Zeer degelijke connector voor 12V 10A

Pagina: 1
Acties:
  • 4.861 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Topicstarter
Mij is gevraagd een losse laadkabel te maken voor een mobiel akkustation in een garage die heel gemakkelijk aan en af te koppelen en spatwater en stof proof moet zijn.

Ik zat te denken aan XLR of Speakon (powercon) maar die lijken me niet water en stof proof.
Je hebt wel andere 12V connectors maar die zijn er niet in chassis uitvoering.
Bij de bouwmarkt zag ik een campingstekker (CEE), simpel schuifssysteem en spatwaterdicht dat er zeer degelijk uitziet.

Het station krijgt dan een male chassisdeel en de lader een female chassisdeel.
De laadkabel wordt 3x2,5mm² neopreen en voldoet dus gewoon aan alle eisen mocht deze ooit op de camping gebruikt gaan worden.

Een campingaansluiting is in de garage niet aanwezig dus het gevaar van opladen op 220V is nihil maar is het überhaupt toegestaan een stekker te misbruiken voor een lagere spanning c.q. andere toepassing?
Ik wil natuurlijk geen gedoe als er ooit iets mis mocht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Een stekker is een stekker, en die kan je gewoon gebruiken voor elke spanning tot de max spanning die erop staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08
Anoniem: 233011 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:29:
Mij is gevraagd een losse laadkabel te maken voor een mobiel akkustation in een garage die heel gemakkelijk aan en af te koppelen en spatwater en stof proof moet zijn.

Ik zat te denken aan XLR of Speakon maar die lijken me niet water en stof proof.
Je hebt wel andere 12V connectors maar die zijn er niet in chassis uitvoering.
Bij de bouwmarkt zag ik een campingstekker (CEE), simpel schuifssysteem en spatwaterdicht dat er zeer degelijk uitziet.

Het station krijgt dan een male chassisdeel en de lader een female chassisdeel.
De laadkabel wordt 3x2,5mm² neopreen en voldoet dus gewoon aan alle eisen mocht deze ooit op de camping gebruikt gaan worden.

Een campingaansluiting is in de garage niet aanwezig dus het gevaar van opladen op 220V is nihil maar is het überhaupt toegestaan een stekker te misbruiken voor een lagere spanning?
Ik wil natuurlijk geen gedoe als er ooit iets mis mocht gaan.
Gebruik een CEE stekker voor 12V? Dat is de groene geloof ik. Vast wel ergens te krijgen.

Eventueel haal je een gele 110V stekker, (eventueel met 4 pins), dan vergis je je in NL en de EU nergens :) o.a. te krijgen bij new-line en licht-geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb gekeken bij Farnell, RS enz. maar alleen vanaf 3 polig te verkrijgen (2P+E).
De 4-polige is weer een slag groter en wordt wel erg fors.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 12-12-2007 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Afbeeldingslocatie: http://www.lashen.com/vendors/tripplite/images/BP24V33.jpg

Die worden ook voor heftrucks, externe accu's op een UPS gebruikt enzo.

Megamind schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:47:
Een stekker is een stekker, en die kan je gewoon gebruiken voor elke spanning tot de max spanning die erop staat
Ja, maar het gevaarlijke hier aan is, stel dat:
De kabel is erg lang en het apparaat wat aan de andere kant van de kabel zit kan je niet zien. Je ziet wel een losse stekker op de grond liggen. Er is jouw gevraagd om even de stekker van apparaat <X> in het stopcontact te doen. Jij ziet die kabel op de grond liggen en steekt de stekker in het stopcontact.
BOEM! Het accuzuur vliegt je om de oren.........

De meeste mensen denken bij een normale 220V stekker aan 220V, en niet aan 12V o.i.d

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die rode stekker is er niet in chassis uitvoering en is ook niet echt bedoeld voor dagelijks loskoppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 12-12-2007 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 233011 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:33:
Die rode stekker is er niet in chassis uitvoering en is ook niet echt bedoeld voor dagelijks loskoppelen.
volgens mij is hij dat juist wel. Ik herken hem van een winkel poets / schrob machine die elke dag gebruikt wordt en 's nachts aan de oplader staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:01

mr_petit

opperprutser

Die rode stekkers zijn anderson power connectors
Ze zijn ontworpen op 10.000 cycles.

Ik denk dat je met een speakon of powercon beter uit bent; makkelijker en sneller in gebruik (maar kunnen natuurlijk minder stroom verwerken). Ze zijn er afaik ook in ip44 uitvoering

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Perilex stekker, of een CEE connector?

anders is speakon mi ook echt wel prima.
of amphenol eens bellen?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

powercon is trouwens wel waterdicht, quote van neutrik:
NAC3MPA NAC3MPA
Air tight chassis connector, A-type for power-in, flat tab terminals
Bron:
http://www.neutrik.com/co...65502&catId=CatMSDE_audio

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 23:25
Een CEEform inderdaad, de witte zijn bedoeld voor DC, iedere elektro groothandel kan je aan die krengen helpen.

En anders Hirshmann CA-serie stekkers

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/amph.JPG

Die mogen in de 4 polige uitvoering 16A per pen weg duwen, zijn gekoppeld waterdicht, en de chassisdelen hebben eventueel een schroefdop om ze na gebruik af te sluiten.
Bij farnell te bestellen en niet te duur.

Repareren doe je zo.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Plukwagens bij tuinders hebben allemaal stekkers zoals voor krachtstroom, maar dan met 3 pennen.

Topicstarter
_ferry_ schreef op donderdag 13 december 2007 @ 07:32:
Plukwagens bij tuinders hebben allemaal stekkers zoals voor krachtstroom, maar dan met 3 pennen.
Is dat dan ook de camping stekker uitvoering en voor 12V?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 13-12-2007 12:19 ]

Topicstarter
Sine schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:37:
Een CEEform inderdaad, de witte zijn bedoeld voor DC, iedere elektro groothandel kan je aan die krengen helpen.

Die mogen in de 4 polige uitvoering 16A per pen weg duwen, zijn gekoppeld waterdicht, en de chassisdelen hebben eventueel een schroefdop om ze na gebruik af te sluiten.
Bajonet en schroef achtige connectors met dopjes of clips willen ze niet omdat ze er dan op de knieeën bij moeten. Ze willen gewoon een grote 'enkele-handeling-ram-erin-en-trek-eruit' stekker zonder vergrendeling.

De vraag is dan eigenlijk: mag zo'n campingstekker voor 12V toegepast worden volgens de NEN?
(voor zover dit onder de NEN valt want het is geen vaste installatie natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 13-12-2007 12:49 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

ik stem toch op anderson stekkers,
die zijn bedoeld voor dagelijks ram in-uit gebruik, DC stroom (in tegenstelling tot allerlei audio en netstroom stekkers die voorbij komen :X )
en hoog vermogen (tot 50A voor het standaardmodel)
de polen zitten wel zover uit elkaar dat ze flink nat moeten worden om te geleiden
(als in: in emmer met water laten vallen, ze zitten namelijk allebei in een aparte opening die nog vrij ver uit elkaar zitten, al helemaal qua oppervlakte van het plastic wat ertussen zit, maargoed, spatwater kunnen ze makkelijk hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 13-12-2007 13:21 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Loop eens langs de modelbouwwinkel, daar zijn ze in vele vormen en maten.

Kijk dan eens naar Deans stekkers.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 13 december 2007 @ 13:18:
ik stem toch op anderson stekkers,
die zijn bedoeld voor dagelijks ram in-uit gebruik, DC stroom (in tegenstelling tot allerlei audio en netstroom stekkers die voorbij komen :X )
en hoog vermogen (tot 50A voor het standaardmodel)
de polen zitten wel zover uit elkaar dat ze flink nat moeten worden om te geleiden
(als in: in emmer met water laten vallen, ze zitten namelijk allebei in een aparte opening die nog vrij ver uit elkaar zitten, al helemaal qua oppervlakte van het plastic wat ertussen zit, maargoed, spatwater kunnen ze makkelijk hebben.)
Je bedoeld de PCB connector van Anderson.
Heb er redelijk veel ervaring mee (grijze uitvoering).
Een probleem is als je ze vaak scheef uitelkaar trekt dat de stekker kan inscheuren.
De contactlepels willen ook wel eens verbuigen omdat ze volledig van koper zijn.
Grootste probleem is dat ze totaal geen trekontlasting hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 13-12-2007 13:54 ]

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 13 december 2007 @ 13:50:
Loop eens langs de modelbouwwinkel, daar zijn ze in vele vormen en maten.

Kijk dan eens naar Deans stekkers.
Hebben geen trekontlasting, bij mijn toepassing komt er een kabel van 5 meter tussen waarvan het uiteinde een trekontlasting en een waterdichte afsluiting moet hebben.
(camping stekker heeft een klepje)

Topicstarter
Heb contact gehad met een paar elektrotechnische bureau's.
Het type stekker is volgens hen geen probleem als ie maar aan de spanning/stroom voorwaarden voldoet.
Ook mag je geen gevaarlijke kabels gebruiken, zoals 2 mannetjes aan beide uiteinden, die mogelijk ingezet kunnen worden bij gevaarlijke spanningen maar dat is dus niet het geval.

Volgens één bureau zou het verstandig zijn het mobiele station te aarden tijdens het laden voor het afvoeren van statische ladingen zodat de lader niet beschadigd raakt.
Het zou dan dus een 3-polige stekker moeten zijn.

Hou ik het toch op de camping stekker.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 13-12-2007 14:45 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

en net was het nog dat de kabel er in een haal uit moest kunnen, campingstekkers zijn vaak juist irritant wat dat betreft....

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:47:
en net was het nog dat de kabel er in een haal uit moest kunnen, campingstekkers zijn vaak juist irritant wat dat betreft....
Waarom iiritant?
Een campingstekker haal je er juist met een haal uit het is gewoon een bus die in een koker schuift.
Niet voor niets wordt deze juist op de camping gebruikt, fool en wether proof.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Campingstekkers gaan vaak vrij stroef.
Lastig als ie op een onhandige plek zit.
Ze zijn natuurlijk wel stevig.

• Xiphalon
Als je dan een campingstekker misbruikt koop dan een gele, die is incompatibel met de blauwe dus scheelt fouten maken.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 13:29

ppFreddy

gewoon Frederik

ThinkPadd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:11:
[afbeelding]

Die worden ook voor heftrucks, externe accu's op een UPS gebruikt enzo.
Was ook het type stekker waar ik onmiddellijk aan dacht. Wordt gebruikt voor de elektrische heftrucks, elektrische transpalletten, schuurmachines, ed bij ons op het werk...

Die worden bij ons op het werk toch wel minstens 1x per dag opgeladen, dus minstens 1x per dag worden die stekkers ingeplugd en weer uitgetrokken, en sommige collega's kennende gaan ze er niet altijd zachthandig mee om... De types die wij hebben op onze transpalletten hebben trouwens nog een handvat aan de stekkers, zodat niemand aan de kabels gaat sleuren om die los te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.vandapower.be/foto/euro-rema.jpg
Lijkt me een zeer solide oplossing...

blijkbaar zijn die leverbaar tot 320A, lijkt me voldoende ;)
linkje op google gevonden

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ppFreddy schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:09:
[...]

Was ook het type stekker waar ik onmiddellijk aan dacht. Wordt gebruikt voor de elektrische heftrucks, elektrische transpalletten, schuurmachines, ed bij ons op het werk...

Die worden bij ons op het werk toch wel minstens 1x per dag opgeladen, dus minstens 1x per dag worden die stekkers ingeplugd en weer uitgetrokken, en sommige collega's kennende gaan ze er niet altijd zachthandig mee om... De types die wij hebben op onze transpalletten hebben trouwens nog een handvat aan de stekkers, zodat niemand aan de kabels gaat sleuren om die los te krijgen.
[afbeelding]
Lijkt me een zeer solide oplossing...

blijkbaar zijn die leverbaar tot 320A, lijkt me voldoende ;)
linkje op google gevonden
jep heftruck op mijn werk heeft ook zo'n ding, maar vind ze niet echt soepel werken, komt ook omdat deze stekkers echt een strak contact maken, en zijn ook bedoelt voor hoge stromen. Op mijn werk is het trouwens toch gelukt om zo'n stekker helemaal te verbranden. stekker half aangedrukt en rijden, vonkoverslag, heel het koper weggesmolten. Lomp volk :/

je zou een kleinere stekker kunnen gebruiken, maar altijd eerst aansluiten, en dan de lader aanzetten, anders zijn de contacten binnen de kortste keren beschadigd, ook met 10A, Ligt er dus aan wat voor mensen ermee moeten werken :D

Anoniem: 83328

Anoniem: 233011 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:55:
[...]

Waarom iiritant?
Een campingstekker haal je er juist met een haal uit het is gewoon een bus die in een koker schuift.
Niet voor niets wordt deze juist op de camping gebruikt, fool en wether proof.
't klepje op de female kant zorgt ervoor dat je hem juist niet zomaar eruit kan trekken.

Maar het lijkt me wel de beste stekker om te gebruiken, de witte variant is voor hoog vermogen DC.

• Sine
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:33:
[...]

Bajonet en schroef achtige connectors met dopjes of clips willen ze niet omdat ze er dan op de knieeën bij moeten. Ze willen gewoon een grote 'enkele-handeling-ram-erin-en-trek-eruit' stekker zonder vergrendeling.

De vraag is dan eigenlijk: mag zo'n campingstekker voor 12V toegepast worden volgens de NEN?
(voor zover dit onder de NEN valt want het is geen vaste installatie natuurlijk)
Op de knieen erbij moeten ze toch, aan de kabel trekken is een grote NO - NO !

Camping stekkers voor 12v is ook al geen goed idee, die zelfde uitvoering is er in het wit ( en met de nok op een andere plaats zodat hij niet in een blauw ( 220V ) stopcontact past.

Dat zijn ( zoals al eerder aangegeven ) Ceeform stekkers, iedere elektro groothandel heeft die of kan ze voor je bestellen.

Repareren doe je zo.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:33
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:13:
Heb contact gehad met een paar elektrotechnische bureau's.
Het type stekker is volgens hen geen probleem als ie maar aan de spanning/stroom voorwaarden voldoet.

(...)

Hou ik het toch op de camping stekker.
Als je de boel iets veiliger wilt maken in geval van foute aansluiting kun je er best een (zo snel mogelijke) zekering tussen steken in de hoop dat, moest die stekker toch per ongeluk in de 220 gestoken worden, de zekering rapper smelt dan dat de batterij ontploft.
Om het helemaal perfect te maken misschien nog een varistor die bij iets meer dan 12V afsnijdt (bv. 27V varistor) achter die zekering zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Neen !

Gewoon stekkers gebruiken die ervoor bedoeld zijn, er bestaat een speciale witte CEEform voor DC, net om verkeerd plug problemen te voorkomen.
Dan ben je op z'n minst niet handig bezig als je er een blauw exemplaar voor gaat gebruiken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sine schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 02:28:
Neen !

Gewoon stekkers gebruiken die ervoor bedoeld zijn, er bestaat een speciale witte CEEform voor DC, net om verkeerd plug problemen te voorkomen.
Dan ben je op z'n minst niet handig bezig als je er een blauw exemplaar voor gaat gebruiken.
Ben dan benieuwd waar je die kunt krijgen, Farnell en RS hebben ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Sine schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 02:28:
Neen !

Ik heb ze nog nooit gezien, maar ze bestaan idd wel.
Je bedoelt waarschijnlijk deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ceenorm.co.uk/shopimages/sections/normal/p93_4_image.jpg

hier waarschijnlijk wel te koop

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 14-12-2007 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Jup, die bedoel ik, worden in die uitvoering wel voor handgereedschap gebruikt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Als elektroonline.nl ze niet heeft, dan kan je eens telefonisch contact opnemen met rs-components.nl (hier kan je alleen als bedrijf bestellen, maar dat kan je vast wel regelen via je eigen bedrijf/ouders/kennis/etc). Op de website van RS zoek ik me soms helemaal scheel, maar als je ze telefonisch uitlegt dan zoeken ze netjes mee, tenminste dat is mijn ervaring.

Je moet in ieder geval de bovenstaande "cara" achtige stekker/stopcontact hebben. Ik weet dat deze in veel kleuren verkrijgbaar zijn (iedere kleur voor eigen V en/of A). Zoek dus de juiste kleur voor jou toepassing, zodat je jezelf aan de standaard blijft houden.
Anoniem: 233011 schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:01:
Ben dan benieuwd waar je die kunt krijgen, Farnell en RS hebben ze niet.
* Anoniem: 37691 moet leren lezen.
Dan gaat mijn bovenstaande post niet echt op denk ik. Maar zeg pas dat RS iets niet heeft na telefonisch contact, soms is het gewoon een 'stomme' website >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 16-12-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:33
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:33:
[...]
Hier in het zuiden is dit duidelijk verboden: artikel 24 van het belgische AREI (algemeen reglement elektrische installaties is voldoende duidelijk (niet vergeten: lage spanning is 220V; zeer lage spanning is 12V enzo
24 STOPCONTACTEN VOOR ZEER LAGE SPANNING
De stopcontacten op zeer lage spanning moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
- de contact stoppen mogen niet in contactdozen kunnen gestoken worden die op andere spanningen gevoed worden;
- de contactdozen moeten het inbrengen beletten van contactstoppen, ontworpen voor andere voedingen.
Wanneer de massa’s van de stroombaan op zeer lage spanning verbonden zijn met de
beschermingsgeleider van de primaire stroombaan moeten de contactdozen op zeer lage spanning
voorzien van een beschermingscontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

daarom zijn die witte stekkers ook, die zijn zo dat alleen mede-witte 12v stekkers erin kunnen ;) het nokje zit anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Wat ook nog wel eens als truc gebruikt wordt: Een male stekker gebruiken als uitgang en een female als ingang. Nu moet je dat niet met 230V (Schuko of CEE) doen, want dan loop je juist het risico dat je 230 de accu in stuurt!

Een 12V CEE is hier de aangewezen oplossing. Als die niet beschikbaar is dan kun je nog naar alternatieven kijken: Neutrik Speakon is een optie (Powercon is 230V, niet doen dus om verwarring te voorkomen), en als er in de rest van het bedrijf geen PA installaties staan loop je weinig tot geen risico. Of je moet eens een verdwaalde geluidstechnicus op een bedrijfsfeestje tegenkomen die 'jouw' 12V apparaat in zijn versterkerrack prikt. Een simpel label (zoals: "GEEN SPEAKER, AFBLIJVEN") zou hier afdoende moeten zijn :)...

De bovengenoemde site heeft zo'n beetje alle CEEforms op voorraad. De 16A/24V variant (de 'donkergrijze' CEE) moet hier meer dan voldoende zijn, als je meer stroom wil trekken kun je naar de 32A/40V variant (wit) kijken.

En dat XLR's en Speakons niet water- en stofproof zijn: Vergis je niet. Die connectors zijn gebouwd op hufterproofheid, sinds ze vaak genoeg zatte en agressieve groupies moeten trotseren met vermogens die in de tientallen van Kilowatts lopen. 120W moet dan ook nog wel lukken heb ik het idee. Als je echt op safe wil spelen pak je de IP44 variant. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 17-12-2007 00:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Speakon is inderdaad ideaal voor deze situatie. Het kost 1 handeling meer om in en uit te klikken(namelijk draaien), maar het gaat altijd soepel. Ze zijn zo gebouwd dat je ze niet 'verkeed om' aan kan sluiten, en je hebt ze ook in hele zware uitvoeringen(dus voor hoge stromen) Wij gebruiken ze ergens om 80A door een kabeltje heen te sturen, en dat gaat goed.

David

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speakon is inderdaad robuust, alleen heb je geen chassisdelen met afsluitklepje.
Wel losse afsluitdopjes aan een touwtje maar die blijven dus gewoon hangen in de praktijk.
Zal eens gaan testen hoe één en ander zich houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 07:51
dbeijer85 schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:30:
Speakon is inderdaad ideaal voor deze situatie. Het kost 1 handeling meer om in en uit te klikken(namelijk draaien), maar het gaat altijd soepel. Ze zijn zo gebouwd dat je ze niet 'verkeed om' aan kan sluiten, en je hebt ze ook in hele zware uitvoeringen(dus voor hoge stromen) Wij gebruiken ze ergens om 80A door een kabeltje heen te sturen, en dat gaat goed.

David
Neutrik heeft juist een "speciale" Speakon-variant op de markt gebracht die juist bedoelt is voor voeding: Powercon!
En daar zijn volgens mij wel afsluitdoppen voor verkrijgbaar.
Edit: moet beter lezen; deze had je al in je TS staan.. Lijkt me toch een prima keuze. Waterproof zijn ze inderdaad echter niet volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperioN op 17-12-2007 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

HyperioN. schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:21:
[...]

Neutrik heeft juist een "speciale" Speakon-variant op de markt gebracht die juist bedoelt is voor voeding: Powercon!
En daar zijn volgens mij wel afsluitdoppen voor verkrijgbaar.
Edit: moet beter lezen; deze had je al in je TS staan.. Lijkt me toch een prima keuze. Waterproof zijn ze inderdaad echter niet volgens mij.
Dat mag dus wettelijk NIET sinds een Powercon voor 230V bedoeld is en je dus het risico loopt dat jij je (12V) Powercon in een 230V contact prikt. En male <> female verwisselen is in dat geval al helemaal gevaarlijk omdat je dan twee voedingen (de 12V en de 230V) op elkaar zou kunnen aansluiten.

Neutrik pluggen zijn overigens wel spatwaterdicht, ze zijn alleen niet dompel-proof. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Volgens welke wet mag dat dan niet in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
De wet van gezond verstand die zegt dat je stekkers moet gebruiken waarvoor ze ontworpen zijn, en dat bij het afwijken van die wet heel akelige dingen kunnen gebeuren !?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
mr_petit schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:46:
[...]

Volgens welke wet mag dat dan niet in dit geval?
Bouwbesluit wat dan weer doorverwijst naar NEN1010. Daarnaast de europese richtlijnen 73/23/EEC en 93/68/EEC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Bestaat er wel een CEEform voor 12 volt?

Afbeeldingslocatie: http://www.diynot.com/wiki/_media/electrics:other:ceeform0er.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

darkmage schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:09:
[...]

Bouwbesluit wat dan weer doorverwijst naar NEN1010. Daarnaast de europese richtlijnen 73/23/EEC en 93/68/EEC
Die zijn niet van toepassing in de veronderstelde situatie.
Er wordt neem ik aan geen bouwvergunning aangevraagd voor het solderen van een kabeltje, en een acculader valt sowieso niet onder de nen1010.
Ook wil ik wel eens zien waar het in de 73/23/EEC of 95/54/EEC staat dat je geen powercon stekker mag gebruiken voor een aansluiting op een apparaat voor een bepaalde kabel (de 93/68/EEC is hier imo al helemaal niet van toepassing).
Begrijp me goed, ik vind het ook minder verstandig om een powercon te gebruiken in deze situatie, maar dat het 'wettelijk' niet zou mogen is echt klinklare onzin en een typerend voorbeeld van het gebruiken van loze krachttermen in een forumpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Volgens mij bestaan er geen wetten voor. Ik ben in de praktijk een paar keer een accu aansluitpunt tegengekomen die gewoon was uitgevoerd als euroconnector, zegmaar hetzelfde ding dat je achter in je PC stopt, en dat was voor een 36V systeem. Naar mijn bescheiden mening is dat vrágen om problemen...

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
NEN1010 stelt echt wel eisen aan de aangesloten apparatuur aan de huisinstallatie. Zo is er bijvoorbeeld de regel dat alles aanraakbeveiligd moet zijn.

Daarnaast is er de regel dat stekkers moeten worden gebruikt binnen de door de fabrikant gestelde (en gekeurde) limieten.

Een powercon stekker is niet gecertificeerd voor 12V 10A gelijkstroom, maar voor 230V 0-20A of 0-30A wisselspanning, en mag dus niet gebruikt worden in een acculader, als je deze wilt aansluiten op een huisinstallatie. (Wel aan de 230V kant, niet aan de 12V kant uiteraard)

De eisen voor een bedrijfsinstallatie zijn nog veel strikter.

[ Voor 4% gewijzigd door Xiphalon op 18-12-2007 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Powercon heeft een nadeel:
Attention: The PowerCon® is a connector without breaking capacity, i.e. the PowerCon® should not be connected or disconnected under load or live!
De lader staat constant aan omdat deze ook 24V levert voor looplampen dus kwestie van tijd dat de contacten inbranden. CEE heeft dit nadeel niet.

Als ik de gele voor 110V gebruik kunnen ze in Nederland al nergens verkeerd worden aangesloten.
Met de paarse 25V zit ik natuurlijk helemaal save, hoewel ze véél duurder zijn.
De paarse zijn er blijkbaar niet in chassis-male uitvoering, dan zou ik hier dus een kabel met 2 plugs (male) moeten gebruiken. Lijkt me niet verstandig i.v.m. kans op kortsluiting en vonkvorming.
Geel lijkt me een goed alternatief.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 18-12-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Misschien moet je mijn post nog even wat beter lezen.
Schets eens een wettelijk kader en de toetsmomenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 233011 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:56:
Powercon heeft een nadeel:
Attention: The PowerCon® is a connector without breaking capacity, i.e. the PowerCon® should not be connected or disconnected under load or live!
Ceeform mag dat ook niet !

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
mr_petit schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 15:04:
[...]

Misschien moet je mijn post nog even wat beter lezen.
Schets eens een wettelijk kader en de toetsmomenten..
Ik ben geen jurist, logisch ook dit is een nerd forum ;)

Maar de regels bestaan zodat als er bv brand uitbreekt door kortsluiting of onkundig gebruik (van materiaal) dat je automatisch aansprakelijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Onkundig gebruik is wat anders 'wettelijk'.
Een brandverzekering kan eisen stellen aan een installatie, maar dat heeft niets met 'de wet' te maken, het is gewoon een onderlinge afspraak.
Daarnaast ben ik van mening dat powercon connectoren of cee connectoren niet als zodanig genoemd zullen zijn in wetten, normen of europese verdragen.
Wat ze misschien kunnen eisen is dat alles dubbel geisoleerd moet zijn, of spatwaterdicht, of gewapende kabels, of afsluitdoppen etc etc, maar ik zie geen aanleiding dat het gebruik van een powercon connector hier niet zou mogen, wat jij in eerste instantie wel beweert!. (voor de duidelijkheid, ik zeg niets over of het de beste oplossing is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

2 maal fout ;) op mijn werk zit er een in de dweilmachine, chassis versie. al 7 jaar elke dag loskoppelen werkt nog steeds goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomafnemer

Ik zou zeggen: maak het interessant B)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:19

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Sine schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:37:
Vreshizzle, ik heb die van Amphenol, en gebruikt voor de sub-amp voor in de auto van mn broertje. Daar gaat rustig een ampere of 30 door heen bij 12 volt zonder dat het warm loopt ...

Zoals je het hier zit is dat met 4mm^2 speaker kabel voor de voeding, deze zit vast gesoldeerd in de connector. De amp zit op de sub en het signaal loopt via microfoon kabel. Op deze manier kan je dat ding er makkelijk uithalen voor als er veel troep achterin moet.

Hmm, of dat ding dagelijks in en uit pluggen overleeft weet ik niet, ben bang van niet. Het voelt meer als een 1 keer vast plug aan, waarbij af en toe los halen geen probleem is.

Afbeeldingslocatie: http://midiweb.student.utwente.nl/gallery/albums/ZX/PICT0538.sized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://midiweb.student.utwente.nl/gallery/albums/ZX/PICT0539.sized.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door MidiMaze op 27-12-2007 19:51 ]

blabla

Pagina: 1