fans zachter laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Gister is de Antec TruePower 2.0 in mijn Sonata Lifestyle kast "geploft". Vandaag heb ik een nieuwe voeding gekocht, maar deze heeft geen "fan only" molexen aan de voeding. De nieuwe voeding werkt wel, maar nu maken de case fans (aangesloten op 12V lijn) meer lawaai.
Ik denk dat dit komt omdat de stroom over de standaard 12V lijn groter is. Is er een manier om de case fans weer langzamer te laten draaien? Ik heb al gekeken naar een fan controller, maar ik ben niet zo veeleisend verder, dus ik vroeg me af of het ook kan met bv. een weerstandje of een potmeter? Maar ik kan me ook weer voorstellen dat de voeding dat misschien niet fijn vindt?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat voor type/merk is die nieuwe voeding dan?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je kan natuurlijk die molexen omgekeerd op je fans aansluiten. Dan draaien ze op 5 V. Wel maken dat je daar geen HD meer achter hangt.

Yes, but no.

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Herby schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:47:
Wat voor type/merk is die nieuwe voeding dan?
Een Recom Power Engine 450. Niet echt een supervoeding, maar volgens mij ook niet slecht.
mieJas schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:48:
Je kan natuurlijk die molexen omgekeerd op je fans aansluiten. Dan draaien ze op 5 V. Wel maken dat je daar geen HD meer achter hangt.
Die molex kan je toch niet zomaar omdraaien, omdat ze een asymmetrisch stekkertje hebben? Of moet je dan draadjes verwisselen?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

zoepercavia schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:53:
[...]
Die molex kan je toch niet zomaar omdraaien, omdat ze een asymmetrisch stekkertje hebben? Of moet je dan draadjes verwisselen?
Ik denk dat ze dat bedoelen ja.

Money for nothin' and your chicks for free

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dit soort dingen staat gewoon in de faq guys...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja draadjes verwisselen.
dus ipv geel-zwart moet de fan aan rood-zwart hangen (effectief dus rood en geel omdraaien).

Je kunt ook een fanbus nemen, of gewoon een weerstand (dan heb je wel een soldeerbout nodig).

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:00
je kunt uiteraard ook de draadjes aan de kant van de koeler omruilen, tenminste als deze een molex hebben. Rode draadje van de koeler op geel en zwart op zwart 12Volt, Rood op rood en zwart op zwart geeft 5Volt en dan heb je nog 7Volt door rood op geel te zetten en en de zwarte draad van de koeler op rood.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:45

Thandor

SilverStreak

Gezien het hier om koeling gaat past het beter in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen. De
TCA FAQ - Een baybus/fanbus maken aldaar verschaft de oplossing voor jouw probleem ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.