Moederbord piepjes

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:06
Hallo,

Ik heb laatst de fans van mijn mobo (ASUS P5B) en graka (ASUS 7600GT) vervangen door fanless exemplaren. (Op de SCythe Ninja zit nu wel een fan).
Ik heb verder een Intel C2D 6400, een HDD, een DVD-brander en een kaartlezer in mijn systeem.

Hierna wilde mijn computer wel opstarten maar kreeg ik steeds 1 lang piepje gevolgd door 3 korte. Dan starte de pc opnieuw op en kreeg ik hetzelfde. Daarna kreeg ik te zien dat er geen CPU-fan was aangesloten. Dit klopte ook want ik wilde kijken of ik de pc fanless kon krijgen.
Ik ging er van uit (jah heel dom) dat die piepjes sloegen op het feit dat er geen CPU fan is geinstalleerd.

Maar nu start mijn pc helemaal niet meer op (de HDD en CPU fan (nu wel geinstalleerd) beginnen wel maar ik krijg geen beeld).
Ik hoor nogwel die 1 lange gevolgd door 3 korte piepjes. Maar dit blijft maar doorgaan en ik kom nooit bij de bios.

Nu heb ik opgezocht wat die piepjes betekenen (ik ga er van uit dat de P5B een AMI bios heeft)
en 1 lange gevolgd door 3 korte piepjes zou dan een memory failure betekenen.
Maar de pc heeft het nog gewoon gedaan! Het lijkt mij sterk dat alle 4 mijn reepjes geheugen in 1 keer het zouden begeven! 8)7

Ik heb momenteel 2 reepjes van 512 Corsair CM2X512 - 6400 en
2 reepjes 512 Corsair CM2X512 - 6400C4 in het mobo zitten.

Die heb ik allemaal appart getest maar hij geeft altijd dezelfde foutmelding.

Is nou:
1. mijn graka kapot (geeft geen beeld, ook geen ASUS logo bij het opstarten_
2. alle reepjes geheugen kapot.
3. mobo kapot, of
4. iets anders :?

Ik kom er niet meer uit. Als er meer gegevens nodig zijn geef maar een gil!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Koppensneller

winterrrrrr

Bij een Award BIOS betekent 1 lang 3 kort dat er iets mis is met de videokaart, dus ik denk dat dat het is.

Zie ook:

http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

[ Voor 22% gewijzigd door Koppensneller op 13-12-2007 23:25 ]

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Waarschijnlijk zal de aansluiting naar je geheugen beschadigd geraakt zijn, je kan ook nog eens zonder geheugen proberen te booten (niet dat het veel gaat helpen, maarja, wie weet...)

Alle geheugenmodules kapot lijkt me sterk, is denk ik enkel mogelijk met een te hoge stroompiek...

Heb je al een BIOS reset gedaan met behulp van de BIOS RESET Jumper?

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

De onderdelen die je eruit heb gehaald kan je die nog vervangen met een andere computer? Dan weet je aan welk onderdeel het ligt?

Heb je al cmos reset gedaan? :S

Self reflection is the school of wisdom

• Jeebeekje
ik moet dus even mijn BIOS resetten? En hoe weet ik nou of ik een AWARD of een AMI bios heb?
Ik zal vanmiddag asl ik thuis ben wel een bios-reset uitvoeren.

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-12-2025

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Zo uit mijn hoofd kan je op 2 manieren daar achterkomen,
1. Moederbord nakijken op BIOS chip hierop staat een logotje
2. oude Graka erin en bios opstarten

target assimilated

• Jeebeekje
OK ik heb mijn BIOS gereset. Volgens de ASUS site heeft dit mobo een AMI bios.
en volgens de volgende link:
http://bioscentral.com/beepcodes/amibeep.htm
betekent 1 lang 3 kort een memory probleem. Dus... toch het geheugen:S

Ik ga vanavond voor de zekerheid even een andere graka in mijn systeem stoppen om te kijken of dat helpt!

• TaraWij
Opnieuw mijn doorstreepte tekst van enkele reacties hierboven:

Waarschijnlijk zal de aansluiting naar je geheugen beschadigd geraakt zijn, je kan ook nog eens zonder geheugen proberen te booten. (Niet dat het veel gaat/kan helpen, maarja, wie weet...)

Alle geheugenmodules kapot lijkt me sterk, is denk ik enkel mogelijk met een te hoge stroompiek...

Verwijderd

Je zou toch zeggen dat met een te hoge stroompiek wel meer kapot gaan dan je geheugen alleen. Ik dacht dat HD"s ook wel erg gevoelig waren voor pieken...

• TaraWij
Het geheugen krijgt een eigen voltage (V dimm), dus normaal gezien zou er weinig beschadigd zijn bij zo'n stroompiek op het geheugen...

• Jeebeekje
Ik heb vanmiddag een andere graka in mijn pc gedaan en nu doet ie het weer helemaal.
Dus mijn graka is kapot. Met mijn geheugen is gelukkig niets mis.
Nu kan ik me dus lekker gaan inlezen om te beslissen wat de opvolger wordt. Ik heb al een hoop leuks gelezen over de 8800gt en de 3850/3870

Iedereen bedankt voor zijn hulp!
Pagina: 1