Partities overschreven, nu data kwijt. Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

Topicstarter
Ik heb gister avond al even zitten zoeken, even = ongeveer 2 uurtjes maar ik zie door de bomen het bos niet meer en met de FAQ kwam ik ook al niet veel verder, informatie genoeg (lees te veel) maar ik kan er niets tussen vinden wat mij kan helpen.

Ik zal maar ff uitleggen wat het probleem is. Woensdag avond kwam mijn oude 80 Gig schijf te overlijden, het was het eerste model 80Gig dus hij heeft het knap lang uitgehouden maar nu is hij toch echt dood. Geen probleem want daar stond windows op en die was toch al gaar en ben alleen wat bouwtekeningen kwijt maar was daar toch niet tevreden over dus niks ergs. Daar kon ik mee leven.

Gister avond een nieuwe schijf gehaald, gelijk maar een SATA schijf want met het overlijden van de oude schijf was ik eindelijk alle IDE rommel kwijt. Alles er in gehangen, geen probleem natuurlijk want je kunt in princiepe niks verkeerd doen. Tot dit moment gaat alles nog goed.

Daarna Windows installeren natuurlijk, heel simpel allemaal zou je zeggen na het ik weet wel niet hoe vaak gedaan te hebben. De 80 gig niet gepartitioneerd, doet de installatie zelf wel en wilde er toch 1 partitie van maken. Dus selecteer ik de 80Gig schijf en zal verder gaan, toch wilde ik er zeker van zijn dat ik de goeie had. Op de 300gig schijf stonden geen partities volgens de installatie wat wel degelijk zo was maar dat was me al eens eerder opgevallen en verder geen probleem, dacht ik. Dus selecter nog een keer die 80 Gig schijf al installatie locatie voor windows en ging verder.

Toen zag ik tot mijn grote verbazing dat er in plaats van een 80gig partitie werd aangemaakt dat er een 137/127gig werd aangemaakt en pas daarna kwam die 80gig aan de beurt, geloof dat die grote het max is wat XP in eerste instantie aan kan zonder SP2? Op dit moment wist ik zeker dat ik een heel groot probleem had en dat mijn oude partities op de 300gig schijf weg waren, inclusief de data en daar stond spul op dit onvervangbaar is of verschrikkelijk veel tijd en moeite gaat kosten het terug te krijgen.

Mijn vraag dus nu, wat te doen. De 300 Gig schijf was opgedeeld in zeg maar 3 van ongeveer 100 gig, 2 daarvan staan vol met rommel en maakt me geen donder uit maar 1 daarvan staat vol met eigenlijk geen idee maar zeker tussen de 50 a 100 gig aan data die ik liever niet kwijt wil. Kan ik die partities herstellen? Kan ik die data nog terug krijgen en zo ja waarmee?

Het zoeken naar de juiste programmatjes leverde me niks duidelijks op, het ene programma kan dit, het andere dat en weer een ander kan weer wat anders maar niks lijkt te kunnen wat ik nodig heb of kan het er zo snel niet uit opmaken. Aangezien dit probleem vast vaker voor gekomen is in een soort van gelijke situatie of dat mensen per ongeluk hun partities overschreven hebben lijkt het mij dat er hier mensen zijn die mij kunnen vertellen wat ik precies moet doen. Zomaar een programma pakken en proberen lijkt mij een oplossing om zelf helemaal van de wal in de sloot te helpen want ik weet niet wat ik moet doen en wat programmas precies doen. Aangezien er niks veranderd is sinds die windows installatie lijkt het mij dat er nog wat aan te doen is.

PS ben vandaag verder niet meer thuis dus verdere reacties kan ik morgen pas plaatsen want ben vanavond pas kwart over 10 thuis van mijn werk. Hopelijk kan iemand mij helpen en uitleggen wat te doen want als ik alles kwijt zou raken zou echt een drama betekenen.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

(jarig!)
Altijd de extra schijven loskoppelen als je niet wilt dat een installatie daarop gaat lopen rommelen.

Voorts .. getdataback is een progje wat je HD's afstruint om verloren bestanden terug te vinden. Schijnt best goed te werken, maar heb er zelf gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken.

http://www.downloadonline.nl/GetDataBack-3.30.html

In de faq. staat hierover ook heel veel geschreven met nog meer programma's die je zou kunnen gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-12-2007 11:52 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
GetDataBack, Ontrack Easy Recovery, R-Studio NTFS, enz enz. Ze kunnen allemaal oude partities terugvinden mits de data niet is overschreven. Deze programma's werken allemaal volgens het pricipe dat je de data kopieert naar een andere fysieke schijf. Echt herstellen doen ze dus niet, meer het backuppen van de gegevens.

Overigens, deze programma's staan ook in de FAQ, ik neem aan dat je ze voorbij hebt zien komen. Ze hebben allen een proefversie waarbij je in ieder geval kan zien of de bestanden herstelbaar zijn. Hierbij raak je dus zeker niet meer data kwijt.

Je vraagt je af of er meer mensen met dit probleem zijn geweest. Nou, heel veel, daarom staat het ook breed uitgemeten in de FAQ.

[ Voor 37% gewijzigd door Fauna op 14-12-2007 12:07 ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

In principe is alleen je partitie tabel vernaggeld als ik het zo lees.

Ik heb al een aantal keer, gewoon met fdisk de partitie boundries precies zo ingevuld zoals het stond. Zolang er niks met je data is gebeurd, kan je de schijf daarna gewoon mounten en de data eraf halen.

Dan moet je wel tot op de byte nauwkeurig weten hoe groot iedere partitie was.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.