Toon posts:

Telenet naar Dommel overstap

Pagina: 1
Acties:
  • 1.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Heb zopas overwogen om naar dommel over te stappen,
maar heb hier toch nog enkele vraagjes bij...

-Ik zit nu bij telenet, en heb dus een kabel router.
Kan ik deze op een of andere manier nog gebruiken? (converter ofzoiet?)
Of is het vanaf de adsl modem een gewone kabel?
-Moet je om van het dommel netwerk gebruik te maken inbellen via de belgacom lijn,
waardoor je toch hogere kosten hebt? (Je hebt een actieve belgaom lijn nodig...)
-Zoniet, hoe werkt het dan precies, want uit het tekeningete op de site wordt ik niet veel wijzer.

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
-Ik zit nu bij telenet, en heb dus een kabel router.
Kan ik deze op een of andere manier nog gebruiken? (converter ofzoiet?)
>> neen, je kan die trouwens best terug aan telenet geven, dan krijg je je waarborg terug (denk ik)

-Moet je om van het dommel netwerk gebruik te maken inbellen via de belgacom lijn,
waardoor je toch hogere kosten hebt? (Je hebt een actieve belgaom lijn nodig...)
>> Je moet een actieve belgacom lijn hebben

-Zoniet, hoe werkt het dan precies, want uit het tekeningete op de site wordt ik niet veel wijzer.
>> Je neemt gewoon een goedkope belgacom lijn, Dommel komt langs met een ADSL modem en voila :)

Ik ken trouwens iemand met Dommel: tevreden over de snelheid (van het internet), niet tevreden over de snelheid van de support (het duurde heel lang voor er nu eindelijk een technieker kwam, mails worden pas weken later beantwoord...)

[ Voor 46% gewijzigd door webinn op 12-12-2007 19:12 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Dommel is ADSL, dus je hebt een aparte ADSL router nodig. Ik weet niet 100% zeker of Dommel deze levert of dat je hier zelf voor moet zorgen. Een Belgacom ADSL router zou je ook kunnen gebruiken.

Je kan de goedkoopste Belgacom lijn nemen, maar deze wordt al gauw duurder dan de "classic" aangezien je bij elk gesprek een soort van toeslag betaald bovenop de gewone gesprekskosten.

Volgens mij kan de helpdesk van Dommel je dit prima vertellen als je ze even belt? :)

Twitter

Verwijderd

Topicstarter
webinn schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:08:
>> neen, je kan die trouwens best terug aan telenet geven, dan krijg je je waarborg terug (denk ik)
Die router heb ik zelf gekocht. (bedoel je niet de modem?)
Dus ook na de adsl modem moet ik een andere kabel gebruiken, dan de gewone netwerkkabel (cat 5 lan cable staat er op)

Ben ook van plan dommel telefonie te neme, dus een discovery line is genoeg.

mr dus ff voor alle duidelijkheid, ik moet niet inbellen met balgacom (discovery line) naar dommel zodat ik uiteindelijk ook aan belgacom betaal.
Zodat mijn totale factuur van belgacom uitkomt alleen de abonnementskoste voor discovery line, en geen gesprekken/inbelacties/...

misschien wat meer info ;)
nu:
telenet-->kabelmodem-->router*-->2 pc's
*=Belkin Wireless Pre-N Router (F5D8230-4 v2)
mss in de toekomst:
dommel-->adsl modem-->dezelfde router (?)-->2 pc's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 19:38 ]

• webinn
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:26:
[...]

Die router heb ik zelf gekocht. (bedoel je niet de modem?)
Dus ook na de adsl modem moet ik een andere kabel gebruiken, dan de gewone netwerkkabel (cat 5 lan cable staat er op)
Ok, sorry, toen ik "kabel" las, dacht ik meteen aan de modem, maar je router kan je dus wel blijven gebruiken :)

Je moet uiteraard geen speciale kabel gebruiken, vanuit de modem ga je met een cat 5(E) of 6 naar de router.

Dit:
dommel-->adsl modem-->dezelfde router-->2 pc's
klopt dus

Je betaalt voorts enkel aan Dommel en uiteraard geen inbelkosten aan Belgacom

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
maar je betaald nog wel maandelijks aan Belgacom voor de lijn (goedkoper dan alles bij dommel)
neem een telefoonlijn van 6,70 euro per maand bij Belgacom (alles bij de provider is meestal adsl + 11 of 12 euro) (noemt discovery-line en is blijkbaar iets duurder geworden recent 6,85 euro: http://www.belgacom.be/pr...dcrName=hbs_discoveryline )

want je hebt een actieve lijn nodig om adsl te hebben (of extra betalen aan dommel)

hou er rekening mee (inbelkosten heb je natuurlijk niet meer, of je moet er ook een telefoon/fax/oude inbelmodem aanhangen die je gaat gebruiken om zelf anderen te bellen)
• aansluiting indien u zonder belgacom telefoonlijn aangesloten wil worden of uw belgacom lijn opzegt tijdens de loopduur van het contract (13,31 euro/maand en 20,00 euro extra activatie)
(had je zelf ook kunnen vinden op de site van dommel... en ev. zelfs in hun 'hoe overstappen')

altijd handig dat je ook van in het begin de juiste informatie gebruikt: je hebt geen kabel router, je hebt een kabelmodem met daarachter een router, en als je dan je handleiding erbij neemt was die vraag al vrij overbodig

op de site van dommel staat ook je antwoord op je vraag ivm de lijn (zoals hierboven) (ja lijnte nodig van bgc: pak de goedkoopste of betaal iets meer dan dat aan *isp* )

en je hebt ook tekst op de site, als de tekekning niet duidelijk is hoor ;)
(hierboven heb je al veel wat je eignelijk ook zelf had kunnen vinden....)

[ Voor 55% gewijzigd door soulrider op 12-12-2007 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat mijn probleem opgeslost is,
bedankt :)

EDIT:
aloewel, nog 1 vraagje:
hoe weet die adsl modem (die ik zelf moet kopen) dat ik bij dommel zit, en niet bij belgacom, aangezien ik het belgacom lijntje in deze modem moet steken?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 13:10 ]

• soulrider
door je modem juist te configureren, je telefoongedeelte gaat nog langs bgc
maar je adsl-gegevens worden in de centrale naar dommel gestuurd (staat ook in de uitleg dat dommel bgc op de hoogte moet stellen hiervoor - daarmee dat je de lijn nodig hebt en zij doen dan de rest...)

je kunt dan bv niet aanmelden mbv een loging van edpnet of bgc of tele2 ofzo op die anderen hun adsl-netwerk, totdat bgc wederom heeft ingegrepen op je lijn.
(ik merkte op die manier mijn omschakeling van bgc naar edpnet op: ik geraakte niet meer online met bgc, maar toen ik de reeds goed op voorhand verkregen login en ww van edpnet gebruikte lukte dat vlotjes)

je gebruikersnaam en ww van dommel vul je in op de router in de desbetreffende plaatsen (handleiding van die modem).

btw: succes met de overstap - altijd leuk dat er mensen zijn die de duopoly willen doorbreken en wat verder kijken dan de 'gewoonlijke' providers... (heb ik ook gedaan, en krijg nu meer voor minder geld)

[ Voor 11% gewijzigd door soulrider op 13-12-2007 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog even iemand in dit thuis overtuigen en...
100GB download per maand voor minder geld dan 12GB :)

merci allemaal.

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ik overweeg ook om van telenet af te stappen en naar ADSL te gaan (www.dxadsl.be of www.fonero.be, respectivelijk 25 en 29 euro en 40 en 30 GB downloadlimiet!)... maar twijfel omdat ik me afvraag of ADSL wel stabiel is wat connectie betreft (zou niet willen dat 't om de paar dagen eens uitvalt voor paar seconden/minuten/uren)...?

Iemand ervaring daarmee ?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen op het forum van Userbase.be of hier in een apart topic.

Twitter

• soulrider
renio schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 11:07:
ik overweeg ook om van telenet af te stappen en naar ADSL te gaan (www.dxadsl.be of www.fonero.be, respectivelijk 25 en 29 euro en 40 en 30 GB downloadlimiet!)... maar twijfel omdat ik me afvraag of ADSL wel stabiel is wat connectie betreft (zou niet willen dat 't om de paar dagen eens uitvalt voor paar seconden/minuten/uren)...?

Iemand ervaring daarmee ?
hangt er vanaf hoe ver je van de centrale zit, in welke regio, hoe oud de telefoondraad is en zo voort.

als voorbeeld: bij mijn ouders was ie zo onstabiel als iets. (3,5 km van de centrale, de 4.0 Mbps nooit halen, en zelfs op 3Mbps - gelimiteerd door belgacom - vrij zelden meer dan 5 min. online met een usb-adsl-modem, met een modem/router: wel stabiel. ik zit hier op amper 500m van de centrale en ik krijg hier zelfs meer dan mijn provider me zegt te geven, en zo stabiel als iets...

maw: is voor elke situatie anders: vraag ev. na bij kennissen in de omgeving die adsl hebben, en op de juiste fora zoeken naar ervaringen van die providers (genoeg ervaringstopics hier - alhoewel meestal Nederlands en zelden Belgisch) kijk op hun fora naar ev. geroep van slechte verbindingen en de usebase.be (of zelfs google) is al een goed uitgangspunt.

(zoek dus zelf eens even rond ipv hier het door ons te laten voorkauwen: 't is uw geld, laat het dan ook uw beslissing zijn.)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik overweeg ook over te stappen naar Dommel, alleen: mijn zorg is snelheid. Ik betaal me blauw aan Telenet nu, namelijk €61.99, maar de snelheid die ik haal is fantastisch:

code:
1
Fetched 20.3MB in 8s (2301kB/s)

Dat is dus 20/1 Mbps kabel. Dommel biedt voor €39.99 een 24/4 Mbps ADSL-lijn. Ik vraag me alleen af of je die ook haalt? Of is dat afhankelijk van de afstand tot de centrale?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is het bij Telenet niet zo, naarmate er meer mensen op de lijn zitten, hoe lager je effectieve snelheid ligt? Ik haal hier ruimschoots de geadverteerder 10 Mbps down, maar dat schijnt te zijn omdat ik 'alleen op de lijn zit' (als enige in deze straat, al kan ik me dat niet voorstellen).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Tja.....de gewone netconnect van dommel is 4mbps down 256 kbps up......
de adsl2+ komt er pas volgend jaar door (behalve als je in leuven bent, dan nu al aansluitbaar)

Een gelukkig dommel gebruiker (telenet is beter, qwa betrouwbaarheid en snelheid....pfff maar de prijs en limieten, nee dank u)

ex-telenet..ex-belgacom gebruiker (nu bij dommel _/-\o_ )

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:45

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb sinds twee maanden adsl van dommel, ik heb wel het abonoment waarbij je 200gb downloadlimiet heb omdat ik het deel met een aantal studenten. We zijn hier erg blij met dommel, de internetverbinding is nog niet down geweest in die twee maanden. De downloadsnelheid is meestal erg stabiel en goed hier, praktisch gezien is het meestal zo'n 450kb/s. Dit is niet zo snel als je 20mbit gewoon bent, maar het valt goed te gebruiken. Ik heb eind vorige maand twee dagen op mediumband gezeten en dat is nog aangenaam surfen itt smallband van telenet/belgacom. De usenet account die je erbij krijgt is imho érg goed: een retentie van 200d (!). Ik heb al een aantal bestanden ouder dan 195d gedownload en deze waren nog 100% in orde :).

Ik weet niet waar je woont, maar als je in Leuven woont (of randgemeenten) kan je beter een cityconnect abo nemen, zowel goedkoper als sneller als limietloos. Deze zijn toevallig vanaf vandaag praktisch beschikbaar normaal gezien. Als klant kan je helaas pas upgraden vanaf januari....

edit: Eenmaal er iemand van belgacom is langsgeweest om je telefoonlijn te activeren hoeft er niemand meer langs te komen, hier is er nooit iemand van dommel geweest. Ik heb geen idee of dommel 'installateurs' heeft of niet. Maar zo moeilijk is het niet voor een tweaker om even in zijn modem/router de juiste inloggegevens te zetten ;). Houd er wel rekening mee dat het aanvragen van een belgacom telefoonlijn even kan duren, hier heb ik zes weken moeten wachten tot mijn telefoonlijn geactiveerd was 8)7 .

[ Voor 20% gewijzigd door DeadLock op 15-12-2007 10:54 ]

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Zucht, nog steeds niet bij dommel.
Nu toch dichter bij. Heb mijn vader bijna overtuigd. Het enige dat hij wil weten is hoever dat we van de centrale zitten.
Heb een hele tijd op google zitten zoeken, maar ik kan het maar niet vinden.
Is er ook in belgië een website waardat je kan zien hoe ver je van een telefooncentrale zit?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Post ff de waardes uit je modem, dan valt het wel te berekenen, mits je bekabeling in orde is.
Je kunt je down attenuation delen door 13.8. Dan krijg je de afstand in kilometers. Ook kun je kijken naar deze grafiek. Deze afbeelding geeft we de ideale omstandigheden door.

[ Voor 48% gewijzigd door Murcielago op 14-06-2008 19:00 ]

PSN: djmurcielago

• soulrider
je kan het ook testen op de site vn bv edpnet.be - klopt vrij goed
(vermelde bij mij 500m en het is 303m)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de pagina niet vinden waarop ik dat kan berekenen.

• webinn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:29:
Ik kan de pagina niet vinden waarop ik dat kan berekenen.
Is het misschien dit? http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=maxorder

Verwijderd

Topicstarter
Nee, als ik dat invul, komt er nergen hoe ver ik zit

• webinn
tja, dat moet veranderd zijn, vroeger ging dit wel (heb ook net getest). Je kan op de volgende pagina alleen nog je theoretische max snelheid zien....

(zou je die max snelheid niet kunnen extrapoleren naar een schatting van de afstand :+ ?)

EDIT: als je belt naar Dommel, zou je het hen kunnen vragen (bellen naar belgacom levert niets op)

[ Voor 17% gewijzigd door webinn op 14-06-2008 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een gewone website waar op je die "lex" kan berekenen?

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:59
Je zou je line attendance (in dB) moeten delen door 10 a 11. Deze vind je terug in je modem. Heb je hier geen verstand van hoe je het moet doen kan je best even bellen naar belgacom/dommel.
Hoe ik het heb gedaan: switch tussen modem en router. Bij op de switch men laptop gehangen en vast ip gegeven met bijhorend subnet. Met alcatool (ik heb een alcatel speedtouch home) kon ik dit uilezen. Bij mij was het 12dB. 1,1 a 1.2 km, niet slecht lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
silentkiller schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:32:
Je zou je line attendance (in dB) moeten delen door 10 a 11...
Kweenie hoor, maar we zitten nu bij telenet. Dus hebben we een kabelmodem.
Ik dacht dat deze niet aangesloten was op een telefooncentrale of dat het geen zak geeft hoe ver je zit.
Kan je die waarde ook op een kabelmodem berekenen?

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 15:59
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:07:
[...]

Kweenie hoor, maar we zitten nu bij telenet. Dus hebben we een kabelmodem.
Ik dacht dat deze niet aangesloten was op een telefooncentrale of dat het geen zak geeft hoe ver je zit.
Kan je die waarde ook op een kabelmodem berekenen?
Ahja dat was ik even uit het oog verloren. Dan ga je dat niet kunnen. Wat je eventueel wel kan doen is het vragen aan de buurman (naast je, niet tegenover je) of hij het eens kan nakijken. Maar om het zeker te weten kan je volgens mij eens naar Belgacom bellen. Als zij het niet kunnen zeggen omdat je nog niet aangesloten bent kan je nog altijd vragen of ze dat van de buren is natrekken.

• webinn
silentkiller schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:19:
[...]

Ahja dat was ik even uit het oog verloren. Dan ga je dat niet kunnen. Wat je eventueel wel kan doen is het vragen aan de buurman (naast je, niet tegenover je) of hij het eens kan nakijken. Maar om het zeker te weten kan je volgens mij eens naar Belgacom bellen. Als zij het niet kunnen zeggen omdat je nog niet aangesloten bent kan je nog altijd vragen of ze dat van de buren is natrekken.
nogmaals, bellen naar dommel is het makkelijkst.....

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan. Vind het gek dat ze gewoon geen tool op de website kunnen zetten mja.
Pagina: 1