Passieve koeling voor een Radeon 9250

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
De koeler van mijn Radeon 9250 si onlangs overleden, en nou vroeg ik me af of ik die misschien kon vervangen door een redelijk simpel koelblok of zoiets dergelijks. Ik zie wel wat redelijk ingenieuze constructies met heatpipes e.d. voorbij komen, maar dit is nou niet echt een performance kaartje dus ik vermoed dat zulke draconische maatregelen helemaal niet nodig zijn. Bovendien is het voor mij belangrijk dat ik dualhead heb, en dat je er wat oudere games mee kunt spelen ach ja leuk voor af en toe.

[ Voor 7% gewijzigd door BikkelZ op 14-12-2007 12:41 ]

iOS developer

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:31

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd

Was geloof ik vam Motorhead, dat nummer dat heet "overkill" of zo..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je zoiets ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.pczaak.nl/catalog/images/radeon9250.jpg

zou ik gewoon elk willekeurig koelblokje van voldoende formaat nemen en met warmtegeleidende lijm (of koelpasta met sterke lijm) er opplakken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-12-2007 13:11 ]

• BikkelZ
Admiral Freebee schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:10:
Als je zoiets ziet:
[afbeelding]

zou ik gewoon elk willekeurig koelblokje van voldoende formaat nemen en met warmtegeleidende lijm (of koelpasta met sterke lijm) er opplakken :)
Is dit ook een 9250?

Ik moet trouwens zeggen dat toen die fan stuk was ik op zich nog wel redelijk wat dingen kon doen voordat ik weer de lucht van licht smeltend plastic begon te ruiken en hem maar weer uitjakkerde :+

iOS developer

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat is ook een 9250 ja. Als je prentjes van zo'n kaart opzoekt dan vind je allemaal kleine passieve blokjes of nog kleinere actief gekoelde kaarten.

• BikkelZ
Hmmm ja inderdaad. Zou het kunnen dat die op een kleiner procédé gebakken zijn en daardoor minder warmte afgeven? Die van mij is qua pcb al iets groter, en tja, zo'n koeler smelt toch ook neit zomaar....

Het is trouwens wel een ASUS.

iOS developer

• Admiral Freebee
  • Niet online
Asus heeft ook een passief gekoelde 9250
Afbeeldingslocatie: http://www.cymhardware.com/shop/components/com_virtuemart/shop_image/product/ab116489c963962e297bf1a21b5e0ee8.gif

Het kleinere PCB bij mijn eerste prentje komt gewoon omdat het een low profile kaartje is voor in kleine computers. Dit kan alleen bij budget en low/mid-end kaarten omdat ze niet zoveel componenten vereisen en een smalle geheugenbus hebben (vaak 64-bit) = minder sporen.

Een 9250 is nu eenmaal een low-end kaart en die verbruiken simpelweg niet veel...

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-12-2007 15:59 ]

• BikkelZ
OK, dan gooi ik er een simpel heatsinkje op. Mooi :)

iOS developer

• BikkelZ
Kan ik gewoon een chipsetkoelblokje gebruiken? De meeste VGA koeloplossingen die los verkocht woren zijn of enorm groot of er zit een fan in :/

iOS developer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook een radeon 8500 waar ik ipv. de standaardkoeler met fan een simpel pentium-1 koelblokje op heb geplakt. Werkt prima en het blokje werd niet eens heet (bij games). En een radeon 8500 is volgens mij niet eens zoveel anders als een 9250 (behalve dan dat het destijds een high-end kaart was en de 9250 altijd low-budget is geweest ;)).

Gewoon proberen, even een uurtje laten stressen met een zware 3D-game en als alles dan nog werkt is het ws. wel goed.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
Gewoon een Zalman nb47 blokje pakken een ander merk is ook goed maar wel eentje waarbij je de pootjes waarmee je hem vast zet kan verstellen.
Heb zo'n Zalman weleens op een kaart gedaan die veel herrie maakte ging perfect was ook iets van een 9200/x300se.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23
BikkelZ schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 14:45:
Kan ik gewoon een chipsetkoelblokje gebruiken? De meeste VGA koeloplossingen die los verkocht woren zijn of enorm groot of er zit een fan in :/
ja. Zolang hij er maar goed overheen past.

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

Pagina: 1