Toon posts:

Restore van onbekende backupfile

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weer een leuke uitdaging op mijn bord geworpen gekregen.

Kennis van me heeft vrij belangrijke backups staan op zipdisks. Nu heb ik die dingen nog via een uit het stof gereanimeerde zipdrive weten in te lezen, maar nu kom ik de echte uidaging tegen.
Alle disks hebben hetzelfde bestand alleen een andere datum.
Bestandsnaam {file}.001 (dus inclusief de accolades)
Ik heb dus echt geen idee met wel programma die backups gemaakt zijn, en ook die kennis heeft helaas geen idee.
Inlezen met een hexviewer helpt ook niet echt, een echte header lijken de bestanden niet te hebben. Het enige leesbare in de eerste regel is "ADRES", "BACKUPOK" en "HBTREE1"
Veel verderop in het bestand kom ik dus wel leesbare tekst tegen, welke lijkt op de data die gebackupt is.

Herkent iemand dit, of weet iemand hier of er een soort universeel restore programma bestaat?

En uiteraard heb ik ook het meest simplistische geprobeerd, windows properties opvragen, maar die zijn er dus niet in het bestand, dus het is iig geen XP bestand :D

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-07 00:35
hmm, klinkt haast als een ACE bestand, compressie en splitting archive, begint met .001 dan .002 enz. probeer winACE of Winrar eens?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wat is het filesystems op de disks? Die zipdisks kunnen DOS partities hebben, of NTFS.. Misschien kun je nog vinden aan de hand van de NTFS versie of de backup gemaakt is op NT4, 2000, etc. Ben je misschien al een stapje verder.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025

Verwijderd

Topicstarter
Zip disks heb ik helaas niet meer hier (zip drive was ook niet van mijzelf)
Bestanden zijn echter uit 2005 en 2006 en gemaakt door een pc-nono, dus de kans NT en 2000 lijkt mij vrij klein.
Winrar heb ik ze al mee geprobeerd te openen ondanks dat winrar wel een herkenbare header heeft.

Ik vind die accolades ook zeer vreemd in een bestandsnaam, lijkt mij niet echt iets wat een gebruiker zelf invoert.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 23:27 ]

• TaraWij
Kan je niet wat bestandsnamen copy/pasten zodat we weten wat er juist tussen de accolades staat, zijn het bestandsnamen of zijn het van die lange ID-nummers die je bijvoorbeeld wel al eens tegenkomt in het Windows Register?

Kijk ook even de link door die ik je eerder heb gepost, het zal waarschijnlijk een Norton Ghost of iets dergelijks zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door TaraWij op 13-12-2007 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
De exacte filenaam is (AFKOMS).001, dus een echte 8.3 bestandsnaam, DOS dus.
Het is in ieder geval een backup van een bestand, niet van een schijf, dat val verderop in het bestand te zien, namen en adressen en dergelijke.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:42:
De exacte filenaam is (AFKOMS).001, dus een echte 8.3 bestandsnaam, DOS dus.
Het is in ieder geval een backup van een bestand, niet van een schijf, dat val verderop in het bestand te zien, namen en adressen en dergelijke.
Enig idee waar de backups van zijn (stukje software ofzo?) dus waar de originele data in wordt gebruikt ?
Misschien is het gewoon een of andere "kopie" ipv een ingewikkeld backup bestand ?
en idd misschien stukje header posten hier?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 23:44 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Haal het bestand eens door file heen. (standaard op vrijwel op elke Linux distibutie)
The file command is "a file type guesser", that is, a command-line tool that tells you in words what kind of data a file contains. Unlike most GUI systems, command-line UNIX systems - with this program leading the charge - don't rely on filename extentions to tell you the type of a file, but look at the file's actual contents. This is, of course, more reliable, but requires a bit of I/O.
Er zijn her en der ook wel windows versies van file beschikbaar.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

!GN!T!ON schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:17:
hmm, klinkt haast als een ACE bestand, compressie en splitting archive, begint met .001 dan .002 enz. probeer winACE of Winrar eens?
ZIP, RAR, ARJ, LHA, LZH, ze doen het allemaal.
De eerste file uit de serie is altijd de extensie die je moet hebben, de rest zijn onderdelen van hetzelfde archief. Probeer het eens in te lezen met WinACE, 7Zip of Stuffit. Die kunnen overweg met veel formaten. Kwestie van alle files bij elkaar in een map dumpen en dan openen.
TaraWij schreef op donderdag 13 december 2007 @ 23:33:
Kan je niet wat bestandsnamen copy/pasten zodat we weten wat er juist tussen de accolades staat, zijn het bestandsnamen of zijn het van die lange ID-nummers die je bijvoorbeeld wel al eens tegenkomt in het Windows Register?

Kijk ook even de link door die ik je eerder heb gepost, het zal waarschijnlijk een Norton Ghost of iets dergelijks zijn.
Ghost maakt .GHO en de rest .Gxx ;)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 13-12-2007 23:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TaraWij
Versions prior to Ghost 6.5 use the FILENAME.GHO for the first file and FILENAME.### (starting at 001) as following files. .....

Zie voorheen geplaatste link, het kan vanalles zijn, het is niet persé een zip-archief of iets dergelijks.

Verwijderd

Iemand enig idee hier hoe zip/rar etc werkt
quote uit de TS
Veel verderop in het bestand kom ik dus wel leesbare tekst tegen, welke lijkt op de data die gebackupt is.
lijkt me sterk dat het een compressie programma is geweest die deze bestanden heeft aangemaakt, tenzij de "store" (dus zonder compressie) gebruikt is geweest.

Troubleshooten Les 1:
- Uitsluiten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 01:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 01:53:
Iemand enig idee hier hoe zip/rar etc werkt
quote uit de TS

[...]

lijkt me sterk dat het een compressie programma is geweest die deze bestanden heeft aangemaakt, tenzij de "store" (dus zonder compressie) gebruikt is geweest.

Troubleshooten Les 1:
- Uitsluiten
Het lijkt idd niet op een gecomprimeerd bestand. Desondanks heb ik gezien de extentie het nog wel even geprobeerd met winrar. Het is overigens maar 1 file.

En idd, gouden regel die je daar noemt over troubleshooten, min of meer standaard handeling aan deze kant (werk zelf in de service)

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens even de persoon aangesproken waar dat bestand vandaan komt, het is mogelijk een of andere tekstverwerker die dat bestand aangemaakt heeft of een tekst backup programma, hij zou nog zoeken of hij nog een naam daarvan kan vinden
Pagina: 1