Is een service pack installeren mbv een slipstream beter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In de herkansing dan maar omdat mijn vorige topic op slot ging.

Ik heb geen probleempjes maar gewoon een simpele vraag. Gewoon even jullie mening peilen.

Ik vroeg mij af of een SP (Vista of XP) beter als slipstream geinstalleerd kan worden of dat het niet uitmaakt of je het SP gewoon als update installeert. Groot nadeel van een slipstream is dat je naderhand weer al je programma's moet installeren en de nodige tweaks en aanpassingen moet doen. Daar gaat veel tijd inzitten. Voordeel is misschien (maar dat weet ik niet zeker) dat het OS dan soepeler draait

Ik heb gisteren RC SP1 van Windows Vista geïnstalleerd als upgrade en het viel mij op dat de opstarttijd van Vista zeker 20 seconden langer duurde (nadat ik de schijf had gedefragmenteerd met PD8).

Ik heb mbv Google een duidelijk antwoord proberen te krijgen maar dat is niet echt gelukt. Ik kwam 1 website tegen waar het volgende werd gezegd:
Although many will argue that a service pack behaves better as an entirely new installation of the OS (a "clean install") rather than as an upgrade to your existing OS, often that's simply impractical. Most people have already installed most of the programs they need on their current version of an OS. Applying the service pack to the OS in use rather than doing a clean install is the only realistic option.

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,2192557,00.asp
Wat vinden jullie ervan?

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51
Mijn voorkeur heeft een slipstream, maar ik ga niet direct mijn PC opnieuw installeren als een service pack uitkomt. Eerst installeer ik dus gewoon de update. Als ik op een later moment toch opnieuw ga installeren doe ik dat uiteraard met een geslipstreamde versie.

Overigens installeer ik liever geen beta/RC service packs.

omniscale.nl

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Het slipstreamen van je Windows installatie met een service pack op CD/DVD is handig als je op een gegeven moment een herstelinstallatie moet doen omdat de systemrestore geen soelaas meer bied, want je kunt bijvoorbeeld een Windows XP SP2 installatie niet herstellen met een Windows XP SP1 installatie CD/DVD.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Bij nieuwe install - > slipstreamed
Bij huidige lijkt me als update simpeler.

Dat het slomer is had HaseMike in je andere topic misschien al een antwoord op:
The Windows Vista SP1 install process clears the user-specific data that is used by Windows to optimize performance, which may make the system feel less responsive immediately after install. As the customer uses their SP1 PC, the system will be retrained over the course of a few hours or days and will return to the previous level of responsiveness

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Vista SP1 kan NIET geslipstreamed worden :/

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:21:
Hebt ge een bron ofzo?

Ik kan begrijpen dat ze een RC niet laten slipstreamen, maar dat de final dat niet kan, lijkt me vrij raar.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

http://windowsvistablog.c...ck-1-beta-whitepaper.aspx
SP1 will change a significant number of files; customers cannot apply SP1 to offline Windows Vista images.
Slipstream. The slipstream version of Windows Vista SP1 is media that already contains the service pack...
Klopt dus, maar er is wel een versie die hem er al in heeft geslipstreamed.

☻/
/▌
/ \

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Neem nu SP3 die binnenkort uitkomt voor XP. is die te slipstreamen van een CD waar SP2 inzit?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kixtart schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:25:
http://windowsvistablog.c...ck-1-beta-whitepaper.aspx

[...]

[...]

Klopt dus, maar er is wel een versie die hem er al in heeft geslipstreamed.
En die schijfjes zijn te bestellen voor een leuk prijsje? :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Dunno.
Ik heb het ook maar even in 10seconden opgezocht, omdat sommige mensen blijkbaar niet goed zijn met de search/google O-)

Edit:
En btw over SP3. De links die google oplevert linken allemaal naar dezelfde manier als SP2 slipstreamen.

[ Voor 30% gewijzigd door Kixtart op 14-12-2007 13:35 ]

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Snake schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:22:
[...]

Hebt ge een bron ofzo?

Ik kan begrijpen dat ze een RC niet laten slipstreamen, maar dat de final dat niet kan, lijkt me vrij raar.
Ik ben Vista SP1 Beta Tester, in de besloten newsgroups en tijdens besloten chats worden dit soort dingen besproken. Je zou kunnen zeggen dat Vista SP1 gewoon een desktop variant van Windows Server 2008 is (zoals Windows XP x64 gewoon een desktop variant van Windows Server 2003 is). De codebase van de kernel van SP1 en Windows Server 2008 is voor 99% identiek.
Gunner schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:28:
Neem nu SP3 die binnenkort uitkomt voor XP. is die te slipstreamen van een CD waar SP2 inzit?
Dat is geen enkel probleem.
Snake schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:31:
[...]

En die schijfjes zijn te bestellen voor een leuk prijsje? :)
Voor circa € 30 kan je bij Microsoft Vista media bestellen ter vervanging van je oude DVD.

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:37:
[...]
Ik ben Vista SP1 Beta Tester, in de besloten newsgroups en tijdens besloten chats worden dit soort dingen besproken. Je zou kunnen zeggen dat Vista SP1 gewoon een desktop variant van Windows Server 2008 is (zoals Windows XP x64 gewoon een desktop variant van Windows Server 2003 is). De codebase van de kernel van SP1 en Windows Server 2008 is voor 99% identiek.

[...]
Dat is geen enkel probleem.

[...]
Voor circa € 30 kan je bij Microsoft Vista media bestellen ter vervanging van je oude DVD.
En jij als beta tester .... wat is jouw mening over mijn vraag in de OP? :)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 14:25

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wat een berichten hier... Ongelooflijk.. Okee ik zal wel wat duidelijkheid scheppen.

Windows Vista SP1 en Windows XP SP3 zijn uiteraard gewoon te slipstreamen. Ik geef altijd de voorkeur de iso te gebruiken waar nog geen SP inzit. Wil je SP3 gaan slipstreamen gebruik dan de XP cd zonder SP. Microsoft raadt het aan het op deze manier te doen. Voor Vista SP1 zal Microsoft naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe DVD op de markt uitbrengen of een tool (uitgebreide set) beschikbaar stellen die het mogelijk maakt toch van een DVD zonder Service pack een geslipstreamde dvd te maken.

Verder mag je verwachten dat na de installatie van een SP op een bestaande computer alle bestanden worden bijgewerkt en hetzelfde resultaat verwacht mag worden als een systeem met een geslipstreamde cd of dvd wordt geinstalleerd. Echter zal bij het installeren van een SP op een bestaande computer altijd een backup gemaakt worden. Het systeem zal daarom niet zo "schoon" zijn als een herinstallatie van een geslipstreamde cd of dvd. Dat laatste geniet daarom altijd mijn voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door Erhnam op 14-12-2007 13:47 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

• Haaglander
  • Niet online
Erhnam schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:45:
Wat een berichten hier... Ongelooflijk.. Okee ik zal wel wat duidelijkheid scheppen.

Windows Vista SP1 en Windows XP SP3 zijn uiteraard gewoon te slipstreamen. Ik geef altijd de voorkeur de iso te gebruiken waar nog geen SP inzit. Wil je SP3 gaan slipstreamen gebruik dan de XP cd zonder SP. Microsoft raadt het aan het op deze manier te doen. Voor Vista SP1 zal Microsoft naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe DVD op de markt uitbrengen of een tool (uitgebreide set) beschikbaar stellen die het mogelijk maakt toch van een DVD zonder Service pack een geslipstreamde dvd te maken.

Verder mag je verwachten dat na de installatie van een SP op een bestaande computer alle bestanden worden bijgewerkt en hetzelfde resultaat verwacht mag worden als een systeem met een geslipstreamde cd of dvd wordt geinstalleerd. Echter zal bij het installeren van een SP op een bestaande computer altijd een backup gemaakt worden. Het systeem zal daarom niet zo "schoon" zijn als een herinstallatie van een geslipstreamde cd of dvd. Dat laatste geniet daarom altijd mijn voorkeur.
Maar draait een geslipstreamde versie soepeler?
Haaglander schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:08:
[...]

Maar draait een geslipstreamde versie soepeler dan een 'update'?

[ Voor 7% gewijzigd door Haaglander op 14-12-2007 14:10 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Denk dat het bij een clean install niet veel uitmaakt (na defrag bij achteraf-install).
Misschien blijven er meer nutteloze registry keys bewaard als je achteraf installeerd, maar dat is van mijn kant alleen maar gissen.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Haaglander schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:43:
En jij als beta tester .... wat is jouw mening over mijn vraag in de OP? :)
Eigenlijk heb je drie opties;

1) Clean install met RTM media, daarna een Service Pack upgrade, daarna overige updates/drivers/programma's/games
2) Clean install met slipstream media
3) Service Pack upgrade over je huidige installatie

Toen ik nog Windows XP draaide deed ik na elke release van een Service Pack een clean install met slipstream media, tussentijds werd Windows XP elke 6-9 maanden opnieuw geïnstalleerd (ook met slipstream media, voorzover beschikbaar). Het verschil is tussen optie 1 en 2 is erg klein, slipstream media is iets netter. Het heeft soms iets nieuwere in-box drivers en sommige fouten in de set-up routine kunnen verholpen zijn en bespaard het tijd voor Power Users die regelmatige reinstalls doen.

Een Service Pack upgrade over je huidige installatie is voor 'normale gebruikers' de meest logische optie. Alle vertrouwde instellingen, documenten, programma's en games blijven immers behouden en een ingrijpende back-up en zoektocht naar installatie-media en drivers is niet nodig.
Erhnam schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:45:

Windows Vista SP1 en Windows XP SP3 zijn uiteraard gewoon te slipstreamen.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:21:

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 14:20 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haaglander schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:08:
Maar draait een geslipstreamde versie soepeler?
[...]
Er zit een behoorlijk verschil tussen de installatiemethoden van XP en Vista. Daar moet je gewoon rekening mee houden.

Een slipstreamed XP installatiesource kun je toch alleen maar een clean install mee doen.
Het verschil tussen een clean install zonder Service Pack en daarna gelijk de SP install of een slipstreamed install is verwaarloosbaar klein.

Maar waarom zou je het jezelf lastig maken als je de mogelijkheid tot een geintegreerde servicepack hebt?

Voor wat betreft Vista:
Waar XP nog een file-based installatieroutine kent waarbij echt elke losse resource (dll, exe, wat dan ook) afzonderlijk geladen wordt, heeft de Vista installatieroutine zoals bekend een image-based setup.
Het integreren van een Servicepack is (nu nog) niet mogelijk, wellicht dat daar binnenkort een imageX methode voor ontwikkeld zal worden.
Aan de andere kant: de WindowsUpdate installatiemethode die het meest door de thuisgebruiker zal worden benut is tegenwoordig dermate verbeterd dat enkel de te updaten files toegepast worden.
Je hoeft dan ook niet de volledige 800+ MB van het hele SP binnen te halen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Haaglander
  • Niet online
thkz

[ Voor 99% gewijzigd door Haaglander op 14-12-2007 17:43 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar hoef je dus niet een hele post voor te quoten :X :X

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1