Nieuw 21 inch crt heeft lichtrode gloed

Pagina: 1
Acties:

• SimonMc
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 00:28
Hallo,

Ik heb een spiksplinternieuw 21 inch IBM p275 crt met vlakke beelbuis op de kop kunnen tikken.
Het scherm was nog nooit gebruikt (zat in een ongeopende doos) en is van het jaar 2001.

Nu het eerste wat me opviel, waren de 2 horizontale lijnen doorheen heel het beeld, maar blijkt een niet ongewoon fenomeen te zijn met grote crt's met vlakke beeldbuis.

Na een tijdje het scherm te bestudeert hebben, viel me nog iets op.Ik merkte precies een rode gloed op , in de linkerhelft van het scherm.Toen ik een 5 tal seconden naar het rechtergedeelte keek, en dan naar het linkergedeelte was het nog duidelijker op te merken.

Nu moet ik zeggen dat de rode gloed heel subtiel is.De meeste mensen zouden het geen punt vinden, maar ik ben nogal een precies iemand.

Naast het scherm bevinden zich 2 luidsprekers + een subwoofer van 120 watt rms ( logitech z2300).Waarom ik dit zeg?Omdat deze vrij krachtige subwoofer zijn magnetisch veld wel een oorzaak zou kunnen zijn deze verkleuring.

Maar deze subwoofer staat 25 cm van het scherm, en ook heb ik het scherm gisteren pas geplaatsd, en ook hebben de boxen nog niet gespeeld, dus zou dit wel een oorzaak kunnen zijn?
Ook als ik de subwoofer verplaats, maakt het geen verschil.Of zou ik langer moeten wachten voor een effect te zien?

Ook heb ik al een aantal malen gedemagnetiseerd.
De kabel is ook nieuw, dus niets verplooid van pinnetjes enzo.
De videokaart is een gforce 6600 gt en is aangesloten aan de "normale" beelschermpoort, maar is aan het scherm aan de DVI aansluiting aangesloten.

Zou er mij iemand kunnen helpen aub??

Dank u zeer.

Verwijderd

Volgens mij hoeven boxen niet aan te staan om effect te hebben op je scherm. Maar als je ze weghaald zou het meteen weg moeten zijn. Denk niet dat het aan de boxen ligt.

En die 2 strepen zijn normaal, die zorgen dat het beeld recht blijft. Die zie je al snel niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 22:27 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 21:40
Haal de speakers eens weg en degauss het scherm (is waarschijnlijk een knop of optie in het OSD).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 22:27:
Volgens mij hoeven boxen niet aan te staan om effect te hebben op je scherm. Maar als je ze weghaald zou het meteen weg moeten zijn. Denk niet dat het aan de boxen ligt.

En die 2 strepen zijn normaal, die zorgen dat het beeld recht blijft. Die zie je al snel niet meer.
Het hoeft helemaal niet direct weg te zijn. Ik kan uit ervaring zeggen dat het soms wel even wat minuten duurt voordat een effect van magneten compleet weg is.

• SimonMc
Bedankt voor jullie tips.Ik heb degauss al geprobeerd, maar dit heeft geen effect, alsook het langdurig wegnemen van de boxen ( paar uur ).

Kan het niet zijn dat er gewoon iets mis is met het scherm?

Verwijderd

Wissel de uitgangen om op je videokaart. Dus als je 2 dvi poorten hebt, knoop eht scherm aan de andere dvi poort. Met een vga en dvi kaart, wissel om m.b.v. een adapter.

Dit gaf bij mij geen roze/rode gloed meer op mijn lcd tv.

• SimonMc
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:05:
Wissel de uitgangen om op je videokaart. Dus als je 2 dvi poorten hebt, knoop eht scherm aan de andere dvi poort. Met een vga en dvi kaart, wissel om m.b.v. een adapter.

Dit gaf bij mij geen roze/rode gloed meer op mijn lcd tv.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt?Ik heb op mijn videokaart een DVI uitgang en een gewone beeldscherm uitgang.Maar het beeldscherm heeft een DVI aansluiting, dus mijn kabel is momenteel op de "gewone uitgang" aangesloten op mijn videokaart.

Verwijderd

Je hebt vga, en dvi. Jou graka heeft een vga + dvi uitgang begrijp ik. Je scherm een dvi ingang, dus dan heb je nu je scherm via dvi kabel aan de dvi poort. Als dat zo is, zet je hem eens op de vga uitgang emt een adapter. Heb je hem nu al emt een asapter op de vga poort, haal je de adapter weg en sluit je het scherm op de dvi poort aan. Er zijn maar 2 mogelijkheden. Je moet de andere hebben :P

• matel
  • Laatst online: 06-07 21:40
Een DVI aansluiting op een CRT? Waarschijnlijk een verloopstuk zoals aangegeven op deze site: http://www-307.ibm.com/pc...nt.do?lndocid=MIGR-4YTJQJ
Video signal cable with a 15-pin D-shell connector on one end and a DVI-A connector on the other end
Kan zijn dat het verloopstukje niet helemaal goed is...

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:55

Nutral

gamer/hardware freak

als je te lang een magneet gebruikt is het effect echt erg lang, probeer eens een dag of meer de speakers weg te halen.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 23:12
Stel dat er jarenlang een dikke magneet naast heeft gestaan, dan krijg je dit niet meer weg denk ik.

Hier heb ik ook nog een oude televisie staan waarbij de helft van het beeld paars is omdat er lange tijd een box naast heeft gestaan. Dit krijg ik niet meer weg, wat ik ook probeer.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me niet dat het aan de kabel of connector ligt, aangezien het maar aan 1 kant van het scherm is. Dat lijkt me duidelijk iets met de beeldbuis.

Ik denk dat het komt door de subwoofer. Ik had ook es zo'n z2300 sub een halve meter onder de tv (crt) staan en het hele beeld verkleurde. Ook op een meter zag je het nog. Zorg dus dat dat ding zover mogelijk weg is. Gaat het na een dag niet vanzelf over dan zou je nog een keer met de subwoofer langs het scherm kunnen gaan om het weer 'bij te trekken'. Op eigen risico natuurlijk, maar het kan wel helpen.

• SimonMc
Iedereen alvast bedankt voor de hulp.

Hier al een paar verduidelijkingen:

De videokaart heeft een dvi en een vga uitgang, en het scherm heeft deze 2 ook.

De kabel is een gewone kabel met aan de ene kant een vga aansluitstuk, en aan de andere kant een dvi aansluitstuk.Er zitten geen adaptors of dergelijke tussen, dus geen verloopstuk als dat bedoelt wordt.

Ik heb opgemerkt dat op de achterkant van het scherm 2 symbolen staan.
Bij het ene symbool staat "1" bij, bij het andere symbool "2".
Deze 2 symbolen staan ook op de aansluitstukken van de kabel.
Symbool 1 komt overeen met het vga aansluitstuk, symbool 2 met het dvi aansluitstuk.

Aan de voorkant heb ik een switchknop om te kunnen switchen tussen 1 en 2.De persoon die me het scherm verkochtte, vertelde dat men eventueel nog een 2de computer kon aansluiten aan het scherm, en men zo tussen de 2 computers kon switchen.

Nu had ik de computer dus feitelijk aangesloten op de 2de poort van het scherm, want de switchknop stond op 2. ( de dvi uitgang van het scherm, en de vga uitgang van de videokaart ).
Maar nu heb ik dit verandert door de kabel simpelweg om te keren, dus zodoende zit de kabel nu aangesloten op de dvi uitgang van de videokaart, en de vga uitgang van het beeldscherm.

Dit heeft fysisch niets verandert eigenlijk, de switchknop staat nu gewoon op stand 1, maar het beeld is nog steeds hetzelfde.

Ondertussen heb ik de subwoofer onder de bureau gezet zodat deze er 60 cm van weg staat.De luidsprekers staan elk op 10 cm van het scherm.Ik heb gedemagnetiseerd, maar dit veranderde niets.

Ik zal voor de zekerheid nog een paar dagen afwachten om te zien of er iets veranderd.

Uiteraard weet ik de omstandigheden ook niet waarin dit scherm heeft verbleven, het was alleszins gloednieuw.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

10cm is voor onafgeschermde boxen gewoon te dicht bij.
Zet die dingen een meter er vanaf.. Laat je tv rusten en morgen/overmorgen nog eens kijken.

Speakers gaan gewoon slecht samen met crt schermen.
Waarom denk je dat dat center speakers (die je onder/op je tv zet) zo goed afgeschermd zijn?

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 17:56
Waarom sluit je 'm niet op de DVI aansluiting aan? Dan weet je of het aan de videokaart output ligt.

Als dat niet helpt kun je nog een oude D-sub naar D-sub kabel proberen. Helpt dat ook niet, dan kan het goed de beeldbuis zijn die het probleem heeft.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Haan
  • Laatst online: 23:16

Haan

dotnetter

Hoe kan een CRT monitor uit 2001 in vredesnaam een DVI aansluiting hebben? Dat moet echt iets anders zijn..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 17:56
Nee, er zit echt een DVI-A aansluiting op dit scherm.

Standaard zit er ook een kabel bij met een D-sub steker aan een kant en een DVI-A aan de andere kant.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

Waarschijnlijk is het een dvi -> vga adapter maar dan in kabelvorm.
Een dvi aansluiting gooit ook vaak het analoge signaal eruit, die kabel heeft alleen de analoge pinnen aangesloten.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Ik zou zeggen, zet die speakers verder weg en kijk dan nog eens!
Mijn speakers die 2 meter uit elkaar staan, met mijn monitor er tussen in, geven trillend beeld als ze hard staan...
Pagina: 1