• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56
zal die zich richten op de ontwikkeling van de geest of van het lichaam.

Persoonlijk kan ik me voorstellen dat we zelf meer grip krijgen over de lichamelijke ontwikkeling. We kunnen straks organen vervangen/verbeteren als ze versleten zijn.
Je kan hierbij denken aan het behandelen van kankerpatienten e.d.

Als we op het punt zijn dat we de zenuw-banen kunstmatig kunnen genereren dan zouden we tevens zintuigen kunnen gaan upgraden/toevoegen.
Denk hierbij in eerste instantie aan het helpen van invalidenen, doven en blinden.

We bepalen dan in bepaalde mate onze eigen evolutie.
Maar kunnen we ethies gezien gebruik maken van onze kennis om nieuwe zintuigen toe te voegen, zoals een extra verbinding tussen een oogzenuw en een UV gevoelige lens.
Je zal je nieuwe zintuigen wel eerst moeten revalideren, maar in hoeverre ben je nog mens als je functies gaat toevoegen? en waar ligt de grens? In hoe verre kan je dit als natuurlijk zien?

De grens van wat natuurlijk is licht bij de 1 veel verder als bij de ander, we spreken hier over overtuigingen niet over feiten!
Visie 1:natuurlijk is alles wat vanzelf gaat, vanuit het instinct en zonder ingrijpen van buitenaf (een vogelnestje is dus natuurlijk volgens deze visie, ook al groeit een vogel-nestje niet aan de boom maar wordt het geconstuctureerd)
Visie 2:alles wat wij doen is natuurlijk. Wij gebruiken natuurlijke middelen (wetenschap/techniek wat voortvloeid uit bewustzijn/inteligentie wat weer een natuurlijke toegevoegde waarde is.
Met andere woorden; onnatuurlijk bestaat niet.

De toekomst kan zijn dat we reizen zonder te bewegen (dune).
Dat we een neurale verbinding hebben met onze draaghuls/shell (lichaam/robot) en dat onze natuurlijk lichaam (of alleen de hersenen) ergens in een koelkast oud liggen te worden. Deze visie is nog science fiction hoewel de science de fiction snel aan het inhalen is.
Is de toekomst misschien dat we het mens-zijn vaarwel zeggen en dat we gaan beginnen aan een hele andere ontwikkeling waar materie en tijd steeds minder waarde krijgen (mentale ontwikkeling).

Graag opbouwende kritiek en reacties. Als je alleen wilt vertellen dat je het stom/gaaf/cool vindt denk dat dan alleen. Lees aub ook de reacties van anderen om te kijken of jouw visie al behandeled wordt.
Ik ben erg benieuwd :)

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

Ik denk dat we een toekomst gaan krijgen waarin Evolutie een bewuste keuze wordt.

Hierbij zou je kunnen denken aan bewust kiezen voor een ander ademhalings systeem (kieuwen) zodat we een deel van ons ras onderwater kunnen laten leven.

Ook is het handig een deel van het ras "dommer en sterker" te houden zodat deze delen van ons ras physieke taken binnen het ras krijgen.

Zo zouden we bewust ons eigen ras in delen kunnen opsplitsen en elk onderdeel bewust laten evalueren.

Tot speciaal menselijk subras dat langere tijd in outer space kan overleven.....

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Veel van die dingen die je noemt zijn geen evolutie. Als ik morgen een metalen exoskelet krijg, met motoren er in om mijn armen te versterken, en al mijn nakomelingen ook, dan wil dat niet zeggen dat er na 30 generaties plotseling kinderen geboren worden met motoren ipv ellebogen.

Wat wel evolutie zou zijn is als je iedereen die op zijn of haar 12e verjaardag kleiner is dan 1.80 de nek om draait. Dan heb je na een flinke uitdunning van de wereldbevolking in de eerste generatie na een paar 100 jaar allemaal mensen die heel jong al heel lang zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 15:10 schreef Ortep het volgende:
Veel van die dingen die je noemt zijn geen evolutie. Als ik morgen een metalen exoskelet krijg, met motoren er in om mijn armen te versterken, en al mijn nakomelingen ook, dan wil dat niet zeggen dat er na 30 generaties plotseling kinderen geboren worden met motoren ipv ellebogen.

Wat wel evolutie zou zijn is als je iedereen die op zijn of haar 12e verjaardag kleiner is dan 1.80 de nek om draait. Dan heb je na een flinke uitdunning van de wereldbevolking in de eerste generatie na een paar 100 jaar allemaal mensen die heel jong al heel lang zijn.
Dan zou er niemand meer overleven..... ik ken er maar weinigen die op hun twaalfde al boven de 1.70 zijn.... laat staan boven de 1.80

Ik denk zelf dat er in de toekomst meer gericht gaat worden op intelligentie. Maar dat is niet echt evolutionair, of ze zouden alleen intellectuelen moeten laten voortplanten, en de rest met lager IQ executeren. En laten we hopen dat dat nooit gaat gebeuren :(

Verwijderd

In de toekomst lijkt het mij dat er iig hulpstukken komen voor de mens die al meteen na de geboorte aangebracht woren, zodat je ze heel je leven meedraagt. Hierbij denk ik aan verbeterde ogen, versterkingen van je spieren etc.. een soort van bionische mensen.

Tja, daarna kan ik me nog maar 1 ding voorstellen, uiteindelijk zal een fysieke grens bereikt worden en zullen we een andere manier zoeken om nog te 'verbeteren'.

De laatste mogelijke stap die ik nu kan bedenken is dat er ooit mensen zullen zijn die een manier vinden om hun bewustzijn los te maken van hun lichaam en dan als pure energie (of licht of misschien iets heel anders dat iig geen vaste vorm heeft) zich kan verplaatsen met de lichtsnelheid en zeer (misschien wel al)machtig is.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik denk zelf dat er in de toekomst meer gericht gaat worden op intelligentie. Maar dat is niet echt evolutionair, of ze zouden alleen intellectuelen moeten laten voortplanten, en de rest met lager IQ executeren. En laten we hopen dat dat nooit gaat gebeuren
Das niet helemaal waar. Als iemand nu evolutieslim is, of slimme mensen kunnen het straks beter overleven door welvaart die alleen bij hun ligt...

Maar gestuurde evolutie lijkt me wel wat, alle ECHTE fouten uit de mens werken en van daaruit laten evolueren...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Als we zelf de evolutie niet gaan beinvloeden zal er denk ik een steeds grotere diversiteit ontstaan bij de mensen.

Vroeger gingen slechter aangepaste mensen dood. Nu overleven ze en planten ze zich net zoveel of zelfs meer voor dan beter aangepaste mensen.

Je zou kunnen denken dat hierdoor er na verloop van tijd geen goed aangepaste sterke, slimme, gezonden mensen meer zijn. Maar meestal is het zo dat goed aangepaste mensen, goed aangepaste mensen als partner kiezen. Dus er komen nog beter aangepaste mensen. Dus er komt een hele grote diversiteit.

Bijv. van IQ 60 tot IQ 300. En van heel sterk tot heel slap.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 14 februari 2001 15:26 schreef ik_zei_de_gek het volgende:

[..]

Dan zou er niemand meer overleven..... ik ken er maar weinigen die op hun twaalfde al boven de 1.70 zijn.... laat staan boven de 1.80
Ik ken er twee. Een jongen en een meisje. De jongen 181, het meisje 188, dus voortplanten zou wel lukken. :)
Mijn voornaamste reden voor deze extreme 'grens' is dat je dan heel snel resultaat ziet van je evolutionaire druk. Waarschijnlijk selecteer je maar 1% of minder van de wereldbevolking. Maar dan heb je wel al na 200 jaar een duidelijk resultaat.

Het ging me ook niet om het voorbeeld op zich. Maar waar veel mensen hier over praten is geen evolutie maar verbetering van wat er is. En dat verandert helemaal niets aan onze soort.

Al verf je een miljoen jaar lang rozen blauw, ze blijven rood wit of geel.

Als je evolutie gaat 'sturen' moet je dus heel bewust mensen met bepaalde kenmerken meer kinderen laten krijgen en mensen met andere kenmerken minder of geen kinderen. En wie gaat dan bepalen wat de goede kenmerken zijn? Dat klinkt heel erg als eugenetica. Daar vechten ze wereldoorlogen over uit.

IQ? Tsja, dat kan handig zijn, er is 3 jaar geleden een gen gevonden dat er mee samen hing. Het zal dus wel kunnen. Maar je hebt een probleem als alle mensen een IQ krijgen van 400. Wie wil er dan nog achter een vuilniswagen lopen?

Iets anders: Er is een heel triest SF verhaal over wat er gebeurt als er door een externe oorzaak op aarde plotseling een verdubbeling van alle IQs plaats vindt. Dat is vreselijk als je er over na denkt.

Iemand die nu een IQ heeft van 70 weet nauweijks wat er om hem heen gebeurt. Maar lijdt er ook niet echt onder. Als zo'n persoon een IQ krijgt van 140 is hij briljant geworden. En weet bijzonder goed dat hij debiel is vergeleken met de anderen die dan een IQ van 200-300 hebben.

Als je gaat 'fokken' op de eigenschap IQ ga je dat krijgen. De spreiding zal nl. altijd de spreiding blijven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01 22:24

SG

SG surft naar info hardewaren

Op woensdag 14 februari 2001 16:52 schreef wieikke het volgende:
Als we zelf de evolutie niet gaan beinvloeden zal er denk ik een steeds grotere diversiteit ontstaan bij de mensen.

Vroeger gingen slechter aangepaste mensen dood. Nu overleven ze en planten ze zich net zoveel of zelfs meer voor dan beter aangepaste mensen.

Je zou kunnen denken dat hierdoor er na verloop van tijd geen goed aangepaste sterke, slimme, gezonden mensen meer zijn. Maar meestal is het zo dat goed aangepaste mensen, goed aangepaste mensen als partner kiezen. Dus er komen nog beter aangepaste mensen. Dus er komt een hele grote diversiteit.

Bijv. van IQ 60 tot IQ 300. En van heel sterk tot heel slap.
Dus het verschil tussen mensen wordt groter
'n soort parralelle devolutie

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1