Toon posts:

XQ9650 Overclock suggesties

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Sinds kort heb ik een nieuwe pc welke volgens mij aardig sneller te krijgen is.
Mijn specificaties zijn:

Systeemkast : Cosmo 1000
Cpu : XQ9650
Cpu Koeler :Therma Heatsink Ultra120 Extrem + Scythe SFlex 1600rpm 120x120x25
Geheugen : 3 GB DDR3-1600 Kit OCZ3P1600EB2GK, Platinum Edition "7-7-7-20"
Moederbord : Asus P5E3 Deluxe
Harde Schijven: 2x Seagate Barracuda 7200.11 ST31000340AS, 1TB
Harde Schijven: 2x Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB
Videokaart : XFX 768 D3 X 8800Ultra XT
Voeding : Zalman ZM600-HP 600W ATX22

Nu wil ik net als iedereen kijken wat er een beetje mogelijk is met dit systeem.
Als ik een beetje rond kijk op Internet is er erg veel informatie te vinden over overklokken natuurlijk.
Het probleem voor mij is dat ik niet zo erg veel kan vinden over de qx9650 en ddr3 geheugen.
Mijn systeem hoeft zeker niet extreem overgeklokt te worden.
Maar zouden jullie (misschien uit ervaring met deze configuratie) kunnen uitleggen welke instellingen ik zeker zou kunnen veranderen zodat het goed op elkaar is afgestemd 1:1 maar niet in de gevare zone kom met mijn systeem.
Vooral Vcore en aantal Volt zou ik erg waarderen omdat ik daar het minste over kan vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 20:14
Ik heb nog geen DDR3, maar dit kan je zelf wel testen toch?

Ik denk dat je koeler voldoende is om 1,45v op je cpu te zetten... ik haal met 1,5v ongeveer 4,6ghz.... alleen is dat niet 24/7 stabiel.

Begin rustig aan, vcore op 1,4 en dan even kijken hoe hoog je komt, ik denk dat je 4ghz stabiel moet kunnen draaien met deze cpu.

Waar heb je die cpu vandaan by the way? Ik kan hem nergens op voorraad vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Extera op 13-12-2007 16:38 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Beetje geld teveel? Zeker mooie hardware, wel dure cpu... 800 euro.
Maar weer even ontopic, overclocken is bij elke setup van hardware precies hetzelfde. Behalve de behaalde snelheden natuurlijk. Dus kan je gewoon gaan kijken hoe je moet overclocken met de search, want de vraag hoe je moet overclocken is nu een beetje te vaak langs gekomen. |:(
Ben eigenlijk ook best benieuwt waar je die cpu vandaan hebt. Een ES lijkt me sterk omdat je dan de cpu moet gaan testen...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 16:59 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:56:
Een ES lijkt me sterk omdat je dan de cpu moet gaan testen...
Als je een es hebt wilt het niet zeggen dat je een cpu tester bent.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad ik ben zeker geen ervaren overklokker.
Wel vind ik dat als je systeem 50% sneller kan lopen en betere resultaten kan halen zonder schade dit zeker niet moed laten.
Ik hoopte erop dat iemand een configuratie als mij had (ongeveer) en me bijvoorbeeld de settings zou kunnen geven om bijv. op 3,6 Ghz te komen met een goede geheugen FSB verhouding.
Om ook even de vragen te beandwoorden.
Geld teveel? Als je een computer hebt als hobby ben je nou eenmaal meer geld kwijt. Anderen kopen een auto van duizenden euro's daar kan je wel 4 van deze systemen van halen. Ik heb een OV van de zaak. Gewoon lekker sparen en het geen kopen waar je het meest plezier mee hebt toch.
Waar die processor vandaan heb? pre order bij Alternate.
Natuurlijk blijf ik hopen dat mensen me tips kunnen geven met dit systeem. Van de duo core en ddr2 is er erg veel te vinden wat je zo kan toepassen.
Ik werk zelf in de ICT en weet wel genoeg van hardware en software en wat te kopen voor een maximaal systeem. Maar overklokken is een vak apart.
Iedereen zijn ding ik zou het zonde vinden als er iets defect gaat terwijl iemand het kunnen voorkomen.
Natuurlijk bedankt voor de reacties en ik hoop dat er nog mensen zijn die zouden willen helpen.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Defect gaan zal het niet zo snel als je niet al te gekke doet. Hooguit vastlopers, artifacts etc. Daar gaat niets van kapot

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Respect voor je systeem! _/-\o_

Maar om weer even ontopic te raken:
Je zou zowieso die 2 harde schijven in RAID 0 kunnen zetten, scheelt al weer (misschien heb je dat al gedaan, even zeggen dan ;))
Verder zou ik gewoon eens zachtjes proberen, en kijken wanneer het instabiel wordt. Zoals je zegt, over de XQ9650 en DDR3 geheugen is nog niet echt veel te vinden, verwacht dus ook niet dat je hier op GoT veel mensen tegen zal komen die je ermee kunnen helpen. Be the first! ;)
Succes!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Raid 0 zou ik persoonlijk dan nooit doen. Snelheidswinst is marginaal het enige wat écht verdubbelt is je faalkans ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:49
nieuws: Intel Core 2 Extreme QX9650 op de pijnbank
Overklokmogelijkheden zijn er ook: de chip gaat zowel bij Anand als bij Xbit stabiel over de 4,0GHz heen, maar niet zonder de spanning op te voeren naar 1,4/1,5 volt. Met wat meer bescheiden instellingen is 3,4 à 3,6GHz zeker haalbaar, zo melden de reviewers. Het record voor de processor staat overigens al boven de 5,5GHz, maar dan hebben we het over écht extreme koeling.
Overgens kom je via QX9650 meer te weten (2.280.000 resultaten tegenover 267).
Op een van de sites geraken ze op 4GHz op 1,360V met 400x10 met DDR2.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f061e22f0de5abb1dfecfc2acca48f93/full.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 13-12-2007 19:06 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Extera
Ik kan niet zomaar settings posten die voor jou zomaar werken, ik weet niet of jou QX9650 het zelfde clockt als die van mij.

Wat je kan proberen, is je cpu naar 4ghz clocken, laat alles op auto, behalve je vcore, hoeveel je nodig hebt, en hoeveel je temps toelaten kan ik niet gokken.

Als je op 4 Ghz draait, kan je multiplier 10 pakken, fsb op 400, en dan de 1:2 divider, je mem draait dan op 1600mhz, precies goed dus.

Ik ben er van overtuigd dat je 4ghz haalt met deze cpu, ik draai 4500mhz 3Dmark06 met luchtkoeling, ik weet alleen te temps niet, omdat ik clock tot hij vanzelf stopt. Ik heb daar trouwens 1,6v voor nodig.

ik zou zelf effe kijken of 400 x 10 met de 1:2 divider lukt. hoger kan altijd nog :)

Ik hoop zo snel mogelijk mijn DDR3 binnen te krijgen, en ga dan draaien op een Asus Maximus Extreme. Ik draai nu op de Maximus Formula, met DDR2 dus.

Ik denk niet dat je spijt gaat krijgen van de QX9650 :) ze clocken extreem goed over, en zijn echt ongelovelijk snel. 8)

// edit, dat berichtje is oud :+ 5700mhz+ is al gehaald door mij en door rol-co hier in NL, het record staat ergens in de 6,15ghz :9~

[ Voor 22% gewijzigd door Extera op 13-12-2007 19:09 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:49
Extera schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:06:
// edit, dat berichtje is oud :+ 5700mhz+ is al gehaald door mij en door rol-co hier in NL, het record staat ergens in de 6,15ghz :9~
Het berichtje was bedoelt om te laten zien dat hij tot 4.0GHz gaat op 1,36V-1,5V.
Als hij maar tot 3.6GHz wil gaan denk ik dat hij gewoon op stock kan draaien.

Overgens gefeliciteerd met je 5.7GHz :D

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:30:
Ik hoopte erop dat iemand een configuratie als mij had (ongeveer) en me bijvoorbeeld de settings zou kunnen geven om bijv. op 3,6 Ghz te komen met een goede geheugen FSB verhouding.
Bij elk systeem zijn de settings anders. Er zijn wel een paar standaart dingen die je moet doen zoals eist voltages geheugen etc, maar de optimale instellingen verschillen per systeem en moet je ook zelf vinden. Dat is ook de kunst van het overklokken, zoeken totdat je de beste instellingen gevonden hebt.

Neem gewoon even de tijd om te lezen over overklokken en hoe het werkt. Het kost misschien even wat tijd, maar als je het eenmaal kan dan kan je wel de beste instellingen voor je systeem zoeken en niet vertrouwen op de gok van anderen.
Om ook even de vragen te beandwoorden.
Geld teveel? Als je een computer hebt als hobby ben je nou eenmaal meer geld kwijt.
Niet waar, je kan ook prima systemen maken met een budget van €800. Jij had ook geld kunnen besparen door een q9450 te nemen, goedkoper mobo en ddr2 geheugen 2x500GB schijven en geen raptors. Kwa performance zou dat ook niet echt uitmaken, 2x320GB in raid 0 ipv 2 raptors maakt niet veel uit in snelheid en die q9450 klok je over tot 3.6GHz met een beetje mazzel.

Het is echt niet zo dat je veel geld nodig hebt voor computers. Het ligt er maar net aan hoeveel je uit wilt/kan geven.
Natuurlijk blijf ik hopen dat mensen me tips kunnen geven met dit systeem. Van de duo core en ddr2 is er erg veel te vinden wat je zo kan toepassen.
Er zijn nog niet zoveel mensen met ddr3, en met een qx9650 dus de kans dat je een vergelijkbaar systeem vind is heel klein.

Veel succes en plezier :)

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt voor de informatie.
Ik ga er morgen of zaterdag ochtend mee aan de gang.
Als ik het een beetje goed lees zou ik de multiplier op 10 kunnen zetten.
En dan misschien een klein beetje de vcore voltage omhoog.
Natuurlijk zal ik mijn settings en resultaten hier posten zodat anderen er later misschien ook wat aan kunnen hebben.
Al ga ik zeker niet voor een een wereld record :P

• Extera
Effe alles op auto zetten, behalve je Vcore en Vdimm

Ik zou met 1,3v / 1,4v beginnen, je vdimm handmatig op 1,5v zetten, wat volgens mij het stock voltage is van DDR3? In de hardware monitor van je bios kan je de voltages controleren.

Als doel kan je 400x10 stellen, met de 1:2 divider kan je mem dan lekker snorren op 1600mhz

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:30:
Hoewel we hier natuurlijk zijn om elkaar te helpen, weet ik niet zo zeker of je op de manier van "kan iemand mij even de juiste overklok instellingen doorgeven?" ook echt geholpen wordt. Al was het alleen maar omdat niet iedere CPU even goed overklokbaar is; en als ze al dezelfde frequentie aankunnen, dan is ook daarmee helemaal niet gezegd dat dit kan op dezelfde vcore. Of dat ieder moederbord, zelfs al is het identiek aan dat van jou, ook dezelfde FSB kan halen, etc.
Inderdaad ik ben zeker geen ervaren overklokker.
Wordt ervaren! :) Nee, serieus, ik denk dat je toch even door de zure appel heen zult moeten bijten, en gewoon wat overklokkers tutorials moet gaan doornemen (hardware.info en zo; en hier natuurlijk). Bovendien, zo zuur is die appel helemaal niet: het is gewoon leuk om te leren. Als je dan echt vast zit, dan helpen we je echt wel weer verder. Om maar eens even iets heel jaren-vijftigs te zeggen: GoT helpt hen die zichzelf helpen. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier een voorbeeldje met een maximus extreme, qx9650 , en cheap corsair ddr3

koeling een tuniq tower 120

Afbeeldingslocatie: http://82.173.172.10/Rol-Co/4000mhzddr3.JPG

1.45v super stabiel op 4ghz...
8)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:08:
Vooral Vcore en aantal Volt zou ik erg waarderen omdat ik daar het minste over kan vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Lekkere proc toch, die je daar hebt. :)

Vcore? Tja, ik heb plaatjes gezien van mensen die het met 1.2v al tot 4Ghz kregen. Maar vaak zit het ergens tussen 1.4v en 1.5v. Ook al heb ik gehoord van iemand die er 1.9v doorheen jaste!! Wel voor 4.6Ghz, lol. Ik denk dat je 3.6Ghz zelfs op stock al zult halen.

Zelf zou ik met een lage vcore beginnen; merkwaardig genoeg ondervond ik zelf dat hoger niet per se stabieler is: zo draait mijn CPU rock-stable op 1.375v (ja, ik heb nog zo'n bordje met vdroop), maar wilde het op 1.4v minder.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:45
albatross schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:11:
[...]

Vcore? Tja, ik heb plaatjes gezien van mensen die het met 1.2v al tot 4Ghz kregen. Maar vaak zit het ergens tussen 1.4v en 1.5v. Ook al heb ik gehoord van iemand die er 1.9v doorheen jaste!! Wel voor 4.6Ghz, lol. Ik denk dat je 3.6Ghz zelfs op stock al zult halen.

Zelf zou ik met een lage vcore beginnen; merkwaardig genoeg ondervond ik zelf dat hoger niet per se stabieler is: zo draait mijn CPU rock-stable op 1.375v (ja, ik heb nog zo'n bordje met vdroop), maar wilde het op 1.4v minder.
1,2V, dus lager dan stock voltage? Lijkt me sterk. Je kijkt zeker naar de voltages op de plaatjes zelf ja, want in Windows worden ze altijd lager aangegeven dan ingesteld.

• albatross
The__Virus schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:44:
[...]

1,2V, dus lager dan stock voltage? Lijkt me sterk. Je kijkt zeker naar de voltages op de plaatjes zelf ja, want in Windows worden ze altijd lager aangegeven dan ingesteld.
Volgens mij is 1.2v stock (met een officiele max van 1.360v).

• Extera
albatross schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:11:
[...]

lol... die 1,9v was niet op lucht neem ik aan :+
Op LN2 draai ik met 2v in t bios, wat uitkomt op 1,96v in windows :)

Iig veel succes met overclocken, ben benieuwd

• Systemlord Max
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Raid 0 zou ik persoonlijk dan nooit doen. Snelheidswinst is marginaal het enige wat écht verdubbelt is je faalkans
De performance is echt niet marginaal, echter heb je wel gelijk wanneer het enkel om kleine bestanden gaat. Maar zodra je met grotere bestanden bezig bent of veel moet laden (voor een game bv) dan schiet je er echt een hoop mee op.
2x500GB schijven en geen raptors. Kwa performance zou dat ook niet echt uitmaken, 2x320GB in raid 0 ipv 2 raptors maakt niet veel uit
Je vergeet dat raptors veel lagere accestimes hebben dan reguliere schijven, en dat merk je weldegelijk. Wat maximale datadoorvoer maakt het inderdaad niet veel uit.

Mooie set trouwens, ik wacht nog even op de 9450 kijken wat die gaat doen met wat OC.

Succes met je overclockpogingen :9

• Extera
Ben benieuwd of je al aan de bak bent gegaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het een en ander gebrobeerd en eigenlijk alles wel met success denk ik?
Ten eerste ik hoor mijn systeem helemaal niet dit zal wel aan de kast liggen.
Ik heb de fsb op 400 gezet en ddr op 1600 met 7-7-7-20
De processor op multiplier 10x en de vcore op 1.4 in de bios.
Toen opgestart en asus probe opgestart en toen 30 minuten Prime95 gedraaid.
De temp van mijn CPU komt niet boven de 55 graden op 4x 100%
Het enige dat ik wel vind is dat mijn moederbord wat warm wordt 44 graden.
Maar dat werd hij ervoor ook wel zo'n beetje.
Volgens mij is airflow wel aardig en zorgt de videokaart voor de temp?
Wat denken jullie van deze settings?
Behalve deze settings heb ik niets veranderd hoorde nog wel wat over nb en sb aantal watt omhoog gooien maar dat heb ik op auto.
Als alles zo draaid houd dat dan in dan ik deze niet moet aanpassen.
Ga zo nog even 3Dmark 2006 draaien.
Hoor graag van jullie

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19
Probeer al eens:
Timings CAS Latency (CL) 7
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 6
RAS-Precharge-Time (tRP) 6
Row-Active-Time (tRAS) 20

• Extera
Niet verkeerd :)
Ik draai op dit moment 4400mhz 3Dmark 06... dus kan harder >:)

probeer wat minder settings 1:1 over te nemen, en zelf wat te kloten... ik durft te wedden dat je nog een stuk hoger kan

Je bord kan aardig warm worden hoor bij te why, hier staat er een dikke fan op gericht.
Post straks je 3D score eens met die Ultra... ik vrees dat je daar spijt van krijgt.....

[ Voor 73% gewijzigd door Extera op 17-12-2007 23:17 ]

• albatross
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:00:
Ik heb het een en ander gebrobeerd en eigenlijk alles wel met success denk ik?
Ten eerste ik hoor mijn systeem helemaal niet dit zal wel aan de kast liggen.
Ik heb de fsb op 400 gezet en ddr op 1600 met 7-7-7-20
De processor op multiplier 10x en de vcore op 1.4 in de bios.
Toen opgestart en asus probe opgestart en toen 30 minuten Prime95 gedraaid.
De temp van mijn CPU komt niet boven de 55 graden op 4x 100%
Het enige dat ik wel vind is dat mijn moederbord wat warm wordt 44 graden.
Maar dat werd hij ervoor ook wel zo'n beetje.
Volgens mij is airflow wel aardig en zorgt de videokaart voor de temp?
Wat denken jullie van deze settings?
Behalve deze settings heb ik niets veranderd hoorde nog wel wat over nb en sb aantal watt omhoog gooien maar dat heb ik op auto.
Als alles zo draaid houd dat dan in dan ik deze niet moet aanpassen.
Ga zo nog even 3Dmark 2006 draaien.
Hoor graag van jullie
Ziet er puik uit. :)

Die NB zou ik zo laten. Het is zelden nodig om die extra voltage te geven. Don't fix it if it ain't broken.

CPU 55C? Is dat Tcase of Tjunction? Voor Tcase vind ik het wel wat aan de hoge kant (zit je bijna tegen het randje aan). Voor Tjunction is het prima, natuurlijk.

En 44C voor je mobo is ook prima. Die kan zeker tot 50C. De wat hogere temp wordt denk ik veroorzaakt door je CPU koeler. I.p.v. een 'multi-directional' fan, zoals de Intel stock koeler, die naar alle kanten over je mobo blaast, blaast bij jou (net als bij mij) de fan aan de zijkant door het koelblok heen. Betekent dus dat je temps rondom je mobo ietsjes omhoog gaan. Hoef je je niet echt druk om te maken. Als je ook een fan in het 'plafond' van je kast heb, zeg maar, zou ik die ook lucht naar buiten laten zuigen: dan trekt ie mooi een kleine luchtstroom over je mosfets. Schilt bij mij zo'n 5C in mobo temp.

Pagina: 1