IDE schijf: Is hij nou wel of niet dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik heb van iemand een IDE schijf gekregen die hij oevr had, dus ik dacht: Hé, leuk! Kan mijn pagefile mooi op! :)
Nou, dus ik neem dat ding mee naar huis, kom tot de conclusie dat er geen stroomaansluitingen voor over zijn en dus leg ik hem naast mijn toetsenbord. 2 weken later (gister dus) ben ik even zo'n verloopje wezen halen, plug die schijf erin en start mijn computer op. In de tussentijd was mijn HD al wel een paar keer opgepakt, verschoven en nog zo wat (misschien nuttig om te weten ;))

Even een paar specs tussendoor:
  • Asus P5VD2-MX moederbord op een standaard XGear 350W voeding
  • 2x Samsung HD080HJ (Spinpoint, SATA-II) in een RAID 0 opstelling
  • De schijf waar het om draait: Hitachi Deskstar HDS722540VLAT20 (40 GB, december 2003 gebouwd) met de jumpers op 16 heads, device 1 (slave). Plaatje 1
  • Windows XP Pro SP2
Het eerste wat me opvalt was dat de computer 5 keer bliept bij het opstarten, dit doet hij echter alleen bij een cold boot (dus gister de eerste keer, en toen ik mijn pc vandaag aanzette deed hij het ook weer, maar als je hem herstart bliept hij niet). Ik check even of hij word herkend: Ja hoor, Secondary IDE Slave. Lijkt me prima. Ik ga door naar Windows waar hij vrolijk 10 partities aanmaakt waarvan er 2 een bekende grote hebben en bestanden bevatten. Kan ik me voorstellen, tenslotte zal die schijf ook ooit wel zijn gebruikt!

Na alle partities geformatteerd (NTFS, Quick Format, Enable Compression, Default Allocation Size) te hebben komt er dus ook keurig naast te staan hoeveel GB ik wel niet op elke partitie kan zetten. (Plaatje 2, H t/m Q gaat het om)
Ik kan hier ook gewoon bestanden op zetten, maar op een gegeven moment begon het mij te irriteren dat ik zoveel schijfletters had. Dus, wat doe je in zo'n geval? Precies! PartitionMagic 8!
En wat krijg je dan? Precies! Een foutmelding! :( (Plaatje 3) 'Disk 1 ([specs]) appears to have partitions created using a different drive geometry (1h 0s)'
Dus ik denk: 'Ach, maakt toch niet uit, er staat toch niks op'. Zodoende klik ik op OK en ga ik naar PartitionMagic itself. Hier herkent hij mijn schijf niet echt en geeft hij aan dat de filesystem van mijn schijf 'BAD' is. (Plaatje 4).
Ik zeg: 'Nou, formatteer hem dan zelf maar!' Dus ik laat mijn computer herstarten waarna hij het blauwe scherm laat zien met 'Press a key to start formatting'. Dit doe ik, waarna hij zegt dat er bad sectors zijn. Gevolg: Schijf niet geformatteerd en we gaan maar weer door naar Windows.
Dit doe ik een keer of 3, maar het helpt elke keer niet.

Dan ga ik naar Disk Management waar ik soms dit krijg: 'The service database is locked' (Plaatje 5). Soms gaat hij ook naar Disk Management waar ik mijn partities te zien krijg. Klik ik dan op format dan doet hij niks...
Als laatste heb ik alle partities op fouten laten controleren met Schijfcontrole, waarna ik dit alles nog een keer opnieuw heb gedaan, maar ook dat hielp niet :(

Overigens zien de SMART statistieken er gewoon normaal uit (ook al zegt dat niet alles, toch een plaatje: Plaatje 6)

Dus, mijn vraag: Is deze schijf gewoon kaput, of is er iets vreemds mee aan de hand waardoor ik de partities niet kan veranderen?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je met fdisk je schijf niet even formateren?
Daarnaast kan je de Drive Fitness Test gebruiken om even te kijken wat er mis is. Als je geluk hebt kan je hem ook formateren met hetzelfde programma.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 21:01
Ik denk niet dat hij stuk is, maar dat er slechts gewoon iets niet lekker zit in bijvoorbeeld de MBR van de schijf.
Ik zou sowieso al geen compressie aanzetten, en al helemaal niet als je daar ook nog eens je pagefile op wil zetten!
En ik weet niet wat je idee is om zó veel partitie's te hebben, ik zou zeggen, brengt het aantal partities terug naar 2, en probeer het dan nog eens.
Haal sowieso een keer alle partities weg, en formateer je schijf volledig.
Op die SMART waarden moet je ook niet te veel op af gaan, daar klopt vaak ook niks van.

[ Voor 8% gewijzigd door eX0duS op 13-12-2007 16:58 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Outerspace schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:56:
Fdisk doet aan partitioneren niet formateren. En het inderdaad wel zinnig als de TS even met Fdisk aan de gaan gaat en alle bestaande partities vernietigd.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 14:30
fdisk al geprobeert/onder dos alle partities weggehaald format /u?

hm erg raar gedoe allemaal,
maar sounds like R.I.P....

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

JE kan ook een killdisk downloaden van het internet.
booten met de killdisk (is ook een cdr variant van), en schijf wissen (let erop dat je de juiste hd kiest).
Booten naar windows. 1 partitie aanmaken en klaar ben je.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 09:39

JW1

Probeer het eens met de Partition Magic diskettes op te starten in DOS en verwijder daar de partities van de 40 GB schijf.

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-06 00:08
Neem ff een gparted bootable cd'tje erbij en kijk es wat dat zegt. Het is freeware, het werk goed, het enige dat je niet mag vergeten, als je een laptop hebt, is je stekker in te steken (serieus, ik heb es m'n partitie zitten resizen en m'n stekker niet ingestoken, midden in het proces vloog ie uit, dat was _niet_ leuk)

• bits
Outerspace schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:56:
Daarnaast kan je de Drive Fitness Test gebruiken om even te kijken wat er mis is. Als je geluk hebt kan je hem ook formateren met hetzelfde programma.
Eens even kijken wat dat Drive Fitness Test doet...
eX0duS schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:58:
En ik weet niet wat je idee is om zó veel partitie's te hebben, ik zou zeggen, brengt het aantal partities terug naar 2, en probeer het dan nog eens.
Haal sowieso een keer alle partities weg, en formateer je schijf volledig.
Op die SMART waarden moet je ook niet te veel op af gaan, daar klopt vaak ook niks van.
Dat was dus ook mijn punt, ik ben ook niet zo blij met al die partities ;)

Nu eerst FDisk maar even doen. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door bits op 13-12-2007 17:12 ]

• bits
Met FDisk kom ik niet echt verder.. Ik verwijder de partities, maak een nieuwe (extended dos) partitie aan en start Windows op, maar dan is er niks veranderd! FDisk gaf trouwens aan dat er 2 partities waren ipv de 10 die ik in Windows zie.
Overigens deed die Killdisk het niet.. Hij kon zijn system files niet kwijt op mijn floppie, om de een of andere reden.

Next up: Gparted en de Partition Magic diskettes.

• job

job

JNolten schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:50:
Overigens deed die Killdisk het niet.. Hij kon zijn system files niet kwijt op mijn floppie, om de een of andere reden.
Dan is je floppy stuk. Je kan ook een cd branden.
Of... de windows versie gebruiken. Ik ben er geen fan van, maar die werkt opzich prima.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 13-12-2007 17:52 ]

• bits
De Partition Magic diskettes deden eigenlijk precies hetzelfde als PM in Windows.. Een foutmelding geven en zeggen dat er niks aan kan worden gedaan :(
Ik heb nu KillDisk in Windows aan het werk gezet. Kijken of dat wat doet. Duurt nog maar 20 minuten ;)

• job

job

Tis een beetje een overdreven om killdisk aan te raden voor jouw probleem. Je hebt geen volledig gewiste schijf nodig.
Voordeel is wel dat het zich geen ruk aantrekt van partitietabellen, en dus rustig elke werkende HD kan wissen.

• bits
Ja, maar baadt het niet dan schaat het niet!
Nog maar 15 8 minuten! :D

Edit:
Ja, nou staat hij op 99% en wil hij niks meer... overigens heel veel (stuk of 20) r1.exe processen in het taakbeheer... Abort?

[ Voor 52% gewijzigd door bits op 13-12-2007 18:54 ]

• bits
Het is gelukt! :)

KillDisk bleef hangen op 99% waarna eigenlijk alles bleef hangen. Resultaat: Ik laat hem herstarten
Na het opstarten bleek dat ik 10 partities minder had. Toen Partition Magic erover en nu heb ik een mooie H: partitie van 40 gb die het doet! :D

Bedankt. Wat zou ik toch zonder GoT moeten? :)
Pagina: 1