Spellingchecker in de editbox

Pagina: 1
Acties:

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 22:19

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn om in deze editbox, maar zeker die voor de FP een spellingschecker in te bouwen. Mogelijk dat de reacties die daar dan gegeven worden wat minder spel- en typefouten gaan bevatten.
Het leidt af tijdens het lezen en het wordt van kwaad tot erger.
Als je geen goed Nederlands leest, leer je ook niet hoe het echt geschreven wordt.

[toevoeging]
Laat ik de vraag anders stellen: Hoe krijgen we de reacties in beter Nederlands?
Want dat is mijn eigenlijke doel.
En nou niet van: "Dat lukt je toch niet...." Maar even out of the box (mooi Nederlands hè), lekker creatief worden graag.

GEEN POSTS MET "DAT LUKT TOCH NIET"
maar alleen in de vorm: "Dat gaat alleen werken als...."
Positive thinking!
[/toevoeging|

[ Voor 35% gewijzigd door Goodielover op 14-12-2007 08:53 . Reden: Tekst over positieve reacties naar boven gehaald ]

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Ik geloof dat het meer gaat om berichten van anderen J2pc :)

Feit is dat er gigantisch veel spellingsfouten worden gemaakt in de reacties op de frontpage artikelen. Het is natuurlijk toch een stukje waar gebruikers zelf hun bericht kunnen plaatsen, maar ook ik erger me wel eens aan de slechte beheersing van de Nederlandse taal door sommige mensen.

En steeds maar weer het excuus 'dyslexie' als je er wat van zegt, terwijl juist die mensen op zoek zouden moeten gaan naar een controle programma...

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Dat begrijp ik. Volgens mij is het behoorlijk wat werk om zoiets in je website te implementeren (woordenlijsten, grammatica wat al niet meer). Terwijl er standaard oplossingen zijn om het in je browser te regelen. Scheelt traffic en / of cpu cyles op de server, spelling wordt realtime gecheckt etc.

Je zou denk ik beter bij de edit boxen een linkje kunnen maken met iets als 'spelling check? klik hier!' en dan linken naar een howto voor de verschillende browsers.

Ik heb niet het idee dat een spelling-check op de frontpage echt veel gaat opleveren. Als mensen te lui zijn / te snel willen posten om even het berichtje na te kijken, denk ik niet dat ze met een spell check op de server ineens wel gaan kijken wat er fout is.

[ Voor 5% gewijzigd door J2pc op 13-12-2007 11:37 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Het lastige is dat je mensen ook niet mag wijzen op hun spelfouten in het forum en op de FP.
Laat ik de vraag anders stellen: Hoe krijgen we de reacties in beter Nederlands?
[... verplaatst naar topicstart ...]

[ Voor 42% gewijzigd door Goodielover op 14-12-2007 08:54 . Reden: Verplaatsing positive thinking :) ]

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Spellingcontrole in Firefox kan dus, maar kan het ook in IE6/7?

Verwijderd

Wat dacht je van de google toolbar???

Daar zit deze ook standaard in!

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Goodielover schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:51:
Spellingcontrole in Firefox kan dus, maar kan het ook in IE6/7?
IESpell hebben we daarvoor. Ook dat wil prima dus, gebruiken we hier op het werk ook. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Kunnen we dat linkje naar een spellingchecker dan browser afhankelijk maken.
Dan kunnen de firefox gebruikers hun versie downloaden en de IE-gebruiker die versie.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

En dan, mensen verplichten zoiets te installeren :) ? Je schrijft wel dat je niet wilt dat mensen niet roepen dat het niet gaat werken - maar ik vrees dat het écht zo is. Een serverside spellchecker heeft - vermoed ik - teveel consequenties voor de load, een clientside spellchecker kan je niet verplichten, gebruikers elkaar op spelfouten laten wijzen verpest de sfeer, als crew teveel ingrijpen* maakt een grote groep gebruikers boos. En volgens mij zijn er niet echt andere mogelijkheden :) .

* Op het moment is het op zich wel zo dat op het forum wel ingegrepen wordt als het echt te veel afleidt, en op de frontpage kan je in dergelijke gevallen natuurlijk een puntje minder geven :) .

DM!

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
JHS schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:26:
En dan, mensen verplichten zoiets te installeren :) ? Je schrijft wel dat je niet wilt dat mensen niet roepen dat het niet gaat werken - maar ik vrees dat het écht zo is. Een serverside spellchecker heeft - vermoed ik - teveel consequenties voor de load, een clientside spellchecker kan je niet verplichten, gebruikers elkaar op spelfouten laten wijzen verpest de sfeer, als crew teveel ingrijpen* maakt een grote groep gebruikers boos. En volgens mij zijn er niet echt andere mogelijkheden :) .

* Op het moment is het op zich wel zo dat op het forum wel ingegrepen wordt als het echt te veel afleidt, en op de frontpage kan je in dergelijke gevallen natuurlijk een puntje minder geven :) .
Toch jammer dat je negatief reageert. terwijl ik er wel om vraag.
Als je het vragend stelt gaat de discussie door en komen creatieve ideeën boven.
Dus de vraag: hoe krijg je mensen dan zover dat ze de spellingchecker in de browser installeren?
zou bijvoorbeeld tot het antwoord hebben kunnen leiden:
Door de link naar de spellingschecker rood te maken als het nog niet geinstalleerd is.
of door bij veel spelfouten een expliciete "-0,5 ivm foute spelling" correctie moderatie aan te brengen het de hint om de spellingchecker te installeren
of die mensen naar een gratis cursus NL op één of andere site door te verwijzen
of .....

Snap je :)

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:01
in mijn webmail client zit een spelling checker die via javascript bij google de spelling controleerd.. misschien is dat wat?

Freelance Drupal Developer

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-02 12:35

silverstorm

tearing me apart

Goodielover schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:04:
Dus de vraag: hoe krijg je mensen dan zover dat ze de spellingchecker in de browser installeren?
zou bijvoorbeeld tot het antwoord hebben kunnen leiden:
Door de link naar de spellingschecker rood te maken als het nog niet geinstalleerd is.
Volgens mij is dat niet te detecteren. Verder vraag ik mij af of het helpt. Ik heb bijvoorbeeld flash ook niet geinstalleerd. Sites die om flash vragen hebben pech. Ookal werken ze daardoor niet. Dus ik vraag me af of mensen uberhaupt naar een link kijken. Verder vind ik het persoonlijk wel ver gaan om zulke eisen te stellen aan een site.
of door bij veel spelfouten een expliciete "-0,5 ivm foute spelling" correctie moderatie aan te brengen het de hint om de spellingchecker te installeren
Ik denk niet dat je daarmee mensen op het idee brengt om een spellingchecker te installeren. Volgens mij raken mensen daarvan alleen maar gefrustreerd en krijg je alleen maar meer negatief reactie: "flikker toch op met je spellingsgezeik".

Het is jammer dat een aantal mensen de nederlandse taal niet goed spreken/typen. Zelf ben ik hierin verre van perfect. De vraag is of je als site je gebruikers min of meer moet dwingen om gebruik te maken van spellingcheckers. Ik denk dat een aantal mensen het ernorm over de top vinden mocht er een verplichte spellingscontrole komen.

Er zullen altijd mensen zijn die de nederlandse taal niet machtig zijn. En ik denk dat er steeds meer mensen komen. Ik snap best dat het lezen van sommige reacties niet meer te doen is en van mij mogen die ook lager beoordeeld worden.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
silverstorm schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:34:
[...]

[... samengevat als kan niet...]

[...]

[... dat willen ze niet...]

[... hiermee krijg je gezeik...]

[...fatalistische kijk op de wereld...]
Ik snap best dat het lezen van sommige reacties niet meer te doen is en van mij mogen die ook lager beoordeeld worden.
OK eerst vier negatieve reacties (die ik hier liever NIET zie :X ) en dan eindig je met "en die mogen lager beoordeeld worden" Hieraan zou ik dan willen toevoegen dat het voor die mensen wel herkenbaar moet zijn dat die lagere beoordeling komt door de spel- en typefouten. Anders wordt het nooit beter.

Al zou 5% van de bezoekers de moeite nemen om de spellingchecker er overheen te halen, dan zou dat al winst zijn. Kijk niet naar hoever je nog moet, maar naar wat je al hebt bereikt. Ieder klein stapje is er één. Ik moet namelijk de eerste sollicitant nog tegenkomen die zijn brief wegstuurt zonder de spellingchecker er overheen te halen. Geef de mogelijkheid en het wordt gebruikt. Als ze het belangrijk vinden gaan ze het doen.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Goodielover, hou om te beginnen eens op met te stellen welke reacties jij wel of niet wilt zien. Dit is een plek die open staat voor discussie en dan is het logisch dat mensen ook hun mening geven als die niet strookt met jouw ideeën :)

Ik ben het ook gewoon met hen eens. Het is wmb ook niet onze taak om 'Nederlandse les' te gaan geven. Op GoT zullen reacties op topics vanzelf uitblijven als de tekst onleesbaar is en op de Frontpage kan een reactie een puntje lager gemod worden als het de spuigaten uitloopt. Verder dan dat enigszins zelfregulerende moeten we imo niet willen gaan.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Goodielover

Goodielover

Topicstarter
Yoeri schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:53:
Goodielover, hou om te beginnen eens op met te stellen welke reacties jij wel of niet wilt zien. Dit is een plek die open staat voor discussie en dan is het logisch dat mensen ook hun mening geven als die niet strookt met jouw ideeën :)

Ik ben het ook gewoon met hen eens. Het is wmb ook niet onze taak om 'Nederlandse les' te gaan geven. Op GoT zullen reacties op topics vanzelf uitblijven als de tekst onleesbaar is en op de Frontpage kan een reactie een puntje lager gemod worden als het de spuigaten uitloopt. Verder dan dat enigszins zelfregulerende moeten we imo niet willen gaan.
offtopic:
Je noemt dit "een plek die openstaat voor discussie" en daar ben ik het mee eens. In elke cursus over discussiëren krijg je te horen dat op inbreng van anderen alleen maar negatief reageren, de dood in de pot is.
In een discussie die ik start, mag ik toch wel de discussieleider zijn? Ik respecteer de mening van de anderen wel, het is alleen de manier waarop het gebracht wordt waar ik moeite mee heb.

Ik begrijp uit jouw tweede deel dat jij het niet fijn zou vinden als mensen het idee krijgen dat ze hier Nederlandse les krijgen. Dan moeten we dat dus voorkomen. Maar ik neem aan dat jij ook prettig zou vinden als de reacties gewoon in goed leesbaar Nederlands geschreven worden, of interesseert je dat gewoon helemaal niets? Het effect van de zelfregulering zou moeten zijn dat het steeds beter gaat, maar daar merk ik niets van.

[ Voor 3% gewijzigd door Goodielover op 14-12-2007 09:15 . Reden: reactie op zelfregulering toegevoegd ]

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:21

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Goodielover schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 09:03:
[...]

offtopic:
Je noemt dit "een plek die openstaat voor discussie" en daar ben ik het mee eens. In elke cursus over discussiëren krijg je te horen dat op inbreng van anderen alleen maar negatief reageren, de dood in de pot is.
In een discussie die ik start, mag ik toch wel de discussieleider zijn? Ik respecteer de mening van de anderen wel, het is alleen de manier waarop het gebracht wordt waar ik moeite mee heb.
Dat jij een topic opent wil niet zeggen dat je daarmee "discussieleider" bent.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-02 12:35

silverstorm

tearing me apart

Jij hebt je curcus spelling wel gehad, maar blijkbaar de curcus samenvatten nog niet. Verder ga je niet in op mijn punten waarvan ik vind dat ik een valide punt heb. In een discussie probeer je mensen te overtuigen met jouw argumenten. Niet door slappe hap met een volstrekt andere inhoud weer te geven.
OK eerst vier negatieve reacties (die ik hier liever NIET zie :X ) en dan eindig je met "en die mogen lager beoordeeld worden"
Omdat ik een ander standpunt dan jou hebt, maakt mijn punten niet minder valide. Ik denk dat een deel van de bezoekers van t.net niet zitten te wachten op het (verplicht) installeren van een spellingschecker. Hierop ga je niet in. Kom eens met argumenten en probeer me te overtuigen waarom jij gelijk hebt.
Hieraan zou ik dan willen toevoegen dat het voor die mensen wel herkenbaar moet zijn dat die lagere beoordeling komt door de spel- en typefouten. Anders wordt het nooit beter.
Zoals ik geprobeert heb aan te geven, denk ik dat het alleen maar negatieve reacties uitlokt. Misschien is het goed dat de FPA's of andere mensen hier een gebruiker op wijzen, maar om door elke spelfout een half punt aftrek te geven en dat er bij vermelden, lijkt het meer of je mensen aan de schandpaal wil nagelen. Denk eens aan mensen waarvan de nederlandse taal niet hun moedertaal is en proberen nederlands te spreken en te typen. Hoe zou zo'n persoon zich voelen als hij herhaaldelijk wordt gewezen op kleine foutjes in zijn spelling. Volgens mij werkt dat alleen maar irritatie in de hand.
Al zou 5% van de bezoekers de moeite nemen om de spellingchecker er overheen te halen, dan zou dat al winst zijn.
Als mensen daar behoefte aan hebben doen ze dat nu al toch?
Kijk niet naar hoever je nog moet, maar naar wat je al hebt bereikt. Ieder klein stapje is er één.
Zelfs al zouden een aantal mensen een spellingscontrole installeren, dan zijn de fouten die zij maken ook niet goed. Spellingscontroles zijn lang niet altijd goed. Daarnaast zijn sommige grammaticale fouten in mijn ogen soms veel erger dan een verkeerd woord in een zin.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Longbeard

Longbeard

silverstorm schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:29:
[...]

[...]

Zoals ik geprobeert heb aan te geven, denk ik dat het alleen maar negatieve reacties uitlokt. Misschien is het goed dat de FPA's of andere mensen hier een gebruiker op wijzen, maar om door elke spelfout een half punt aftrek te geven en dat er bij vermelden, lijkt het meer of je mensen aan de schandpaal wil nagelen. [...]

[...]
Het aftrekken van modpunten gaat sowieso niet gebeuren. Het moderatie systeem is er niet voor om users spelling bij te brengen. Tevens hebben FPA's, Powermods wel iets beters te doen dan elke post op de spelling te controleren.

Tweakers.net is Nederlands grootste informatie- en communitysite voor 'tweakers': mensen met een overmatige interesse in computers die deze interesse uiten in activiteiten zoals overklokken, proggen, casemodden en het optimaliseren van hardware en software systemen. Tweakers.net is er niet voor om de Nederlandse taal te controleren.

[ Voor 27% gewijzigd door Longbeard op 14-12-2007 15:51 ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Longbeard schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:47:
[...] Het aftrekken van modpunten gaat sowieso niet gebeuren. (...)
Ben ik niet helemaal met je eens :) . Ik modereer een score op de frontpage ook wel eens lager omdat ik hem onleesbaar vind doordat de spelling enorm slecht is.
Goodielover schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 08:04:
(...) Door de link naar de spellingschecker rood te maken als het nog niet geinstalleerd is.
Kan niet, en bovendien: zoals ik en anderen al aangeven is het denk ik onwenselijk om zoveel nadruk op die spelling te leggen :) .
En dus weer teruggaan naar de tags die juist net zijn afgeschaft :) . Maargoed, dit vind ik nog in enige mate een realistische oplossing - als we het hebben over reacties waarbij er zo slecht gespeld is dat hij een stuk minder leesbaar is - die zelfs kansen op verbetering biedt. Of het netto een wenselijke verandering is, is iets anders.

DM!

• Longbeard

Longbeard

JHS schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:56:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens :) . Ik modereer een score op de frontpage ook wel eens lager omdat ik hem onleesbaar vind doordat de spelling enorm slecht is.

[...]
Dat is wat anders dan hetgeen werd voorgesteld: "Door de link naar de spellingschecker rood te maken als het nog niet geinstalleerd is. of door bij veel spelfouten een expliciete "-0,5 ivm foute spelling" correctie moderatie aan te brengen het de hint om de spellingchecker te installeren[/q]
Pagina: 1