Toon posts:

Bestanden hernoemen op grote schaal

Pagina: 1
Acties:
  • 848 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma waarmee je automatisch bestanden kan hernoemen van bvb. 001285 naar 12864, gebaseerd op bvb. een Excel-sheet waarin twee kolommen staan met de oude en de nieuwe bestandsnaam. Ik heb Métamorphose al geprobeerd, maar daarmee kan je enkel basisbewerkingen uitvoeren, niet gebaseerd op een referentielijst. Is er iemand die zo'n programma kent?

Achtergrond: We moeten duizenden bestanden hernoemen van het oude artikelnummer naar het nieuwe artikelnummer (door een nieuw ERP-systeem), manueel zou een monnikenwerk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Koppensneller

winterrrrrr

Dit heb je toch vrij snel uitgeprogrammeerd in C# of iets dergelijks? Ik denk eerlijk gezegd niet dat er programma's zijn die dit kunnen, het lijkt me vrij specifiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie gelegenheid om Powershell te leren of als het onder linux moet perl. Met andere woorden ik zou hiervoor ook een tooltje maken of het even scripten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik kan geen van beide en tegen de tijd dat ik het geleerd heb is het manueel gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

ThunderNet

Flits!

in excel zou je gewoon een vba macro kunnen maken hiervoor :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:53

Koppensneller

winterrrrrr

En er is niemand binnen je bedrijf of kennissenkring die het wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:33:
Ik ben op zoek naar een programma waarmee je automatisch bestanden kan hernoemen van bvb. 001285 naar 12864, gebaseerd op bvb. een Excel-sheet waarin twee kolommen staan met de oude en de nieuwe bestandsnaam. Ik heb Métamorphose al geprobeerd, maar daarmee kan je enkel basisbewerkingen uitvoeren, niet gebaseerd op een referentielijst. Is er iemand die zo'n programma kent?

Achtergrond: We moeten duizenden bestanden hernoemen van het oude artikelnummer naar het nieuwe artikelnummer (door een nieuw ERP-systeem), manueel zou een monnikenwerk zijn.
Het DOS-commando 'ren' kan bestanden hernoemen.

code:
1
ren 001285 12864

Zo kun je het bestand hernoemen.

Zorg dat je met Excel dit commando opbouwt, per rij zet je dus in 1 kolom "ren" plus de originele bestandsnaam plus de nieuwe bestandsnaam.
Die kolom (met alle rijen van alle files) exporteren als een .bat bestand (gewoon tekst). Bestandje uitvoeren, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als aanvulling op Speed24 :

Command Prompt - Run as Adminstrator (alleen nodig onder Vista) :

ren x:\path\*001285*.* x:\path\*12864*.*

Mijn DOS is een beetje roestig, maar zoiets zou het moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

ThunderNet

Flits!

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Public Sub Rename()

Dim tmpBasePath As String 
Dim tmpFrom As String
Dim tmpTo As String

tmpBasePath = "" 'Als in de kolommen alleen losse bestandsnamen staan

For Row = 1 To ActiveSheet.Rows.Count 'Vanaf 1e rij tot het einde
      tmpFrom = ActiveSheet.Cells(Row, 1) 'Huidige rij, eerste kolom
      tmpTo = ActiveSheet.Cells(Row, 2) 'Huidige rij, tweede kolom
      tmpFrom = tmpBasePath + tmpFrom
      tmpTo = tmpBasePath + tmpTo
      Name tmpFrom as tmpTo
 Next Row

End Sub

Dit zou het moeten doen :) (niet getest dus)
tmpBasePath moet je alleen invullen als in de kolommen alleen de losse bestandsnamen staan.

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderNet op 14-12-2007 12:37 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Speed24 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:25:
[...]

Het DOS-commando 'ren' kan bestanden hernoemen.

code:
1
ren 001285 12864

Zo kun je het bestand hernoemen.

Zorg dat je met Excel dit commando opbouwt, per rij zet je dus in 1 kolom "ren" plus de originele bestandsnaam plus de nieuwe bestandsnaam.
Die kolom (met alle rijen van alle files) exporteren als een .bat bestand (gewoon tekst). Bestandje uitvoeren, en je bent klaar.
Bedankt voor de tip, dit werkt uitstekend!
Pagina: 1