Toon posts:

Advies: 2e hands Bowens flitsset

Pagina: 1
Acties:
  • 1.712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een workshop modellen fotografie via Calumet zijn m'n broer en ik beetje gaan rond neuzen naar een leuke studio flitsset. Degene die tijdens de workshop gebruikt werd was een Bowens. Een recent model van 500w (3x) met plu's en softbox. Traploos instelbaar, zowel de flitser als de instellamp en dan ook nog afzonderlijk. De hele set werd draadloos getriggerd. Erg leuk speelgoed, maar ja niet van jezelf.

Mijn broer heeft nu z'n oog laten vallen op een tweedehands set. Hij wil niet gelijk een spliter nieuwe set aanschaffen, want dat is vrij kostbaar.
De heleset (zie foto), ook van Bowens, bestaat uit:
- 5 flitsers (2x 800w en 3x 400w)
- Heel stel reflectoren
- Sync kabels
- Snoot
- Paraplu's
- 4 statieven
- Softbox 60x60cm
- 1 schuurdeur :9
- opbergkoffer
- 3x fotocellen? t.b.v. slave flitsen (op foto rechtsboven)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotofragment.nl/bowensflitsset01.gif

De hele set is redelijk gedateerd (dikke 10 jaar), maar wel heel compleet. De vraagprijs is 800 euro.

Heeft iemand een idee wat een redelijke prijs is en of het überhaupt aan de raden is?

Graag advies. :)

Verwijderd

800 euro is wel een stevige prijs, maar dat wil niet zeggen dat die set 't niet waard is (ik zou 's beginnen met 600 euro).
Houd er overigens wel rekening mee dat een aantal technieken van de afgelopen jaren (TTL meting zelfs als je de flitsers remote triggert) 10 jaar geleden nog niet bestonden, dus jij/je broer zal meer op de flitsset in moeten stellen.
Maar dan nog, voor zo'n Bowens setje zou ik graag 600 euro neertellen...

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Voor wat je ervoor krijgt is 800 euro een redenlijke prijs.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor je advies. :)
Als ik het goed heb gebruik je toch geen TTL in combinatie met studio flitsers?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 10:14:
Alvast bedankt voor je advies. :)
Als ik het goed heb gebruik je toch geen TTL in combinatie met studio flitsers?
Als je zelf een workshop studio fotografie hebt gedaan, weet je ook het antwoord op die vraag wel: natuurlijk heb je geen ttl.

Of die set de 800 euro waard is weet ik niet. Op marktplaats verschijnen ook regelmatig flitssets van enkele jaren oud voor een leuke prijs. Dat gaat dan om goedkopere merken als Falcon Eyes en Linkstar, met dergelijke set kun je meteen aan de slag zonder dat het echt schrikbarend duur wordt.

Een paar weken terug heb ik zelf een Linkstar set 2e hands gekocht met 2 koppen van 400ws, hoewel ik er nog niet veel mee heb kunnen werken ben ik erg tevreden met de eerste resultaten. :)

Waar je trouwens op moet letten:
zijn er voor de betreffende set nog nieuwe flitsbuizen/instellampen te krijgen? En kun je ook nieuwe softboxen oid gebruiken op deze oude flitsers? Anders zit je straks met oude flitsers zonder flitsbuizen of zonder accessoires. :/

Verder moet je ze natuurlijk vergelijken kwa specs met anders (modernere) flitsers. Niet alleen het vermogen, maar ook of je het vermogen voldoende (traploos) terug kunt schroeven. 800Ws is best heel wat, het zou best kunnen dat je niet altijd zoveel nodig hebt. Meer is niet altijd beter. :)

En natuurlijk altijd even testen. Flitsen ze wel consitent? Laden ze een beetje snel op? Flitsen ze automatisch af als je het vermogen terugregelt? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 14:10 . Reden: E.e.a. toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat wist ik inderdaad wel.
Bedankt voor de aanvullende tips in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vandaag zijn we langs gegaan om de set van dichtbij te bewonderen. Oer degelijk spul allemaal. I.p.v. 5 lampen had hij er 6, 4 fotocellen i.p.v. 3 en nog een nieuwe reserve flitsbuis. Nooit weg natuurlijk zo'n meevaller. Statieven van Manfrotto.
Even getest natuurlijk. Alles deed 't prima. Opladen ging vlotjes. Tja, wat valt er verder nog te zeggen? O ja, 600 euro i.p.v. de gevraagde 800.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 20:17:
Nou, vandaag zijn we langs gegaan om de set van dichtbij te bewonderen. Oer degelijk spul allemaal. I.p.v. 5 lampen had hij er 6, 4 fotocellen i.p.v. 3 en nog een nieuwe reserve flitsbuis. Nooit weg natuurlijk zo'n meevaller. Statieven van Manfrotto.
Even getest natuurlijk. Alles deed 't prima. Opladen ging vlotjes. Tja, wat valt er verder nog te zeggen? O ja, 600 euro i.p.v. de gevraagde 800.
600 euro voor 6 flitskoppen is natuurlijk lang niet gek (met dien verstande dat ze het allemaal goed doen). :) Als het goed is kan je op bowens flitsers ook softboxen van linkstar gebruiken, dat scheelt ook een hele hoop geld. Ik heb zelf de octa 140 cm van linkstar en dat is écht mooi, alleen moet je wel een ruimte hebben om hem permanent neer te kunnen zetten (in en uit mekaar halen is veel werk).

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:43
Vind € 800 euro zeer overdone heb een paar maanden geleden 2 Bowens 800E en 1 van 125 verkocht met statieven, veel kabels, slave flitsers, paraplu's en een eigen gemaakte flitsmeter, samen alles 175 euries.
En daar komt bij dat er twee splinternieuwe flitslampen in zaten.

De ouderdom van die Bowens maakt niks uit de Flitslampen wel.
Mijn advies is kun je gerust kopen alleen niet voor die prijs, zat zelf aan een 450 euro te denken, maar wie zal het zeggen...

p's De monolite 800E is wel wat ouder dan 10 jaar hoor, maar hoeft aan kwaliteit niks onder te doen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59

ralpje

Deugpopje

Dat kan natuurlijk ook betekenen dat jij te weinig gevangen hebt :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
JJmac schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:59:
Vind € 800 euro zeer overdone heb een paar maanden geleden 2 Bowens 800E en 1 van 125 verkocht met statieven, veel kabels, slave flitsers, paraplu's en een eigen gemaakte flitsmeter, samen alles 175 euries.
En daar komt bij dat er twee splinternieuwe flitslampen in zaten.

De ouderdom van die Bowens maakt niks uit de Flitslampen wel.
Mijn advies is kun je gerust kopen alleen niet voor die prijs, zat zelf aan een 450 euro te denken, maar wie zal het zeggen...

p's De monolite 800E is wel wat ouder dan 10 jaar hoor, maar hoeft aan kwaliteit niks onder te doen.
Je had beter iets verder kunnen lezen, voordat je een reactie gaf...

En ja, ik begrijp best, dat degene het graag wilde kopen voor 175 euro. ;)

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:43
Dat 175 euro niet teveel was is duidelijk, maar dat je voor die ouwe Bowens van 20 jaar oud (want dat zijn ze) vind ik 600 euro veel geld, en stel dat de flitsbuizen ook oud zijn? ten eerste kost je dit kwaliteit en in aanschaf zijn ze peperduur.
Ik wil hier mee zeggen dat je voor dat geld ook een ander leuk setje kan kopen, want alle 6 tegelijk gebruik je toch niet.
Neemt niet weg dat ik Bowens top vind en je kan er nog veel plezier mee hebben.

Ps als je nog geïnteresseerd bent in Doka spullen dan hoor ik het wel, en ik ben niet duur ;)

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Verwijderd

Topicstarter
JJmac schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:07:
Ps als je nog geïnteresseerd bent in Doka spullen dan hoor ik het wel, en ik ben niet duur ;)
Draaien die goed op een Pentium IV DualCore 3Ghz?! ;)
Pagina: 1