Chipset support tot 4GB maar heet 2 slots voor 1GB?

Pagina: 1
Acties:

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik ben dus bezig met het uitbereiden van mijn RAM geheugen. Ik wil echt het maximale geheugen.

Apple zegt niet meer dan 2GB. Nu heb ik zo´n progrmma die de systeem gegevens kan uitlezen.

Ik zie dat ik een chipset heb Intel Mobile i945GM. Ik zit nu de datasheet te lezen en hetvolgende valt mij op.

Supports single-/dual-channel DDR2 SDRAM
• Maximum Memory supported: up to 4 GB at 400, 533 and 667 MHz
• 64-bit wide per channel
• Three Memory Channel Configurations supported:
— Single-Channel
— Dual-Channel Symmetric
— Dual-Channel Asymmetric
• One SO-DIMM connector per channel
• 256-Mb, 512-Mb and 1-Gb memory technologies supported
• Support for x8 and x16 devices

Hij zou dus tot 4GB supporten. Maar support dimms van MAX 1GB, Nu heb ik maar 2 channels. Hoe kan intel dan zeggen dat er 4GB gesupport wordt. Ik begrijp er niks van. Heeft apple dan 2 DIMM slots ´verwijder´. Het is niet ongebruikelijk dat labtops 2 sloten hebben toch.

Hoe kan dit :?

Jochemmol

Verwijderd

Omdat er 4 geheugenbanken op de chipset aangesloten kunnen worden met dus 4 x 1 GB = 4GB.
Er zitten er echter maar fysiek 2 op je board, dus je kunt maar de helft gebruiken.

Wat is daar moeilijk aan? Dat is wel vaker zo met laptops of budget-mobo's.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 21:58 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:58

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Lijkt mij dat de chipset gewoon 4 Gig ondersteunt maar dat het mobo door de fabrikant ervan slechts met 2 sloten is uitgevoerd. Dat zie je wel vaker.

edit: met collega-burninator :P

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-12-2007 21:59 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Precies; dat de chipset 4GB ondersteunt betekent niet dat er per sé 4 DIMM slots op het moederbord (van een desktop of laptop) moeten zitten.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 11:05

we_are_borg

You will Comply

Jochemmol schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:55:
Ik ben dus bezig met het uitbereiden van mijn RAM geheugen. Ik wil echt het maximale geheugen.

Apple zegt niet meer dan 2GB. Nu heb ik zo´n progrmma die de systeem gegevens kan uitlezen.

Ik zie dat ik een chipset heb Intel Mobile i945GM. Ik zit nu de datasheet te lezen en hetvolgende valt mij op.

Supports single-/dual-channel DDR2 SDRAM
• Maximum Memory supported: up to 4 GB at 400, 533 and 667 MHz
• 64-bit wide per channel
• Three Memory Channel Configurations supported:
— Single-Channel
— Dual-Channel Symmetric
— Dual-Channel Asymmetric
• One SO-DIMM connector per channel
• 256-Mb, 512-Mb and 1-Gb memory technologies supported
• Support for x8 and x16 devices

Hij zou dus tot 4GB supporten. Maar support dimms van MAX 1GB, Nu heb ik maar 2 channels. Hoe kan intel dan zeggen dat er 4GB gesupport wordt. Ik begrijp er niks van. Heeft apple dan 2 DIMM slots ´verwijder´. Het is niet ongebruikelijk dat labtops 2 sloten hebben toch.

Hoe kan dit :?
Je geef je antwoord al in het overzicht van het support stukje het kan 256Mb, 512Mb en 1Gb aan dus voor 4Gb heb je 4 banken nodig.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• dion_b
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*zucht*

Lees eens exact wat er staat en kijk dan met name naar hoofdlettergebruik :o

1Gb technology = 1Gb chipdichtheid. Tot nader orde kun je tot 16 chips op een DIMM krijgen, dus 16 x 1Gb = 16Gb = 2GB per DIMM...

Oslik blyat! Oslik!

• Vortex_be
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03-2024
Toch weer 1 persoon die heeft opgelet :D

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• Jochemmol
Dus dat zou betekenen dat ipv max 1GB DIMM dat ik max 2GB DIMM´s kan gebruiken.

Waardoor ik dus wel 4GB kan halen. :*)

Jochemmol

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies. Dat staat er ook zowat letterlijk, als je tenminste de termen "memory technology", "bank" en "DIMM" uit elkaar houdt en weet dat 1B=8b :z

Oslik blyat! Oslik!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:58

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

dion_b schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:00:
Lees eens exact wat er staat en kijk dan met name naar hoofdlettergebruik :o
je ziet het zo vaak verkeerd gebruikt worden dat je er automatisch al overheen neigt te kijken :P

"Supersnel internet .. download nu met 8 MB per seconde"

:O
1Gb technology = 1Gb chipdichtheid. Tot nader orde kun je tot 16 chips op een DIMM krijgen, dus 16 x 1Gb = 16Gb = 2GB per DIMM...
weer wat geleerd :)

[ Voor 93% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-12-2007 06:44 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:58
Jochemmol schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:20:
Dus dat zou betekenen dat ipv max 1GB DIMM dat ik max 2GB DIMM´s kan gebruiken.

Waardoor ik dus wel 4GB kan halen. :*)
Nee, want een 945 kan geen 2GB dimms aan, max 1GB

• Jochemmol
mad-dog schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:59:
[...]

Nee, want een 945 kan geen 2GB dimms aan, max 1GB
Dus je wil zeggen dat de datasheet niet klopt? Of heb je de rest van de post niet gelezen? :o

De berekening van dion_b is heel duidelijk en geeft aan dat er wel 2GB DIMMS in kunnen. Waar heb jij gevonden dat dat niet kan? Dan kan ik het doorlezen.

Jochemmol

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is wel een adder onder het gras:

We hebben het hier over een mobile device, dus over SO-DIMMs. Bij SO-DIMMs is het uitzonderlijk om meer dan 8 chips op een DIMM te zien. En bij 8 chips kun je dus max 1GB per SO-DIMM hebben. SO-DIMMs met 8 chips en 2GB hebben 2Gb (256Mx8) dichtheid en gaan dus maar voor de helft herkend worden. Als je 2GB SO-DIMMs wilt bij een chipset die 1Gb dichtheden aankan moet je zeker zijn dat het 16 chips heeft met 1Gb (128Mx8) dichtheid.

Dat er vaak zal staan dat tot 1GB per DIMM en 2GB totaal supported is, komt doordat de i945GM niet meer de jongste is en dat op het moment dat het uitkwam er geen 2GB SO-DIMMs waren om mee te testen en te valideren. De laptopfabrikant kan daar dus niet voor instaan dat het werkt- maar op basis van Intel's specs zou het moeten werken en je kunt er redelijk vanuit gaan dat het ook gaat werken, mits het 16-chip SO-DIMMs zijn.

Groot voordeel van laptops trouwens: je kunt ze gewoon meeslepen naar de winkel en voor het kopen kijken of alles naar behoren werkt :)

Oslik blyat! Oslik!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
dion_b schreef op donderdag 13 december 2007 @ 00:43:
We hebben het hier over een mobile device, dus over SO-DIMMs. Bij SO-DIMMs is het uitzonderlijk om meer dan 8 chips op een DIMM te zien. En bij 8 chips kun je dus max 1GB per SO-DIMM hebben. SO-DIMMs met 8 chips en 2GB hebben 2Gb (256Mx8) dichtheid en gaan dus maar voor de helft herkend worden. Als je 2GB SO-DIMMs wilt bij een chipset die 1Gb dichtheden aankan moet je zeker zijn dat het 16 chips heeft met 1Gb (128Mx8) dichtheid.
Mijn beide 1GB So-Dimm modules in mijn laptop hebben toch echt aan beide kanten 8 chips wat samen 16 chips maakt. Wel 1GB totaal. Maar het is volgens mij echt geen uitzondering wanneer je meer dan 8 chips op een So-Dimm ziet.

Zoals gezegd is het vaak dat ze wat testen met wat er is. 2GB is vrij nieuw en duur. Opzich zou de chipset het gewoon supporten maar persoonlijk zou ik nog een google opdrachtje doen om te kijken of er iemand anders is met jouw model met 4GB en dat het werkt.

Overigens waren er toch gewoon Apple's die met 3GB werden geleverd, dat zou aangeven dat het 1x 1GB en 1x 2GB is en die modules wel worden geslikt. Maar verder zit je ook met je BIOS EFI support (mits dat nog zo is bij EFI) en je OS, of die wel de volle 4GB slikt. Kan ook een reden zijn dat ze eerst bij Apple hooguit tot 3GB gingen aangezien de Core Duo's geen 64-bit CPU's zijn en Leopard pas het eerste 64-bit Apple OS is (op x86 dan) en de volle 4GB zou ondersteunen. Overigens zijn daar in oa Windows Server en Linux ook wel weer trucjes waarvan ik weer neit weet op OS X dezew ook heeft in 32-bit versies.
En het is laptop overigens... Zie veel mensen dit fout doen, waar het vandaan komt weet ik zo niet.... |:( Heb je in een striptent zeker ook een labdancer 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 13-12-2007 09:13 ]

• Jochemmol
Ah nu snap ik het helemaal.

Ik heb even zitten zoeken en kom tot dit geheugen

Corsair. VSA2GSDS667D2.
http://corsair.com/products/notebook_memory.aspx
Helemaal onderaan :*) Is geschikt voor MAC.

Ik ga eens zoeken of het past. Ik kan nergens vinden of het 16*128 is maar het is wel compatible met apple athans het is voor apple.

Jochemmol

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Opzich gaat het geheugen wel werken, maar ik zou eens goed onderzoek dan als je met een Core Duo zit en/of geen Leopard hebt. Ik zou mijn twijvels meer aan softwarekant hebben dan aan de hardwarekant.

• Jochemmol
Ik heb een 1e generatie macbook.

Ik ga eens op onderzoek uit. Bedankt voor jullie uitleg en hulp :)

Jochemmol

Pagina: 1