[auto] remblokken vast. Hoe het beste wegrijden?

Pagina: 1
Acties:
  • 41.393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:34

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Sommigen kennen het misschien wel. Je start je auto en je wilt wegrijden. Je moet de koppeling meer dan normaal op laten komen, waarna je auto met een klein schokje van z'n plaats komt.

M'n moeder had het laatst ook, maar bij haar brak één remblok finaal af. Dat had o.a. te maken omdat de auto laatst was gewassen. De remblokken roesten dan een beetje vast aan de remschijf oid.

Daarom vraag ik me dus af hoe je het beste weg kan rijden als je merkt dat je 'rem vast zit'. Dus heel voorzichtig koppeling op laten komen of juist snel?

[ Voor 5% gewijzigd door _Christiaan_ op 12-12-2007 18:15 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat denk je van eerst het zooitje lostikken en dan wegrijden?

En dan naar de garage om er wat aan te laten doen... Hoort niet namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 22:15

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja van de auto wassen gaan je remmen inderdaad naar de kloten. ik heb dat ongeveer een keer in de 2 weken :?

Ik raad je aan eens naar de remmen te laten kijken, ik denk dat de leeftijd een rol is gaan spelen in dit geval. Lijkt me niet gewoon dat een remvoering van het staal afbreekt. Enne, als je rem vast zit is het enige wat ik je kan aanraden: wat vaker rijden.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij remvoeringen/trommels komt het idd wel vaker voor
Remblokken/schijven lijkt me onwaarschijnlijk

maar dit is meestal een gevolg schade van het rijden met een slepende of erop zittende handrem.
Wat ook kan is dat de remblokken in de klauw wat plakken maar echt schade als het afbreken van het materiaal heb ik nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb exact hetzelfde na het wassen -mét schijven rondom- (en velgenreiniger is geen fris spul).

Mijn tip: na het wassen, niet op de handrem, maar in de versnelling. Kan sws geen kwaad nu met vorst.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 12-12-2007 19:28 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat roesten gaat toch niet _zo_ snel? Dat je dus op zaterdagmiddag de auto wast en op maandag zit de boel vastgeroest? :X Ik heb dat iig nog nooit meegemaakt of er überhaupt van gehoord.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraag me sowieso af wát er dan precies "vastroest"...

Blokken aan de schijven vast lijkt me eerlijk gezegd sterk (blokken zijn niet van metaal?)
Blokken die in de remklauw vastlopen lijkt me al logischer, maar das met wat vet op te vangen...

Overigens; schijven rondom is geen garantie dat de handrem ook op de schijven werkt... Vaak zit er nog een remvoering ín de achterste schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:28:
Dat roesten gaat toch niet _zo_ snel? Dat je dus op zaterdagmiddag de auto wast en op maandag zit de boel vastgeroest? :X Ik heb dat iig nog nooit meegemaakt of er überhaupt van gehoord.
jawel hoor
soms zie je na een half uur al een bruinige aanslag ontstaan op remschijven
en zeker bij gebruik van velgenreiniger gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 22:15

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ja vluchtroest. Dit zorgt er niet voor dat je dat merkt bij het wegrijden. Wellicht dat het naar een aantal weken verschil gaat maken, maar in princiepe zal dit geen probleem vormen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

MikeyMan schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:33:
Vraag me sowieso af wát er dan precies "vastroest"...

Blokken aan de schijven vast lijkt me eerlijk gezegd sterk (blokken zijn niet van metaal?)
Blokken die in de remklauw vastlopen lijkt me al logischer, maar das met wat vet op te vangen...

Overigens; schijven rondom is geen garantie dat de handrem ook op de schijven werkt... Vaak zit er nog een remvoering ín de achterste schijven...
Precies, handrem en regulier remsysteem zijn mechanisch gescheiden systemen. Je reguliere remvoering of -blokken kunnen in principe niet vastvriezen aan je trommel/schijf aangezien deze in ruststand staan bij stilstand.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

paQ

een rem die vastzit moet je niet zoeken in een blok
maar in je remklauw.
als er een braam aan de cilinder zit, of uberhaupt het ding vast(geroest) dan lopen je schijven en ook wielen warm. Kan best voor gevaarlijke situaties zorgen (een bijvoorbeeld ineens vastslaand wiel tijdens het rijden)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:19:
een rem die vastzit moet je niet zoeken in een blok
maar in je remklauw.
als er een braam aan de cilinder zit, of uberhaupt het ding vast(geroest) dan lopen je schijven en ook wielen warm. Kan best voor gevaarlijke situaties zorgen (een bijvoorbeeld ineens vastslaand wiel tijdens het rijden)
of het gaan koken van remvloeistof waardoor je vapourlock krijgt
Wok schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:15:
[...]

Precies, handrem en regulier remsysteem zijn mechanisch gescheiden systemen. Je reguliere remvoering of -blokken kunnen in principe niet vastvriezen aan je trommel/schijf aangezien deze in ruststand staan bij stilstand.
er zijn ook genoeg merken welk dezelfde blokken en klauwen van het hydraulisch systeem gebruiken voor het mechanische "handrem" systeem.
dit meestal door de zuiger in de klauw mechanisch te bedienen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Idd, de volvo doet dat, bedient gewoon de remtangen met een kabel.
De mercedes heeft een trommel achter de schijf op de achterrem voor de hand voetrem :+

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 12-12-2007 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:54:
[...]

of het gaan koken van remvloeistof waardoor je vapourlock krijgt

[...]

er zijn ook genoeg merken welk dezelfde blokken en klauwen van het hydraulisch systeem gebruiken voor het mechanische "handrem" systeem.
dit meestal door de zuiger in de klauw mechanisch te bedienen
Bij mijn golf zakt mijn rempedaal een stukje als ik de handrem aantrek. Alhoewel de besturing gescheiden is, trek je met de handremkabel de remschoenset tegen de trommel, terwijl je met het pedaal via het hydraulisch systeem hetzelfde doet.

Afgelopen zomer had ik mijn rem ook vastzitten (ja, gewoon klaarlichte dag met 15-20 graden temperatuur, ergens in mei-juni). Auto wilde niet vooruit of achteruit, de voorkant wil wel weg maar de achterkant blijft gewoon staan waar het staat. Uiteindelijk paar keer koppeling stukje laten opkomen in zowel de vooruit als in de achteruit en na 3-4x proberen liet de remschoen los. Daarna is het me nooit weer gebeurd, maar bij de APK een paar weken later kwam er het een en ander aan het licht: aan een kant stonden de remmen niet goed afgesteld waardoor deze veel te dicht op de trommel zat.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik merk dat, als mijn auto op een helling staat, de auto een stukje beweegt als ik het rempedaal loslaat (nadat de handrem is aangegrokken).

Mijn auto heeft net een grote beurt en APK bij aflevering gehad. Als de auto vastzit is het meestal nadat hij gewassen is.

NOSIG

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik zou eens naar de klauwen kijken, lijkt erop dat de stofhoes van de remciliinder gescheurd is waardoor 'ie niet meer goed terugkomt. Kan wellicht versterkt door het wassen, een beetje vliegroest en zand kan er al voor zorgen dat de zuiger niet meer soepel loopt in de cilinder.
Ik zou er ff serieus naar (laten) kijken, als 't werkelijk het geval is zal je binnen afzienbare tijd lekkende cilinders hebben.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:42:
Ik zou er ff serieus naar (laten) kijken, als 't werkelijk het geval is zal je binnen afzienbare tijd lekkende cilinders hebben.
Dan zou het wel heel frappant zijn dat elke auto die ik de laatste jaren heb gereden (en dat zijn over het algemeen vrij nieuwe wagens) dit fenomeen zoals door _christiaan_ omschreven hebben, hier last van hebben.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hm, ik heb ook redelijk wat nieuwe auto's gereden maar heb dit nooit structureel meegemaakt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

_Christiaan_ schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:24:
Ik merk dat, als mijn auto op een helling staat, de auto een stukje beweegt als ik het rempedaal loslaat (nadat de handrem is aangegrokken).

Mijn auto heeft net een grote beurt en APK bij aflevering gehad. Als de auto vastzit is het meestal nadat hij gewassen is.
Dat stukje rollen is vrij normaal. Je handrem werkt practisch altijd op je achterrem, maar op een helling, en helemaal met de neus naar beneden, haal de practisch alle remkracht uit de voorremmen. Daardoor zijn de rubbers een beetje ingedrukt. Als je dan de handrem aantrekt, en de gewone loslaat, dan gaat de auto op de achterremmen "hangen", waardoor de belasting veranderd, en de rubbers ineens in een andere richting belast worden. Daardoor kan de auto iets bewegen.
Daarnaast kan je je handrem nooit zo strak aantrekken als dat je met het voetpedaal kan. In dat kleine stukje dat de auto rolt, trekt de rem zichzelf nog iets strakker.

Overigens is het verstandiger om op een helling de auto in een versnelling te laten staan (1e, of achteruit). De rem kan losschieten, de versnelling niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

BrZ

_Christiaan_ schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:24:

Dat is normaal, omdat trommelremmen inwendig nog een klein stukje kunnen bewegen voordat ze volledig blokkeren.

[edit]
Anders ben ik even langzaam :P

[ Voor 4% gewijzigd door BrZ op 13-12-2007 12:43 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
teacher schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:14:
Idd, de volvo doet dat, bedient gewoon de remtangen met een kabel.
De mercedes heeft een trommel achter de schijf op de achterrem voor de hand voetparkeerrem :+

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:30:
Hm, ik heb ook redelijk wat nieuwe auto's gereden maar heb dit nooit structureel meegemaakt.
Ik heb het ook niet structureel, maar af en toe. Vooral na het rijden in nat weer of na het auto wassen.

NOSIG

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Da's een beter woord :)

Pagina: 1