Toon posts:

Ati mobility radeon HD 2400 XT prestaties

Pagina: 1
Acties:
  • 1.763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even met een vraagje waar ik op het internet niet echt antwoord op kan vinden:

Ik ben sinds kort in het bezit van een Acer Extensa 5620 met een Ati mobility radeon HD 2400 XT videokaart.

Op het internet staat dat de kaart de volgende specs heeft:
Pipelines 40 - unified
Core Speed 600 MHz
Memory Speed 700 MHz
Memory Bus Width 64 Bit
Memory Type DDR2, GDDR3
Max. Amount of Memory 256+ MB
Shared Memory no
DirectX DirectX 10, Shader 4
Als ik echter het catalyst control center bekijk, dan draait de Core op 300Mhz en het memory op 400Mhz.

Is er een manier om dat op te krikken, of heeft ATI dit met een reden gedaan?

Verwijderd

Weet je zeker dat je niet de specificaties van de desktop-2400XT hebt? Die is namelijk niet gelijk aan de Mobile versie!
Sowieso worden videokaarten in idle mode teruggeklokt, dus dat zou het ook kunnen verklaren.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 10:48 ]

Verwijderd

Dan lijkt het me dus de tweede genoemde optie. Stress de kaart met AtiTool en kijk wat er met de kloksnelheden gebeurt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus gedaan. Als ik ATI tool laat testen, dan wordt de coreclock op 760 MHZ gezet ipv 300. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ATI dit zonder reden gedaan heeft. Het gaat namelijk om een VERDUBBELING van het aantal Mhz (maar wel een verschil van 150 fps in een simpele benchmark)

Verwijderd

Dit doen alle videokaarten, zowel desktop als laptop.

Iets over energie besparing.

Verwijderd

Het is een laptop, weet je nog? Je wilt dus zo min mogelijk energie verbruiken, zeker als je in 2D zit te werken. De kloksnelheid gaat dan (net als die van je processor) een stuk omlaag, zodat hij minder energie verbruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ook laptops hebben adapters. Als ik dus een game wil spelen, dan sluit ik de laptop aan op de 220V.

Verwijderd

Zodra je een game gaat spelen, gaat de snelheid netjes naar de 760 MHz, zoals je zelf hebt gezien. Wat is je punt dan?

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik ATI Tool de maximale overclock waarde laat opzoeken gaat deze naar 760mhz. Als ik de tool sluit, dan gaat de snelheid terug naar 300.

Als ik een benchmark laat lopen die het aantal fps weergeeft, dan scoor ik rond de 300 fps. Als ik tijdens de benchmark ATI Tool start en zn max op laat zoeken, dan scoor ik in 450 fps. Sluit ik de ATI tool weer, dan zakt het aantal fps weer naar 300.

Verwijderd

Ow, dat is iets heel anders.
In AtiTool kun je zien wat de verschillende speed settings zijn. Staat daar bij wat de 3D clocks zijn? Zo ja, wat zijn die?
Overigens kun je ook in AtiTool een profiel met aangepaste kloksnelheden maken, zodat de kaart altijd op die snelheden draait. Sim-pel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie wel dat een default knop in de tool zit. Als ik dat doe, dan worden de snelheden op 300/400 gezet.

Maar kan ik de kaart met ATI tool zomaar "overclocken"/op de normale snelheid zetten?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 11:55 ]

Verwijderd

Je kunt de gewenste kloksnelheden instellen met de sliders. Vervolgens kun je linksbovenin een nieuw profiel aanmaken met die snelheden. Eventueel kun je instellen dat bij het opstarten van je laptop automagisch dat profiel geladen wordt.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Of je kan het energieschema van Windows ook controleren. Speel eens met die waarden. Het kan zijn dat het probleem daardoor opgelost raakt.

Yes, but no.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:34
How about Catalyst Control Center en met ATI Powerplay spelen? Overigens zal de kaart dus ook terugklokken wanneer je hem aan de stroom hebt. Je hebt nl een laptop en ook warmteontwikkeling is een punt waar op gelet meot worden. Een koelere laptop is ook een belangrijk punt.

Verder zeggen specs ook niet alles. Er zijn desktop kaarten die worden OC-ed, zo zijn er ook laptopkaartjes die jusit lager worden geklokt ivm eventuele warmteafvoer van bepaalde laptops. Mijn oude Go 7600 in mn Asus A6T draaide wel op normale specs, echte rheb ik er genoeg gezien met lagere snelheden als "max".

Verwijderd

Topicstarter
mieJas schreef op donderdag 13 december 2007 @ 13:01:
Of je kan het energieschema van Windows ook controleren. Speel eens met die waarden. Het kan zijn dat het probleem daardoor opgelost raakt.
Goed dat je het zegt. In windows vista schema's wordt ook de grafische kaart bijgehouden. Zal ik vanavond ook eens nakijken.

Heeft iemand nog een tip van een goede freeware tool om temperatuur van CPU GPU etc te controleren?

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde kaart, ik heb de core op 735 en het memory op 441 weten te zetten zonder artifacts. Het scheelt mij een 400 punten in 3dmark 2005.

Ik weet alleen niet of dit gezond voor de laptop(Travelmate 5520G) is,

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik zou het niet doen. Ten eerste gebruikt ie nu meer stroom en daar is je accu niet op gebouwd in principe. Als ie het gewoon trekt zal in ieder geval onevenredig je accu leegraken. Ten tweede uiteraard de warmte. Er wordt erg weinig gekoeld in een laptop, lang niet zo goed als je in een normale computer kunt. Daarom wordt altijd afgeraden laptops over te klokken, omdat onderdelen zeer dicht op elkaar zitten en alles elkaar verwarmd. Ook daar is ie niet op gebouwd. En zeg nou zelf, 400 punten is toch haast niets? Ik denk dat je met spelen het verschil niet merkt, tenzij je al op zeer lage FPS zat.
Pagina: 1