Tapedrive gebruiken als "floppy"

Pagina: 1
Acties:

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hi y'all!

Ik heb hier een Travan tapedrive liggen (HP Colorado, 5GB, IDE interface), nog zonder tapes.
Is het mogelijk om hem te gebruiken als verwisselbare schijf (zoals een floppy/CD)?

Ooit had ik wel een SCSI DDS drive en de enige methode die ik had om hem aan te spreken was via backup software (ntbackup of een 3rd party tapebackup tool).
Destijds had m'n pa het er over dat je zo'n drive met een speciale driver ook wel als verwisselbare schijf kon misbruiken. Het is wel traag natuurlijk, maar het zou kunnen. Toen ben ik al hard op zoek geweest naar software daar voor, maar heb het nooit werkend gekregen en het was destijds meer ruimte dan m'n PC aan harddisks had :P (hey, 2GB op een tape toen je een paar honderd MB diskspace had was super :P )

Maja, die DDS drives zijn weg gegaan en heb het laten rusten. Nu heb ik sinds een paar dagen een HP drive voor Travan tapes en het lijkt me wel leuk om er nog eens mee te experimenteren.
Ik heb hem nog niet aangesloten en heb er ook geen tapes bij. Dus testen gaat op het moment niet echt.
Is het uberhaupt mogelijk om een tapedrive als verwisselbare disk te misbruiken? En zo ja, hoe?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Gaat volgens mij niet lukken, stel dat je aan het eind van de tape zit en je moet een bestand hebben aan het begin van de tape, dan is dat ding echt niet zo slim om te rewinden en daarna nogmaals het bestand op te zoeken.

Als het al lukt zal het baggertraag zijn.
Neem dan ZIP of MO drives, http://www.sony.net/Products/MO-Drive/9-1/index.html zoiets.

Alle proemn in n drek

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
BIj het laden van een tape wordt altijd het begin van de tape gelezen ;) daar staat de index, dus dan kan je PC het in theorie gewoon bijhouden. ff de index in swapspace of RAM zetten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28
er zijn vroeger drives geweest met software waarmee dat kan. Maar het is niet aan te bevelen. erg traaaaaaaagggg