelijk niet onder Vista 64-bit.

Ik heb m'n kaart wel subtiel overgeklokt (ik geloof iets van 5%), ik zal eens in het BIOS kijken.

Daarnaast heb ik trouwens onlangs een passieve GPU koeler geïnstalleerd (Accellero X1). Enkele weken geleden had ik nog XP geïnstalleerd en werkte het monitoring-progje van nVidia nog wel, toen hield de koeler de temperatuur -ook met overgeklokte GPU- altijd netjes onder de 50 graden (idle rond 40).

Overigens heb ik de spikkels alleen op m'n TV, op m'n primaire monitor geen enkel probleem...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 15:39 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
overklokken in combinatie met een passieve koeler is vragen om problemen

edit. nou heb ik dus ook een 7900 waarvan de koeling niet zo adequaat was, en die heeft nu ook een paar permanente bits in het videogeheugen die op 0 staan. dat merk ik al bij het opstarten, waarbij sommige karakters in het POST menu veranderd zijn, en in de verschillende resoluties in windows zie ik dan zwarte puntjes.

precies zoals bij jou dus.

als je dual screen hebt wordt gewoon een ander deel van je video memory aangesproken om getoond te worden. vandaar dat je niks op je ene monitor ziet, en wel op de andere.

[ Voor 78% gewijzigd door DrClaw op 14-12-2007 15:51 ]

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:23

Quakie

quakelen

Niet dat het een oplossing bied, maar er is een aardige load op je GPU (mits goed ingesteld uiteraard) in Vista Media Center ook al doe je niks.. dus bijv hoofdscherm...
Ik weet niet of er load verschil is tussen maximized of een window (lijkt me niet) wat dus raar is dat je het wel maximized hebt en niet in een window view.

Heb je het ook met andere toepassingen? zoals games? Welke fabrikant Nv of ATI? Ik geloof dat 64 videodrivers nog niet zelfde kwaliteit hebben als de 32bit versies. Heb je software geinstalleerd die indirect codecs installeert zoals Nero, PowerDVD etc etc? Nieuwere drivers al geprobeerd?

Edit:
Lol, kan hoop gebeuren als je wat tikt
Oke Nv dus, en alleen op tv dus,
Hoe staan de settings qua overscan ? Ik denk dat je oplossing in je tweede monitor opties moet zoeken.... Temps zijn laag genoeg ook stressed, dat zal het wel niet wezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 14-12-2007 15:43 ]

Ik teken nergens meer voor

Verwijderd

Topicstarter
Quakie schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:40:
Niet dat het een oplossing bied, maar er is een aardige load op je GPU (mits goed ingesteld uiteraard) in Vista Media Center ook al doe je niks.. dus bijv hoofdscherm...
Ik weet niet of er load verschil is tussen maximized of een window (lijkt me niet) wat dus raar is dat je het wel maximized hebt en niet in een window view.

Heb je het ook met andere toepassingen? zoals games? Welke fabrikant Nv of ATI? Ik geloof dat 64 videodrivers nog niet zelfde kwaliteit hebben als de 32bit versies. Heb je software geinstalleerd die indirect codecs installeert zoals Nero, PowerDVD etc etc? Nieuwere drivers al geprobeerd?

Edit:
Lol, kan hoop gebeuren als je wat tikt
Oke Nv dus, en alleen op tv dus,
Hoe staan de settings qua overscan ? Ik denk dat je oplossing in je tweede monitor opties moet zoeken.... Temps zijn laag genoeg ook stressed, dat zal het wel niet wezen.
Hehe 8) blijkbaar heb ik de GPU 'experimenteel' een keer op 120 MHz gezet, i.p.v. de default 100 en vergeten terug te zetten.
Maar ik heb hem nu even teruggedraaid naar 105 Mhz en nu heb ik de problemen niet meer.
Wel raar want de temperaturen kwamen (in XP) nooit boven de 50 uit, ook niet met dezelfde settings. Gek dat het alleen op de secundaire monitor (TV) problemen gaf en niet op m'n primaire scherm, ook niet in zware spellen.

Is er voor Vista 64-bit een tooltje dat de GPU temperaturen in de gaten kan houden?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:17

Koppensneller

winterrrrrr

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:54:
[...]

Hehe 8) blijkbaar heb ik de GPU 'experimenteel' een keer op 120 MHz gezet, i.p.v. de default 100 en vergeten terug te zetten.
Maar ik heb hem nu even teruggedraaid naar 105 Mhz en nu heb ik de problemen niet meer.
Wel raar want de temperaturen kwamen (in XP) nooit boven de 50 uit, ook niet met dezelfde settings. Gek dat het alleen op de secundaire monitor (TV) problemen gaf en niet op m'n primaire scherm, ook niet in zware spellen.

Is er voor Vista 64-bit een tooltje dat de GPU temperaturen in de gaten kan houden?
Je krijgt ook niet alleen artifacts als je temps te hoog oplopen, dat kan ook gewoon bij een te hoge clock gebeuren :)

• TaraWij
KoppenSneller schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:56:
[...]

Je krijgt ook niet alleen artifacts als je temps te hoog oplopen, dat kan ook gewoon bij een te hoge clock gebeuren :)
Instabiliteit dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
jammer...dat wordt toch een snellere kaart kopen dan... zeker met chubby vista

• TaraWij
Chubby Vista? De prestaties op het grafisck vlak bij Vista liggen echt niet veel lager dan die van Windows XP, zorg er gewoon voor dat je jouw updates en drivers up-to-date houdt...

Je kan ook nog altijd Aero uitschakelen...

• airell
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-01 20:13
Ik heb dit ook gehad met mijn GeForce 6600, dan weer wel, dan weer niet. Uiteindelijk heb ik niets veranderd aan instellingen, maar ergens een kleine MC update van Vista (met genuine check) gedraaid. Daarna kwam het significant minder vaak voor... Later (nu) met driver en nieuwere MC updates verder nergens geen last meer van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dit probleem onlangs opnieuw, en ik kwam erachter dat het uitzetten van
"Use inverse telecine"
in het NVIDIA Control Panel (onder "Adjust video color settings") het probleem voor mij oplost (ook in games).
Het was dus niet het overklokken van m'n videokaart.

Ok dit helpt dus niet, maar toevallig ging het blijkbaar een keertje goed. Dus ik heb het probleem nog steeds. Alleen in DirectX programma's
Het rare is dat als Media Center geen focus heeft (met alt-tab) de spikkels weg zijn...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 19:44 ]

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2025
Pagina: 1