[Word] paragraph breaks automatisch verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik converteer vaak tekst uit een PDF naar word en dan heb je meestal teveel paragraph breaks. Ik ben er inmiddels achter dat je die makkelijk met search & replace kan opzoeken en door een spatie laten vervangen. Door te zoeken op ^p en de vervangen met een spatie gaat dit prima. Maar sommige breaks wil je behouden. Daarom doe ik het vaak per sectie. En moet ik de handeling vaak herhalen. Kan ik dit automatiseren? Dat ik de sectie selecteer en met één knop dit laat uitvoeren? Ik heb nooit met macros e.d. gewerkt, maar volgens mij moet dit kunnen. Ik werk zowel in Word 2003 en 2007, afhankelijk van mijn werkplek. Het mooiste zou zijn dat het in beide werkt, ik weet niet of dit kan.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03-2025

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ten eerste je zoek-en-vervang-actie: ik weet niet hoe de output van je PDF->DOC converter eruit ziet, maar waarschijnlijk is het zo dat je de 'echte' pagebreaks (degene die je wilt houden) kunt herkennen. Bijvoorbeeld omdat er in Word twee of zelfs drie pagebreaks staan (^p^p). Als je zoeken met wildcards inschakelt, kun je dat soort zaken eruit filteren. Let er dan wel op dat je dan ^13 moet gebruiken als pagebreak en niet ^p. Niet erg makkelijk en de Help is er een beetje vaag over, maar het is ook weer geen rocket science.
Ten tweede de macro: dat is makkelijk. Klik in Tools -> Macros op opnemen en voer je actie uit. De macro-recorder gaat er automatisch vanuit dat je acties voor de selectie bedoeld zijn en niet voor het hele document. Een knopje in de werkbalk is ook een eitje. Mocht je er niet uitkomen: F1 is je vriend.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]