XS4All vs Zakelijk ADSL KPN: overstappen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Zelf heb ik DirectADSL van KPN; ik werd kort geleden gebeld door KPN met de vraag of ik over wilde stappen op zakelijk ADSL (ze wisten trouwens niet welke verbinding ik nu heb).

Een klant van me werd ook gebeld; die heeft momenteel XS4All (Lite of Basic meen ik); het zou 17 euro per maand minder kosten bij KPN. Hij zou dan wel een 3 Mbit / 512 kbit abonnement krijgen, volgens mij een stuk minder snel dan wat hij nu heeft. Zijn e-mailadres zou behouden blijven.

Blijkbaar is KPN nu aan het proberen de zakelijke gebruikers die op een consumenten-ADSL-lijn zitten over te laten stappen. In veel gevallen betekent dat een vermindering van de snelheid, maar misschien meer zekerheid.

Nu ben ik altijd huiverig voor overstappen vanwege de altijd aanwezige (en reeële) kans op problemen (vooral bij het overstappen), maar misschien is de betrouwbaarheid van dit netwerk groter. Een nadeel is dus mogelijk de lagere snelheid en de extra services van XS4All die

Nu is mijn vraag:

- Is het zakelijk ADSL netwerk een ander netwerk dan het consumentennetwerk?
- Is dit bewezen betrouwbaarder?
- Klopt het wat KPN beweert, nl. dat het @xs4all.nl adres gewoon behouden blijft?

Zelf ben ik niet overgestapt; ik ben tevreden over de betrouwbaarheid van het gewone ADSL-netwerk en wil niet meer betalen voor minder bandbreedte. Als ik al iets zou overwegen is het overstappen naar Telfort ADSL + bellen; dit scheelt zo'n 20 euro excl. BTW per maand, misschien meer (telefoonlijn + ADSL bij KPN nu 45,- excl. BTW per maand; 25,- bij Telfort).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:30
Het klinkt merkwaardig.
Voor zover ik weet is het netwerk gelijk al kan de overboeking in plaats van 1:40 misschien 1:25 of 1:10 zijn.
Maar of je daar in de praktijk veel van merkt betwijfel ik.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Vraag 1 en 2 kan ik zo gauw niet beantwoorden.
Bij vraag 3 hangt het vooral van xs4all af. Zij moeten wel die mogelijkheid bieden.

Aan de andere kant is Zakelijk ADSL uiteraard gericht op zakelijk gebruik. Meer zekerheid, en je kunt een fatsoenlijke SLA afsluiten. En dat is heel wat belangrijker dan een lage prijs voor best-effort adsl lijntje. Want dat is toch waar consumenten-adsl voor staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Murcielago op 14-12-2007 23:50 ]

PSN: djmurcielago

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:30
Precies, de SLA was ik nog vergeten. Plus dat je recht op meer support en je niet in een ellenlange wachtrij komt te staan.
Uiteraard is KPN niet de enige met zakelijk DSL. Maar als je je xs4all mailbox wilt houden zul je of over moeten stappen naar PACK bij xs4all en je DSL verhuizen of bij KPN/xs4all moeten blijven.

Verwijderd

Aparte actie van KPN. Mocht je bij XS4ALL weg gaan maar je wilt wel je emailaccounts behouden, dan blijf je XS4ALL 10 Euro pm betalen voor een Pack abonnement.

Overigens biedt XS4ALL ook zakelijk DSL aan..

Die KPN details zouden hier terug te vinden moeten zijn
http://www.kpn.com/Zakeli...nten/zm-zakelijk-adsl.htm

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Het klinkt merkwaardig.
Voor zover ik weet is het netwerk gelijk al kan de overboeking in plaats van 1:40 misschien 1:25 of 1:10 zijn.
Maar of je daar in de praktijk veel van merkt betwijfel ik
Juist wat ik dacht. Het is hetzelfde product met een andere naam. Maar toch zullen delen van het netwerk (DNS-servers, mailservers bijv.) verschillend zijn. En van de overboeking merk je niets inderdaad.
kevertje1977 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 23:52:
Precies, de SLA was ik nog vergeten. Plus dat je recht op meer support en je niet in een ellenlange wachtrij komt te staan.
Uiteraard is KPN niet de enige met zakelijk DSL. Maar als je je xs4all mailbox wilt houden zul je of over moeten stappen naar PACK bij xs4all en je DSL verhuizen of bij KPN/xs4all moeten blijven.
Een SLA kost extra geld (is dus niet inbegrepen bij de genoemde tarieven). KPN dekt zich wel in hoor. Bovendien... ze gaan op een ADSL lijntje niet de support geven als op een huurlijn. Als er een storing is en ze die oplossen, hebben alle afnemers van zakelijk ADSL hier voordeel van, niet alleen wie ook nog die SLA heeft afgesloten.

De support van XS4All is daarnaast ook erg goed, in ieder geval een stuk beter dan van Planet en Het Net. Tenminste, in het verleden was dat zo.

Ik vraag me af of iemand van jullie een zakelijk ADSL verbinding heeft of iemand kent die er één heeft en hier een SLA op afgesloten heeft en hier ook daadwerkelijk voordeel van heeft gehad.

Ik ken een bedrijf dat zowel zakelijk DSL (onderdeel van hun VoDSL account) als (voor de zekerheid) nog ADSL had via Euronet/Wanadoo (KPN consumentenlijn). Ze betaalden een veelvoud voor hun 3 Mbit / 1 Mbit vergeleken met het Wanadoo abonnement (8/1 Mbit). Toen het uitviel zijn ze gewoon omgeschakeld op de consumentenlijn die toevallig nog wel werkte, en nu werken ze nog met hun Wanadoo lijn, een jaar of 2 al weer zonder problemen. In de praktijk kan KPN zich dan niet aan een SLA houden, maar daar staat niets aan compensatie tegenover.

Nog een punt: als het consumentennetwerk eruit ligt (honderdduizenden verbindingen) zullen ze zo mogelijk nog harder rennen dan voor die paar honderd of duizend zakelijke verbindingen.

[ Voor 22% gewijzigd door pinockio op 15-12-2007 20:25 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1