VW Polo blaast geen warme lucht

Pagina: 1
Acties:
  • 10.146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brotherlouie99
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12-2020
Eens in de zoveel tijd gebeurt het me dat m'n auto geen warme lucht blaast.

Nu is het weer zover. Hij wordt wel warm, maar blaast niet (op welke stand ik 'm ook zet)

Zou dit met een zekering te maken kunnen hebben? (auto is uit 1997).

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja, of je kachelmotor of je je kachelweerstand.

.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Blaast hij wel koude lucht?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• brotherlouie99
Nope, ook niet.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Dan is hoogswaarschijnlijk het weerstandje er van kapot.

Ik heb bijna het zeldfe gehad bij mijn vorige auto ( micra ), maar daar deed alleen de hoogste stand het nog en de rest van de standen het niet. Bij mij was het in ieder geval een weerstandje die vervangen moest worden. Kost je de kop niet.

Blij Met Wilco

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja, het kost je de kop niet, maar kan vaak lastig zijn om bij te komen. Probeer eens 12 volt op je motor te zijn. Loopt ie niet, is ie stuque. Loopt ie wel, zal het waarscheinlijk de weerstand zijn of de bekabeling of de zekering (die ik gecheckt had voor dat ik dit topic geopend had).

.

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:00
heb je al es naar je koelvloeistof gekeken. ik had ook een keer zo iets maar dan met een opel meriva, nadat ik de koelvloeistof had bijgevuld deed hij het weer.

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• brotherlouie99
AkroBatik schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:22:
Mja, het kost je de kop niet, maar kan vaak lastig zijn om bij te komen. Probeer eens 12 volt op je motor te zijn. Loopt ie niet, is ie stuque. Loopt ie wel, zal het waarscheinlijk de weerstand zijn of de bekabeling of de zekering (die ik gecheckt had voor dat ik dit topic geopend had).
Tja, er lopen anders behoorlijk wat zekeringen in zo'n auto.

Maar ga ze denk ik wel even vervangen allemaal

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

brotherlouie99 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:34:
[...]

geen zekering ! maar een spoel!

Blij Met Wilco

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

brotherlouie99 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:34:
[...]

Daarom hebben ze in wolfsburg een boekje bijgeleverd, daar staat precies in welke zekering overbelasting voorkomt op de bedrading van de kachelmotor.

.

• brotherlouie99
AkroBatik schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:44:
[...]

Daarom hebben ze in wolfsburg een boekje bijgeleverd, daar staat precies in welke zekering overbelasting voorkomt op de bedrading van de kachelmotor.
Ja dat boekje heb ik helaas niet bij deze 2ehandse Polo ;(

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kijk dan in je zekeringskast, zit vaak ook een schematje met een beschrijving of een icoontje. Kijk welke eventueel overeen komt met een kachelventilator en kijk of die stuk is.

[ Voor 30% gewijzigd door AkroBatik op 13-12-2007 09:50 ]

.

Anoniem: 110229

brotherlouie99 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:49:
[...]

Ja dat boekje heb ik helaas niet bij deze 2ehandse Polo ;(
In je zekeringskast staat ook een schema als het goed is. maar als hij ook niet op stand 4 blaast dan is geen zekering. Hij haalt op stand 4 namelijk direct 12 volt van de accu. Als je je interieurfilter eraf haalt dan kun je een motor zien zitten kijk of die wel draait als je hem op stand 4 zet.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

paQ

volgens mij is je blower gewoon stuk (APK afkeur trouwens)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Anoniem: 110229 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:00:
[...]

In je zekeringskast staat ook een schema als het goed is. maar als hij ook niet op stand 4 blaast dan is geen zekering. Hij haalt op stand 4 namelijk direct 12 volt van de accu. Als je je interieurfilter eraf haalt dan kun je een motor zien zitten kijk of die wel draait als je hem op stand 4 zet.
Ik mag hopen dat je dat wel hoort.

.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Eigenlijk moet de topictitel dus zijn "VW Polo - Ventilator doet het soms niet"

Want als ik het topic zo lees, doet je kachel het op zich wel (wordt warm en koud) alleen kapt je ventilator er regelmatig mee, waardoor je "blaasfunctionaliteit" ( :+ ) het soms niet doet.

Dit kan een aantal oorzaken hebben:

- Zekering ventilator niet goed (lijkt me stug, dan doet hij het gewoon helemaal niet, of hij moet er half insteken ofzo)
- Ventilatormotor versleten (koolborstels)
- Schakelaar voor ventilator gaar. (dat ding in je dash dus)

Wat inderdaad al voorgeteld is, gewoon ff 12 volt op je ventilatormotor zetten, kijken wat hij doet. Als die iedere keer braaf aangaat, zal het iets in het elektrische circuit van je schakelaar naar de ventilator zijn. (Kan dan dus ook de schakelaar zijn.)

Zelf heb ik iets soortgelijks in één van mijn BMW's, daar is de ventilator aan vervanging toe, de koolborstels zijn versleten, hij gaat nu alleen nog maar aan in een bocht naar rechts. :+

Aannames zijn fataal.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Het kan dus ook de kachel weerstand zijn :)

.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08

GaMeOvEr

Is een hork.

AkroBatik schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:16:
Het kan dus ook de kachel weerstand zijn :)
Uhm, wat is de kachel weerstand? Dat is neem ik aan iets dat in het fan-circuit zit? Ik dacht dat de weerstand (hoe hard de fan moet draaien) in de schakelaar geïntegreerd was. (Zal allicht verschillen per producent.)

Aannames zijn fataal.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

GaMeOvEr schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:59:
[...]

Uhm, wat is de kachel weerstand? Dat is neem ik aan iets dat in het fan-circuit zit? Ik dacht dat de weerstand (hoe hard de fan moet draaien) in de schakelaar geïntegreerd was. (Zal allicht verschillen per producent.)
Ja of dat bij alle fabrikanten zo is weet ik niet, maar bij Renault (de clio uit 1994) is het zo dat bij bijna alle clio's de verwarming een keer naar de maan gaat. Dat zit dan in een doorgebrande stekker in de kachelweerstand. Die maakt dan slecht contact. Die schakelt dus de hoeveelheid stroom die naar de fan gaat. Dit wordt bepaald door de schakelaar en vervolgens verdeeld door deze weerstand. Hij zit bij de Clio naast/tegen de kachelmotor.

.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

paQ

een nieuwe kachelmotor is bij menig auto trouwens best een dure reparatie (gezien het 'dingetje')
heb er ooit eens een oude voor weggedaan, aangezien een ineuwe me 620 euro ging kosten incl arbeid

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Hmm, 1997, is dat het Polo model die lijkt op de Golf III?

Heb zelf een Golf III waarbij de kachel op bepaalde standen ook niets deed. Op een zomerdag had ik rook uit het dashboard en deed de kachel op geen enkele stand meer iets. Kachelpaneeltje doorgefikt. Bij de Golf III en ook de polo uit die serie gaat alle stroom voor de kachelmotor door de schakelaar, welke flink opwarmt. Oorzaak van doorbranden is in de meeste gevallen een kachelmotor die niet meer al te soepel draait.

Ik was voor 20 euro klaar met een kachelpaneel van de sloop welke er in een klein halfuurtje prutsen weer in zat. Mocht het de kachelmotor zijn: je kunt op iedere fatsoenlijke autosloop terecht voor een kachelmotor. Deze zit overigens onder je dashboardkastje bij de Golf en Polo, is een kwestie van een paneeltje wegschroeven en je kunt zo de kachelmotor eruitdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brotherlouie99
_JGC_ schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:33:
Hmm, 1997, is dat het Polo model die lijkt op de Golf III?

Heb zelf een Golf III waarbij de kachel op bepaalde standen ook niets deed. Op een zomerdag had ik rook uit het dashboard en deed de kachel op geen enkele stand meer iets. Kachelpaneeltje doorgefikt. Bij de Golf III en ook de polo uit die serie gaat alle stroom voor de kachelmotor door de schakelaar, welke flink opwarmt. Oorzaak van doorbranden is in de meeste gevallen een kachelmotor die niet meer al te soepel draait.

Ik was voor 20 euro klaar met een kachelpaneel van de sloop welke er in een klein halfuurtje prutsen weer in zat. Mocht het de kachelmotor zijn: je kunt op iedere fatsoenlijke autosloop terecht voor een kachelmotor. Deze zit overigens onder je dashboardkastje bij de Golf en Polo, is een kwestie van een paneeltje wegschroeven en je kunt zo de kachelmotor eruitdraaien.
Het gaat echt puur om de aanjager volgens mij.

M'n auto wordt namelijk wel warm, maar het blazen werkt niet. Dus dan is er aan de kachel zelf niks mis (denk ik hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kachel is nogal een relatief begrip... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Probeer dus eens of de ventilator aanslaat als je er 12volt op zet. Als je dat weet ben je al halverwege.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Dat je aanjager het niet doet wil niet zeggen dat het niet aan je schakelaar ligt. Bij de Golf III en het vergelijkbaar type polo gaat alle stroom voor de aanjager door die schakelaar. Deze schakelaar fikt na de nodige jaren standaard uit, maar kan versneld doorfikken omdat je aanjagermotor zwaar loopt. Haal je aanjagermotor eens onder het dashboard vandaan en geef een zwengel aan dat ding, draait ie door, is ie goed, staat ie vrijwel meteen stil, is ie versleten.

• brotherlouie99
UPDATE:

Ben naar de VW dealer geweest, en het bleek dat het stekkertje onder het dashboard kastje er voor de helft inzat.

Heel blij natuurlijk dat het zo gepiept was, maar nu heb ik sinds vanmorgen weer geen blower :(

Ik word hier echt strontziek van. Heb er zelf ook even onder gekeken, maar de stekker zat m.i. vast.
Dat grote ronde ding, daar zit zo'n stekker met draadjes aan vast. Dat zal 'm wel zijn, maar kan niks ontdekken....

Iemand nog een ideetje? Anders ga ik morgenochtend weer even terug...

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, het is heel simpel te testen of de koolborstels versleten zijn. Hoe? Door gewoon een klap op de motor te geven met een hamer! Dus op contact zetten, schakelaar op blaasstandje zetten, en dan met de hamer een klap op de kachelmotor geven. Wel even een doekje ertussen, anders sla je er een gat in natuurlijk :)

Als 'ie dan wel aanslaat, dan zijn je koolborstels zeker versleten, en kun je de motor omwisselen bij de sloop.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00

JdM

Humbled

brotherlouie99 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:49:
UPDATE:

Ben naar de VW dealer geweest, en het bleek dat het stekkertje onder het dashboard kastje er voor de helft inzat.

Heel blij natuurlijk dat het zo gepiept was, maar nu heb ik sinds vanmorgen weer geen blower :(

Ik word hier echt strontziek van. Heb er zelf ook even onder gekeken, maar de stekker zat m.i. vast.
Dat grote ronde ding, daar zit zo'n stekker met draadjes aan vast. Dat zal 'm wel zijn, maar kan niks ontdekken....

Iemand nog een ideetje? Anders ga ik morgenochtend weer even terug...
Doet de blower ook niets op stand 4? Kijk dan je zekering eens na ;)

• brotherlouie99
brama schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:00:
Ja, het is heel simpel te testen of de koolborstels versleten zijn. Hoe? Door gewoon een klap op de motor te geven met een hamer! Dus op contact zetten, schakelaar op blaasstandje zetten, en dan met de hamer een klap op de kachelmotor geven. Wel even een doekje ertussen, anders sla je er een gat in natuurlijk :)

Als 'ie dan wel aanslaat, dan zijn je koolborstels zeker versleten, en kun je de motor omwisselen bij de sloop.
Heb de wegenwacht net gebeld. Laat hun dat maar even testen als experts ;)

• brotherlouie99
JdM schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:01:
[...]

Doet de blower ook niets op stand 4? Kijk dan je zekering eens na ;)
Nope, helemaal niets.
Zekeringen zijn gecheckt, maar zijn in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

brotherlouie99 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 22:29:
[...]

Heb de wegenwacht net gebeld. Laat hun dat maar even testen als experts ;)
Komt de anwb langs voor een niet functioneerende kachel?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AkroBatik schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 13:51:
[...]

Komt de anwb langs voor een niet functioneerende kachel?
Tsjah, je mag de weg niet op, dus ik neem aan van wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met die hamer al geprobeerd? Het klinkt misschien lomp, maar het is echt een erkende methode om het probleem te constateren.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1