[Beamers] Verschil tussen resoluties

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• highfield
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-06 20:10
Mensen, een wellicht eenvoudige vraag.
Bij je gemiddelde desktopscherm wordt gegooid met hoge resoluties als 1280*1024, 1680*1050, 1600*1200 etc etc. Nu ben ik een beamer aan het uitzoeken voor m'n bioscoop cq gamekamer, maar in beamerland schijnen resoluties van 800*600 en 1024*786 heel normaal en standaard te zijn, ondanks de veel grotere beelddiameter. Wat is de achtergrond van dit verschil, en, belangrijker, is de lagere resolutie een probleem bij een beamer die voornamelijk voor dvd's kijken en potjes EvE online gebruikt zal worden?

mvg, Highfield

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 09:00
Het grote verschil zit hem in het verschil in oppervlakte van het "beeldscherm". In een tft scherm heb je 17", 19", 21" etc om je pixels op te leggen, terwijl in een beamer een veel kleiner scherm zit en je dus kleinere pixels moet maken om dezelfde resolutie te krijgen. Dat je die mini pixels dan vervolgens flink vergroot en op een muur projecteerd maakt dan niet zo veel uit.

Ik vind zelf een 1024x768 beamer het minimum, simpelweg omdat als je je pc er op aansluit 800x600 onleesbaar wordt. Om een beetje op te gamen of film te kijken is het ook prima, de kwaliteit doet er dan niet zo toe, zeker niet als je het op een onregelmatige muur doet.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:54

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat als je regelmatig dvd's gaat kijken, je beter kan kijken naar een 16:9 beamer.
Voor dvd's is resolutie sowieso geen issue; de resolutie van een dvd is nog veel lager.
Een goed projectiescherm doet ook wonderen, en ook resolutie is niet alles.
De resolutie van beamers gaat overigens ook wel langzaam vooruit, maar ze halen idd nog niet de resolutie van grote monitoren. De achtergrond hiervan is dat de techniek nog niet zover is ;) :P

"man is not truly one, but truly two,"

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Wat mr_petit zegt.

De native resolutie van dvd is behoorlijk laag, dus daarvoor maakt het niet zo veel uit.
Wat wel veel uit maakt is als je beeld gescaled moet gaan worden - dus als je bv. een 800x600- of 1024x768 beamer koopt.
(Wat dus eigenlijk een data-beamer is - leuk voor powerpoint-presentaties, maar dat is het dan ook)

Ik heb er zelf ooit zo'n ding gehad maar de beeldkwaliteit gaat er behoorlijk op achteruit.
(Laat staan als je 16:9 films op een 4:3 800x600 beamer wilt gaan kijken - je verliest dan nog eens 1/3e van je beeldoppervlak door de letterboxing dus je houdt nog maar iets van 400 pixels over verticaal)

Kortom, gewoon een 1280x720 Homecinema beamer kopen.
Je kunt ook rustig 2ehands kopen hoor, zelf ook gedaan.

Voor je door je uren heen bent ben je 4 jaar verder en heb je alweer een modernere gekocht ;)