Sata Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 11:24

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
In verband mt het onbruikbaar zijn van mijn onboard Sata controller ben ik op zoek naar een goede Sata controller voor een PCI slot, de controller moet 2 harde schijfen aan kunnen sturen, zowel apart als in RAID 0 en 1. Wat zijn dan goede degelijke en goedkope opties voor mij?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke controllers had je zelf al in gedachten en waarom voldoen ze niet?

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Nog geen, omdat ik complete leek hierin ben, had een onboard ICH5(Intel Southbridge) Raid Controller die kapote connectoren heeft, een een Promise 150 Raid Controller die ik niet aan de praat kan krijgen in windows.

Het betreffende moederbord is een Asus P4P800E-Deluxe

Is een Sweex Serial ATA Controller (2x SATA150 RAID, PCI) een goede optie? Of is er wat beters voor wat meer geld?

[ Voor 17% gewijzigd door Darkasantion op 13-12-2007 21:05 ]

Verwijderd

Je weet dat het gebruik van PCI prestatieverlagend werkt?

Goede PCI chips ken ik niet, je hebt natuurlijk Silicon Image SiI-3114 en de wat oudere JMicron chips. Van die Silicon Image chip weet ik dat hij diverse problemen kent, voor zowel RAID als niet-RAID configuraties. Nieuwere Silicon Image chips (SiI-3132) zijn al stukken beter, maar hebben een PCI-express interface. Promise is er natuurlijk ook nog, maar dat werkt schijnbaar niet bij je.

Je zou wel kunnen kijken naar een XFX Revo64, alhoewel de support is gestaakt kun je ze nog wel bestellen geloof ik. Die hebben wel een PCI interface, maar je moet even controleren of je hem ook in niet-RAID configuratie kunt gebruiken. Jouw 'sweex' controller tenslotte zou je het beste even kunnen opzoeken welke chip die gebruikt, en dan eens googlen op die chip of je veel problemen tegenkomt. Ik gok dat het een Silicon Image 3114 chip is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 21:48 ]

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Het is een Silicon Image SiI 3112. Is dat redelijk goed? En waar kan ik anders Sata controllers vinden die de prestatie niet of nauwelijk verlagen?

Verwijderd

Geen PCI gebruiken: dus onboard van de chipset controller, of PCI-express, of een nieuw moederbord.

Persoonlijk zou ik je probleem als aanleiding zien om in een nieuw systeem te investeren, met degelijke opslag en een moderne CPU en geheugenvoorraad. Maargoed die afweging moet je natuurlijk zelf maken. :)

Wat betreft die SiI 3112, die heeft een data corruption bug. Zie:
http://www.techspot.com/v...-SII-3112-controller.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 22:07 ]

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Zucht -.- Maargoed, dan maar uitstel van de Raptor, wil nieuwe system kopen als ik genoeg geld heb om echt een mooi systeem samen te stellen, en dat duurt nog wel even.

Toch bedankt!

Ik heb net een aanbieding van een Asus P4C800E-Deluxe gezien, denk dat het mijn beste optie is.

[ Voor 21% gewijzigd door Darkasantion op 13-12-2007 23:19 ]

Verwijderd

Als je voor het Intel-platform gaat, raad ik een chipset met ICH9R aan. Of de nieuwe ICH10R als die al beschikbaar is. Kies je een bord met ICH9 (geen R) dan heb je dus geen onboard RAID mogelijkheden.

Intel Matrix RAID stelt je in staat een gedeelte RAID0 en een ander gedeelte RAID1 te maken, zodat je het beste van beide kunt gebruiken. Ik zou zelf niet meer gaan voor een raptor, eerder een goeie SSD dan, of een moderne perpendiculaire 7200rpm schijf in RAID.
Pagina: 1